Verordening tot wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en de Verordening raadscommissies.

 

De raad van de gemeente Den Haag,

 

Gelet op artikel 16, 82 en 147 van de Gemeentewet,

 

Gezien het voorstel van het presidium van 14 februari 2019,

 

Besluit:

 

Vast te stellen de Verordening tot wijziging van het Reglement van orde voor vergaderingen en overige werkzaamheden van de raad en de Verordening raadscommissies.

 

A. Wijziging van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad

 

Artikel I

Artikel 5, tweede lid komt als volgt te luiden:

 

Artikel 5 Fractie

2. Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, of indien de fractie unaniem besloten heeft een andere naam te voeren dan de aanduiding waarmee is deelgenomen aan de verkiezingen, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad of in de eerstvolgende raadsvergadering na het fractiebesluit tot wijziging van de naam van de fractie aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren. Artikel G3, vierde lid Kieswet is van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel II

Artikel 16, leden een, twee, drie, zeven en acht komen als volgt te luiden:

 

Artikel 16 Spreektijd

1. Een fractie bestaande uit één raadslid beschikt over 10 minuten spreektijd per vergadering.

Een fractie bestaande uit twee tot en met vier raadsleden beschikt over 12 minuten spreektijd.

Een fractie bestaande uit vijf of meer raadsleden beschikt over 14 minuten spreektijd.

2. Lange raad: op voordracht van het presidium kan de raad besluiten de spreektijd voor elke fractie te vermeerderen met 1,25.

3. Korte raad: op voordracht van het presidium kan de raad besluiten de spreektijd voor elke fractie te halveren.

7. Een groep krijgt de helft van het aantal minuten spreektijd voor een fractie bestaande uit één raadslid.

8. De raad kan besluiten dat interrupties, waaronder wordt verstaan het plegen en beantwoorden daarvan, geheel of gedeeltelijk vrij zijn van spreektijd.

 

Artikel III

Artikel 28 Tweeminutendebat vervalt.

Ingevoegd wordt een nieuw artikel 28 dat als volgt luidt:

 

Artikel 28 Actualiteit

1. Een lid van de raad dient een verzoek om een actualiteit te mogen houden in bij het presidium via een daartoe bestemd mailadres bij de griffie, uiterlijk op de dinsdag tot 16.00 uur voorafgaand aan de raadsvergadering. Bij het verzoek wordt het onderwerp, het spoedeisende karakter en de aspecten waarop de vragen betrekking zullen hebben genoemd.

2. Het presidium vergadert voorafgaand aan de raadsvergadering en adviseert de voorzitter van de raad over de ingediende aanvragen voor een actualiteit. De voorzitter van de raad besluit in het presidium over het aantal actualiteiten, er zijn maximaal 4 actualiteiten per raad.

3. De aanvrager van de actualiteit heeft één termijn van maximaal drie minuten. Er is geen sprekerslijst. Overige leden kunnen geen gebruik maken van het spreekrecht, zij hebben de mogelijkheid de aanvrager en het college te interrumperen.

Het college beantwoordt in één termijn en krijgt daarvoor maximaal drie minuten.

4. De actualiteit kan niet gaan over keuzen voor, voordrachten of aanbevelingen van personen.

5. De aanvrager kan tijdens zijn termijn een motie indienen.

 

Artikel IV

Artikel 29 Mondelinge vragen vervalt.

Ingevoegd wordt een nieuw artikel 29 dat luidt als volgt:

 

Artikel 29 Afronding debat uit de commissie

1. Tijdens de behandeling van een afronding van het debat uit de commissie kunnen raadsleden een motie indienen ter afronding van de behandeling van een commissiebrief, raadsmededeling, beantwoording schriftelijke vragen of rondvraag in de commissie. Voorafgaand aan het indienen van de motie heeft een raadslid de gelegenheid zijn motie kort toe te lichten. Het college heeft de gelegenheid op de motie te reageren.

2. Fracties kondigen het indienen van een motie aan tijdens de commissiebehandeling, doch uiterlijk de dinsdag voorafgaand aan de raadsvergadering tot 16.00 uur via een daartoe bestemd mailadres bij de griffie.

3. Er is geen sprekerslijst. Er vinden geen beraadslagingen plaats, de indiener van de motie en het college kunnen door overige leden geïnterrumpeerd worden.

 

Artikel V

Artikel 30, derde, vierde en vijfde lid worden gewijzigd. Toegevoegd worden leden zes, zeven en acht:

 

Artikel 30 Schriftelijke vragen

3. De griffier draagt zorg, dat de leden de tekst van de gestelde vragen zo spoedig mogelijk ontvangen. Hij kan desgewenst over vorm en inhoud van de vragen vooraf mondeling overleg plegen met de steller.

4. Indien na het overleg de vragen al dan niet gewijzigd worden gehandhaafd, handelt de griffier alsnog zoals in het tweede lid is bepaald.

5. De vragen worden schriftelijk aan de gehele raad binnen vier weken na de datum, waarop zij zijn ingekomen beantwoord. Indien de beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, wordt daarvan onder mededeling van de redenen aan de raad kennis gegeven. Vervolgens wordt zo spoedig mogelijk in overleg tussen de voorzitter en de vragensteller(s) een nieuwe termijn bepaald, waarbinnen beantwoording plaatsvindt. Indien ook deze termijn wordt overschreden, worden de vragen beschouwd als mondelinge vragen.

De voorzitter stelt de vragen aan de orde in de eerstvolgende vergadering van de raad die na de datum van overschrijding wordt gehouden.

Het stellen van de mondelinge vragen vindt plaats na vaststelling van de besluitenlijst, doch indien in de vergadering voorstellen voor de benoeming van personen aan de orde zijn, na afloop van de beraadslaging over deze voorstellen.

6. De vragensteller wordt voor ten hoogste vijf minuten het woord verleend om de vragen te stellen. Het lid of de leden van het college, meer in het bijzonder met de beantwoording belast, of de burgemeester wordt voor ten hoogste vijf minuten het woord verleend om de vragen te beantwoorden.

7. Tijdens de mondelinge vragen worden geen interrupties toegestaan.

8. Tijdens de mondelinge vragen kan geen verlof worden gevraagd voor het houden van een interruptie.

 

Artikel VI

Artikel 36, vijfde lid komt als volgt te luiden:

 

Artikel 36 Amendementen

5. Een medeondertekenaar van een amendement is te allen tijde bevoegd zijn naam onder het voorstel terug te nemen.

 

Artikel VII

Artikel 37, derde lid komt als volgt te luiden:

 

Artikel 37 Moties

3. Een lid heeft het recht een motie in te dienen met betrekking tot een niet op de agenda vermeld onderwerp tijdens een met betrekking tot dat onderwerp te houden actualiteitendebat, afronding debat uit de commissie of interpellatie.

 

B. Wijziging van de Verordening raadscommissies

 

Artikel I

Artikel 10, eerste lid komt als volgt te luiden:

 

Artikel 10 Spreektijd

1. Een fractie bestaande uit één lid beschikt over acht minuten spreektijd per vergadering. Een fractie bestaande uit ten minste twee en ten hoogste vier leden beschikt over tien minuten spreektijd per vergadering. Een fractie bestaande uit vijf leden of meer beschikt over twaalf minuten spreektijd per vergadering. De spreektijd is all-in, met dien verstande dat de spreektijdenregeling niet van toepassing is op procedurevergaderingen.

Een groep krijgt de helft van het aantal minuten spreektijd voor een fractie van dezelfde grootte.

Het college beschikt over een spreektijd die gelijk is aan een derde van de totale spreektijd van de fracties.

 

Artikel II

Artikel 13b, vijfde lid wordt als volgt gewijzigd:

 

Artikel 13b Tweeminutendebat

 

5. Na een tweeminutendebat in de commissievergadering kan het raadslid over hetzelfde onderwerp een afronding debat uit de commissie in de raadsvergadering aanvragen.

 

C. Slotbepalingen

 

Artikel I

a. Onderdeel A en B treden in werking onmiddellijk na bekendmaking.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 14 maart 2019.

De griffier, Lilianne Blankwaard-Rombouts en de voorzitter, Pauline Krikke

Naar boven