Gemeenteblad van Haaren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haaren | Gemeenteblad 2019, 5868 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haaren | Gemeenteblad 2019, 5868 | Beleidsregels |
Op basis van de bestaande evenementen een vergunning verlenen aan de organisatie van dit evenement. Aan deze vergunning worden algemene en bijzondere voorwaarden gesteld.
De voorwaarden voor de wagens houden onder meer in:
- De organisatie dient minimaal 21 dagen voorafgaande aan het evenement aan de gemeente (waar het evenement wordt gehouden) te overleggen een lijst van deelnemers/bezoekers met geluidswagens. Daarbij dient aangegeven te worden:
o Kentekens en aantal wagens (gekentekende en niet-gekentekende wagens);
o Naam/adres/woonplaats gegevens van de toezichthouders op de wagens.
Indien de geluidswagens in een andere gemeente starten (vertrekpunt) dan dient bij die gemeente dan wel het bevoegde gezag aldaar een ontheffing voor het eerste lid artikel 61b van de RVV worden aangevraagd. Een ontheffing van dit lid is conform artikel 61b tweede lid onder d mogelijk wanneer het evenement is vergund. De memorie van toelichting noemt specifiek deze uitzondering als reden voor de ontheffing.
In de ontheffing worden eveneens voorwaarden opgenomen, welke gelijk zijn aan de voorwaarden zoals opgenomen in de evenementenvergunning. Door met dezelfde voorwaarden te werken geven gemeentes eenzelfde signaal in de vorm van informatieverstrekking af en draagt dit bij aan de handhaafbaarheid van de ontheffing/vergunning. De aanvrager dient de route bij de aanvraag voor de ontheffing te overleggen.
Tevens wordt in de ontheffing, naast de genoemde voorwaarden, de volgende bepaling, dan wel een bepaling van gelijke strekking, opgenomen:
‘de wegbeheerders aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor materiële dan wel immateriële schade ten gevolge van bovenbedoeld vervoer’. ‘Het niet nakomen van één of meerdere beperkingen en/of voorschriften verbonden aan deze ontheffing kan leiden tot:
De beleidsmatige werkwijze van het voorgaande komt neer op een gering aantal vergunningen en meerdere ontheffingen, waarvoor een format wordt gemaakt om hoge administratieve belasting te voorkomen. Aan zowel de vergunning als de ontheffingen worden derhalve dezelfde voorwaarden verbonden zodat een gelijke handhavingsmethodiek kan worden gehanteerd.
Om de naleving van de voorwaarden te controleren worden BOA’s op projectbasis ingezet. Zij kunnen daartoe: 1) de wagens een waarschuwing geven, 2) een boete opleggen en 3) de ontheffing intrekken. Tevens kunnen misstanden gevolgen hebben voor een toekomstige vergunnings- of ontheffingsaanvraag Indien zij werkelijke ‘misstanden’ constateren of aan hen geen medewerking wordt verleend, dan zal om assistentie van politie worden gevraagd.
Hilvarenbeek heeft in het verleden BOA’s ingezet om de vergunningsvoorwaarden te controleren. In het verleden is politie-assistentie niet nodig gebleken en waren de controles door de BOA’s afdoende om naleving van de voorwaarden af te dwingen/bevestigen. Ook hebben BOA’s aldaar geen processen-verbaal uitgeschreven dus zijn geen van de geluidswagens beboet. Wel zijn geluidswagens gewaarschuwd.
Op basis van de rijroutes kunnen gemeenten bepalen op welke punten en hoe vaak er gecontroleerd wordt. Daarin kan de samenwerking met andere gemeente(s) worden gezocht. De BOA’s zullen (op projectbasis) worden ingehuurd.
Per gemeente één koppel op afroep (dus alleen als het urgent en noodzakelijk is > zie het als een noodhulpvraag) beschikbaar. Zij dienen direct in contact te staan met de BOA’s en indien gevraagd hen te assisteren. Het is belangrijk dat tijdig in het briefingsoverleg van politie het plan van aanpak inclusief ontheffing met voorwaarden uiteengezet wordt.
Medio februari zal er richting de teamchefs van team verkeer en het blauwe team een bericht uitgaan. Verzoek dit tijdens de briefing door de brigadiers van dienst onder de aandacht te brengen.
In dit bericht zit het plan van aanpak inclusief de ontheffing met voorwaarden met uitleg over het doel. Dit betekent dus ook de routes waardoor er informatie gestuurde politie (IGP) plaats kan gaan vinden en er aan de voorkant helderheid geschept wordt.
Tevens is in het recent vastgestelde integraal veiligheidsplan opgenomen dat er door actuele en tijdsgebonden ontwikkelingen soms tijdelijk extra aandacht gevraagd wordt door politie voor zaken als landbouwverkeer, verlichting en al hetgeen als overlastgevend gedrag ervaren wordt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-5868.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.