Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2019, 58049 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2019, 58049 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de stadspas Regeling stadspas Nieuwegein 2019
Het college van de gemeente Nieuwegein;
gelet op artikel 108 Gemeentewet;
gelet op het Beleidsplan Armoedebeleid 2015 – 2018, door de gemeenteraad vastgesteld d.d. 18 december 2014;
dat het van wezenlijk belang wordt geacht dat inwoners van Nieuwegein en hun minderjarige kinderen zich door maatschappelijke participatie kunnen ontplooien en ontwikkelen en daarin niet belemmerd worden door hun financiële positie, dat de gemeente Nieuwegein daaraan wenst bij te dragen door het voeren van beleid, gericht op bevordering van maatschappelijke participatie, waaronder wordt verstaan deelname aan activiteiten die het mogelijk maken mee te doen in de samenleving;
Artikel 6. Inlichtingenverplichting
Zowel aanvrager als pashouder doet aan het college op verzoek of onverwijld (doch uiterlijk binnen veertien werkdagen) uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat die van invloed kunnen zijn op het recht op de stadspas.
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een inwoner afwijken van de bepalingen van deze regeling indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Nieuwegein d.d. 5 maart 2019
De secretaris, De burgemeester,
De gemeente Nieuwegein heeft zich tot doel gesteld om maatschappelijke participatie van inwoners met een laag inkomen te bevorderen. De gemeente doet dit vanaf 1 juli 2016 onder andere via de Nieuwegein Stadspas. Deze regeling geeft invulling aan de wens van de gemeenteraad om een Nieuwegein Stadspas beschikbaar te stellen voor mensen met een inkomen tot 125% van het wettelijk sociaal minimum.
Alleen die artikelen die nadere toelichting behoeven worden hieronder beschreven.
Artikel 1. Definities en begrippen
Dit artikel bepaalt wat in deze regeling wordt verstaan onder de daarin gebruikte begrippen.
Dit artikel bevat de geldigheidskenmerken en de geldigheidsduur van de Nieuwegein Stadspas. De Nieuwegein Stadspas is niet langer geldig als de pashouder niet meer ingeschreven staat in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Nieuwegein en/of niet langer een geldige verblijfstitel heeft.
Artikel 3. Voorwaarden voor verstrekking
Dit artikel bepaalt aan welke voorwaarden voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de Nieuwegein Stadspas.
3.1 Iedereen van 18 jaar of ouder kan een Nieuwegein Stadspas aanvragen, mits hij ingeschreven staat in het BRP en over de Nederlandse nationaliteit beschikt dan wel over een geldige verblijfstitel. Daarbij wordt een uitzondering gemaakt voor asielzoekers die in een opvangcentrum verblijven. Deze personen hebben weliswaar (nog) geen verblijfstitel, maar verblijven wel met instemming van de overheid voor langere duur in Nederland. Zij beschikken echter niet over voldoende inkomen om te kunnen deelnemen aan maatschappelijke activiteiten en komen derhalve in aanmerking voor de stadspas.
3.2 Het inkomen van de aanvrager en van zijn eventuele partner mag gezamenlijk niet hoger zijn dan 125% van het wettelijk sociaal minimum. Het inkomen kan inkomen uit arbeid zijn maar bijvoorbeeld ook inkomen uit een uitkering. Er wordt niet naar het inkomen van eventuele minderjarige kinderen gekeken. Als de aanvrager aan alle voorwaarden voldoet, ontvangen hij, zijn eventuele partner en zijn eventuele minderjarige kinderen allen een persoonlijke Nieuwegein Stadspas.
3.3 In het derde lid staat over welke periode het inkomen getoetst wordt. Het (gezamenlijk) inkomen wordt bepaald op moment van aanvraag, dan wel bij wisselende inkomsten op basis van het gemiddelde van de afgelopen 3 maanden.
3.4 Met schuldhulpverleningstraject wordt bedoeld:
Beslaglegging: Wanneer op (een deel van) het inkomen executoriaal beslag is gelegd kan belanghebbende feitelijk niet beschikken over dat deel van zijn inkomen. Het deel van het inkomen waarop beslag is gelegd, mag niet worden meegenomen in de berekening van de draagkracht noch de reserveringsruimte;
Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP): Wanneer belanghebbende een schuldsaneringsregeling heeft, op grond van de WSNP, mogen alleen de middelen worden gebruikt bij de berekening van de draagkracht, of de reserveringsruimte, waarover belanghebbende feitelijk beschikt. In de praktijk zal dit er vaak toe leiden dat er geen draagkracht of reserveringsruimte is. De belanghebbende kan in die gevallen wel de verplichting krijgen om de bewindvoerder tot een grotere vrijlating van inkomsten te bewegen of andere stappen te zetten om dit te realiseren;
Minnelijk traject schuldhulpverlening: Wanneer belanghebbende zich meldt bij schuldhulpverlening gaat hij een minnelijk traject aan, waarbij hij 3 jaar gaat afbetalen. Hij heeft daardoor niet de beschikking over zijn hele inkomen. Er kan slechts rekening worden gehouden met de middelen waarover belanghebbende feitelijk beschikt;
Bronheffing Zorgverzekering: Een bronheffing bestaat uit twee onderdelen. Enerzijds de premiebetaling en anderzijds een boete. Wanneer het Zorginstituut Nederland een bronheffing laat toepassen op het inkomen van belanghebbende, heeft dat invloed op het inkomen van belanghebbende. Slechts het boetegedeelte van de bronheffing dat wordt betaald aan het Zorginstituut mag niet worden meegenomen in de berekening van de draagkracht, noch de reserveringsruimte.
Deze doelgroep volgt mogelijk geen formele schuldregeling, maar wordt wel geholpen via ketenpartners.
Deze doelgroep kan alleen middels een aanvraagformulier via een ketenpartner aangemeld worden. De beoordeling ligt bij WIL. Toekenning geschiedt alleen gedurende het traject. Daarna kan een reguliere aanvraag worden ingediend.
In alle gevallen beschreven in 3.4 ontvangt de ouder geen stadspas, alleen de kinderen.
Artikel 4. De aanvraag en toekenning van de stadspas
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5. De verstrekking van de stadspas
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 6. Inlichtingenverplichting
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel bepaalt dat er bij hoge uitzondering kan worden afgeweken van de regeling. Of en in welke situaties dit het geval is, hangt in het individuele geval van de bijzondere omstandigheden af.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-58049.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.