Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2019, 55596 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2019, 55596 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Gulpen-Wittem houdende regels omtrent reglement van orde ten behoeve van de vergaderingen en andere bijeenkomsten van de gemeenteraad van Gulpen-Wittem
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
De agendacommissie heeft tot taak:
Het bespreken en vaststellen van en besluiten over de agendaplanner voor de raadsvergaderingen.
De agendaplanner omvat enerzijds een strategische agenda voor de raad. Deze wordt jaarlijks door de agendacommissie en het college vastgesteld. Deze agenda omvat uitsluitend dossiers die tenminste voldoen aan de volgende criteria:
De agendaplanner omvat anderzijds de termijnplanner met de raadsvoorstellen die in een jaar naar de raad komen. De termijnplanner bevat per vooruitzicht van drie maanden concreet de raadsvoorstellen die in die drie maanden naar de raad komen en voor de overige 9 maanden een globale inplanning per 3 maanden.
Ten behoeve hiervan ontvangt de agendacommissie tijdig voor haar bijeenkomsten door tussenkomst van de griffier de geactualiseerde termijnplanner;
De agendacommissie kan voorts bepalen dat er andere bijeenkomsten van de raad(svertegenwoordigers) plaatsvinden zoals een werkbezoek of informatiebijeenkomst. De agendacommissie bepaalt dan ook datum, tijd en locatie van deze bijeenkomst, alsmede de vorm (inclusief een eventuele inkleding van het voorzitterschap) en inhoud van deze bijeenkomst.
Ten behoeve van het vaststellen van bijeenkomsten en agenda’s als bedoeld in lid 9 van dit artikel, ontvangt de agendacommissie tijdig voor en gerelateerd aan de desbetreffende bijeenkomst vanuit het college en/of de burgemeester en de reguliere organisatie, door tussenkomst van de griffier:
danwel vanuit de raad en de griffie
In aanvulling op lid 9 ontvangt, de agendacommissie, ten behoeve van het opstellen van de concept-agenda’s van de raadsvergaderingen, advies vanuit de sprekerspleinen als bedoeld in artikel 59, lid 1. Indien de agendacommissie afwijkt van het meerderheidsstandpunt uit het sprekersplein doet de voorzitter van de commissie hiervan bij aanvang van de raadsvergadering kort verslag van de afwegingen van de commissie om af te wijken.
Artikel 5 FractieVoorzittersOverleg (FVO)
Het voorzitterschap is in handen van de raadsvoorzitter. Bij verhindering van de raadsvoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door de plaatsvervangend raadsvoorzitter. Mocht de plaatsvervangend raadsvoorzitter ook lid zijn van het FVO, dan kan vanuit de fractie die de plaatsvervangend voorzitter levert, een raadslid worden aangewezen dat in de desbetreffende bijeenkomst het lid dat het voorzitterschap waarneemt, vervangt. De plaatsvervangend voorzitter bekleedt dan niet de functie van fractievoorzitter.
Het FVO heeft tot taak het bespreken en besluiten over:
het bespreken en vaststellen van het jaarverslag van de rekenkamercommissie alsmede het bespreken en vaststellen van mogelijke onderzoeksvragen, zulks voor zover de op deze vragen gebaseerde onderzoeken vallen binnen het regulier beschikbare budget dat jaarlijks voor onderzoek door de rekenkamercommissie beschikbaar wordt gesteld. Indien binnen het FVO geen overeenstemming wordt bereikt over een onderzoeksvraag leidt het FVO dit door naar een volgende raadsvergadering;
Bij aanvang van het kalenderjaar stelt het FVO de vergadermomenten voor haar overleg vast. Daarnaast kunnen de voorzitter of één of meer leden van het FVO, indien zij een vergadering nodig achten, een verzoek onder opgave van redenen aan de voorzitter doen, om de fractievoorzitters bijeen te roepen. Indien nodig overlegt de voorzitter met verzoeker over het doorgang vinden van de bijeenkomst.
In principe worden alle onderwerpen achter gesloten deuren behandeld. De voorzitter legt m.b.t. stukken, die achter gesloten deuren behandeld worden, op grond van artikel 86, lid 2, van de Gemeentewet, vertrouwelijkheid op tot het FVO een besluit genomen heeft zoals bedoeld in lid 16 van dit artikel.
Indien geen geheimhouding wordt opgelegd- wordt door de griffier een verslag op hoofdlijnen opgesteld, dat voor alle raadsleden toegankelijk is. De daartoe aanwezige notulist functioneert onder de zorg en verantwoordelijkheid van de griffier. Ook de achterliggende stukken zijn dan door raadsleden in te zien bij de griffie.
Over de punten waarop wel geheimhouding wordt gelegd wordt afzonderlijk verslag gemaakt dat alleen voor de fractievoorzitters toegankelijk is.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Artikel 8 Benoemingsprocedure wethouders
De kandidaat-wethouder overlegt de documenten en informatie die nodig zijn voor de in het hiernavolgende lid door de commissie “Geloofsbrieven wethouders” te verrichten toetsing. De kandidaat-wethouder maakt bovendien alle overige door hem/haar in dat verband relevant geachte informatie aan de commissie kenbaar.
Op basis van de beoordeelde informatie formuleert de commissie “Geloofsbrieven wethouders” een schriftelijk, beargumenteerd, advies aan de raad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen wethouder(s) op grond van de voornoemde voorwaarden die de Gemeentewet hieraan stelt.
Indien de ad hoc-commissie niet unaniem is in zijn oordeel wordt hiervan melding gemaakt in het advies.
Hoofdstuk 3 Raadsvergaderingen
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen; voorbereidingen
De vergaderingen van de raad vinden met inachtname van het bepaalde in lid 1 van dit artikel in de regel plaats op de vierde donderdag van iedere maand, vangen aan om 19.30 uur en worden gehouden in het gemeentehuis. Het eindtijdstip van de vergaderingen wordt gesteld op 23.00 uur. Indien de vergadering dan niet ten einde is, wordt, indien de meerderheid van de raad hiermee instemt, de vergadering met maximaal 30 minuten verlengd. Is de vergadering na deze verlenging toch niet ten einde is, of indien de meerderheid van de raad niet instemt met de 30 minuten verlenging, wordt de vergadering voortgezet op de daaropvolgende maandagavond, aanvang 19.30 uur.
De behandeling van de begroting en de kadernota vindt plaats in een aparte vergadering van de raad. In afwijking van hetgeen eerder in dit artikel is bepaald, alsmede in afwijking van de artikelen 24 en 25, regelt het FVO daarbij voorts de procedure en wijze van behandeling van de begroting en kadernota, inclusief het aantal spreektermijnen en de –tijden.
De voorzitter roept de leden voor een raadsvergadering op door publicatie van de door de agendacommissie opgestelde (voorlopige) agenda en de daarbij behorende stukken op het raadsinformatiesysteem op de gemeentelijke website. Deze oproep geschiedt ten minste 7 dagen voor de bijeenkomst en bevat dag, tijdstip en plaats van de vergadering.
Indien de voorzitter een oproep plaatst naar aanleiding van een verzoek ex artikel 17 van de Gemeentewet overlegt de voorzitter, met inachtname van het streven om de vergadering zo spoedig mogelijk na het binnenkomen van het verzoek te laten plaatsvinden én om zo mogelijk aan te haken bij een al voor een vergadering gereserveerde datum, met de agendacommissie over de datum en tijdstip van de in te lassen vergadering.
Artikel 13: Publiceren van documenten
Indien voor stukken op grond van artikel 25, eerste dan wel tweede lid, of art. 86 van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd. Het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd verleent inzage aan raadsleden.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 18 Primus bij beraadslagingen en hoofdelijke stemming
Bij aanvang van behandeling van ieder agendapunt vraagt de voorzitter (of de griffier) wie van de leden van de raad over dat agendapunt het woord wil voeren. Vervolgens geeft hij het woord aan degenen die zich aangemeld hebben voor de beraadslaging. De voorzitter hanteert daarbij een stelsel waarbij de fracties bij toerbeurt met de beraadslaging kunnen beginnen. Vervolgens vindt de beraadslaging plaats op volgorde van zitplaats, bezien met de klok mee, vanaf het lid dat met de beraadslaging is begonnen.
Bij aanvang van de vergadering inventariseert de voorzitter over welke punten van de agenda men geen debat nodig vindt. Deze punten worden geacht – zonder verzoek tot stemming unaniem te zijn aangenomen
De lijst van ingekomen stukken met alle bijbehorende ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college en de burgemeester aan de raad, worden op het voor raadsleden en burgerfractieleden toegankelijke deel van het raadsinformatiesysteem geplaatst. Dit systeem wordt telkens bij binnenkomst van een ingekomen stuk, bijgewerkt door de griffie.
De agendacommissie stelt op advies van de griffier namens de raad de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast, waarbij de stukken worden onderverdeeld in een categorie “voor kennisgeving aannemen”, een categorie “in handen stellen van het college ter afdoening”en een categorie “in handen stellen van het college voor nader advies”. Indien het college gevraagd wordt nader advies uit te brengen geeft de agendacommissie daarbij aan op welke wijze het college de raad vervolgens adviseert/informeert.
Artikel 24 Aantal spreektermijnen
De voorzitter kan interrupties toelaten. Deze dienen te bestaan uit korte opmerkingen of vragen zonder inleiding. Zodra spreker de ruimte voor een interruptie anders gebruikt als hiervoor aangegeven verzoekt de voorzitter de spreker met spreken op te houden. Deze geeft terstond aan dit verzoek gevolg.
Artikel 26 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 28a Consultatie college
Alvorens een besluit te nemen over een voorstel dat niet is voorbereid door het college of de burgemeester, geeft de raad het college de gelegenheid haar mening kenbaar te maken.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort en zakelijk te motiveren.
Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 31 Algemene bepalingen over stemming
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft.
Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist;
in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
Artikel 33 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren.
Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Artikel 34 Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd.
Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Het lid van de raad dat tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het FVO weigeren een onderwerp tijdens het vragenhalfuur aan de orde te stellen, indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Artikel 37 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de burgemeester de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Een voorstel wordt, nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, danwel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst.
In afwijking van het bepaalde in het voorgaande lid kan(kunnen) de indiener(s) van het voorstel aangeven het initiatiefvoorstel eerst in een sprekersplein te willen voorleggen. In dat geval legt(gen) indiener(s) het verzoek voor agendering in het sprekersplein voor aan de agendacommissie. De agendacommissie behandelt dit verzoek in het eerstvolgende overleg van de commissie. Indien de commissie besluit het initiatiefvoorstel te agenderen voor het sprekersplein dan dient(en) de indiener(s) van het voorstel in het sprekersplein waar het voorstel behandeld wordt, zorg te dragen voor de benodigde toelichting/informatie. Voor de behandeling in het sprekersplein wordt het college, analoog aan de wijze zoals beschreven in de leden 2 en 3 van dit artikel, doch met inachtname van de aangegeven agendering door de agendacommissie, in de gelegenheid gesteld om wensen en bedenkingen naar voren te brengen.
Op een spoedeisend initiatiefvoorstel, bijvoorbeeld inhoudende het ontslag van een wethouder of betreffende een onderwerp waarvan de actualiteit om spoedige agendering vraagt, zijn de bepalingen in dit artikel niet van toepassing. Een dergelijk voorstel kan nog worden nagezonden, of in uiterste geval, na instemming van de raad in de raadsvergadering, terstond aan de agenda toegevoegd worden.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij het vaststellen van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek, wordt het al dan niet behandelen van het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt, indien tot behandeling wordt besloten, op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Hoofdstuk 5 Begroting, kadernota en rekening
Artikel 45 Procedure begroting en kadernota
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad op voorstel van het FVO vaststelt. Als voorbereiding op de begroting bepaalt het FVO eveneens de behandelingwijze van de kadernota.
Artikel 46 Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die de raad op voorstel van het FVO vaststelt.
Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties
Artikel 47 Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft conform het bepaalde in artikel 11,lid 5 van dit Reglement, het recht verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Voor door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar het desbetreffende sprekersplein.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 44 zijn van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 7 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 50 Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 8: Voorbereiding van de besluitvorming door de raad: het sprekersplein
Artikel 51 Begripsomschrijvingen
In dit hoofdstuk wordt, in afwijking van artikel 1, verstaan onder:
Artikel 53 Agenda sprekersplein
De agendacommissie stelt de agenda voor het sprekersplein vast. Zij geeft bij de te behandelen onderwerpen in het sprekersplein tevens een tijdsindicatie voor bespreking aan.
Artikel 55 Publiceren van stukken voor het sprekersplein
Stukken voor het sprekersplein worden gepubliceerd via het digitaal raadsinformatiesysteem
en kunnen, indien gewenst, worden geraadpleegd via een computer op het gemeentehuis.
Artikel 57 Deelnemers aan het sprekersplein
Personen of instellingen die niet behoren tot degenen die overeenkomstig artikel 55, lid 3 zijn uitgenodigd, en die huns inziens als betrokkene danwel direct belanghebbende willen deelnemen aan een sprekersplein kunnen zich eveneens vóór 12.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag waarop het sprekersplein plaatsvindt aanmelden bij de griffie.
Artikel 58 Spreekregels in het sprekersplein
In het sprekersplein bestaat bij aanvang van een agendapunt - met uitzondering van de gevallen waarin sprake is van artikel 57, lid 5 - voor belanghebbenden en deskundigen gelegenheid om relevante informatie, ideeën en meningen over dat agendapunt naar voren te brengen. Zij krijgen hiervoor maximaal 3 minuten de tijd.
De voorzitter van het sprekersplein geeft aan belanghebbenden of instellingen die zich aangemeld hebben voor het sprekersplein, het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken indien dit in het belang is van de orde van het sprekersplein. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
De voorzitter en deelnemers aan het gesprek bewaken gezamenlijk de voor de behandeling van een agendapunt geraamde tijd. Om hieraan bij te dragen is het stellen van vragen om feitelijke informatie, van geringe omvang (als bedoeld in de verordening ambtelijke bijstand), tijdens het sprekersplein niet aan de orde. Een raadslid wendt zich met deze vragen conform hetgeen daarover geregeld is in de verordening ambtelijke bijstand, rechtstreeks – mondeling of schriftelijk - tot de (adjunct) directeur van de afdeling die belast is met de advisering over of uitvoering van het betreffende onderwerp.
De agendacommissie bepaalt bij vaststelling van de agenda ook de indicatieve tijdsduur van een vergadering. Indien niet alle agendapunten binnen deze tijdsduur kunnen worden afgehandeld dan kan – indien een tijdige besluitvorming zich daar niet tegen verzet – door de meerderheid worden bepaald dat een of meerdere agendapunten worden doorgeschoven naar een volgend sprekersplein.
Het is uiteindelijk aan de voorzitter om te bepalen, gelet op de beschikbare tijd, wanneer de behandeling van een agendapunt ten einde is. Ter bewaking hiervan kan de voorzitter, uitgaand van een evenredige verdeling van de spreektijd over de aanwezige fracties, een lid verzoeken zijn vragen danwel betoog af te ronden. Het desbetreffend lid geeft terstond gevolg aan dit verzoek.
Hoofdstuk 9: Overleg met het college, instellingen of burgers: Raadsconferenties
Artikel 61 Begripsomschrijvingen
In dit hoofdstuk wordt, in afwijking van artikel 1, verstaan onder:
een – in principe openbaar - overleg voor een (deel van de) raad en/of burgerfractieleden (raadsvertegenwoordiger) waarin men informatie, ideeën danwel meningen kan verzamelen en uitwisselen over een bepaald onderwerp. Een raadsconferentie kan besloten zijn indien de agendacommissie daartoe besluit;
Artikel 62 Vergaderingen Raadsconferenties
Raadsconferenties kunnen plaatsvinden op de dagen waarop volgens het door het FVO vastgestelde vergaderschema dan wel een door de agendacommissie ingelaste datum, voorzien is in een raadsbijeenkomst of Indien een raadsconferentie plaatsvindt voorafgaand of aansluitend aan een sprekersplein danwel andere raadsbijeenkomst, dan wordt met de planning rekening gehouden met het algemeen geldende eindtijdstip van 23.00 uur voor een raadsvergadering of sprekersplein.
De agendacommissie besluit tevens:
Indien het college of een raadslid het wenselijk acht om ter toelichting in een raadsconferentie een presentatie te laten verzorgen legt hij/zij dit voor aan de agendacommissie. De agendacommissie bepaalt of de presentatie kan worden gegeven en bepaalt daarbij ook de maximale tijdsduur voor de presentatie.
Artikel 63 Agenda raadsconferentie
De agendacommissie stelt de agenda voor de raadsconferentie vast. Zij geeft tevens een tijdsindicatie voor bespreking aan.
Artikel 64: Uitnodiging en agenda raadsconferentie
Stukken voor de raadsconferentie worden gepubliceerd via het digitaal raadsinformatiesysteem.Heeft de agendacommissie besloten dat de conferentie een besloten karakter kent dan worden de stukken niet op het digitaal raadsinformatiesysteem geplaatst, maar verblijven de stukken onder berusting van de griffier en verleent de griffier inzage aan de leden die voor de conferentie worden uitgenodigd, danwel worden op het uitsluitend voor raadsleden toegankelijk deel van het digitale raadsinformatiesysteem geplaatst.
Hoofdstuk 11 Toehoorders en pers
Artikel 69 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens een openbare raadsvergadering, sprekersplein of openbare raadsconferentie geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 70 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzalen, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de raadsvergadering, het sprekersplein en een raadsconferentie het gebruik, alsmede het standby houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, voor zover die inbreuk maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-55596.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.