Beleidsregels naamgeving en nummering (adressering) gemeente Almelo 2018

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Almelo;

 

gelet op de wenselijkheid van het vaststellen van (tekstuele) aanpassingen van beleidsregels op het gebied van straatnaamgeving en benoeming van de openbare ruimte;

 

op grond van artikel 6 van de Wet basisregistratie en gebouwen, artikel 1:3 lid 4 van de Algemene Wet Bestuursrecht, artikel 156 van de Gemeentewet en verwijzend naar de ”Verordening naamgeving en adressering gemeente Almelo 2018”;

 

besluiten de volgende beleidsregels vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Almelo;

  • b.

    Commissie: commissie straatnaamgeving;

  • c.

    Rechthebbende: een ieder die over enige zaak enige zeggenschap heeft krachtens een zakelijk of persoonlijk recht;

  • d.

    Verordening: Verordening naamgeving en adressering gemeente Almelo 2018;

  • e.

    BAG: Basisregistratie Adressen en Gebouwen;

Voor de overige begrippen, voor zover hier niet genoemd, wordt aangesloten bij de begripsomschrijvingen uit de Verordening naamgeving en adressering gemeente Almelo 2018.

 

Artikel 2 Criteria voor straatnaamgeving

  • 1.

    Nieuwe namen worden, indien mogelijk, ontleend aan:

    • a.

      algemeen bekende en vertrouwde, concrete zaken uit de natuur en het leven;

    • b.

      overgeleverde veldnamen;

    • c.

      persoonlijkheden, langer dan 10 jaar overleden;

    • d.

      plaatselijke gebeurtenissen, langer dan 10 jaar geleden;

    • e.

      historische namen uit de omgeving;

    • f.

      de te vernoemen persoonlijkheden dienen van onbesproken gedrag te zijn, wat zo nodig wordt onderzocht bij officiële instanties;

    • g.

      leden van het Koninklijk Huis kunnen bij het leven al vernoemd worden.

 

  • 2.

    De in acht te nemen regels zijn:

    • a.

      verwarring tussen namen wordt voorkomen;

    • b.

      de namen worden kort gehouden. Bij voorkeur niet langer dan 24 karakters;

    • c.

      de uitspraak van de naam is eenduidig. Uitspreekbaarheid is belangrijk;

    • d.

      verbastering en dubbelzinnigheid wordt voorkomen.

 

Artikel 3 Richtlijnen voor vaststelling van namen

  • 1.

    Bij de totstandkoming van een nieuwe wijk of buurt adviseert de commissie het college over een (mogelijke) themakeus;

  • 2.

    Bij vernoeming van personen wordt een verklarende tekst vastgesteld. Verklarende teksten worden beperkt in verband met ruimte op het straatnaambord.

  • 3.

    Bij paden wordt voor naamgeving bij voorkeur aansluiting gezocht bij de straat in welk verlengde het pad loopt, de straat waarop het pad uitkomt of bij een nabijgelegen straat.

 

Artikel 4 Richtlijnen voor nummeren

Het nummeren geschiedt bij voorkeur als volgt:

  • 1.

    In Almelo worden rechts oneven nummers en links even nummers benoemd in een oplopende reeks. In Aadorp en Bornerbroek wordt links oneven en rechts even genummerd;

 

  • 2.

    Er wordt begonnen met nummeren vanaf het beginpunt van de straat dat het dichtst bij het centrum van de stad is gelegen, of als dat niet mogelijk of logisch is vanaf het beginpunt van de straat dat het dichtst bij het centrum van de buurt ligt of vanaf een ontsluitingsweg in de buurt;

  • 3.

    Voor ruimten tussen adresseerbare objecten, die in de toekomst mogelijk bebouwd worden, moeten nummers worden gereserveerd;

  • 4.

    Voor zowel authentieke adressen als niet-authentieke adressen is de wijze van nummering identiek.

  • 5.

    In afwijking van de wijze van nummering kan, bij wijze van uitzondering, ter plaatse doorlopend genummerd worden.

 

Artikel 5 Richtlijnen voor wijzigen van namen (vernaming)

  • 1.

    Bestaande namen kunnen in de volgende gevallen gewijzigd worden:

    • a.

      als door wettelijk geregelde grenswijziging, grenscorrectie of gemeentelijke herindeling sprake is van twee delen van de openbare ruimte met dezelfde of gelijkluidende naam;

    • b.

      als de loop van een openbare ruimte door infrastructurele wijzigingen, stadsvernieuwing en dergelijke zodanig wijzigt dat de vindbaarheid van (een deel van) de (toekomstige) adressen in het geding is;

    • c.

      als hier uitdrukkelijk en onder opgaaf van redenen om wordt verzocht.

  • 2.

    Bij een vernaming worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht gehouden:

    • a.

      er wordt eerst een voornemen tot vernaming kenbaar gemaakt aan de belanghebbenden;

    • b.

      straatnamen alleen veranderen in uiterste noodzaak.

 

Artikel 6 Richtlijnen voor wijzigen van nummers (vernummering)

  • 1.

    Bestaande nummers kunnen in de volgende gevallen worden gewijzigd:

    • a.

      als nieuwe nummers niet op een juiste en logische wijze kunnen worden toegekend;

    • b.

      als de vindbaarheid van één of meer (toekomstige) objecten hierdoor (beter) gewaarborgd wordt.

  • 2.

    Bij een vernummering worden de volgende zorgvuldigheidsnormen in acht gehouden:

    • a.

      er wordt eerst een voornemen tot vernummering kenbaar gemaakt aan de belanghebbenden;

    • b.

      nummers alleen veranderen in uiterste noodzaak.

 

Artikel 7 Vergoedingen bij vernaming of vernummering

  • 1.

    Bij een opgelegde adreswijziging (ambtshalve) verstrekt het college van B&W aan een particulier een eenmalige bijdrage van € 100. Voor bedrijven (stichtingen, verenigingen, instellingen) bedraagt deze vergoeding € 200 per opgelegde adreswijziging;

  • 2.

    Als een bedrijf in alle redelijkheid kan aantonen meer kosten te hebben voor het wijzigen dan dient de situatie per geval te worden bekeken;

  • 3.

    Kosten als gevolg van een noodzakelijke vernaming/vernummering op initiatief van derden wordt verhaald op de initiatiefnemer(s).

 

Artikel 8 Verzoeken vanuit de samenleving

  • 1.

    Er dient consensus te bestaan tussen alle belanghebbenden, over een verzoek tot het wijzigen van straatnamen/nummers;

  • 2.

    Consensus dient aangetoond te worden door het verzoek te voorzien van een handtekening van alle belanghebbenden;

  • 3.

    Indien consensus en/of een handtekening van één van de belanghebbenden ontbreekt, wordt het verzoek afgewezen;

  • 4.

    Elk ingediend verzoek, wordt ter advies voorgelegd aan de commissie;

  • 5.

    Degene die het verzoek namens alle belanghebbenden, indient, heeft de plicht om alle belanghebbenden te informeren over alle correspondentie die plaatsvindt naar aanleiding van het verzoek;

  • 6.

    De kosten die voortvloeien uit het besluit (adreswijzigingen, postzegels enzovoorts) dat volgt naar aanleiding van een ingediend verzoek, komen voor rekening van de belanghebbenden zelf.

 

Artikel 9 Taken commissie straatnaamgeving

  • 1.

    De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over:

    • het vaststellen van wijk- en buurtnamen;

    • het vaststellen van thema’s voor straatnaamgeving in nieuwe gebieden;

    • het toekennen van namen aan de openbare ruimten;

    • het toekennen van nieuwe namen in bestaande wijken of buurten.

  • 2.

    De commissie stelt op basis van een thema, groslijsten samen, waaruit kan worden geput voor de toedeling van straatnamen.

  • 3.

    De commissie vult, bij uitbreiding in bestaande wijken / buurten zo nodig bestaande groslijsten aan;

  • 4.

    De commissie raadpleegt in ieder geval de beleidsadviescommissie “Maatschappelijke Aangelegenheden”

  • 5.

    De beleidsadviescommissie “Maatschappelijke Aangelegenheden” adviseert binnen 3 maanden. Indien het advies niet tijdig wordt uitgebracht staat het enkele ontbreken daarvan niet in de weg aan het adviseren aan het college;

  • 6.

    Het advies van de beleidsadviescommissie “Maatschappelijke Aangelegenheden”, voor zover relevant, wordt verwerkt in het schriftelijk advies aan het college;

  • 7.

    Elk verzoek van een burger of instantie met betrekking tot straatnaamgeving wordt voorgelegd aan de commissie.

 

Artikel 10 Samenstelling en lidmaatschap commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste 3 leden, zijnde ambtenaren in dienst bij de gemeente Almelo.

  • 2.

    De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan mededeling aan de overige leden van de commissie, die vervolgens maatregelen treffen om in de vacature te voorzien.

 

Artikel 11 Uitwerkingtreding oude regels

Met de inwerkingtreding van deze beleidsregels treden de “Beleidsregels naamgeving en adressering gemeente Almelo 2013” uit werking.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

 

Artikel 13 Titel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregels naamgeving en adressering gemeente Almelo 2018“.

 

Gedaan ter vergadering van 20 november 2018

de secretaris, de burgemeester,

F.W. van Ardenne A.J. Gerritsen

Naar boven