Wijziging Algemeen mandaatbesluit gemeente Westerkwartier 2019

 

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de in-vorderingsambtenaar van de gemeente Westerkwartier, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

 

gelet op het bepaalde in het Algemeen mandaatbesluit gemeente Westerkwartier 2019;

 

 

B E S L U I T :

 

 

  • 1.

    Punt A 9, opgenomen in bijlage 1 bij het Algemeen mandaatbesluit gemeente Westerkwartier 2019 te wijzigen waarna het komt te luiden als volgt:

    • a.

      Het beslissen op bezwaarschriften ingediend bij het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester indien er wordt geadviseerd af te wijken van het advies uitgebracht door de Commissie bezwaarschriften dan wel de Commissie bezwaarschriften rechtspositionele aangelegenheden; en

    • b.

      het beslissen op bezwaarschriften ingediend bij de heffingsambtenaar gemeentelijke belastingen.

       

  • 2.

    De aldus gewijzigde bijlage 1 vast te stellen, dit conform de bijlage bij dit besluit, en onder intrekking van de bijlage 1 bij het Algemeen mandaatbesluit gemeente Westerkwartier 2019, zoals deze bijlage luidde per 1 januari 2019.

 

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag nadat het bekendgemaakt is.

 

Aldus besloten in de vergadering

van burgemeester en wethouders

van de gemeente Westerkwartier,

d.d. 19 februari 2019

F.H. Wiersma, burgemeester A. Schulting, secretaris

Aldus vastgesteld door

de burgemeester van de gemeente Westerkwartier,

d.d. 19 februari 2019

F.H. Wiersma, burgemeester

Aldus vastgesteld door de heffingsambtenaar

van de gemeente Westerkwartier,

d.d. 19 februari 2019

H. Been, heffingsambtenaar

Aldus vastgesteld door de invorderingsambtenaren

van de gemeente Westerkwartier

d.d. 19 februari 2019

E. Dekker, invorderingsambtenaar

K. van Dijken, invorderingsambtenaar

L.J. Terpstra, invorderingsambtenaar

Bijlage 1 Bevoegdheden die van mandaatverlening zijn uitgezonderd  

 

De volgende bevoegdheden zijn, ingevolge artikel 3 van het Algemeen mandaatbesluit gemeente Westerkwartier 2019, van mandaatverlening uitgezonderd.

 

A. Publiekrechtelijke bevoegdheden

  • 1.

    Het doen van voorstellen aan de raad, het afleggen van verantwoording aan de raad, het informeren van de raad en het raadplegen van de raad.

  • 2.

    Het aangaan van verplichtingen waarover de raad in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen kenbaar te maken of waarover de raad om informatie heeft gevraagd.

  • 3.

    Het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels.

  • 4.

    Het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 177 lid 2 Gemeentewet.

  • 5.

    Het vaststellen van regels omtrent de ambtelijke organisatie.

  • 6.

    Het oninbaar verklaren van een bestuursrechtelijke geldschuld van meer dan € 10.000,oo.

  • 7.

    Het aangaan van bestuursovereenkomsten.

  • 8.

    Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet in een bestuursrechtelijke procedure met uitzondering van procedures in het kader van de bedrijfsvoering (personeel en organisatie).

  • 9.
    • a.

      Het beslissen op bezwaarschriften ingediend bij het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester indien wordt afgeweken van het advies uitgebracht door de Commissie bezwaarschriften dan wel de Commissie bezwaarschriften rechtspositionele aangelegenheden; en

    • b.

      het beslissen op bezwaarschriften ingediend bij de heffingsambtenaar gemeentelijke belastingen.

  • 10.

    Het beslissen om inspraak op grond van de Inspraakverordening toe te passen en/ of het beslissen om een besluit met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure voor te bereiden, daar waar dat wettelijk gezien niet verplicht is.

  • 11.

    Het nemen van een met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure voorbereid besluit als binnen de daarvoor gestelde termijn zienswijzen naar voren zijn gebracht.

  • 12.

    Het accepteren van schenkingen of legaten.

  • 13.

    Het beslissen op een verzoek om tegemoetkoming in planschade, verlening van nadeelcompensatie of het nemen van een zuiver schadebesluit als meer dan € 10.000,00 wordt toegekend of van het advies van een wettelijk adviseur wordt afgeweken.

  • 14.

    Het vaststellen van een subsidieplafond en de wijze van verdeling van een subsidieplafond.

  • 15.

    Het verlenen van een subsidie van meer dan € 50.000,00.

  • 16.

    Het als handhavingsmaatregel intrekken van een ontheffing of vergunning.

  • 17.

    Het anders dan pro forma instellen van beroep of hoger beroep bij een bestuursrechter. De beperking is alleen van toepassing als de gronden van een pro forma ingesteld beroep of hoger beroep aangevuld kunnen worden. De beperking is niet van toepassing op het instellen van incidenteel beroep.

  • 18.

    Het geven van een zienswijze op een voorgenomen besluit van een bestuursorgaan van een ander openbaar lichaam.

     

B. Privaatrechtelijke bevoegdheden

 

  • 1.

    Het besluit tot de oprichting van of de deelneming in rechtspersonen.

  • 2.

    Het besluit tot het aanvragen van surseance van betaling of faillissement.

  • 3.

    Het nemen van besluiten over het vergoeden van schade die meer dan € 25.000,00 bedraagt en die niet wordt gedekt door de verzekering.

  • 4.

    Het besluiten tot aankoop of verkoop van onroerende zaken voor een prijs die meer dan 10% hoger respectievelijk lager is dan de getaxeerde waarde.

  • 5.

    Het oninbaar verklaren van vorderingen van meer dan € 10.000,00.

  • 6.

    Het nemen van een procesbesluit als bedoeld in artikel 160 Gemeentewet voor een privaatrechtelijk rechtsgeding over een vordering van meer dan € 25.000,00.

  • 7.

    Het besluit om een gerechtelijke procedure te starten bij de burgerlijke rechter.

 

C. Personele bevoegdheden

 

  • 1.

    Het benoemen en ontslaan van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 2.

    Het nemen van overige rechtspositionele besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 4.

    Het vaststellen van het functieniveau van de gemeentesecretaris/algemeen directeur.

  • 5.

    Het verlenen van strafontslag.

  • 6.

    Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.

  • 7.

    Het aanhouden van een ontslagverzoek totdat er een uitspraak is van de strafrechter of het besluit tot disciplinaire bestraffing onherroepelijk is geworden.

     

D. Overige bevoegdheden

 

  • 1.

    Het benoemen van personen als vertegenwoordiger van de gemeente in organen van publiekrechtelijke rechtspersonen en privaatrechtelijke rechtspersonen.

  • 2.

    Het benoemen van personen in adviesorganen van het college.

  • 3.

    Het benoemen van personen in bestuurscommissies als bedoeld in artikel 83 Gemeentewet.

  • 4.

    Het benoemen van personen in commissies als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.

 

Naar boven