Gemeenteblad van Zaltbommel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Gemeenteblad 2019, 51641 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaltbommel | Gemeenteblad 2019, 51641 | Verordeningen |
Uitvoeringsbesluit graven, asbezorging en gedenkplaatsen Zaltbommel 2019
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Zaltbommel van 4 december 2018.
De secretaris,
W. Wieringa
De voorzitter,
Dr. J.P. Rehwinkel
Toelichting op het Uitvoeringsbesluit voor graven, asbezorging en gedenkplaatsen Zaltbommel 2019
Als in de onderstaande toelichting gesproken wordt over beheersverordening, wordt daarmee de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Zaltbommel 2016 bedoeld. Hieronder volgt per artikel een korte toelichting.
Dit artikel geeft een omschrijving van de in het besluit genoemde begrippen. Voor zover begrippen niet zijn vermeld, geldt hetgeen de beheersverordening daarover vermeldt.
Gezien de vooralsnog geringe belangstelling is alleen op begraafplaats Nieuwe Tijningen een strooiplaats aangewezen, waarbij aanliggend een gedenkplaats is ingericht. Bij voldoende vraag kan deze faciliteit ook op de overige begraafplaatsen worden aangewezen.
Het is mogelijk om bij voldoende vraag een urnenbewaarplaats te realiseren in de aula van begraafplaats Nieuwe Tijningen. Deze algemene bewaarplaats is niet toegankelijk voor publiek.
Er zijn keuzemogelijkheden ingevoerd voor een particulier graf met betrekking tot de uitgiftetermijn van 20, 30 jaar of onbepaalde tijd. Deze graven worden op volgorde van uitgifte bijgezet in de beschikbare grafruimtes, onafhankelijk van de uitgiftetermijn.
Voorafgaand aan de bijzetting in een particulier graf is er de mogelijkheid te kiezen voor een enkelgraf (één bijzetting of twee asbussen) of een dubbelgraf (twee bijzettingen, vier asbussen, één bijzetting met één of twee asbussen).
Bij een dubbelgraf, tweediep moet deze keuze van te voren worden bepaald.
Bijzetting vindt plaats op volgorde van overlijden. De eerste overledene wordt in de onderste laag bijgezet. Per laag kan maximaal één bijzetting met een overledene of twee asbussen of twee verstrooiingen worden bijgezet.
Wanneer de eerste bijzetting een asbus betreft (onderste laag) wordt een overledene in de tweede laag bijgezet en kan er géén tweede urn worden bijgeplaatst in de onderste laag.
Wanneer bij de uitgifte van een dubbelgraf bekend is, dat het gebruikt gaat worden voor het bijzetten van vier asbussen, dan mogen op verzoek van de rechthebbende alle asbussen in de bovenste laag worden geplaatst.
Algemeen uitgangspunt is het bijzetten in twee lagen.
In dit artikel wordt tevens per begraafplaats aangegeven in hoeveel lagen begraven mag worden. Het aantal lagen (één of twee) is afhankelijk van de grondwaterstand; soms spelen ook andere factoren een rol, zoals de aanwezigheid van drainage op zodanige diepte dat begraven in twee lagen niet mogelijk is.
De uitgiftetermijn van een algemeen graf wordt teruggebracht naar 10 jaar in een zandgraf of keldergraf. Een keldergraf is een ondergronds aangebrachte stapelkelder in beton of kunststof uitgevoerd en gesloten met een afdekplaat. Per geschakelde kolom vinden twee individuele bijzettingen plaats, van elkaar gescheiden door een tussenlaag. Vooralsnog overweegt de gemeente niet voor de algemene graven over te gaan op het gebruik van keldergraven.
Wat de uitgifteduur betreft is dezelfde termijn aangehouden als bij de algemene en particuliere graven (artikel 2).
Toegevoegd is de mogelijkheid om bij voldoende belangstelling een algemene urnenplaats in de aula van Nieuwe Tijningen te realiseren.
Tegelijkertijd worden nadere bepalingen gesteld aan het uitstrooien van as op de particuliere graven. Deze mogen niet worden uitgestrooid op de grafbedekking, tenzij de grafbedekking beplanting of gras betreft. In alle andere gevallen dient de grafbedekking te worden verwijderd, waarna het uitstrooien plaatsvindt op de onderliggende zwarte grond en al dan niet op verzoek van de rechthebbende wordt ondergewerkt, voordat de steen wordt teruggeplaatst.
Op of in algemene urnengraven mag niet worden uitgestrooid. Daarvoor is de strooiplaats aangewezen. Vooralsnog heeft alleen begraafplaats Nieuwe Tijningen een strooiplaats, maar bij voldoende belangstelling kunnen op de overige begraafplaatsen zonder bezwaar ook strooiplaatsen worden aangewezen.
Er is onderscheid tussen een herdenkingsplaats en een herinneringsmonument. Op een herdenkingsplaats is de mogelijkheid om een herdenkingsplaatje aan te laten brengen voor een overledene, die elders zijn laatste rustplaats heeft gevonden. Dit kan zijn door uitstrooien op de algemene strooiveld van de gemeente, op zee of elders in of buiten de gemeente. Ook voor mensen, waarvan aangenomen wordt dat zij verongelukt zijn als gevolg van een natuurramp, vliegtuigongeluk, ontploffing, brand of ernstig ongeluk, mag een gedenkplaatje worden aangebracht. Het herinneringsmonument is bedoeld voor familieleden, waarvan de overledene na afloop van de grafrustperiode op de begraafplaats is overgebracht naar het verzamelgraf.
Nabij het strooiveld op begraafplaats Nieuwe Tijningen is vooralsnog de enige gedenkplaats aangewezen. De gedenkplaats heeft een herdenkingszuil. De mogelijkheden voor gedenkplaatjes op de herdenkingszuil zijn uitgebreid. Het is mogelijk om een herdenkingsplaatje aan te brengen met de looptijd van 10, 20, 30 jaar of onbepaalde tijd. Er is geen onderscheid in algemene of particuliere plaatjes.
De herinneringsplaatjes met naaminscriptie op het herinneringsmonument worden met toestemming van de rechthebbende/belanghebbende door de gemeente aangebracht, op het moment dat door de rechthebbende/belanghebbende afstand wordt gedaan van het graf.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-51641.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.