Verordening tot 3e wijziging van de Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

De raad van de gemeente Sint-Michielsgestel;

 

gezien het voorstel van het presidium van 19 november 2018;

 

gelet op artikel 33 van de Gemeentewet en de Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning;

 

b e s l u i t :

 

tot vaststelling van de:

 

Verordening tot 3e wijziging van de Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning

Artikel I:

 

A. De artikelen 6 en 7 worden gewijzigd en komen te luiden:

 

Artikel 6. Recht op financiële vergoeding

  • 1.

    De fracties als bedoeld in artikel 7 van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad 2010 ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage is een vaste bijdrage van € 1.200,00 per fractie.

Artikel 7. Besteding financiële vergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden voor zover deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers.

B. Artikel 7 wordt toegevoegd aan paragraaf 2.

 

C. De artikelen 8 tot en met 11 worden eveneens toegevoegd aan paragraaf 2 en komen te luiden:

 

Artikel 8. Bijdrage fractieondersteuning

De bijdrage voor fractieondersteuning wordt vóór 31 januari van het betreffende kalenderjaar verstrekt.

 

Artikel 9. Tijdstip verstrekken bijdrage fractieondersteuning in verkiezingsjaar

In afwijking van het bepaalde in artikel 8 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden de bijdrage fractieondersteuning vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt, wordt de bijdrage verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

 

Artikel 10. Gevolgen splitsen fractie

Bij afsplitsing van een fractie ontvangt de fractie die ontstaan is na afsplitsing géén bijdrage fractievergoeding voor de duur van de raadsperiode.

 

Artikel 11. Verantwoording en controle

  • 1.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan het presidium, door tussenkomst van de griffie en het Control Expert Team (CET) van MijnGemeenteDichtbij, verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag.

  • 2.

    Fracties dienen een eventueel overschot van de vergoeding fractieondersteuning binnen drie maanden na het einde van het kalenderjaar terug te storten op het bankrekeningnummer van de gemeente Sint-Michielsgestel, te weten NL12BNGH0285007769, onder vermelding van “overschot fractieondersteuning”, jaar en naam van de fractie.

D. Artikel 12 wordt toegevoegd aan paragraaf 3 en komt te luiden:

 

Artikel 12. Inwerkingtreding

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning’ en treedt in werking daags na bekendmaking.

 

E. De toelichting bij de Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning komt vanaf artikel 6 als volgt te luiden:

 

Artikel 6.

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De fractieondersteuning bestaat uit een vaste vergoeding. Het garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten ondersteunen.

 

Artikel 7.

Voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning wordt de fracties grotendeels de vrijheid gelaten. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Algemene opleidingen voor raads- en commissieleden die meestal worden georganiseerd door de griffie(r) dienen bekostigd te worden uit de gemeentelijke bedrijfsvoering en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning. Deze cursussen worden veelal verzorgd door politiek neutrale instituten.

Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk geacht, aangezien het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.

 

Artikel 8.

De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden.

 

Artikelen 9 en 10.

Het kan gebeuren dat de bijdrage aangepast moet worden aan veranderde verhoudingen in de raad. Dit artikel is zo geformuleerd dat het zowel kan dienen voor fracties die bij de verkiezingen blijken te verdwijnen dan wel na de verkiezingen opkomen.

Bij splitsing van een fractie ontvangt de fractie die is ontstaan na de afsplitsing, voor de duur van de geldende raadsperiode géén bijdrage fractieondersteuning.

 

Artikel 11.

De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de controle op de jaarrekening. Dit komt vooral voor bij grotere gemeenten, waarbij sprake is van grotere bedragen voor de vergoeding fractieondersteuning. In kleinere gemeenten, waar het gaat om een beperkte bijdrage voor fractieondersteuning, kan accountantscontrole van het verslag van de fractie achterwege blijven. Dit om te voorkomen dat de (hoge) kosten die gepaard gaan met accountantscontrole, niet in verhouding staan tot de geringe vergoeding voor fractieondersteuning. Ook in Sint-Michielsgestel is daarom gekozen voor een eenvoudig systeem van verantwoording en controle van het verantwoordingsverslag.

Het spreekt vanzelf dat de raad sanctiemogelijkheden kan hanteren voor het geval een fractie niet handelt conform de verordening. Bijvoorbeeld wanneer uitgaven worden gedaan waar de financiële bijdrage niet voor bedoeld is of die niet kunnen worden onderbouwd, wanneer de verantwoording niet tijdig of volledig wordt ingediend, of wanneer teveel ontvangen voorschotten niet tijdig worden terugbetaald.

 

Artikel 12.

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel II:

 

  • 1.

    Deze regeling treedt een dag na bekendmaking in werking.

  • 2.

    De regeling kan worden aangehaald als: “Verordening tot 3e wijziging van de Regeling voor ambtelijke bijstand en fractieondersteuning”.

 

 

Aldus besloten door de gemeenteraad van Sint-Michielsgestel in zijn openbare vergadering van 13 december 2018.

De raad voornoemd,

de plv. griffier,

A.B.M. Smits

de voorzitter,

mr. J.C.M. Pommer

Naar boven