Gemeenteblad van Bergeijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2019, 50151 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergeijk | Gemeenteblad 2019, 50151 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gemeente Bergeijk - Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019
Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019
ln dit uitvoeringsplan worden de volgende afkortingen gebruikt:
AMvB: Algemene Maatregel van Bestuur
APV: Algemene Plaatselijke Verordening
Awb: Algemene wet bestuursrecht
B&W: Het college van Burgemeester en wethouders
BAG: Basisregistratie Adressen en Gebouwen
Boa: Buitengewoon opsporingsambtenaar
BTP-taken: Basis Taken Pakket (voor Regionale Uitvoeringsdiensten )
HUP: Handhaving Uitvoeringsprogramma
LSI: Landelijke Stuurgroep Interventieteams
Mor: Ministeriële regeling omgevingsrecht
PIT: Peelland Interventie Team
Odzob: Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, uitvoeringsorganisatie
Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma 2019 van het cluster Vergunningen Toezicht & Handhaving (hierna te noemen VTH) van de gemeente Bergeijk. Dit uitvoeringsprogramma wordt voor het eerst integraal voor vastgesteld. Dit uitvoeringsprogramma is tevens het programma zoals bedoeld in het “Besluit omgevingsrecht”. De invulling van het programma is gebaseerd op de keuzes en prioriteiten zoals vastgelegd in het “Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020” en het “Meerjaren handhavingsprogramma 2017-2020”. Het nieuwe Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen borduurt voort op het daaraan voorgaande Omgevingsbeleidsplan 2015 – 2018 en is voor de duur van 2 jaar vastgesteld. Beide plannen lopen dan ook in 2020 af waarna één integraal beleidsplan zal worden geformuleerd voor VTH. Volgens de voorgeschreven wijze, wordt dit programma aangeboden aan de raad van de gemeente Bergeijk en aan Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Brabant.
In dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 is opgenomen welke taken, in welke omvang, het cluster VTH het komende jaar gaat uitvoeren. Maatwerk binnen het plan blijft mogelijk. Mocht er gedurende het jaar behoefte ontstaan om de gemaakte keuzes te wijzigen, dan kan daar invulling aangegeven worden en kan het programma eventueel worden bijgesteld.
2 Werkzaamheden binnen de teams VTH in 2019
Naast uitvoering van het reguliere takenpakket zullen ook nog een aantal andere zaken worden opgepakt en uitgevoerd. Zonder uitputtend te willen zijn gaat het dan in het algemeen over de volgende onderwerpen:
Naast de reguliere beleidscycli zal de bestaande welstandnota 2016-2019 worden herzien. Ook zullen in 2019 de eerste voorbereidingen gemaakt worden voor één integraal VTH beleidsplan.
In 2019 staan een aantal projecten op de planning die met name voor het team Toezicht en Handhaving gevolgen zal hebben voor wat betreft de controles en tijdsbesteding. Het betreft projecten in het kader van het tegengaan van ondermijning waaraan de hoogste prioriteit is toegekend.
Het tegengaan van alle activiteiten die de bestuurlijke soevereiniteit, en daarmee samenhangende besluitvorming, kunnen ondermijnen heeft een hoge prioriteit op de bestuurlijke agenda. Het betreft uiteraard een zeer ongewenste ontwikkeling. De afgelopen jaren is veel inzet gepleegd om aan die ontwikkeling weerstand te bieden en een halt toe te roepen. Naar verwachting zal dit ook de komende tijd nog veel inzet vergen. Uit onderzoeken blijkt namelijk dat vooral het Brabantse platteland extra gevoelig is voor ondermijnende activiteiten. Als gevolg hiervan worden de gemeentelijke toezichthouders steeds vaker en diepgaander betrokken bij uiteenlopende projecten. De organisatie en de individuele medewerkers zijn daar weerbaar voor gemaakt. Deze handhavingstaken gaan ten koste van de capaciteit voor toezichthoudende taken in het kader van bouwregelgeving.
Project Kempisch Interventie Team (KIT)
Naar voorbeeld van het Peelland Interventie Team (PIT) is voor de Kempen een Kempisch Interventieteam (KIT) opgericht. In oktober 2018 is het besluit genomen dat Bergeijk deelneemt in het project. Het KIT zal zich richten op overlastsituaties en handhavingsknelpunten die een integrale aanpak behoeven. Onder de paraplu van het “LSI-convenant” (Landelijke Stuurgroep Interventieteams) wordt met het project de juridische basis voor samenwerking en gegevensuitwisseling mogelijk gemaakt.
Project huisvesting arbeidsmigranten
Ook in de gemeente Bergeijk worden verspreid arbeidsmigranten gehuisvest. Dit gebeurd vaak in reguliere woningen, maar ook vaak in andere gebouwen die daar niet direct geschikt voor zijn. Met het project wordt inzichtelijk gemaakt waar en onder welke omstandigheden huisvesting van deze mensen plaatsvindt. De condities waaronder de huisvesting plaatsvindt worden beoordeeld en waar nodig wordt op basis van veiligheid direct geïntervenieerd om de veiligheid te waarborgen. De bevindingen van het project worden ook gebruikt bij de totstandkoming gemeentelijke beleid ten aanzien van de huisvesting van deze doelgroep. Het betreft echter een arbeidsintensief project. Als bij de controles bijzondere zaken opvallen, zoals bijvoorbeeld vormen van uitbuiting, vermoeden van mensenhandel of fraude, wordt direct aansluiting gezocht bij andere projecten zoals het eerder genoemde “KIT” project.
Project Intensivering Toezicht Veehouderijen (ITV)
Het betreft een provinciebreed project waarbij we een goed beeld krijgen van deze sector op met name het naleefgedrag van de regelgeving. Het project beoogt om alle veehouderijen binnen 3 jaar minimaal één keer op een uniforme manier te inspecteren. Omdat wij in 2017 tijdens het project “intrekken lege vergunningen” al ongeveer 50 bedrijven uitgebreid hebben gecontroleerd, hebben we besloten om alleen de overige veehouderijen op de “ITV manier” te controleren. Hier is budget voor gereserveerd en de ODZOB zal binnen 3 jaar alle overige inrichtingen gaan controleren. Uit ervaring weten we inmiddels dat deze controles veel extra werk voor het team Vergunningen gaat opleveren. Denk hierbij aan nieuwe meldingen en vragen over mogelijkheden van wijzigen bestemming etc.
2.3 Algemene ontwikkelingen 2019
De gemeente Bergeijk is zich aan het voorbereiden op de komst van de Nieuwe Omgevingswet. In voorgaande jaren zijn er al verschillende bijeenkomsten geweest waarbij het cluster VTH werd bijgepraat over de Omgevingswet en de gevolgen daarvan. In 2019 zal deze ontwikkeling verder vorm krijgen waardoor we steeds beter zicht krijgen op de impact van de Omgevingswet. Daarbij kunnen we ons ook beter voorbereiden op de nieuwe rol die VTH gaat krijgen bij de invoering van de wet.
Uitvoering Regionaal Operationeel Kader (ROK)
Op initiatief van ODZOB is in het kader van Toezicht en Handhaving een Regionaal Operationeel Kader (ROK) ontwikkeld en vastgesteld voor de 21 aangesloten gemeenten en de provincie. Het is de bedoeling dat op basis hiervan op een zelfde wijze, met een zelfde diepgang en frequentie bepaalde inrichtingen in de gemeenten worden gecontroleerd. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor alle gemeenten en dus ook voor de gemeente Bergeijk. Een en ander zal zijn weerslag krijgen in het jaarprogramma voor de ODZOB en mogelijk voor het beschikbare budget (meer budget nodig in 2020). Ook kan het gevolgen hebben voor cluster VTH. Immers, bij afwijkingen zal de gemeente vaak als intermediair op moeten treden tussen de ODZOB en opdrachtgever. Uiteindelijk blijft namelijk de gemeente het bevoegd gezag.
Doorontwikkeling applicatieprogramma Squit XO
Het applicatieprogramma Squit biedt oneindig veel mogelijkheden. Op het gebied van vergunningverlening Bouwen is de applicatie naar tevredenheid ingericht en up-to-date. Verbeterslagen kunnen op onderdelen nog gemaakt worden. In 2018 is dit programma verder doorontwikkeld, waarbij ook andere afdelingen worden betrokken bij deze applicatie. Door het consequent vullen van de gevraagde onderdelen kan op een zo efficiënt mogelijke manier een goed en integraal besluit voorbereid worden. In 2018 is Squit XO ook geïmplementeerd bij het team Toezicht & Handhaving. In 2019 wordt de invoer van gegevens door dit team in de applicatie verder ontwikkeld zodat bijvoorbeeld ook inkomende klachten en de afhandelingswijzen daarvan worden geregistreerd. Dat zal er toe bijdragen dat meer en specifieke kengetallen kunnen worden gegenereerd aan de hand waarvan uitvoeringsbeleid en programma (tussentijds) kunnen worden geëvalueerd en bijgesteld.
Ontwikkelingen op duurzaamheid
De gemeente Bergeijk profileert zich graag als gemeente die het initiatief wil nemen. Dat geldt ook op het gebied van duurzaamheid. Er is een gemeentelijke subsidie voor energiemaatregelen voor bestaande woningen. Daarnaast willen we in de toekomst mogelijk gaan faciliteren om een bestaande woonwijk gasloos te maken. Cluster VTH is nauw betrokken bij deze ontwikkelingen.
Opstellen nieuw integraal uitvoeringsbeleid
Het omgevingsbeleidsplan van de gemeente Bergeijk gold voor de periode 2015-2018. Eind 2018 is het gewijzigde “Omgevingsbeleidsplan onderdeel Bouwen 2019 - 2020” opnieuw vastgesteld. Het is bewust vastgesteld voor de periode van 2 jaar omdat we hierna één integraal beleidsplan VTH willen maken dat het huidige MJHP 2017 – 2020 zal gaan vervangen. Vooruitlopend daarop ligt nu al dit integrale Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 ter vaststelling voor.
Op 1 juli 2017 is het Besluit verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (Besluit VTH) in werking getreden, en zijn hoofdstuk 7 van het Bor en bijbehorende bijlagen gewijzigd. Overheden, alsmede omgevingsdiensten, moeten voldoen aan de vermelde kwaliteitscriteria. Het betreft kwaliteitscriteria die zowel aan medewerkers als aan het bevoegd gezag worden gesteld en betreffen zowel opleidingsniveau als minimale personele bezetting die per taak beschikbaar moet zijn. In de gemeente Bergeijk is de “Brabantbrede Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht” vastgesteld.
Het accent ligt voor het cluster VTH in eerste instantie op het vergaren van informatie en inzichtelijk krijgen van de impact van deze nieuwe wet voor onze organisatie. Voor een groot gedeelte is eerst de afdeling Beleid en Ontwikkeling (BO) aan zet met het maken van een omgevingsvisie en het opstellen van omgevingsplannen. Zodra de uitvoeringsregels meer concreet worden, kan het cluster VTH met zijn taken gaan anticiperen op de Omgevingswet. We verwachten medio 2019 de eerste concrete stappen in de voorbereiding en implementatie te kunnen zetten. Nu wordt het cluster regelmatig betrokken bij de ontwikkeling van de Omgevingswet door het bijwonen van bijeenkomsten aangaande de wet. Het cluster probeert nu al in de geest van de Omgevingswet mee te denken aan de initiatieven van onze burgers en ondernemers.
Gecertificeerde omgevingsvergunning
Vooruitlopend op de nieuwe omgevingswet is in Bergeijk eerder het besluit genomen dat onder voorwaarden medewerking kan worden verleend aan een gecertificeerde omgevingsvergunning voor het aspect bouw. Daarbij kan de aanvrager kiezen of dat hij een gecertificeerde omgevingsvergunning aanvraagt of een gewone aanvraag indient. Niet voor elk bouwplan kan de gecertificeerde omgevingsvergunning worden aangevraagd. Voor grote bouwplan zoals woningbouwprojecten, kantoorpanden etc. geldt de gecertificeerde omgevingsvergunning (nog) niet. Bij de afgifte van zodanige vergunning wordt ernaar gestreefd om binnen één werkdag de vergunning te kunnen verlenen. In het verlengde daarvan wordt op deze omgevingsvergunningen slechts bij de aanvang en oplevering van het bouwwerk toezicht uitgevoerd. Daarbij worden steekproefcontroles uitgevoerd. Dit proces is opgenomen in het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 dat als bijlage 1 bij dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 is gevoegd.
Met enige regelmaat wordt VTH betrokken bij verschillende interne vooroverleggen zoals bijvoorbeeld bij de totstandkoming van nieuwe bestemmingsplannen, herziening van bestemmingsplannen, het formuleren van nieuw beleid of de herziening van bestaand beleid zoals de APV, legesverordening, parkeerbeleid, asbestsaneringsbeleid etc. De overleggen hebben tot doel om met betrokken disciplines van nieuwe plannen of beleid dan wel de herziening daarvan vooraf en integraal de verschillende belangen op elkaar af te stemmen en achteraf met elkaar te evalueren.
De medewerkers van het team Vergunningen behandelen vergunningen en meldingen, dragen zorg voor informatieverstrekking aan architect of inwoners en geven uitleg over de huidige wet- en regelgeving. Er wordt bewust veel tijd besteed aan het verstrekken van informatie en advisering over ruimtelijke regels. Daardoor zijn we vaak in een vroegtijdig stadium al op de hoogte van bouwinitiatieven en ontwikkelingen. “Ja mits” is daarbij ons uitgangspunt.
Naast deze hoofdtaak verricht het team nog meer werkzaamheden (zie ook 3.3)
Per kwartaal monitoren we aantallen en doorlooptijden van de aanvragen omgevingsvergunningen en kunnen we, indien nodig, hierop anticiperen door externe capaciteit in te huren.
3.2 Capaciteit van het cluster Vergunningen
Op dit moment beschikt het team vergunningen voor 2019 over een capaciteit van 6,8 fte en bestaat uit:
Voor vergunningen is in de begroting van 2019 een bedrag van € 339.000, 00 beschikbaar. Het betreft een totaalbedrag. Dat bedrag is in de begroting van 2019 op verschillende kostenposten ondergebracht. Deze middelen worden in 2019 voornamelijk besteed aan salariskosten (loonsom), en kosten die gemaakt worden door het SSC (meetgegevens in het kader van de BAG), welstandstoezicht en controle van rooilijnen door de LM groep.
Voor vergunningverlening op het aspect milieu is in de gemeente Bergeijk een structureel budget opgenomen van € 36.760 ten behoeve van de inzet van medewerkers van de Odzob bij de uitvoering van milieuvergunningverlening.
3.3 De verschillende taken van het team Vergunningen
De taken van het team Vergunningen zijn grotendeels afhankelijk van externe
factoren. De werkvoorraad is hierdoor lastig te sturen. Het zijn vooral de initiatieven van inwoners en bedrijven waar het aantal ontvangen aanvragen en meldingen afhankelijk van is. Ook kan intensief toezicht leiden tot meer aanvragen. Bij de raming van het aantal producten is uitgegaan van gemiddelde aantallen van voorgaande jaren.
Figuur 1: Aantal producten Vergunningverlening 2016-2017-2018
3.3.1 Link naar het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020
De prioriteiten in de taakuitvoering van het team Vergunningen zijn bepaald in het Omgevingsbeleidsplan bouwen 2019 - 2020. Op grond hiervan worden de zaken op basis van thema, locatie en risico getoetst, volgens vooraf vastgestelde toets-niveaus. Deze toetsingen worden op zaakniveau uitgevoerd en geregistreerd. Het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 is als bijlage 1 bij dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 gevoegd.
3.4 Input leveren nieuwe bestemmingsplannen
Het team Vergunningen wordt vaak om advies en inbreng gevraagd bij het maken van nieuwe bestemmingsplannen of herzieningen hiervan. Dit kan zijn in de vorm van fysieke bijdrage aan werkgroepen, maar ook het leveren van informatie, zoals gegevens uit SquitXO of andere registraties.
Er is structureel overleg tussen afdeling Beleid & Ontwikkeling en Beheer Ruimte. Dit overleg gaat over afdeling-overstijgende plannen op het gebied van de ruimtelijke ordening. In deze overleggen worden de actuele plannen en nieuwe ontwikkelingen besproken.
De software Squit XO, die wordt gebruikt voor het behandelen van vergunningen, meldingen, toezicht & handhaving en bezwaar &beroep, wordt verder doorontwikkeld. Squit XO moet ook verder toegankelijk gemaakt worden voor de collega’s van Beleid & Ontwikkeling en Beheer & Ruimte, zodat ook zij de processen kunnen volgen en adviezen in de modules kunnen plaatsen. Gelet op de komst van de Omgevingswet zullen steeds meer functionaliteiten “webbased” gaan worden.
Vanuit de afdeling Beleid & Ontwikkeling worden plannen en ontwikkelingen ter advisering op de milieukundige aspecten voorgelegd aan het team Vergunningen. Dit kan gaan om een postzegelplan, maar ook om bijvoorbeeld een uitbreidingslocatie voor woningbouw of verplaatsing van een bedrijf. In sommige gevallen worden dergelijke verzoeken vanwege zeer specialistisch gevraagde kennis doorgezet naar de ODZOB.
De coördinator van het cluster VTH is het vaste aanspreekpunt voor interactie en overleg met de ODZOB. Dit kan gaan over het Opdrachtgeversplaform (OGP), regionale bijeenkomsten of het voorbereiden van de AB-vergaderingen voor de portefeuillehouder van de gemeente. De coördinator VTH is ook de kartrekker als het gaat om het jaarlijkse werkprogramma, de kadernota, de begroting, de DVO etc. die samen met de ODZOB tot stand komen.
Het team Toezicht & Handhaving houdt toezicht op alle bestuursrechtelijke zaken die binnen het team zijn ondergebracht. Zoals bij de inleiding al werd aangegeven is in het Besluit omgevingsrecht (Bor) geregeld dat het college van Burgemeester & Wethouders, met betrekking tot het omgevingsrecht, handhavingsbeleid vaststelt. Daarnaast maakt het college jaarlijks bekend op welke wijze het komende jaar uitvoering zal worden gegeven aan dat beleid. Over de wijze waarop in het voorgaande jaar uitvoering is gegeven aan het beleid en het programma wordt jaarlijks verslag uitgebracht (Handhavingsjaarverslag).
De resultaten van dat verslag kunnen aanleiding geven om het dan al vastgestelde handhavingsprogramma bij te stellen. Wijzigingen worden dan opnieuw aan het college van Burgemeester & Wethouders ter vaststelling voorgelegd. We noemen dit een “dubbele regelkring” Deze ziet er schematisch als volgt uit;
De activiteiten en taken die staan beschreven in dit Uitvoeringsprogramma VTH worden uitgevoerd door medewerkers van het cluster VTH, alsmede medewerkers van de ODZOB, medewerkers van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) en soms door externe krachten.
Het team Toezicht & Handhaving is betrokken bij de naleving van wet- en regelgeving en treft maatregelen om overtredingen zoveel mogelijk te voorkomen of te beëindigen. Daartoe wordt in Bergeijk zoveel mogelijk gestreefd naar bestrijding bij de bron, mediation en minnelijke schikking voorafgaand aan eventuele handhaving. Het team is betrokken bij onderwerpen als bouwen, ruimtelijke ordening, vergunningen, brandveiligheid, naleving van bestemmingsplannen, milieuvoorschriften, openbare orde en integrale veiligheid (horeca, evenementen, drugsoverlast en de APV). Onder invloed van de algemene tendens van deregulering, -die voor de burgers en bedrijven een verlichting van administratieve lasten beoogt-, wordt het houden van toezicht en handhaving steeds belangrijker. De gemeente Bergeijk erkent dit en handelt daarnaar. Ook is al geruime tijd een tendens zichtbaar waarbij de overheid inzet op weerbaarheid tegen ondermijnende activiteiten. Het Brabantse platteland is hiervoor extra gevoelig. Mede daardoor worden de gemeentelijke toezichthouders vaker en diepgaander betrokken worden bij uiteenlopende projecten om die processen tegen te gaan en zijn zij niet langer sec bezig met aan bouwregelgeving verbonden toezicht. De organisatie en de individuele medewerkers zijn daar weerbaar voor gemaakt.
4.2 Capaciteit van het team Toezicht en Handhaving
Bij de totstandkoming van dit uitvoeringsprogramma beschikt het team Toezicht & Handhaving over een capaciteit van 6,88 fte en bestaat uit:
Daarnaast is er vanuit de banengarantie een algemeen medewerker aan het team Toezicht & Handhaving toegevoegd. Hier staat 1 fte voor 25 uur.
Zoals hiervoor al aangegeven zijn de gemeentelijke toezichthouders steeds vaker en diepgaander betrokken bij uiteenlopende en integrale projecten. Naar verwachting zal de inzet op die projecten onverminderd van kracht blijven. Vanwege deze inzet is in 2018 gedurende het hele jaar een extra toezichthouder ingehuurd. De inzet er van zal gelet op het voorgaande naar verwachting nodig blijven ten behoeve van minimaal noodzakelijk toezicht. Het cluster VTH gaat in 2019 tevens veel gebruik maken van de diensten van de nieuwe handhavingsjurist, die formeel onder de afdeling Bedrijfsvoering & Publiekszaken valt.
Voor taken aangaande brandveiligheid beschikt de gemeente Bergeijk ook over de inzet van een medewerker van de Veiligheidsregio (VRBZO) voor 0,2 fte (gerekend wordt met 1400 x 0,2 = 280 – 10% = 252 uur).
Voor het toezicht op de naleving van voorschriften op het aspect milieu, BTP-taken, en voor specifieke verzoeken is structureel budget opgenomen voor de inzet van de ODZOB. Voor het specifieke toezicht op de naleving van de “Drank en Horecawet” (DHW) worden gecertificeerde en door het gemeentebestuur aangewezen personen ingezet. De daaraan verbonden kosten zijn ook in de begroting opgenomen.
Vanwege de grote vraag om hun inzet en geringe beschikbare capaciteit is er voor gekozen om de BOA’s in Bergeijk gericht, projectmatig en thematisch in te zetten. De werkschema’s zijn dusdanig op elkaar afgestemd dat er in principe altijd een BOA beschikbaar is. Op enkele dagen zijn de BOA’s samen aanwezig zodat ze ook samen op pad kunnen. Op deze manier kan ook een “vuist” gemaakt worden bij de aanpak van zwaardere delicten waarbij zij gezamenlijk moeten optreden.
Uit een evaluatie van 2017, gebaseerd op de inzet via 3 pijlers (meldingen – evenementen – projecten) bedraagt de gewenste inzet Boa’s in Bergeijk circa 42 uur zichtbare’ aanwezigheid op straat per week. Dit wordt in 2019 voortgezet. In bijlage 3 zijn de uren en beschikbare middelen opgenomen.
Voor Toezicht & Handhaving is in de begroting van 2019 een van € 292.000 opgenomen. Het betreft een totaalbedrag. Dat bedrag is in de begroting van 2019 op verschillende kostenposten ondergebracht. Deze middelen worden in 2019 voornamelijk besteed aan salariskosten (loonsom) en kosten die gemaakt kunnen worden bij handhavingsacties, uitbesteding van handhaving (o.a.DHW) en overige kosten voor materieel en materiaalhuur van de medewerkers
Voor het toezicht op de naleving van voorschriften op het aspect milieu en specifieke verzoeken daartoe is in de gemeente Bergeijk een structureel budget opgenomen van € 126.294, ten behoeve van de inzet van medewerkers van de ODZOB bij de uitvoering van het milieutoezicht. In 2018 zijn extra gelden toegekend in verband met de kosten van vele illegale dumpingen drugsafval. Indien daar aanleiding toe bestaat zal voor dit aspect opnieuw aandacht worden gevraagd en zal via de Burap worden verzocht extra middelen ter beschikking te stellen ten behoeve van het verwijderen van deze illegale dumpingen.
4.3 De verschillende taken van het cluster toezicht en handhaving
De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA's) zorgen voor het toezicht in de openbare ruimte. Toezicht op bestuursrechtelijke handhavingsaspecten wordt voornamelijk door de toezichthouders gedaan.
Door de toezichthouders wordt toezicht uitgevoerd op het zogenaamde “rode kleurspoor” (bouwen en ruimtelijke ordening). Het betreft o.a. toezicht op vergunningsplichtige en vergunningsvrije bouwwerken en de registratie van die bouwwerken in de verplichte Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG). Ze zijn opgeleid en gecertificeerd voor het houden van toezicht op (asbest) sloopwerkzaamheden. Laatstbedoelde toezichtstaak wordt echter aangemerkt als BTP taak en het toezicht daarop wordt door de ODZOB uitgevoerd.
De toezichthouders houden ook preventief toezicht op en rond evenementen, en de veiligheid van horeca instellingen rondom de openstelling bij feestdagen. Bij die gelegenheid wordt, mits daar aanleiding toe is, ook door de BOA’s toezicht uitgevoerd.
Met ingang van 2019 zal voor het team Toezicht & Handhaving een handhavingsjurist (0,8 fte) werkzaam zijn. Deze medewerker valt onder het cluster Staf van de afdeling Bedrijfsvoering en Publiekszaken, is belast met de bestuurlijk juridische ondersteuning en behandelt complexe handhavingszaken. Hij vertegenwoordigt de gemeente in rechte. Het team Toezicht & Handhaving draagt zelf zorg voor de coördinatie van door de ODZOB uitgevoerde controles en behandelt diverse verzoeken om informatie, klachten en de verslaglegging daarvan. De coördinator zorgt voor de algehele coördinatie binnen het team en behandelt zelf ook lopende handhavingszaken, een aantal juridische zaken en handhavingsverzoeken. Hij draagt, samen met de clustercoördinator VTH, bij aan het beleid, het jaarlijkse uitvoeringsprogramma en het jaarverslag
Met ingang van dit jaar worden via de SquitXO applicatie het aantal controles van de reguliere werkzaamheden van het team Toezicht & Handhaving bijgehouden. De
overzichten zullen per kwartaal worden gepresenteerd. We kunnen op deze manier nog sneller inspelen op actuele ontwikkeling en mogelijke knelpunten. Naast deze aantallen lopen gedurende dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 de al eerder genoemde projecten die, zoals gezegd, voor het cluster veel tijd vergen. Bij de doorontwikkeling van Squit XO in 2019 voor toezicht en handhaving in 2019 zal ook de verslaglegging van deze projecten in de onderstaande tabel in 2019 terugkomen.
In het algemeen geldt dat bij het bestaan van normen en wetten ook controle daarop plaatsvindt. Daarbij ziet de overheid er op toe dat de regels en wetten die zijn voorgeschreven ook worden nageleefd. Maar tijden veranderen en de “overheid nieuwe stijl” kenmerkt zich steeds vaker en nadrukkelijker door het leggen van de verantwoordelijkheden naar waar zij daadwerkelijk thuishoren; bij de burger(s) en ondernemer(s).
Steeds vaker appelleert de overheid daarbij aan eenieders eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast worden waar mogelijk overbodige regels afgeschaft. De ervaring leert dat als er een consequent-, transparant en solide handhavingsbeleid wordt gevoerd, burgers zich ook op die verantwoordelijkheid laten aanspreken. Deze uitgangspunten zijn betrokken bij de prioritering van de handhavingthemas uit het Meerjaren handhavingsprogramma 2017-2020 dat aan dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 ten grondslag ligt.
Het doel van dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 is het opstellen van een werkplan waarin wordt aangegeven welke van de voorgenomen activiteiten de gemeente Bergeijk het komende jaar uitvoert, rekening houdend met de gestelde doelen in het Meerjaren handhavingsprogramma 2017-2020 en de daarin benoemde prioriteiten. Het uitgangspunt is dat de beschikbare capaciteit binnen het cluster VTH op een efficiënte, zorgvuldige en gestructureerde wijze wordt ingezet.
Een belangrijke indicator om de naleving van verleende vergunningen of van toepassing zijnde algemene maatregelen van bestuur te meten is het naleefgedrag. Door het eigen verantwoordelijkheidsgevoel te vergroten, wordt de betrokkenheid en bewustzijn van eigen handelen gestimuleerd. Het is hierbij van groot belang dat tijdens de controles duidelijk wordt gemaakt welke gevolgen of consequenties foutief handelen kan hebben. Het streven hierbij is om op de lange termijn het naleefgedrag te verhogen waardoor de kwaliteit van de leefomgeving wordt verbeterd.
Om inzicht te krijgen in het naleefgedrag zal met ingang van 2019 per controle worden bijgehouden welke overtredingen geconstateerd zijn en wanneer deze verholpen zijn. Bij controles wordt het naleefgedrag voortaan geregistreerd in de vorm van de soort en het aantal overtredingen. Deze werkwijze heeft tot doel om het verantwoordelijkheidsgevoel te vergroten zodat de kwaliteit van de leefomgeving wordt verbeterd.
Om de overlast van burgers en ondernemers zoveel mogelijk te beperken is het noodzakelijk om de controles integraal uit te voeren waardoor zodat zoveel mogelijk sprake is van één controlemoment. Dit geeft daarnaast ook een besparing op de capaciteit door efficiency. Op dit moment worden alle controles zoveel mogelijk integraal uitgevoerd. De wet Wabo heeft er voor gezorgd dat één vergunning kan worden afgegeven voor verschillende activiteiten (omgevingsvergunning). Door op deze vergunning gelijk toezicht te houden op alle activiteiten, is al sprake van een integrale benadering. Maar het streven is dat dit verder uitgebouwd wordt. Gelet op het feit dat een toezichthouder niet op alle aspecten bevoegd is op te treden, worden hierbij ook interne en externe handhavingspartners of deskundigen ingeschakeld. Een dergelijke integrale controle vergt daarom een zorgvuldige voorbereiding en planning. Hierbij is belangrijk dat regelmatig overleg plaatsvindt met deze partijen (o.a. Burgerzaken, Politie, Regionale Uitvoeringsdienst en Regionale Informatie- en Expertise Centrum) en alle noodzakelijke informatie voor partijen met elkaar te delen. Voor bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld projecten tegen ondermijning, vindt op dit moment al regelmatig overleg plaats met alle betrokken partijen. Deze werkwijze heeft tot doel om een overlegstructuur en werkafspraken te maken voor specifieke problematiek die een integrale benadering vragen.
Het is vanwege de grote diversiteit en omvang van de taken op het gebied van VTH en gelet op de beschikbare capaciteit onmogelijk om alle zaken gelijktijdig aan te pakken. Verspreid over het jaar moeten daarom keuzes gemaakt worden. Daarom zijn in het MJHP 2017 – 2020 (door middel van een risicoanalyse) per thema risico’s in kaart gebracht. De risico’s bepalen voor een groot deel de bestuurlijke prioriteit. In de hierna weergegeven tabel komt tot uiting welke prioriteit de gemeente geeft aan de verschillende thema’s. In het hiernavolgende zal bij de behandeling van de verschillende handhavingstaken steeds de relatie naar het uitvoeringsbeleid en dus naar deze prioriteiten worden gelegd.
In 2016 is medewerking verleend aan de totstandkoming van een omgevings- en probleemanalyse voor de ODZOB ten behoeve van de bediening van hun klanten bij de uitvoering van het wettelijk opgedragen Basis Taken Pakket (de zgn. BTP taken).
De uitkomst van de analyse is vooraf betrokken bij de formulering van handhavingstaken en thema’s die het college bij de prioritering van het MJHP 2017- 2020 heeft betrokken. De analyse heeft ook bijgedragen aan de totstandkoming van een Regionaal Operationeel Kader (ROK, milieutoezicht) waarbij het toezicht en handhaving van omgevingswetgeving steeds meer vanuit een risicogerichte benadering wordt aangepakt. In november 2018 is het ROK aan het AB van de ODZOB voorgelegd en vastgesteld. De gemeente Bergeijk zal het ROK in 2019 vaststellen. Vanaf 2020 zal deze werkwijze worden toegepast.
4.7 Afstemming en samenwerking handhavingspartners
Het Bor en de Regeling omgevingsrecht (verder Mor) verplichten het bevoegd gezag om met andere bestuursorganen en strafrechtelijke partners af te stemmen. Na vaststelling dient het Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 aan hen te worden toegezonden. De afstemming vindt onder andere plaats met politie, Veiligheidsregio Brabant Zuidoost en het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Daarnaast worden werkafspraken gemaakt met de ODZOB, die namens de gemeente de toezichthoudende taken op milieu uitvoert. Sinds 2016 worden door de ODZOB behalve de BTP taken, ook andere taken verbonden aan (milieu)vergunningverlening en toezicht uitgevoerd. Het opdracht- en werkprogramma van de ODZOB wordt jaarlijks afzonderlijk vastgesteld.
Het is wettelijk bepaald (Bor) dat de gemeentelijke organisatie ook buiten de gebruikelijke kantooruren bereikbaar is voor Wabo handhaving. In Bergeijk is deze 24-uurs bereikbaarheid geregeld via de consignatiedienst van de ODZOB. Daarnaast zijn er nog de gemeentelijke Meld- en Herstellijn en de Milieuklachtenlijn (S@men). De gemeentelijke Meld- en Herstellijn is 24 uur per dag bereikbaar waarbij de telefoon buiten werktijden wordt doorgeschakeld naar een telefoonteam (Alert Service). Dringende zaken worden direct doorgezet naar het meldingenteam van de afdeling Beheer Ruimte. Dit team kan desgewenst een BOA inschakelen. De BOA’s zijn dan via een 06 nummer bereikbaar. Niet urgente meldingen worden dezelfde of eerstvolgende werkdag opgepakt via het reguliere werk.
4.9 Ontwikkelingen met betrekking tot de uitvoering
Een aantal ontwikkelingen zijn van invloed op de organisatie van Toezicht & Handhaving in Bergeijk en op de uitvoering van de daaraan verbonden werkzaamheden.
Een trend van de laatste tijd is dat gemeentelijke toezichthouders vaker en diepgaander betrokken worden bij uiteenlopende zaken, en zich niet langer alleen maar bezighouden met aan regelgeving verbonden toezicht. Enerzijds is dat het gevolg van deregulering, waardoor minder vergunningen worden verleend en meer toezicht voor- en achteraf moet plaatsvinden omdat wettelijke voorschriften toch van kracht blijven. Anderzijds kiest de gemeente Bergeijk er nadrukkelijk voor om aan de voorkant invloed uit te oefenen voordat problemen ontstaan of dat deze zijn uitgegroeid tot serieuze problemen, waarvoor uiteindelijk handhavingsinzet wordt gevraagd.
Zoals al aangegeven is de maatschappij, en het Brabantse platteland in het bijzonder, gevoelig voor ondermijning. Voorbeeld hiervan is onder meer de productie van verdovende middelen en daarmee samenhangende criminaliteit die ook beslag legt op de bestuurlijke integriteit en de samenleving in zijn geheel. Om deze ontwikkeling tegen te gaan, en om er positieve invloed op uit te kunnen oefenen, gaat de gemeente (met andere gemeenten en partners in Brabant) proactief en integraal haar toezicht en handhaving inzetten. Met trainingen en cursussen is de gemeentelijke organisatie daar weerbaar voor gemaakt. De processen tegen ondermijning zijn van invloed op de noodzakelijke ambtelijke capaciteit. Verderop in dit uitvoeringsprogramma wordt aangegeven wat naar verwachting de inzet ten behoeve van deze projecten zal bedragen.
Onder invloed van de modernisering van de algemene regels (in tranches) worden nog meer bedrijfsactiviteiten onder het “Activiteitenbesluit” gebracht. Steeds meer bedrijven krijgen daardoor te maken met algemeen en landelijk voor hen geldende regels in plaats van een vergunning. Momenteel is al meer dan 90% van de bedrijven onder deze algemene regels gebracht. Sinds 2013 is de ODZOB operationeel en in werking. Behalve de verplichte overdracht van BTP-taken is met ingang van 2017 het volledige toezicht op inrichtingen (grijze kleurspoor) aan deze dienst overgedragen. Vastgestelde projecten (speerpunten), die door het AB van de Odzob zijn vastgesteld, zoals het project intensivering toezicht veehouderijen maken daarvan deel uit.
Door een in 2013 doorgevoerde wijziging van de DHW zijn de administratieve lasten voor vrijwilligers en bedrijven verminderd en zijn er meer mogelijkheden om overmatig alcoholgebruik van jongeren tegen te gaan. Het bevoegde gezag voor de uitvoering van de DHW regelgeving is de burgemeester. Voor toezicht en handhaving DHW is in de begroting een structureel bedrag van € 2.500 beschikbaar. Daarvoor is een gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld. Met dit bedrijf zijn nadere inhoudelijke afspraken worden gemaakt die passen bij de doelstellingen van toezicht en handhaving en zijn gespecialiseerde medewerkers door de gemeente aangewezen om hier uitvoering aan te geven. Deze in 2018 ingezette toezichtvorm wordt in 2019 verder voortgezet.
De Veiligheidsregio (VRBZO) richt zich steeds meer en nadrukkelijker op het voorkomen van brand. Onveilig gedrag leidt sneller tot brand. Om die reden wordt steeds aandacht besteed aan het vergroten van het veiligheidsbewustzijn bij de burgers, bedrijven en instellingen door hen meer te betrekken bij preventie. In 2016 is het project ‘Geen Nood Bij Brand (GNBB) opgestart, waarbij op het ‘bewustzijn’ van inrichtingen waarin niet zelfredzamen verblijven is ingezet. Het project werpt intussen zijn vruchten af. In 2017 en 2018 is het project verder uitgerold en het zal ook in 2019 verder worden uitgevoerd. Daarnaast wordt de VRBZO nadrukkelijk betrokken bij het uitbrengen van advies en het toezicht op het brandveilig gebruik van gebouwen en bij evenementen. Een ander voorbeeld daarvan is het project ‘Ambassadeurs Brandveilig wonen, waarbij vrijwilligers van de VRBZO op aanvraag bezoek afleggen bij burgers voor een individueel brandveiligheidsadvies op maat.
4.9.1 Inrichting van de processen
De medewerkers van het teams VTH werken op verschillende beleidsgebieden die aan de leefomgeving zijn gerelateerd. Voor elk van deze beleidsgebieden is een ander werkproces van toepassing. Hieronder wordt per beleidsgebied weergegeven hoe het toezicht- en handhavingproces in Bergeijk voor het beleidsgebied is ingericht.
Elke toezichthouder van elke discipline of organisatie die werkzaamheden in dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 verricht of deel uitmaakt, heeft oog en oor voor brandveiligheid. Brandveiligheid is dan ook niet als een apart thema benoemd. In het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 is opgenomen voor welke bouwwerken de brandveiligheidstoetsing door het team vergunningen wordt uitgevoerd. Voor een aantal bedrijven is de brandveiligheid echter een extra belangrijk aspect, omdat er bijvoorbeeld veel mensen aanwezig kunnen zijn. Daarbij valt te denken aan scholen, horeca, hotels, pensions, kampeerboerderijen en verzorgingshuizen. Kortom verblijfsobjecten waar meerder mensen verblijven die veelal niet zelfredzaam zijn. Deze controles bij deze objecten worden in Bergeijk uitgevoerd door daartoe gekwalificeerde medewerkers van de Veiligheidsregio Zuidoost Brabant.
Het is afhankelijk van de verleende vergunning(en) welke bouwplaatsen bezocht worden. Bij afgifte van een omgevingsvergunning (voor het aspect bouw) wordt aangegeven dat de bouwer een melding dient te doen bij:
- voorafgaand aan het storten van de vloeren;
- het gereed komen van de bouw.
De controlepunten van de uit te voeren controle hangen af van het soort bouwwerk en van de status van het bouwwerk. In het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 is opgenomen dat de mate van toezicht op bouwwerken is afgestemd op de mate van toetsing van de omgevingsvergunning (aanvraag).
Omdat de daarin genoemde categorieën D, E, en F marginaal worden getoetst aan het Bouwbesluit wordt daarop ook marginaal of geen toezicht op uitgevoerd (het betreft overige bedrijfsmatige bouwwerken met een lage gebruiksintensiteit, kleine verbouwingen, bijgebouwen en bouwwerken geen gebouw zijnde) Op de in het Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 genoemde categorieën A, B en C wordt wel toezicht gehouden. Omgevingsbeleidsplan onderdeel bouwen 2019 -2020 is als bijlage 1 bij dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 gevoegd.
Er wordt (achteraf) altijd (nog) een controle uitgevoerd om gebouwen op te nemen in de voor de overheid verplichte BAG registratie. Dat geldt ook voor vergunningsvrije bouwwerken. Bij de gecertificeerde omgevingsvergunning wordt niet gecontroleerd op aspecten uit het Bouwbesluit. Overigens wordt niet van elke controle een controlerapport gemaakt, alleen als er afwijkingen geconstateerd zijn wordt dit vastgelegd. Uiteraard wordt wel elke controle schriftelijk vastgelegd in het digitale systeem Squit XO.
Het (oneigenlijk) gebruik van gronden en gebouwen wordt tijdens de controles op andere beleidsdisciplines meegenomen en teruggekoppeld. Ook worden controles uitgevoerd als we meldingen of handhavingsverzoeken ontvangen daarvan ontvangen. Het is in Bergeijk gangbaar dat deze overtredingen worden getoetst aan de in het Meerjaren handhavingsprogramma 2017-2020 vastgelegde prioriteiten en bij bestuurlijke sensitiviteit worden voorgelegd aan het portefeuillehouderoverleg.
In de openbare ruimte wordt toezicht gehouden op verschillende onderdelen, zoals bijvoorbeeld overlast door jeugd, het onjuist aanbieden van huishoudelijk afval, storten van afval, honden(poep), crossen in het buitengebied, parkeren in de blauwe zone, parkeren van caravans en aanhangwagens, defecte voertuigen, en het illegaal stoken. Deze controles houden voornamelijk verband met meldingen en/of klachten en worden veelal uitgevoerd door de Boa’s. De melder/klager krijgt altijd een terugkoppeling van de actie die is gedaan naar aanleiding van de melding. Om niet alleen ad hoc inzet te plegen op inkomende klachten wordt in het voorliggende programma gekozen voor een (gedeeltelijke) projectmatige inzet van Boa’s gebaseerd op ervaringsgegevens. De inzet wordt nu geregistreerd in het BRS (Boa Registratie Systeem) Klachten worden bij het gereedkomen van het onderdeel toezicht en handhaving in de applicatie Squit (in 2019 ook centraal) geregistreerd.
In 2018 zijn erg veel handhavingszaken opgepakt. Het was een druk jaar waarbij enkele grotere handhavingsprojecten zijn uitgevoerd en waarbij een begin is gemaakt met (de voorbereiding van) andere langdurige en integrale handhavingsprojecten. Projecten die op voorhand niet waren voorzien en om die reden niet als zodanig in het HUP 2018 waren opgenomen. Het belang van die projecten was en is echter zo groot dat daar in 2018 voorrang aan gegeven is. Hierdoor zijn, -zelfs met de inhuur van een extra toezichthouder in 2018-, andere zaken die in het HUP 2018 waren opgenomen niet of verminderd uitgevoerd. In het handhaving jaarverslag 2018 zal hier dieper op worden ingegaan. Zoals al gemeld is de werkwijze van handhavend optreden achteraf naar meer toezicht vooraf, inclusief preventie, advisering, mediation en minnelijke schikking, verder doorgezet. Deze ontwikkeling is op alle taken van team Toezicht & Handhaving van toepassing.
Met betrekking tot de toezicht- en handhavingstaken aspect bouw betreft het onder andere verschuiving van reguliere werkzaamheden ten behoeve van de inzet voor toezicht en handhaving aangaande:
- Evenementen; vooraf en tijdens
- Damocles regelgeving (opium wetgeving) en daaraan verbonden taken
- Huisvesting arbeidsmigranten;
- Recreatiewoningen (permanente bewoning)
- Nazorg calamiteiten (bijvoorbeeld drugsdumpingen)
Daarnaast is een van de toezichthouders nadrukkelijk verantwoordelijk voor de voorbereiding en inrichting van de applicatie Squit XO ten behoeve van de verslaglegging van werkzaamheden het team Toezicht & Handhaving. Hierdoor hebben de uitgevoerde controles geen gelijke tred kunnen houden met het aantal verleende omgevingsvergunningen. De controles die wel uitgevoerd zijn houden veelal verband met gereedmeldingen en BAG controles, en zijn voornamelijk uitgevoerd door een ingehuurde toezichthouder. Naar verwachting zullen deze controles ook in 2019 aan een ingehuurde toezichthouder worden opgedragen.
Tijdens evenementen is periodiek toezicht gehouden op toegangscontrole en het schenken van alcoholhoudende drank aan personen onder de 18 jaar. Buiten de evenementen om is er toezicht gehouden door een daarvoor gespecialiseerde externe partner. De DHW middelen van het HUP 2018 zijn daarvoor ingezet. In 2018 zijn ‘mystery shoppings’ gedaan bij een aantal horecagelegenheden in de gemeente Bergeijk. Elke (aangewezen) gelegenheid werd daarvoor 3 keer bezocht. Uit de uitgebrachte rapportage volgt dat door alle horecagelegenheden alcohol werd geschonken aan minderjarigen. Voorafgaand aan bestuurlijke maatregelen zal het project in 2019 worden voortgezet.
In 2018 zijn 83 bedrijven gecontroleerd. Hieruit volgden 54 hercontroles. Er zijn 5 aanschrijvingen dwangsom opgestart. Deze procedures lopen in 2019 (nog) door. In vergelijking met 2017 is het naleefgedrag bij de gecontroleerde inrichtingen enigszins verminderd. De overtredingen zijn divers van aard en geven geen directe aanleiding tot nadere actie(s).
Het blijft daarom onduidelijk wat de reden(en) van overtredingen zijn. In 2017 is het Meerjaren Handhavingprogramma 2017 - 2020 mede op basis van de criteria:
- het nut van de regels inzien
De kans van overtreding werd daarop gebaseerd / gewaardeerd. Om het belang van de overtreding beter te kunnen achterhalen is, op initiatief van de ODZOB, mede op basis van een probleem- en risicoanalyse onder 21 regiogemeenten het eerder genoemde ROK ontwikkeld. Hierdoor wordt het mogelijk om beter op basis informatie gestuurde gegevens controles uit te oefenen.
In het voorliggende Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 wordt zoals gezegd aangesloten bij de in het MJHP 2017 - 2020 en het Omgevingsbeleidsplan onderdeel Bouwen 2019 – 2020 vastgestelde thema’s en de daaraan gegeven prioriteit. Deze prioritering is voor toezicht en handhaving als bijlage 4 opgenomen bij dit uitvoeringsprogramma. De prioritering van de toetsing van de niveaus bij omgevingsvergunningen aspect bouw zijn opgenomen in het omgevingsbeleidsplan waarin ook voor toezicht wordt aangegeven op welke gebouwtypen toezicht wordt uitgevoerd. Het omgevingsbeleidsplan is als bijlage 1 bij dit uitvoeringsprogramma gevoegd.
De verschuiving van de bouwtaken (zie evaluatie 2018) heeft als consequentie dat een aantal aandachtsvelden (projecten) voor het team Toezicht & Handhaving in 2018 al prioriteit hebben gekregen maar in 2019 nog belangrijker worden. Het betreft projecten die al dan niet in samenhang dienen ter voorkoming van ondermijning. Waar mogelijk worden deze projecten integraal met andere taken uitgevoerd. Met het college worden de concrete activiteiten nader afgestemd.
In dit uitvoeringsprogramma is rekening gehouden met deze taken er van uitgaande dat de extra ingehuurde toezichthouder ook in 2019 de werkzaamheden voor de gemeente blijft uitoefenen.
Ondanks wettelijke ontwikkelingen en wijzigingen van wetgeving zoals de Wabo als gevolg van deregulering moeten op basis van verplichte registratie van alle verblijfsobjecten (ook vergunningsvrij) in de Basisadministratie Adressen en Gebouwen, BAG, (achteraf) toch (nog) controles worden uitgevoerd.
In dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 wordt het toezicht op de brandveiligheidsvoorschriften in enkele van de bovengenoemde thema’s mede of volledig uitgevoerd door de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost. Daarbij wordt uitgegaan van een inzet naar inwonersaantal (in fte) en een verdiscontering op grond van risicopanden in de gemeente en wordt aangesloten bij de risico – indexering Brandveilig gebruik bouwwerken VRBZO. Daarmee worden de verschillende functies aangeduid en geprioriteerd naar categorieën A tot en met D. De aanduiding A staat voor de lichtste kwalificatie. De gebruikte risico indexering en de prioritering naar functie(s) in Bergeijk, is als bijlage 2 bij dit uitvoeringsprogramma gevoegd. Daaruit volgt dat in 2019 een keuze is gemaakt uit de bijgevoegde controlelijst en dat de onderzoeken en controles op het aspect brandveiligheid als volgt worden uitgevoerd:
Daarnaast zijn onder invloed van het voorgaande HUP 2018 een aantal projecten (controles) opgestart die in 2019 nog doorlopen of nog verder moeten worden uitgevoerd. De inzet van de Veiligheidsregio voor dit Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 is als bijlage 2 opgenomen.
De ambities zoals vastgelegd in het MJHP 2017 – 2020 en dit uitvoeringsprogramma worden gemonitord. Daarmee wordt de voortgang van de activiteiten bewaakt, kunnen afspraken tussentijds worden bijgestuurd en wordt naleefgedrag naar aanleiding van de uitgevoerde activiteiten vastgesteld. Dit gebeurd op verschillende manieren:
Dit besluit tot het vaststellen van het Uitvoeringsprogramma VTH Bergeijk 2019 treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2019.
Aldus besloten in de collegevergadering van 22 januari 2019.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-50151.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.