Gemeenteblad van Bronckhorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bronckhorst | Gemeenteblad 2019, 46872 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bronckhorst | Gemeenteblad 2019, 46872 | Verordeningen |
Wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Bronckhorst 2016
De raad van de gemeente Bronckhorst;
gelezen het voorstel van het college van b en w van 12 februari 2019;
besproken in de commissievergadering van 14 februari 2019;
gelet op ; artikel 2.1, derde lid, van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, artikel 64, tweede lid, van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
Het opschrift van hoofdstuk 6, het opschrift van artikel 6.1 en artikel 6.1 worden vervangen door:
Hoofdstuk 6. Sanctie-, overgangs- en slotbepalingen
Overtreding van het bij of krachtens de in deze verordening opgenomen artikelen bepaalde en de op grond van artikel 1:4 daarbij gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie en kan bovendien worden gestraft met openbaarmaking van de rechterlijke uitspraak.
De intrekking van de “Brandbeveiligingsverordening Bronckhorst 2013” en de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Bronckhorst 2016” treden in werking op de dag na die van de op de in deze gemeente voorgeschreven wijze van bekendmaking.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Bronckhorst in zijn openbare vergadering van 21 februari 2019,
de griffier,
E.G. Bunt
de voorzitter,
M. Besselink
Artikel 2:25B1 Evenementenvergunning
Op grond van artikel 2.1 van het Besluit is het onder bepaalde omstandigheden verboden om zonder of in afwijking van een gebruiksmelding bij het bevoegd gezag een plaats of gedeelte daarvan in gebruik te nemen of te gebruiken, tenzij daarvoor een evenementenvergunning vereist is in het kader waarvan de gegevens, bedoeld in artikel 2.3 van het Besluit, overlegd moeten worden. Gemeenten kunnen er dus voor kiezen om in hun APV te bepalen dat bedoelde gegevens bij de aanvraag van een evenementenvergunning overlegd moeten worden. Op grond van artikel 2.1, derde lid, van het Besluit hoeft dan geen afzonderlijke gebruiksmelding meer gedaan te worden. Hiertoe is een nieuw, facultatief tweede lid aan artikel 2:25 van de APV toegevoegd.
Artikel 2:25 B2 Klein evenement
Jaarlijks vinden in de gemeente Bronckhorst meer dan 400 evenementen plaats. Voor de meeste evenementen is een evenementenvergunnning nodig voordat het evenement kan plaatsvinden. Voor een aantal evenementen volstaat het indienen van een melding. In de wijziging van de Algemene Plaatselijke verordening worden de uitgangspunten voor meldingsplichtige evenementen aangepast zodat er meer evenementen meldingsplichtig worden. De basis voor de aanpassing is dat bij deze evenementen het niet waarschijnlijk is dat het evenement leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Voor deze evenementen is het niet nodig om deze evenementen vooraf te beoordelen. Een melding, eventueel met standaard voorschriften is voldoende voor deze evenementen.
In de wijziging van de Algemene Plaatselijke verordening worden de uitgangspunten voor meldingsplichtige evenementen aangepast zodat er meer evenementen meldingsplichtig worden. De basis voor de aanpassing is dat bij deze evenementen het niet waarschijnlijk is dat het evenement leidt tot risico’s voor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu. Voor deze evenementen is het niet nodig om deze evenementen vooraf te beoordelen. Een melding, met voorschriften is voldoende voor deze evenementen.
De nieuwe beoordelingscriteria gaan uit van een risicogerichte benadering. Daarbij wordt afhankelijk van de activiteiten beoordeeld welke activiteiten leiden tot een verhoogd risico en daardoor vooraf een beoordeling van het evenement plaats moet vinden. Door voorschriften te verbinden aan de meldingsplichtige activiteit worden eventuele risico’s verder ingeperkt. Deze voorschriften zijn voor alle evenementen gelijk.
Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:
het aantal gelijktijdig aanwezigen niet meer bedraagt dan 250 personen;
Risico’s bij evenementen worden mede bepaald door de aanwezigheid van veel personen of personen met tegenstrijdige belangen (zoals bij voetbalwedstrijden). Het publiek bij kleinschalige evenementen is vaak gericht op het bezoeken van het evenement voor vermaak. Bij de evenementen die in de gemeente Bronckhorst plaats vinden zijn op dit moment geen tegenstrijdige belangen. Als na het indienen van de melding signalen bij de gemeente binnen komen dat er tegenstrijdige belangengroepen een evenement bezoeken kan hier direct naar worden gehandeld door:
te besluiten dat het geen klein evenement betreft omdat vermoed wordt dat de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. Hierdoor is een evenementenvergunning nodig waarbij een beoordeling plaatsvindt van het evenement, eventueel met advies van Politie en de Veiligheids Regio Noord- en Oost Gelderland.
Hoe groter het aantal bezoekers dat een evenement gelijktijdig bezoekt hoe groter de risico’s zijn voor de bezoekers. Dit komt doordat de kans dat tegenstrijdige belangengroepen (of personen) elkaar treffen groter wordt, maar vooral doordat de ruimte om eventueel te kunnen vluchten wordt beperkt door het aantal aanwezige personen. Het is lastig om aan te geven bij welk aantal gelijktijdig aanwezige bezoekers het onwaarschijnlijk is dat het evenement leidt tot risico’s voor de openbare orde en de openbare veiligheid. Voor deze wijziging wordt voorgesteld om deze grens te plaatsen op maximaal 250 gelijktijdig aanwezige bezoekers. Deze grens is bepaald door de evenementen die in 2016 hebben plaatsgevonden te beoordelen op het aantal aanwezige personen en de activiteiten die er plaatsvonden. (zie voor een overzicht van alle evenementen met minder dan 250 personen bijlage 1).
er geen ontheffing nodig is voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank (Drank- en Horecawet, artikel 35)
Voor het verstrekken van alcoholische dranken is een Drank- en Horecavergunning (horecabedrijven) nodig of een ontheffing Drank- en Horeca (evenementen). Het verkrijgbaar zijn van alcoholische dranken kan leiden tot een verhoogd risico door onacceptabel gedrag van personen door bijvoorbeeld het verschuiven van persoonlijke grenzen. Daarom wordt als voorwaarde opgenomen dat voor evenementen waar alcoholische dranken worden verstrekt altijd een evenementenvergunning nodig is.
Door het opnemen van deze voorwaarde kunnen de gemeente en de politie preventief toetsen of het verantwoord is om het evenement door te laten gaan.
het evenement geheel of gedeeltelijk plaatsvindt in een gebouw waarbij gedurende het evenement niet meer dan 50 personen gelijktijdig in het gebouw aanwezig zijn, tenzij er voor het gebouw een melding brandveilig gebruik is ingediend die ook van toepassing is voor het desbetreffende evenement;
Voor een evenementen die plaats vinden in een gebouw waarbij meer dan 50 mensen gelijktijdig aanwezig zijn moet een melding worden ingediend op grond van het Bouwbesluit. Als er een melding is ingediend, waarbij ook het desbetreffende evenement is beschreven, dan is er geen aanvullende melding nodig. Voor de beoordeling van de melding en de activiteiten zijn de rechtstreeks werkende voorschriften van het Bouwbesluit van toepassing.
Voor evenementen waarbij er geen melding is ingediend op grond van het Bouwbesluit is een aanvullende beoordeling nodig. Doordat een evenement in een dergelijk gebouw een verhoogd risico geeft, is een preventieve toets noodzakelijk, waarbij naast een evenementenvergunning ook een melding brandveilig gebruik nodig is. Deze wordt voor deze eenmalige (vaak jaarlijks) terugkerende evenement meegenomen bij de beoordeling van de evenementenvergunning.
Evenementen die plaatsvinden in een tijdelijk bouwwerk zoals een tent (gebouw dat geen bouwwerk is op grond van het bouwbesluit) waarbij meer dan 100 personen gelijktijdig aanwezig zijn, moeten een vergunning op grond van de Brandbeveiligingsverordening Bronckhorst 2013 zijn verleend. Onder de 100 personen wordt er vanuit gegaan dat er voldoende mogelijkheden zijn om uit een tijdelijk bouwwerk te kunnen ontvluchten op het moment dat het nodig is.
Naar verwachting treedt op 1 januari 2018 het Besluit brandveilig gebruik overige plaatsen in werking. In dit besluit is opgenomen dat er melding ingediend moet worden op het moment dat er meer dan 50 personen gelijktijdig in een tent aanwezig kunnen zijn. Zodra dit besluit in werking treedt vervalt de Brandveiligheidsverordening.
Voor evenementen waar meer personen in een tijdelijk bouwwerk worden toegelaten is een aanvullende beoordeling nodig, vooral op brandveilig gebruik. Doordat een evenement in een tijdelijk bouwwerk een verhoogd risico geeft, is een preventieve toets noodzakelijk, waarbij naast de evenementenvergunning ook een gebruiksvergunning of melding nodig is. Deze wordt voor het evenement meegenomen bij de beoordeling van de evenementenvergunning.
Als een evenement plaatsvindt op de openbare weg is voor alle evenementen een tijdelijke verkeersmaatregel nodig. Het organiseren van een evenement op de openbare weg is niet in alle gevallen een belemmering voor het verkeer. De meeste evenementen vinden niet plaats op doorgaande wegen maar op secundaire wegen waar vooral lokaal verkeer plaats vindt. Tevens zijn er evenementen met een route waarbij de weg intensiever gebruikt wordt maar waar het gewone verkeer geen of weinig last van heeft (vierdaagse of kaartleesroute’s) Voor deze evenementen is het niet nodig om een evenementen vergunning te vragen. Wel moet daarvoor een tijdelijke verkeersmaatregel worden genomen.
Procesmatig verandert dit de huidige werkwijze niet. Bij het indienen van de melding en de tijdelijke verkeersmaatregel worden beide toestemmingen beoordeeld en verwerkt. De melding en de tijdelijke verkeersmaatregel worden (als deze via internet worden aangevraagd) automatisch afgehandeld.
tijdens het evenement niet één of meerdere van de volgende activiteiten plaatsvinden:
Een evenement waarbij muziek te horen is, kan overlast veroorzaken voor de omgeving. Bij evenementen mag enige overlast voor omwonenden worden verwacht maar deze moet vooral bij meldingsplichtige evenementen voor de omgeving acceptabel zijn. Daarom is opgenomen dat er geen versterkt geluid (waaronder muziek) tijdens het evenement ter horen worden gebracht. Door het uitsluiten van muziekevenementen worden omwonden bij deze evenementen in de gelegenheid gesteld om tegen een vergunning bezwaar in te dienen.
Tijdens het evenement kunnen er activiteiten plaatsvinden die leiden tot een verhoogd risico voor bezoekers oplevert of waarbij overlast ontstaat voor omwondenden. Voor evenementen waarbij dergelijke activiteiten plaats vinden is een evenementenvergunning nodig. De activiteiten die het hier betreft zijn:
Evenementen waarbij met auto’s of motoren een demonstratie wordt gegeven of een wedstrijd in welke vorm dan ook wordt georganiseerd brengen een verhoogd risico op ongevallen met zich mee. Het gaat hier niet om evenementen zoals toertochten met motoren, auto’s, tractoren of andere gemotoriseerd verkeer waarbij de normale verkeersregels blijven gelden.
Evenementen waarbij muziek te horen is, kan overlast veroorzaken voor de omgeving. Bij evenementen mag enige overlast voor omwonenden worden verwacht maar deze moet vooral bij meldingsplichtige evenementen voor de omgeving acceptabel zijn. Daarom is hier een geluidsnorm opgenomen van 60 dB(A) bij geluidsgevoelige gebouwen. Een geluidsnorm van 60 dB(A) wordt over het algemeen beleefd als indringend en komt overeen met de werking van een airconditioning, wasmachine, vaatwasser of een normale conversatie. Door het uitsluiten van muziekevenementen worden omwonden bij deze evenementen in de gelegenheid gesteld om tegen een vergunning van de gemeente bezwaar in te dienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-46872.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.