Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2019

De gemeentesecretaris van de gemeente Ede;

gelet op artikel 3 van het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019;

besluit:

Artikel 1. Toepassingsbereik

  • 1.

    Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat wordt daaronder ook verstaan volmacht en machtiging.

  • 2.

    De bevoegdheid om besluiten te nemen omvat tevens het verrichten van alle noodzakelijke voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, de ondertekening van stukken en de bevoegdheid tot parafering van bijlagen behorende bij overeenkomsten, die zijn ondertekend door de burgemeester.

Artikel 2. Verlening mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Aan de directeuren en afdelingsmanagers wordt gemandateerd het nemen van besluiten en het verrichten van rechtshandelingen en feitelijke handelingen.

  • 2.

    Aan de afdelingsmanagers wordt gemandateerd de bevoegdheid tot doormandateren van expliciet omschreven bevoegdheden aan medewerkers en derden.

Artikel 3. Voorwaarden uitoefening bevoegdheden

Bij de uitoefening van de bevoegdheden op grond van dit besluit wordt gehandeld overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en het beleid dat is vastgesteld door de bestuursorganen die onderdeel uitmaken van de gemeente Ede.

Artikel 4. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als: Mandaatbesluit gemeentesecretaris Ede 2019.

Vastgesteld op 18 februari 2019.

Namens burgemeester en wethouders en de burgemeester,

Piet van Elteren

Gemeentesecretaris

TOELICHTING op het Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2019

Algemeen

Het college en de burgemeester hebben in het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 aan de gemeentesecretaris een algemeen mandaat verstrekt. Met het Mandaatbesluit gemeentesecretaris 2019 mandateert de gemeentesecretaris dit algemeen mandaat op zijn beurt door aan directeuren en afdelingsmanagers. Dit betreft een “Ja-tenzij” regeling. Zij zijn bevoegd om alles te doen wat bij hun normale functie-uitoefening hoort, behoudens een beperkt aantal uitzonderingen. Deze uitzonderingen zijn opgenomen in het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 en de daarbij behorende bijlage.

Verder wordt aan de afdelingsmanagers de bevoegdheid verleend tot ondermandaat aan hun medewerkers en eventuele derden. Hiervoor geldt een “Nee-tenzij” regeling: zij zijn alleen bevoegd tot handelingen die expliciet aan hen zijn toegekend. Deze toekenning kan op naam of op functie plaatsvinden.

 

Toelichting per artikel

Artikel 2 lid 2 . Onderm andaat aan medewerkers en derden

De afdelingsmanagers kunnen bij afzonderlijk besluit aan hun medewerkers en eventuele derden duidelijk omschreven ondermandaten verlenen. Dit is vooral bedoeld voor bevoegdheden die vaak voorkomen of logisch bij een bepaalde functie horen.

Artikel 3. Voorwaarden

Voor alle mandaten - ook de mandaten die aan medewerkers of derden worden verleend - gelden enkele uitzonderingen en beperkingen. Dit betreft landelijke en lokale regelgeving en vastgesteld beleid. Hiertoe hoort ook het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019, waardoor bijvoorbeeld geen mandaat geldt boven een vastgesteld gemoeid bedrag of in geval van overschrijding van budgetten.

Naar boven