Eerste wijziging Drugsbeleid gemeente West Maas en Waal

 

De burgemeester van de gemeente West Maas en Waal,

overwegende dat

De jurisprudentie omtrent de toepasselijkheid van artikel 13b Opiumwet is beoordeeld;

Er uniformiteit gewenst is in de beleidsregels van de verschillende gemeenten in Tweestromenland;

 

Gelet op artikel 13b Opiumwet;

 

Besluit:

  • 1.

    de eerste wijziging in het ‘Drugsbeleid gemeente West Maas en Waal’, welke op 27 november 2018 is vastgesteld, vast te stellen;

  • 2.

    te bepalen dat dit besluit in werking treedt op de eerste dag na bekendmaking.

  •  

d.d. 6 februari 2019

Burgemeester van gemeente West Maas en Waal,

 

V.M. (Vincent) van Neerbos

 

 

 

 

Wijzigingen Drugsbeleid West Maas en Waal

 

I. Paragraaf 3. Nuloptie coffeeshops invoegen

Het invoegen van een nieuwe paragraaf zorgt ervoor dat het drugsbeleid van onze gemeente aansluit bij het drugsbeleid van omliggende gemeenten uit Tweestromenland, zoals gemeente Wijchen. De nieuwe paragraaf komt als volgt te luiden:

 

3. Nuloptie Coffeeshops

Een coffeeshop is in Nederland een openlijk verkooppunt van cannabis. De verkoop van koffie is een bijzaak. Alcohol mag er sinds 2007 niet meer worden verkocht. Naast de functie van winkel heeft een coffeeshop ook de functie van ontmoetings-/ontspanningsruimte en gebruiksruimte voor cannabis. Deze gelegenheden kunnen ook andere namen voeren zoals bijvoorbeeld koffiehuis of theehuis. In dit drugsbeleid wordt de verzamelnaam coffeeshop gebruikt omdat deze naam het meeste is ingeburgerd.

 

Het landelijk kader voor het Nederlandse gedoogbeleid wordt gevormd door de Opiumwet en de Aanwijzing Opiumwet van het Openbaar Ministerie. Op grond van het gedoogbeleid voor coffeeshops houdt dit in dat er onder strikte voorwaarden, de AHOJGI-criteria, niet strafrechtelijk wordt opgetreden wegens verkoop van de op lijst II van de Opiumwet vermelde hennepproducten. Gemeenten maken zelf de keuze om een coffeeshop(s) toe te laten of om een nulbeleid te voeren.

 

In de gemeente West Maas en Waal worden geen coffeeshops toegelaten. Uitgangspunt van dit nulbeleid is te voorkomen dat de veiligheid, openbare orde, het woon- en leefklimaat en/of de gezondheid van de inwoners van de gemeente nadelig wordt beïnvloed als direct of indirect gevolg van de vestiging van een coffeeshop.

 

Overwegingen die tot de uitgangspositie van het nulbeleid leiden zijn:

  • 1.

    De gemeente West Maas en Waal telt ongeveer 19.000 inwoners, die verdeeld zijn over zes kernen;

  • 2.

    Gezien de aard en omvang van de kernen is het, naast de overwegingen die hierna volgen, zonder meer te rechtvaardigen dat daar geen coffeeshop gevestigd wordt. Deze kleine kernen hebben in overwegende mate een duidelijke woonfunctie en zijn zodoende behoorlijk gevoelig voor overlast als gevolg van de effecten van de vestiging van een coffeeshop;

  • 3.

    Er is op dit moment in de gemeente West Maas en Waal geen sprake van een verkooppunt van softdrugs in de vorm van een (legale) coffeeshop;

  • 4.

    Bestemmingsplannen bieden onvoldoende mogelijkheden om het gebruik van alle panden als coffeeshops tegen te gaan.

 

II. Wijziging nummering paragrafen 3 t/m 9

Door de toevoeging van een nieuwe paragraaf 3 dienen de oude paragraafnummers vanaf paragraaf 3 te worden gewijzigd. De paragraafindeling van het Drugsbeleid West Maas en Waal ziet er als gevolg van de wijziging als volgt uit:

  • 1.

    Inleiding

  • 2.

    Doel handhavingsbeleid

  • 3.

    Nuloptie coffeeshops

  • 4.

    Algemene uitgangspunten voor bestuursrechtelijk optreden

  • 5.

    Toepassen last onder bestuursdwang

  • 6.

    Handhavingsmatrixen lokalen

  • 7.

    Handhavingsmatrix woningen

  • 8.

    Afwijkingsbevoegdheid

  • 9.

    Inwerkingtreding

  • 10.

    Citeertitel

 

 

Naar boven