Gemeenteblad van Montfoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2019, 38364 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Gemeenteblad 2019, 38364 | Overige besluiten van algemene strekking |
Budgethoudersregeling gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gemeente Montfoort en gemeente IJsselstein
Het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam UW Samenwerking en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Montfoort en IJsselstein, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 14 van de financiële verordening gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking 2014, de financiële verordening gemeente Montfoort 2010 en de financiële verordening gemeente IJsselstein 2011 en de Gemeentewet;
vast te stellen de budgethoudersregeling gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gemeente Montfoort en gemeente IJsselstein, met dien verstande dat de gemeentesecretaris van Montfoort wordt aangewezen als budgetverantwoordelijke voor de budgetten van de gemeente Montfoort Enig-artikel
Budget: een door het dagelijks bestuur dan wel het college in de taakveldraming van een bepaald jaar beschikbaar gesteld bedrag voor het realiseren van een taak binnen een door het algemeen bestuur dan wel de gemeenteraad vastgesteld programma en het daaraan gekoppelde beleid en/ of activiteiten of prestaties. Dit omvat zowel de exploitatie als investeringen;
Financieel mandaat: de bevoegdheid van een ambtenaar aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten en aan wie de bevoegdheid is gemandateerd om een overeenkomst tot levering van goederen en/of diensten en/of aanneming c.q. gunning van werken aan te gaan en om ten laste hiervan bestedingen te verrichten. Om budgetten te kunnen aanwenden kan het nodig zijn dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. De budgethouder mag niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende rechtshandelingen verrichten, maar kan hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig hebben van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden in het mandaatregister UW Samenwerking;
Verplichting: de verplichting tot het verrichten van een financiële beheershandeling (zoals het doen van betalingen of een verrekening) aan een derde op grond van een overeenkomst, besluit of beschikkingVerplichting: de verplichting tot het verrichten van een financiële beheershandeling (zoals het doen van betalingen of een verrekening) aan een derde op grond van een overeenkomst, besluit of beschikking.
Artikel 4 Hoofdbudgethouder (algemeen directeur), budgethouder (programmaregisseur) en deelbudgethouder
De uitvoering wordt door het dagelijks bestuur opgedragen aan de hoofdbudgethouder. De hoofdbudgethouder draagt de uitvoering op aan een programmaregisseur. De programmaregisseur is ook de budgethouder. De budgethouder kan voor de uitvoering deelbudgethouders aanwijzen. De (deel)budgethouder kan voor de uitvoering budgetbeheerders aanwijzen. De hoofdbudgethouder is verantwoordelijk voor voortgangs- en budgetbewaking en rapporteert, conform de Planning & Control cyclus, aan het dagelijks bestuur.
De financiële mandaten worden schriftelijk (c.q. electronisch) vastgelegd. Dit geldt zowel voor de aanwijzing van de programmaregisseur door de hoofdbudgethouder als voor de budgetten die door het college dan wel het dagelijks bestuur aan de hoofdbudgethouder, door de hoofdbudgethouder aan de budgethouder (programmaregisseur), door de budgethouder aan deelbudgethouders en door de (deel)budgethouders aan de budgetbeheerders zijn gemandateerd.
Hoofdstuk 3 Invulling van het budgethouderschap c.q. -beheer
Artikel 8 Aangaan van verplichtingen, betalingen
De hoofdbudgethouder, budgethouders, deelbudgethouders en budgetbeheerders gaan namens UW Samenwerking dan wel namens de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten verplichtingen aan. Daarbij nemen zij de procedures (aanbesteding- en inkoopbeleid) en het bepaalde in de volgende leden in acht.
Als van de bepaling onder lid 4. gebruik wordt gemaakt en geen overleg mogelijk was, wordt het college / algemeen bestuur terstond geïnformeerd over de noodzaak van deze handelwijze en de gevolgen. Zo spoedig mogelijk wordt aan het college / dagelijks bestuur een voorstel voorgelegd tot het beschikbaar stellen van een budget, alsmede voor de wijze waarop de betreffende uitgaven dienen te worden gedekt.
Alleen de desbetreffende (deel)budgethouder/budgetbeheerder codeert, dateert en accordeert facturen. Bij afwezigheid van budgetbeheerder of (deel)budgethouder, als betaling van een factuur geen uitstel kan dulden, accordeert de naasthogere budgetverantwoordelijke volgens het principe van verticale vervanging.
Artikel 9 Verschuiving van budgetten
Verschuiving van inkomsten en/of uitgaven tussen programma en algemene dekkingsmiddelen is in het kader van deze regeling niet relevant omdat het een bevoegdheid betreft van het algemeen bestuur respectievelijk van de betrokken gemeenteraad. Voor verschuivingen van inkomsten en / of uitgaven tussen programma’s en / of van de algemene dekkingsmiddelen van of naar een programma is een besluit van het algemeen bestuur / gemeenteraad nodig. Het vereist een door een raadsbesluit of besluit van het algemeen bestuur vastgestelde begrotingswijziging.
Verschuivingen van budgetten tussen taakvelden binnen het programma (productniveau): Het dagelijks bestuur dan wel het betrokken college stelt, op voorstel van de programmaregisseur, een technische begrotingswijziging vast, waarbij wordt geschoven met budgetten tussen taakvelden binnen een programma. Hierbij geldt de voorwaarde dat de aan de budgetten verbonden taakopdrachten wel gerealiseerd worden. De programmaregisseur (budgethouder) is bevoegd binnen de samenstellende onderdelen van een investering te schuiven indien dit uit doelmatigheidsoverwegingen gewenst is.
De hoofdbudgethouder, (deel)budgethouders en budgetbeheerders zijn verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie noodzakelijk is. Zij kunnen zich niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat normaal gesproken naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
Artikel 13 Intrekken en inwerkingtreding
De op 14 maart 2017 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montfoort, op 28 februari 2017 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente IJsselstein en op 27 februari 2017 door het dagelijks bestuur van UW Samenwerking vastgestelde “Budgethoudersregeling gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gemeente Montfoort en gemeente IJsselstein”, wordt ingetrokken.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van Montfoort, gehouden op 29 mei 2018
De secretaris,
N.H. van der Veer
De burgemeester,
P.J. van Hartskamp-de Jong
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van IJsselstein, gehouden op 29 mei 2018
De secretaris,
E. Luchtenburg
De burgemeester,
P.J.M. van Domburg
Aldus besloten in de vergadering van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling UW Samenwerking, gehouden op 11 april 2018.
De secretaris,
E. Lichtenburg
De voorzitter,
P.J.M. van Domburg
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-38364.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.