Gemeenteblad van Tiel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Gemeenteblad 2019, 3797 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tiel | Gemeenteblad 2019, 3797 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel houdende regels omtrent speelautomatenhallen Nadere regels speelautomatenhallen gemeente Tiel 2019
Hoofdstuk 3 Voorschriften en beperkingen
De door de Burgemeester te verlenen vergunning zal worden verleend onder de navolgende voorschriften en beperkingen.
De sluitingstijden voor een speelautomatenhal, gelegen in deelgebied I als bedoeld in de verordening, zijn gelijk aan de sluitingstijden die op de locatie van die speelautomatenhal gelden voor horecabedrijven op grond van de Algemene plaatselijke verordening Tiel, of op basis van een aanwijzing van de burgemeester waarbij is bepaald dat voor een bepaald gebied geen sluitingstijden gelden.
Daar waar in artikel 3 onder c. van de verordening een verklaring omtrent het gedrag verplicht wordt gesteld, geldt dat deze verklaring op datum van aanvraag van de vergunning, dan wel op datum melding als bedoeld in artikel 6, lid 2 van de verordening, niet langer dan twaalf (12) maanden daarvoor afgegeven mag zijn.
In geval van een verstoring van de orde in de speelautomatenhal of in geval van verstoring van de openbare orde in de nabijheid van de speelautomatenhal, is de beheerder of exploitant verplicht op een daartoe strekkend bevel van de politie de speelautomatenhal te ontruimen, te sluiten en/of te doen sluiten.
Toelichting nadere regels speelautomatenhallen Gemeente Tiel
Deze nadere regels zijn gebaseerd op artikel 2a van de Verordening speelautomatenhallen Tiel 2012. Hierin wordt de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels door de Burgemeester genoemd, in ieder geval ten aanzien van tot de volgende thema's:
De vergunningsprocedure is uitgewerkt in hoofdstuk 2. In hoofdstuk 3 staan voorschriften en beperkingen aan de te verlenen vergunning benoemd.
Veel van de exploitatieregels zijn onderdeel van de "criteria voor amusementscentra". Deze criteria zijn mede door belanghebbenden, de VAN Speelautomaten Branche-organisatie, Sectie Amusementscentra opgesteld en zijn door DEKRA Sertification geaccepteerd als voorwaarden voor het aspectcertificaat met betrekking tot de erkenning en bedrijfsvoering van het bedrijfsproces van amusementscentra. (voorheen Kema, nu DEKRA-keur).
Op grond van artikel 4 dient de vergunninghouder in het bezit te zijn van dit DEKRA-keurmerk. De in de criteria voor amusementscentra opgenomen exploitatieregels kunnen daardoor op een indirecte wijze door de vergunningverlener worden afgedwongen.
Een aantal van deze bepalingen is echter van een dusdanig belang dat deze onmiddellijk afdwingbaar dienen te zijn. In die gevallen zijn de bepalingen ook in de nadere regels zelf geregeld zodat overtreding daarvan direct een intrekkings- of weigeringsgrond oplevert. Een voorbeeld van een dergelijke bepaling is artikel 5 (toegangs- en leeftijdscontrole).
De definitiebepalingen van artikel 1 van de verordening zijn van overeenkomstige toepassing. Aanvullend daarop zijn hier een aantal definities opgenomen.
Speelautomatenhallen die voldoen aan de wet- en regelgeving vergen een zeer grote investering. Redelijkerwijs moet de vergunninghouder in staat worden gesteld om deze investering terug te verdienen. Derhalve is er voor gekozen de vergunning voor onbepaalde tijd te verlenen.
De burgemeester blijft uiteraard bevoegd om te controleren of de exploitant nog aan alle voorwaarden voldoet en de voorschriften en beperkingen verbonden aan de vergunning naleeft. Indien zulks niet het geval is, is de burgemeester bevoegd hiertegen handhavend op te treden, waarbij intrekking van de vergunning tevens een mogelijkheid is.
In dit artikel wordt de procedure voor vergunningverlening beschreven, zoals deze zal worden gevolgd na inwerkingtreding van de verordening en bekendmaking van deze beleidsregels. Het doel van dit artikel is om een zorgvuldige en transparante vergunningprocedure in te richten.
Van belang daarbij is dat het hier ‘schaarse vergunningen’ betreft. Om die reden zijn de termijnen met betrekking tot behandeling en aanvulling van de aanvraag uitputtend en nauwkeurig benoemd.
Het vereiste DEKRA-keurmerk waarborgt dat de speelautomatenhal en de exploitatie daarvan voldoet aan de kwaliteitscriteria op het terrein van veiligheid en de preventie van kansspelverslaving.
Aanvrager wordt een redelijke (herstel)termijn gegund ter verwerving van het keurmerk.
De exploitant dient te beschikken over een deugdelijke, schriftelijk vastgelegde procedure voor toegangs- en leeftijdscontrole ter voldoening aan artikel 30u van de wet.
Hoewel dit vereiste ook onderdeel is van de Dekra-vereisten, is het hier opgenomen zodat in geval van een gebrekkige controle direct handhavend opgetreden kan worden.
Voor deelgebied I werden ten tijde van het vaststellen van de verordening openingstijden gehanteerd. Daarbij werd aangesloten bij de toen geldende horecatijden van de gemeente Tiel. In 2014 is de Algemene plaatselijke verordening gewijzigd. Daarbij heeft de burgemeester de mogelijkheid gekregen om een gebied aan te wijzen waar geen sluitingstijden gelden. Hij heeft het gedeelte van de binnenstad als nachthorecagebied aangewezen waar de meeste horeca is geconcentreerd. De nu in deelgebied I gevestigde speelautomatenhal is gevestigd in dat nachthorecagebied. Na een experiment is gebleken dat er geen bezwaren bestaan tegen het ook voor een speelautomatenhal in het nachthorecagebied vrijgeven van de sluitingstijden. Deelgebied I is groter dan het nachthorecagebied. Daarom is de bepaling zo gesteld, dat als de hal zou verhuizen naar een gedeelte van deelgebied I dat niet tot het nachthorecagebied hoort, voor de nieuwe locatie de gewone horecatijden gelden.
Voor de speelautomatenhal in deelgebied II gelden deze openingstijden niet, daar de speelautomatenhal niet is gevestigd binnen een horecaconcentratiegebied. Indien zulks gerechtvaardigd mocht blijken te zijn is de Burgemeester evenwel bevoegd aan de vergunning voor de speelautomatenhal in beide deelgebieden een voorschrift te verbinden in het kader van de openingstijden.
Het voorschrift in de verordening is te ruim geredigeerd. In theorie zou iemand een verklaring omtrent het gedrag van vele jaren oud kunnen overleggen. De verklaring is juist bedoeld om vast te kunnen stellen of de ondernemer of beheerder van goed levensgedrag is. Daarom is het vanzelfsprekend dat een verklaring ook recent moet zijn. De oorspronkelijk vastgestelde termijn van maximaal 3 maanden bleek in de praktijk niet goed werkbaar voor de exploitanten. Een termijn van 12 maanden is prettiger en voorkomt dat zij 2x een VOG aan moeten vragen in 1 jaar.
Dit voorschrift is opgenomen in het kader van de openbare orde en veiligheid. Het niet (tijdig) opvolgen van bevelen van het bevoegd gezag spreekt voor zich en kan onder omstandigheden zelfs leiden tot intrekking van de vergunning (artikel 7 verordening). Dit is bovendien strafbaar (zie artikel 9 verordening).
In het eerste lid is een coördinatiebepaling met artikel 2.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht opgenomen.
In het belang van een goede toezichtspraktijk is in het tweede lid bepaald dat de vergunningbescheiden op locatie aanwezig dienen te zijn en desgevraagd getoond moeten kunnen worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-3797.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.