Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 36662 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 36662 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ‘groene subsidie’ Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2019
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Doel van deze subsidieregeling is het stimuleren van het aanleggen van groene daken en groene gevels op bestaande gebouwen teneinde een bijdrage te leveren aan het verhogen van de biodiversiteit, de vergroening, de leefkwaliteit, de regenbestendigheid, de geluidsdruk, het verminderen van CO2-emissies door energiebesparing en het tegengaan van de opwarming van de stad.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen voor de aanleg, aan of op bestaande bouw, van:
Toelichting bij de Subsidieregeling groene daken en gevels Amsterdam 2019
Groene daken en gevels dragen bij aan het rainproof en hittebestendig maken van de stad. De subsidieregeling die mede stimuleert dat deze groene daken en gevels worden gerealiseerd, wordt in aangescherpte vorm in 2019 doorgezet.
De stad heeft vaak meer baat bij de aanleg van groene daken dan de individuele eigenaren. Voor hen wegen de kosten in veel gevallen niet op tegen de baten. De gemeente Amsterdam wil dan ook hen die een groen dak of groene gevel willen aanleggen ondersteunen door de kosten van de aanleg van een groen dak of groene gevel in bestaande bouw te subsidiëren.
De regeling van Amsterdam richt zich op oppervlakten vanaf minimaal 30 vierkante meter. Er is een maximaal bedrag per subsidieaanvraag en per dak of gevel, van € 50.000,- voor daken, en 10.000,- voor gevels beschikbaar. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, met een maximum van € 30,- tot € 60,- per vierkante meter groen dak afhankelijk van de wateropslagcapaciteit en biodiversiteit zoals aangegeven in artikel 4 en 6 en een maximum van € 30,- of € 50,- per vierkante meter groene gevel afhankelijk van de constructie zoals aangegeven in artikel 4 en 6. De regeling is gericht op eigenaren, huurders, bewoners, en of bedrijven die groene daken en gevels aanleggen. Zij allen kunnen een aanvraag indienen / voorbereiden. Het betreft alle soorten gebouwen, kantoren, bedrijfspanden, bijgebouwen, aan- of uitbouw, woonboten, woonwagens en scholen.
Volledigheidshalve wordt benadrukt dat de subsidieaanvrager / eigenaar te allen tijde zelf verantwoordelijk is en blijft voor de bouwkundige staat van het gebouw en het voldoen aan de bouwregelgeving in het Bouwbesluit en de Bouwverordening, als ook voor het noodzakelijke onderhoud van het groene dak en de groene gevel.
Dragende dakconstructie en vergunningen
De beoordeling of de dragende constructie van een gebouw voldoende draagkracht bezit om het groene dak te dragen en of het dak in de juiste staat verkeert, is a priori de verantwoordelijkheid van de subsidieaanvrager / eigenaar. In het subsidiebedrag is rekening gehouden met de kosten van bouwkundige berekeningen die in bepaalde situaties zijn vereist.
Een aanvrager / eigenaar is zelf verantwoordelijk voor het, hebben van de benodigde vergunningen. Het kan zijn dat voor groene daken of gevels een omgevingsvergunning onderdeel bouwen nodig is (bijvoorbeeld bij schuine daken of wanneer een constructie verzwaard moet worden) of een omgevingsvergunning onderdeel monumenten.
Ook moet aanvrager / eigenaar rekening houden met eventuele welstandseisen.
Subsidies worden aangevraagd via het digitale subsidiebeheersysteem, waarin voor groene daken en groene gevels een specifiek aanvraagformulier is toegevoegd.
Deze subsidieregeling met toelichting en een populaire samenvatting is te zijner tijd te vinden op de gemeentelijke website.
Een grondgebonden groene gevel hoeft niet in de volle grond te staan, of zelfs maar op het maaiveld. Met een grondgebonden groene gevel zijn bijvoorbeeld klimop of wingerd, die zich vanuit de grond, of een plantenbak, al dan niet met klimbegeleiding tegen de gevel op groeien. Het maximale subsidiabele bedrag hiervoor is lager dan een bij een constructie voor de gevel (of soms onderdeel van de gevel) waarbij planten in de gehele constructie worden geplaatst.
Gebouwen in de stad met een groen dak of een groene muur stralen minder hitte uit. Groen op een dak of tegen een muur werkt niet alleen verkoelend, maar heeft ook positieve effecten op gebied van waterberging, biodiversiteit, geluidsdruk, isolatie, educatie, recreatie, leefkwaliteit en luchtkwaliteit. Een groen dak met zonnepanelen is ook mogelijk en heeft als voordeel dat de zonnepanelen in combinatie met een groen dak meer rendement opleveren.
Amsterdam beschikt op dit moment over circa 350.000 m2 groen dak. Dat zijn nog steeds vaak daken met een dun groenpakket met sedum, al dan niet een weinig aangevuld met andere planten. De baten van een dak met een dik groenpakket zijn veel groter, zeker op gebied van waterbergend vermogen. Zo kan een daktuin met een dikke laag van 10-25 cm substraat 60 tot 90% van het regenwater vasthouden. De voorkeur gaat dan ook uit naar groene daken met een dik groenpakket, echter niet alle daken hebben hier voldoende draagkracht voor.
Om betere daken te stimuleren, is in de huidige regeling ten opzichte van de vorige, het minimale waterbergend vermogen opgehoogd en een staffel aangebracht bij het gebruik van meer aantrekkelijk groen.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel geeft aan welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen. Zoals o.a. het minimumoppervlakte, de minimale wateropslagcapaciteit waaraan het groene dak moet voldoen, en dat een groene gevel alleen subsidiabel is als deze vanaf de openbare ruimte ook zichtbaar is. Ook is de regeling alleen gericht op bestaande gebouwen gelegen in Amsterdam waarbij geen onderscheid wordt gemaakt t.a.v. platte- en schuine daken.
Voor nieuwbouwprojecten, nog te bouwen gebouwen en gebouwen jonger dan 5 jaar, wordt aangenomen dat een groen dak dan wel een daktuin of verticaal groen wordt meegenomen in het programma van eisen en het ontwerp. In een dergelijk geval zijn de kosten van een groen dak integraal onderdeel van de ontwerp- en nieuwbouwkosten. Het is bekend dat daken langer meegaan als ze worden voorzien van een groen dak. Als dat gelijk bij nieuwbouw wordt geïmplementeerd, verdient het groene dak zichzelf zo terug op toekomstige onderhoudskosten van het dak eronder. Omdat derhalve bij nieuwbouw het groene dak zichzelf terugverdient, ook omdat een woning meer waard is en beter verkoopbaar/verhuurbaar, is een subsidie bij nieuwbouw niet noodzakelijk.
Deze redenering geldt ook voor opbouwen, aanbouwen en bijgebouwen. Ook wanneer deze jonger zijn dan vijf jaar, komen ze niet in aanmerking voor subsidie groen dak of groene gevel.
Er wordt alleen subsidie verleend voor nieuwe groene daken of gevels, waarmee wordt bedoeld dat er daarvoor geen groen dak of groene gevel aanwezig was. Er wordt dus geen subsidie verleend voor vervanging of grootschalig onderhoud.
Verschillende dakoppervlakten van verschillende eigenaren mogen worden samengevoegd in één aanvraag, om zo boven het minimale oppervlakte van 30 m2 uit te komen. Daarbij is het van belang dat door de aanvragers een penvoerder wordt aangewezen die namens de overige eigenaren een aanvraag doet. De gemeente behandeld het als één aanvraag, waarbij dus ook de subsidie naar één rekeningnummer wordt overgemaakt. Een door de verschillende eigenaren ondertekende toestemming is dan noodzakelijk, waaruit duidelijk blijkt welke eigenaar voor welk adres meedoet.
Hier wordt het maximum aan subsidie aangegeven. Maximaal 50% van de subsidiabele kosten, het maximum bedrag per m2 en het maximum totaal bedrag per aanvraag. Een subsidieregeling is namelijk altijd slechts een bijdrage in de kosten en dus nooit een 100% bijdrage, voor het overige deel van de kosten is aanvrager zelf verantwoordelijk. Voor een groene gevel is het maximale bedrag per m2 hoger bij een constructie voor de gevel waar de planten in wortelen, dan bij een grondgebonden groene gevel.
Lid 1. Met dit artikel wordt aangegeven dat alleen subsidiabele kosten meegerekend kunnen worden. Dit zijn kosten die rechtstreeks voor het groene dak of gevel noodzakelijk zijn. Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' ontwerp- en aanlegkosten.
Kosten die NIET tot subsidiabele kosten horen zijn bijvoorbeeld,
Wel gesubsidieerd worden kosten die nodig zijn:
Artikel 5 lid 3: Met ‘aantoonbaar' wordt bedoeld productinformatie / productblad met daarin duidelijk vermeld het aantal l/m2 waterbergend vermogen (dus niet in vol.%).
Artikel 5 lid 4: Met ‘aantoonbaar’ wordt bedoeld dat het duidelijk moet blijken uit de offerte en de situatietekening die bij de aanvraag om subsidie moeten worden gevoegd.
Met het percentage bedoelen we het percentage oppervlak van het groene dak (dus niet het percentage plantenaantallen of -soorten). Er dient uiteraard rekening te worden gehouden met reguliere plantafstanden of zaaihoeveelheden. De gemeente wil stimuleren dat er meer biodiversiteit wordt toegevoegd aan daken door het subsidiebedrag hierop aan te passen indien de helft of meer van het dak wordt uitgevoerd in niet sedumplanten. U kunt hierbij denken aan grassen, kruiden, zaaimengsels voor groene daken met inheemse een- of meerjarigen, cultuursoorten met nectarwaarde etc.
Niet alleen stimuleert dit beter groen, maar met een hogere waterberging en gevarieerde beplanting kan er bijvoorbeeld ook gespeeld worden met variatie in dikte van de substraatlaag, waardoor er microklimaatjes ontstaan die voordelig zijn voor de biodiversiteit.
Voor groene daken komt dat neer op het volgende subsidiebedrag per m2:
Voor 2019 is een bedrag beschikbaar van 550.000,- voor gevels en daken tezamen. Dit is hetzelfde bedrag als de jaren hiervoor alhoewel het toen was opgesplitst naar daken en gevels.
Artikel 7 Verdeelsleutel subsidieplafond
In de afgelopen jaren werden subsidieaanvragen per kwartaal gebundeld en indien er meer was aangevraagd dan beschikbaar, werden de aanvragen gescoord, in afnemende zwaarte, op waterberging, locatie, biodiversiteit, zichtbaarheid en toegankelijkheid. Het voordeel hiervan is dat er potentieel betere daken werden gestimuleerd. Het nadeel hiervan was dat er sommige kwartalen subsidiebudget over bleef, terwijl er andere kwartalen moest worden geweigerd wegens overschrijding van het budget. Bovendien duurde het behandelen van de aanvragen lang, doordat het maar één keer per kwartaal werd opgepakt, ook dat nadeel is voor aanvragers nu opgelost.
Door de waterbergingseis aan te passen en de biodiversiteit onderdeel te maken van het subsidiebedrag, meent de gemeente hiermee voldoende stimulans in te bouwen voor kwalitatief goede daken, waarmee tegelijk de kwartaalsystematiek kan worden verlaten. De aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst. Wanneer een aanvraag door het Subsidiebureau als niet volledig wordt beoordeeld, geldt de datum na aanvulling.
De regeling is gericht op eigenaren van gebouwen, kantoren, bedrijfspanden, woonwagens, woonboten, sportgebouwen, werven en scholen. Daaronder vallen ook: bedrijven, Verenigingen van Eigenaren, sociale verhuurders (Woningcorporaties).
Ook huurders, bewoners die uitkijken op te vergroenen daken en gevels en bedrijven die groene daken of gevels aanleggen kunnen een aanvraag voorbereiden / indienen, echter alleen met akkoord van de eigenaar, via ondertekening van het toestemmingsformulier bij het aanvraagformulier. Er is altijd en uitsluitend sprake van een subsidierelatie tussen de gemeente en de aanvrager. De gemeente treedt in geen geval op als intermediair tussen betrokken partijen.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag verplicht in te dienen gegevens
Om te kunnen bepalen of een aanvraag aan het gestelde doel voldoet is het nodig dat verschillende documenten / overzichten overlegd worden. Alleen op basis van deze complete documenten kan worden bepaald of aan het vereiste is voldaan en in hoeverre de doelen bereikt worden. Conform ASA 2013 worden aanvragen t/m € 5.000,- direct vastgesteld.
Voor aanvragen beneden de € 5.000,-, die op grond van de ASA worden vastgesteld zonder voorafgaande verlening, is het van belang dat de begrote kosten realistisch zijn en de uitvoering waarschijnlijk. Dat voorkomt moeizame controles en terugvorderingen als de aanleg van de groene daken of gevels aanzienlijk goedkoper uitvallen. Daarom dient bij deze aanvragen de offerte reeds ondertekend te zijn.
Een situatietekening is het ontwerp van het groene dak. Hieruit maken wij op wat de plannen zijn en of de aangevraagde m2 overeen komen met de werkelijkheid. Dit mag een aangepaste kopie van een bouwtekening zijn, of een nette zelfgemaakte tekening. De tekening moet op schaal zijn en voorzien van maten. Er moet duidelijk uit op te maken zijn welke dakdelen vergroend worden en welke niet, waar bv een terras komt of reeds is, en als er verschillende soorten groene daken worden aangelegd op verschillende dakdelen, wat waar komt. Ook als er meer dan 50% gebruik wordt gemaakt van niet sedumplanten, dient het ontwerp hiervan op de situatietekening te zijn aangegeven.
Aan subsidie voor groene daken en gevels zijn een aantal eisen verbonden. Als aan deze eisen niet kan worden voldaan wordt er geen subsidie verstrekt en wordt de aanvraag geweigerd. Groene daken of gevels mogen nog niet zijn aangelegd voordat de subsidie is verleend. Op een subsidieaanvraag wordt conform artikel 8 van de ASA 2013 binnen 8 weken na dat de aanvraag volledig is ingediend behandeld.
Het verkrijgen van de juiste vergunningen is een verantwoordelijkheid van de aanvrager. Mocht het bekend zijn dat benodigde vergunningen niet kunnen of zullen worden verkregen, is dit een weigeringsgrond.
Artikel 11 Aanvullende verplichtingen
Naast de inhoudelijk verplichtingen (artikel 9) zijn er ook procedurele verplichtingen, deze worden hier benoemd.
Er is een verplichting opgenomen dat de gesubsidieerde activiteiten ook volledig moeten worden uitgevoerd. Daarmee wordt buiten twijfel gesteld dat de subsidievaststelling op grond van artikel 4:57, eerste lid onder c. van de Awb kan worden ingetrokken of worden gewijzigd in het nadeel van de ontvanger als de activiteit niet (volledig) wordt uitgevoerd. De subsidie kan vervolgens op grond van artikel 4:57 van de Awb worden teruggevorderd. Dat is vooral van belang voor subsidies onder de € 5.000,-, die immers worden vastgesteld zonder voorafgaande verlening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-36662.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.