Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 36615 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 36615 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam houdende regels omtrent ‘groene subsidie’ Subsidieregeling Stadslandbouw en Voedselinitiatieven 2019
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze regeling is verduurzamen van de voedselketen (stadslandbouw en voedsel), conform de paragraaf ‘Stadslandbouw en voedsel’ uit de Agenda Groen.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan innovatieve activiteiten subsidiëren gericht op verduurzaming van de voedselketen. Activiteiten gericht op een alternatieve wijze van productie, verwerking en distributie in de voedselketen, de bewustwording over duurzaam voedsel, de herkomst van voedsel en/of duurzame vormen van stadslandbouw komen voor subsidiering in aanmerking
Artikel 4.1 Criteria waaraan de aanvraag wordt getoetst
Voor innovatieve initiatieven op het gebied van verduurzaming van de voedselketen die bijdragen aan het doel in artikel 3.1 van deze regeling, kan het college een eenmalige subsidie verstrekken indien de activiteit past binnen de kaders zoals geschetst in de paragraaf ‘Stadslandbouw en voedsel’ uit de Agenda Groen en aan minimaal drie van de volgende criteria voldoet:
Het subsidieplafond voor innovatieve initiatieven gericht op verduurzaming van de voedselketen bedraagt maximaal € 120.000,- per kalenderjaar voor de periode vanaf 1 januari 2019 t/m 31 december 2019.
Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 wordt bij de subsidieaanvraag voor innovatieve initiatieven gericht op verduurzaming van de voedselketen de volgende informatie overgelegd:
In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het college een subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren als:
Artikel 8 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidie de volgende verplichtingen verbonden:
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de aanvraag tot subsidievaststelling:
Toelichting Subsidieregeling Stadslandbouw en Voedselinitiatieven 2019
Algemene toelichting bij de subsidieregeling
September 2015 is in de Gemeenteraad de Agenda Groen vastgesteld. Het beleid over Groen in de Buurt en Stadslandbouw is hierin als volgt geformuleerd.
Stadslandbouwinitiatieven en innovatieve voedselinitiatieven:
Er is een groeiend aantal vernieuwende initiatieven in Amsterdam gericht op verduurzaming van de voedselketen. Van het verwerken van biologisch geteeld voedsel tot nieuwe producten en het verkopen van deze producten. De productie en verwerking van gezond en duurzaam voedsel in en rondom de stad is een nieuwe economische factor in de stad geworden. Deze ontwikkeling sluit aan bij de ambities van de stad over duurzaamheid. Naast economie en duurzaamheid gaat het bij stadslandbouw ook over bewustwording. De productie en consumptie van gezond eten en de gezonde bezigheid van het tuinieren, kan op langere termijn een positief effect hebben op de gezondheid van bewoners. Verder zijn lokale betrokkenheid en sociale cohesie, belangrijke positieve effecten van stadslandbouw.
Ook zijn welzijns- en zorginstellingen, woningcorporaties, scholen en natuur- en milieucentra met stadslandbouw bezig. De ruimte voor nieuwe volkstuinparken binnen de gemeentegrenzen is zeer beperkt, maar ruimte om te tuinieren is er genoeg. Denk aan (tijdelijke) moestuinen op braakliggende terreinen en in stadsparken, kruidenbakken op pleinen, op daken of op grotere schaal aan de randen van de stad, zoals in de Tuinen van West.
Daarnaast erkent het bestuur het belang van het verduurzamen van de voedselketen. Schonere distributie en minder verspilling zijn belangrijk. Door bij te dragen aan initiatieven die het verduurzamen en verkorten van de voedselketen tot doel hebben, wordt een gewenste ontwikkeling gestimuleerd. Hierdoor kan meer uitwisseling tussen stad en platteland plaatsvinden en kan de afzet van lokale producten in de stad kan toenemen. Samenwerking rondom voedsel in de metropoolregio Amsterdam is hiervoor essentieel. Het stadsbestuur is enthousiast over de opkomst van stadslandbouw en bewustwording rond voedsel. Zij zien hun rol vooral in het faciliteren van initiatieven rondom stadslandbouw en voedsel, cofinanciering en het eventueel wegnemen van belemmerende regels.
De gemeentelijke pagina Stadslandbouw: www.amsterdam.nl/stadslandbouw heeft als belangrijkste doel om te informeren over relevante gemeentelijke informatie en om gemeentelijke hindernissen die stadslandbouw bemoeilijken op te heffen. Om stadslandbouw verder te stimuleren, wordt samen met maatschappelijke partners de portal www.voedselpoortamsterdam.nl opgezet, die als paraplu moet dienen voor de vele initiatieven op het gebied van stadslandbouw. De Voedselpoort wil overzicht en transparantie creëren waardoor stadslandbouw makkelijker van de grond kan komen.
In het artikelsgewijze deel wordt per bepaling in ieder geval aandacht besteed aan de vraag of bij die specifieke bepaling sprake is van een aanvulling op of van een afwijking van de ASA 2013. Dan wordt de (reden voor de) aanvulling of afwijking toegelicht.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Bewoners, stichtingen, verenigingen en ondernemers/bedrijven kunnen ook meehelpen bij de verduurzaming van de voedselketen (stadslandbouw en voedsel) en het verbeteren van de bewustwording over voedsel en de herkomst daarvan. Vandaar dat er ook voor innovatieve initiatieven gericht op verduurzaming van de voedselketen, uitgevoerd door bewoners, stichtingen, verenigingen en ondernemers/bedrijven, een bijdrage Groengelden (vanaf € 5.000, - per project) mogelijk is.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Dit artikel geeft aan welke activiteiten voor subsidie in aanmerking komen en welk bestuursorgaan hierover beslist.
Artikel 4.1 Criteria waaraan de aanvraag wordt getoetst
In dit artikel zijn de criteria geformuleerd waaraan een initiatief moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie.
Artikel 4.2 Subsidiabele kosten
Dit artikel geeft aan welke kosten subsidiabel zijn, wat het maximale percentage dat subsidiabel is, eventueel een minimum totaalbedrag en een maximum totaal bedrag per subsidie aanvraag. Vooral kosten die rechtstreeks verbonden zijn aan het realiseren van de activiteit zijn subsidiabel. Als de aanvrager de omzetbelasting (BTW) kan verrekenen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst, beperkt de subsidie zich tot de ‘kale' kosten.
In dit artikel wordt het totaal budget vermeld dat beschikbaar is als subsidiebijdrage voor uitvoering van deze regeling binnen een afgesproken termijn. Als dit plafond bereikt is, dan is het budget op en stopt de regeling, en kan er geen aanspraak meer worden gedaan op subsidie. Het betreft een regeling met een looptijd vanaf 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019.
Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Naast de standaard verplichtingen die bij elke aanvraag moeten worden aangeleverd, zoals in de ASA 2013 is opgenomen, moet er bij de aanvraag voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke gegevens overlegd worden om de aanvraag goed te kunnen beoordelen. Welke specifieke gegevens aangeleverd moet worden, staat in dit artikel opgenomen. De visuele verbeelding van de activiteit kan bestaan uit een schets met daarin de maatregel verbeeldt in zijn omgeving, of een foto van de bestaande situatie met daarin de nieuwe situatie getekend.
Naast de weigeringsgronden zoals geformuleerd in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende weigeringsgronden van toepassing die specifiek van aard zijn op deze activiteit. De weigeringsgronden staan in dit artikel opgenomen.
In ieder geval worden niet als subsidiabele kosten aangemerkt de kosten voor:
Artikel 8 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichting zoals opgenomen in de ASA 2013 zijn er voor deze regeling een aantal aanvullende specifieke verplichtingen opgenomen. Deze verplichtingen zijn specifiek van aard op deze activiteit en staan in dit artikel opgenomen.
Om de subsidie vast te kunnen stellen zijn specifieke documenten noodzakelijk, welke dit zijn worden hier benoemd.
Ingangsdatum, looptijd en citeertitel worden hier behandeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-36615.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.