Gemeenteblad van Katwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2019, 320409 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Katwijk | Gemeenteblad 2019, 320409 | Beleidsregels |
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020
Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor toezicht en handhaving.
1.2 Doel van het uitvoeringsplan
Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen. Hierin moet het VTH-beleidsplan worden uitgewerkt en worden aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten door ons het komende jaar worden uitgevoerd, daarbij rekening houdend met de door ons gestelde doelen. Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook de taken in het kader van de APV, de DHW en bijzondere wetten in het VTH-beleidsplan en dus ook in het uitvoeringsprogramma mee te nemen.
Dit is het Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving voor het jaar 2019 en 2020. In dit uitvoeringsplan is vastgelegd welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving op het gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.
Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van toezicht en handhaving. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt. Voor de gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA’s) zijn geen uitvoeringsdoelstellingen in het VTH-beleidsplan opgenomen omdat dit niet verplicht is op grond van de Wet VTH en het Bor. Om de integraliteit te bevorderen is ervoor gekozen om ook de taken van de GOA’s in dit uitvoeringsprogramma op te nemen.
De werkzaamheden zijn onderverdeeld in programmatisch- en thematisch toezicht en handhaving en daarnaast de afhandeling van meldingen, klachten en verzoeken om handhaving en het toezicht dat hiervoor wordt uitgevoerd.
In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van toezicht en handhaving een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.
2.4.1 Reguliere taken en thema’s
Het optreden van de gemeentelijke opsporingsambtenaren (hierna: GOA’s) van Team Toezicht heeft als doel de leefbaarheid in de openbare ruimte te bevorderen door het gevoel van veiligheid te verbeteren en veelvoorkomende kleine criminaliteit en leefbaarheid overtredingen te voorkomen.
Veiligheid en leefbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het gemeentebestuur wil voorkomen
dat een leefbaarheidsvraagstuk een veiligheidsvraagstuk wordt. Dit doet het gemeentebestuur onder andere door in te zetten op de leefbaarheid in de wijken, bijvoorbeeld door gericht toezicht en
handhaving in de openbare ruimte. De situatie bepaalt het optreden van de GOA’s. De mogelijkheden variëren van preventie (voorkomen, aanspreken, waarschuwen) tot repressie, zoals het opmaken proces verbaal (strafrecht en APV gerelateerd), het aanzeggen van beschikkingen (bekeuring veelvoorkomende kleine verkeersovertredingen) en het opleggen van naheffingsaanslagen (bekeuring betaald parkeren). Minder frequent vindt ook bestuursrechtelijke handhaving plaats naar aanleiding van constateringen van de GOA’s (zoals het opleggen van een kort aanlijnplicht voor een hinderlijke of gevaarlijke hond) en handhavingsbrieven naar aanleiding van controle van vergunningen.
De GOA’s maken jaarlijks een prioritering van hun werkzaamheden. Het GOA-team wordt aangestuurd door het inzetten van uren op reguliere taken en op thema’s/prioriteiten voor het betreffende jaar.
Schematisch is dat als volgt inzichtelijk gemaakt:
Bovenstaande inzet past bij de doelstellingen uit de begroting van de gemeente Katwijk ‘thematisch toezicht op onder andere afval, parkeeroverlast en hondenoverlast’ en ‘Meer efficiënte handhaving Parkeerverordening in het gereguleerd parkeergebied Katwijk aan Zee’.
Uit de tabel uit hoofdstuk 2 wordt duidelijk dat er op basis van de risicoanalyse een programmatische werkvoorraad wordt verwacht van 8400 uur voor toezicht omgevingsrecht en omgevingskwaliteit en 2128 voor handhaving in 2019. In de programmabegroting 2016-2020 (bijlage 1 personele middelen) en het VTH-beleidsplan is een capaciteit begroot van 8100 uur voor toezicht en 2028 uur voor handhaving. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor toezicht en handhaving.
De uitvoering van de toezicht en handhaving vind plaats binnen het team vergunningen (juridische handhaving) het team toezicht en het team veiligheid en milieu, vallend onder de afdeling Ruimte en Veiligheid. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding is tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.
Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. De voortgang van een hechtere samenwerking is een belangrijk element in de uitvoering van het toezicht en handhaving van de samenwerkende partners. Voorbeelden hiervan zijn versterking van het signaaltoezicht, de oog- en oorfunctie tussen gemeenten en partners en periodiek contact. Afspraken over doelstellingen en ambities moeten daarom goed worden gedeeld. Niet alleen op bestuurlijk niveau, maar ook op de werkvloer. Belangrijke ketenpartners zijn:
Bijlage 1: Projecten 2019 en 2020
Voor 2019 en 2020 zijn een aantal toezicht- en handhavingsprojecten in het programma opgenomen. Deze projecten komen voort uit de wens aandacht te kunnen geven aan relevante onderwerpen.
Onderstaande projecten hebben mede tot doel de samenwerking bij het toezicht te bevorderen en om waar mogelijk optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot integrale handhaving. Per project is een projectleider aangewezen die verantwoordelijk is voor een succesvolle uitwerking en uitvoering van het project.
Terugdringen van overlast door inzet van meer (opgeleide) jeugd-BOA’s/GOA’s in 2020 op vandalisme, geluidoverlast en alcoholmisbruik in de wijken en bij de sportvelden (conform het Coalitieakkoord). |
|
Bijlage 2: Format evaluatie Toezicht- en handhaving
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
* Het percentage is geen 100% omdat sommig toezicht dusdanig complex zijn dat het protocol hiervoor niet gebruikt kan worden.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen voor een DHW-vergunning waarbij de inrichtingseisen zijn getoetst alvorens de vergunning is verleend |
|||||
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Bij nalevingsonderzoek (1x per 2 jaar) is een stijgende lijn te zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW |
|||
*Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast. Dit zal begin 2020 worden opgepakt en kan effect hebben op de resultaten.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-320409.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.