Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Midden-Groningen 2020

De raad van de gemeente Midden-Groningen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 november 2019;

gelet op artikel 2 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

besluit de Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Midden-Groningen 2020 vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • 2.

    Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.

  • 3.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen.

  • 4.

    De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de wet.

  • 5.

    Klacht: klacht als bedoeld in artikel 2, eerste lid, aanhef en onderdeel a van de wet.

  • 6.

    Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • 7.

    Klager: klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.

  • 8.

    Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentwet.

  • 9.

    Raad: de gemeenteraad van de gemeente Midden-Groningen.

 

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college biedt ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

 

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtenbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

  • a.

    De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtenbehandelaars voldoen aan de voor de klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtenbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • b.

    De klager heeft de mogelijkheid om een klacht te melden per post, e-mail, per telefoon en op een door de gemeente beschikbare locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.

 

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van het besluit regelt in ieder geval:

  • a.

    De afdoeningstermijn van klachten;

  • b.

    De wijze van afdoening van klachten;

  • c.

    De registratie van klachten.

 

Artikel 5 Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1.

    Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht te melden bij het Discriminatie Meldpunt Groningen te Groningen, rechtstreeks of door bemiddeling van de gemeente.

  • 2.

    Als plaatselijke meldpunten van klachten zijn de sociale teams aangesteld.

  • 3.

    Het college draagt er zorg voor dat klachten op een deskundige manier worden opgenomen en dat klagers op adequate wijze worden doorverwezen.

  • 4.

    Op verzoek en op afspraak kan klager op een gemeentelijke locatie spreken met een klachtbehandelaar van Discriminatie Meldpunt Groningen.

 

Artikel 6 Bekostiging Discriminatie Meldpunt Groningen

  • 1.

    Het Discriminatie Meldpunt Groningen ontvangt een vergoeding voor het uitvoeren van de taken als genoemd in artikel 3.

  • 2.

    Het college stelt de vergoeding jaarlijks vast binnen de kaders van de door de raad vastgestelde begroting.

  • 3.

    De vergoeding als bedoeld in het eerste lid is gelijk aan de middelen die in het desbetreffende kalenderjaar uit het gemeentefonds worden ontvangen voor de antidiscriminatievoorziening, met dien verstande dat het college kan besluiten tot een billijke indexatie van deze middelen.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

  • 2.

    Per 1 januari 2020 wordt de Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Midden-Groningen 2018, vastgesteld op 2 januari 2018, ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening Midden-Groningen 2020.

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 19 december 2019,

 

Adriaan Hoogendoorn,

Burgemeester

Mieke Bouwman,

Griffier

Naar boven