Gemeenteblad van Scherpenzeel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2019, 319603 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Scherpenzeel | Gemeenteblad 2019, 319603 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Scherpenzeel houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein Scherpenzeel)
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Integraal gemeentelijk beleid: de samenhangende wijze waarop de gemeente de uitvoering van haar verantwoordelijkheden om ingezetenen op een gezonde wijze deel te laten nemen aan onze samenleving vormgeeft, in ieder geval als deze opdracht voortvloeit uit de Participatiewet, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
ASD: de Adviesraad Sociaal Domein, zijnde het adviesorgaan waarin de verschillende relevante doelgroepen in het sociaal domein vertegenwoordigd zijn, waaronder mantelzorgers, vrijwilligers, ouderen, sociaal minima, mensen met lichamelijke, verstandelijke, psychiatrische en arbeidsbeperkingen of chronische ziekte en jeugdigen en/of hun ouders.
Het doel van cliënt- en inwonerparticipatie is:
het bevorderen van de betrokkenheid van de doelgroepen bij de uitvoering en evaluatie van het integraal gemeentelijk beleid en daarmee het bewaken en vergroten van de kwaliteit van de dienstverlening van het sociaal domein, de gezondheidszorg en het bevorderen van de zelfredzaamheid, eigen kracht en de participatie van de inwoners in onze samenleving.
Het college stelt een rooster van aan- en aftreden op. In één kalenderjaar treden maximaal twee leden af. In het geval er meer dan twee leden aftredend zijn wordt de zittingsduur van de kortste zittende leden met één jaar verlengd. In het daaropvolgende jaar treden de leden waarvan de zittingsduur is verlengd als eerste af. Op voorstel van de ASD kan hiervan worden afgeweken.
De ASD is bevoegd tot het instellen van sub-raden waarin ook (ervarings)deskundigen zitting hebben die de ASD van gedetailleerde adviezen kunnen voorzien, zodat de ASD op basis van deze adviezen besluiten kan nemen op hoofdlijnen. De ambtelijk ondersteuner wordt van het voornemen tot het instellen van een sub-raad in kennis gesteld.
Het lidmaatschap van de ASD is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad (of commissie) of van het bestuur van een plaatselijk actieve politieke partij en/of het direct betrokken zijn als medewerker of bestuurder of bestuurslid van een professionele organisatie op het gebied van zorg, wonen of welzijn of vergelijkbare diensten, tenzij dat het direct betrokken zijn niet strijdt met de belangenbehartiging van de doelgroepen als bedoeld in het eerste en tweede lid.
Over besluiten over de voordracht als bedoeld in het tweede lid, beslist de ASD door schriftelijke stemming nadat het betreffende lid in de gelegenheid is gesteld zijn zienswijze daaromtrent kenbaar te maken. Voor een besluit tot een voordracht voor ontslag is een 2/3 meerderheid van het aantal aanwezige leden noodzakelijk, waarbij tenminste de helft van het aantal zittende leden aanwezig moet zijn.
HOOFDSTUK 2 TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
Artikel 6 Taken van het college
Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de ASD wordt toegezonden uiterlijk vier weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen. Hiervoor stelt het college een termijnkalender op, waarin zo nauwkeurig mogelijk de voorziene adviesaanvragen binnen het vergaderschema van de ASD zijn opgenomen.
Artikel 8 Taken en bevoegdheden van de ASD
Ieder lid is bevoegd agendapunten toe te voegen. Agendapunten die een voorbereiding vragen moeten veertien dagen voor de aanvang van de vergadering in het bezit zijn van de secretaris. Agendapunten die alleen een bespreking vragen, kunnen voorgesteld worden tijdens de vergadering bij het vaststellen van de agenda.
Artikel 9 Taken van de ambtelijke ondersteuning
De ambtelijk ondersteuner draagt in overleg met de ASD zorg voor en ziet toe op naleving van:
het beleggen van een DB-overleg met de voorzitter en de secretaris, dat minimaal twee weken voor iedere vergadering wordt gehouden. Tijdens dit overleg worden besproken: de actualiteiten, de stand van zaken van de actiepunten, de planning van adviesaanvragen en de agenda voor de volgende vergadering van de ASD. Een week voor dit overleg wordt door de secretaris een concept agenda toegezonden aan ambtelijk ondersteuner en de voorzitter.
de afspraak dat adviesvragen, concept-beleid en evaluaties de leden op een zodanig tijdstip bereiken dat zij hun rol effectief kunnen vervullen. Daarvoor geldt ook het bepaalde in artikel 6, derde lid van deze verordening. Indien nodig last hij in overleg met de secretaris en de voorzitter een tussentijds extra overleg in, en draagt er desgewenst zorg voor dat de voor het onderwerp verantwoordelijke wethouder en/of betrokken ambtenaren tijdig ter vergadering verschijnen voor toelichting of gedachtewisseling.
Het college stelt middelen of ondersteuning beschikbaar indien dit ter haar beoordeling nodig is voor deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging of organisatiekosten.
Artikel 11 Vergoeding aan de leden
De voorzitter en de leden van de ASD mogen hun werkelijk gemaakte (reis)kosten declareren. In het geval reiskosten gemaakt worden wordt hierbij het tarief van de laagste klasse van het openbaar vervoer gehanteerd. Als meerdere leden naar één doel reizen mag een km-vergoeding gedeclareerd worden. Kleine kosten, zoals: telefoonkosten, papier en pennen e.d. en reiskosten lager dan € 5, - mogen niet gedeclareerd worden. Declaraties worden per halfjaar achteraf uitbetaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-319603.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.