Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2019, 319569 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2019, 319569 | Verordeningen |
Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht, de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ).
Artikel 2. Instellen en opheffen van het cliëntenplatform
Het college is bevoegd tot het instellen en opheffen van het cliëntenplatform.
De instelling van het cliëntenplatform beoogt personen die worden geraakt door de uitvoering van de wet te betrekken en hiermee de kwaliteit te bevorderen van het beleid en de uitvoering daarvan.
Bovendien bevordert dit de kwaliteit van de dienstverlening van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente en daarmee beoogt dit het draagvlak bij de uitvoering van de wet te vergroten.
Artikel 4. Taken en bevoegdheden van het cliëntenplatform
Het cliëntenplatform en het college staan in continue dialoog met elkaar over het beleid en de uitvoering van de Participatiewet en de dienstverlening aan cliënten in meer algemene zin. Het cliëntenplatform brengt hierover op verzoek van het college en ongevraagd advies uit. Het cliëntenplatform benut bij inbreng en advies cliëntenervaringen en vertaalt deze naar ervaringskennis.
Artikel 9. Samenstelling selectiecommissie
De selectiecommissie draagt de kandidaten voor aan het college die in aanmerking komen voor een benoeming tot voorzitter of lid van het cliëntenplatform. Het wegen van kandidaten door de selectiecommissie geschiedt aan de hand van het functieprofiel bedoeld in artikel 7, tweede lid van deze verordening.
Artikel 12. Aanwijzen van een coördinator
Het college draagt zorg voor de aanwijzing van een coördinator zoals bedoeld in artikel 1, aanhef en onder l.
Het college en het cliëntenplatform evalueren eens per jaar de samenwerking en vaker indien het cliëntenplatform of het college tussentijdse evaluatie nodig acht.
Het college stelt jaarlijks ten behoeve van het cliëntenplatform een budget beschikbaar voor het uitoefenen van de taken. Dit bedrag is bestemd voor het dekken van de kosten van onder meer (secretariële) ondersteuning, deskundigheidsbevordering, achterbanraadpleging, faciliteiten, onkosten en andere kosten die door het cliëntenplatform zijn gemaakt in het kader van de uitoefening van de taken.
De voorzitter en leden van het cliëntenplatform zijn verplicht tot geheimhouding als bedoeld in art. 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Het cliëntenplatform zal informatie en gegevensdragers met een vertrouwelijk karakter slechts na voorafgaande toestemming van het college aan derden kenbaar maken.
Artikel 17. Overgangsrecht zittingsduur
De voorzitter(s) en (plaatsvervangende) leden die op het moment waarop deze verordening in werking treedt, zitting hebben of hebben gehad in de cliëntenraad ingesteld bij de Verordening Cliëntenparticipatie Participatiewet Utrecht 2015, kunnen niet benoemd worden tot voorzitter of lid van het cliëntenplatform.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-319569.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.