Gemeenteblad van Winterswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2019, 319055 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2019, 319055 | Beleidsregels |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Winterswijk houdende regels omtrent Jeugdhulp Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Winterswijk 2020
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Artikel 2. Reikwijdte gemeentelijke verantwoordelijkheid Jeugdwet
Voor jeugdhulp geldt dat gemeenten geen voorzieningen hoeven te treffen als er aanspraak mogelijk is op de Wet langdurige zorg (Wlz), of als er een recht op zorg als bedoeld bij of krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw) en/of Passend Onderwijs bestaat. Indien er meerdere oorzaken ten grondslag liggen aan de problematiek en daardoor zowel een vorm van zorg op grond van de Wlz of de Zvw als een soortgelijke voorziening op grond van de Jeugdwet kan worden verkregen, moet een voorziening op grond van de (Jeugd) Wet getroffen worden.
Als de cliënt 18 jaar wordt, verandert de verantwoordelijkheid voor de hulp:
als het om een vorm van jeugdhulp gaat die voor meerderjarigen niet op grond van een andere wet kan worden voortgezet (met name jeugd- en opvoedhulp, niet zijnde jeugd- GGZ, jeugd-LVG, of hulp in het kader van Jeugdreclassering), dan blijft de gemeente wél verantwoordelijk voor het voortzetten van de jeugdhulp tot uiterlijk 23 jaar.
Hoofdstuk 2. Procedureregels aanvraag Jeugdhulp
Artikel 5. Vooronderzoek en familiegroepsplan
Wanneer een cliënt behoefte heeft aan ondersteuning kan hij1 bij het college zijn vraag stellen. Soms blijkt na een korte vraagverkenning dat informatie en advies voldoende is voor de cliënt om het ondervonden probleem op te lossen. Wanneer verdere vraagverheldering of verdieping nodig blijkt, wordt verder onderzoek gedaan. Het vooronderzoek vindt als volgt plaats:
het college neemt na melding van de hulpvraag zo spoedig mogelijk contact op met de cliënt om een afspraak te maken voor een gesprek. Hierbij verzamelt het college alle voor het onderzoek, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie. Hiertoe behoort in ieder geval het vaststellen van de identiteit van de cliënt;
Artikel 6. Onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren
Artikel 8. De onderzoeksrapportage
De onderzoeksrapportage bestaat uit een omschrijving van de ondersteuningsbehoefte en beschrijft tevens de doelen die met hulp en ondersteuning bereikt dienen te worden en binnen welke termijn dit moet worden behaald. Aan het einde van deze termijn vindt er in overleg met de cliënt en de zorgaanbieder een beoordeling door de consulent plaats of de gestelde doelen zijn behaald.
Artikel 9. Inhoud van de beschikking
In de beschikking wordt, voor zover van toepassing, aangegeven:
motivering: waarom wel of geen toekenning. Vermeld moet worden op welke wijze de toe te kennen individuele voorziening bijdraagt aan de te behalen doelen. Indien sprake is van een afwijzing, wordt aangegeven waarom wordt afgewezen en op welke wijze cliënt zelf het probleem kan oplossen of door inzet van voorliggende (vrij toegankelijke) voorzieningen;
bezwaarclausule: iedere aanvrager heeft het recht als hij het met een beschikking niet eens is, in bezwaar te gaan. De gemeente streeft ernaar, voordat een negatief of afwijkend besluit valt, betrokkene in de gelegenheid te stellen hierop te reageren. Indien er nieuwe feiten of omstandigheden naar voren komen, kan dat van invloed zijn op de definitieve beschikking.
Hoofdstuk 3. Nadere regels verstrekking Persoonsgebonden budget
In het pgb-plan motiveert de cliënt waarom er voor een pgb gekozen wordt, op welke manier de doelen uit de onderzoeksrapportage behaald worden, bij wie de ondersteuning wordt ingekocht, hoe deze wordt georganiseerd en hoe de kwaliteit is gewaarborgd. Ook de kosten voor de ondersteuning moeten opgenomen worden in het pgb-plan.
Bij de beoordeling van het pgb-plan door de backoffice wordt beoordeeld of de omschreven ondersteuning in het pgb-plan van voldoende kwaliteit is en in voldoende mate zal bijdragen aan het bereiken van de in de onderzoeksrapportage opgenomen doelen. Tevens wordt bij de beoordeling getoetst op de voorwaarden om voor een pgb in aanmerking te komen (zie artikel 12).
Artikel 12. Voorwaarden om voor een pgb in aanmerking te komen
Een pgb voor een individuele voorziening kan worden verstrekt als een cliënt aan de volgende (wettelijke) voorwaarden voldoet:
Een pgb kan volgens de wet art. 8.1.4. worden geweigerd, dan wel ingetrokken, in de volgende situaties:
De eerste wettelijke voorwaarde betreft de pgb-vaardigheid van de cliënt of diens (wettelijke) vertegenwoordiger:
cliënten die niet in staat zijn om het beheer van het pgb in eigen handen te nemen, kunnen de aan een pgb verbonden taken uit laten voeren door een (wettelijk) vertegenwoordiger. Voor de vertegenwoordiger gelden dezelfde eisen met betrekking tot de pgb-vaardigheid als de cliënt en zoals benoemd onder lid 1a, b en c. De vertegenwoordiger mag geen (financiële) banden hebben met de in te zetten hulpverlener en kan niet tegelijkertijd de zorg leveren.
Artikel 15. Gemotiveerde keuze voor een pgb
De tweede wettelijke voorwaarde betreft de motivering voor een pgb door de cliënt (of diens vertegenwoordiger). Volgens artikel 8.1.1 lid 2b van de wet dient de cliënt te motiveren dat het bestaande aanbod van ZIN niet passend is en daarom een pgb wenst. Hierbij gaat het om de argumenten van een persoon (de cliënt of zijn (wettelijk) vertegenwoordiger) om aan te geven dat ZIN die door de gemeente is voorgesteld niet passend is, waardoor de aanvrager gebruik wenst te maken van een pgb.
Enkele concrete voorbeelden (niet limitatief) van argumenten die de cliënt of vertegenwoordiger in het kader van hun motivering kunnen aandragen voor het betrekken van jeugdhulp uit het eigen sociale netwerk via een pgb zijn:
tot slot dienen gemeenten rekening te houden met de behoeften van personen op het gebied van godsdienstige gezindheid, levensovertuiging of culturele achtergrond. Deze kunnen een reden vormen voor aanvragers om te kiezen voor een pgb, omdat zij met het budget een aanbieder kunnen contracteren passend bij de eigen levensovertuiging indien deze niet gecontracteerd zijn.
Artikel 16. Kwaliteitseisen aan de via pgb in te kopen zorg
De cliënt heeft de keuze om ondersteuning middels een pgb in te kopen bij een (zelfstandig) professionele hulpverlener, een organisatie of ondersteuning te betrekken vanuit het eigen netwerk. Voor zowel de (zelfstandig) professionele hulpverlener, een organisatie als het eigen netwerk gelden een aantal kwaliteitseisen waaraan zij moeten voldoen.
De voorgenoemde criteria kunnen worden getoetst aan het door de cliënt schriftelijk ingediende pgb-plan.
Hoofdstuk 4. Overige bepalingen
Het kan zijn dat een cliënt niet tevreden is over een medewerker die van of namens de gemeente komt. Ook kan de cliënt ontevreden zijn over de werkwijze of over het besluit op zijn aanvraag. Dan kan hij een klacht indienen bij de gemeente. De gemeente zal beoordelen of zij de klacht zelf dient te behandelen of dat de klacht bij een andere organisatie thuishoort en daarom doorgestuurd moet worden. Een cliënt kan een klacht ook rechtstreeks bij de organisatie die het betreft indienen.
Tegen het besluit kan binnen zes weken bezwaar worden gemaakt. Bij het in behandeling nemen van het bezwaarschrift kan eventueel in overleg met betrokkene worden bekeken of mediation een oplossing kan bieden. Mediation is een vorm van bemiddeling in conflicten waarbij partijen onder begeleiding van een neutrale persoon, de mediator, proberen samen tot een oplossing van het geschil te komen.
Bijlage 1 | Uitgangspunten gebruikelijke zorg ouder(s) voor kinderen
Om gebruikelijke en bovengebruikelijke zorg vast te kunnen stellen, zijn uitgangspunten opgesteld van gebruikelijke zorg. Onderstaande opsomming gaat uit van jeugdigen met een normaal ontwikkelingsprofiel in verschillende levensfasen, die opgroeien in een veilige opvoedingssituatie.
Jong volwassenen van 18 tot 23 jaar
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-319055.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.