Gemeenteblad van Sittard-Geleen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2019, 318188 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Sittard-Geleen | Gemeenteblad 2019, 318188 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beek en Sittard-Geleen houdende toetreding gemeenschappelijke regeling (Centrumregeling Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2020)
De colleges van de gemeenten Beek en Sittard-Geleen ieder voor zover bevoegd.
De gemeenten Beek en Sittard-Geleen hun werk- en inkomenstaken en de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening wensen onder te brengen bij het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek, zulks met dien verstande dat schuldhulpverlening, minima- en armoedebeleid bij de individuele gemeenten blijft;
Het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek wordt georganiseerd in een centrumregeling met Sittard-Geleen in de rol van centrumgemeente, zulks conform artikel 1 lid 1 en artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
De raad van de gemeente Sittard-Geleen 17 december 2019 en de raad van de gemeente Beek op 12 december 2019 hun colleges hiertoe, conform artikel 1 lid 2 Wet gemeenschappelijke regelingen, toestemming hebben gegeven;
Het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek op 1 januari 2020 zal starten op basis van het Meerjarig ondernemingsplan Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2020;
De colleges van de gemeenten Sittard-Geleen, Beek, Beekdaelen, Stein en het Algemeen en Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke regeling VIXIA, ieder voor zover bevoegd, gezamenlijk het gestelde in het bestuursconvenant in overweging hebben genomen, overeengekomen en op 8 oktober 2019 hebben getekend.
het bepaalde in artikel 1 lid 1 en artikel 8 lid 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (mandaat).
de volgende gemeenschappelijke regeling te treffen:
Centrumregeling Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2020
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze regeling worden de volgende begrippen gehanteerd (kenbaar doordat deze in de tekst met een hoofdletter worden geschreven):
Participatiebedrijf: de organisatorische eenheid binnen de Centrumgemeente en de met deze organisatorische eenheid verbonden juridische entiteiten die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de werk- en inkomenstaken en de taken van de Wet sociale werkvoorziening, die door Deelnemende en Afnemende gemeenten aan de Centrumgemeente zijn opgedragen;
Personele frictiekosten: kosten in verband met de overgang van ambtelijk personeel van een Deelnemende gemeente naar de Centrumgemeente als gevolg van verschillen in arbeidsvoorwaarden en/of van verschillen in de omvang van het dienstverband dat overgaat naar de Centrumgemeente doordat ambtelijk personeel voor de volledige omvang van het dienstverband overgaat naar de Centrumgemeente wanneer voor minimaal 60% van het dienstverband taken worden verricht die horen bij het Participatiebedrijf;
Uitvoeringskosten: alle directe kosten en toerekenbare overhead doch met uitzondering van de personele frictiekosten, die gemoeid zijn met de uitvoering door de Centrumgemeente, en de met haar verbonden vennootschappen waaronder Vixia BV, van de bij mandaat en/of DVO opgedragen taken; de toerekenbare overheadkosten worden bepaald met inachtneming van de geldende regels van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV);
Artikel 2 Aanwijzing, belang, doel en uitgangspunten van de Centrumregeling
Het belang van deze regeling is vorm te geven aan de samenwerking tussen de gemeenten op het terrein van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de daarmee samenhangende wetten en uitvoeringsregelingen, om de begeleiding van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en de inzet van de beschikbare middelen te optimaliseren.
De Gemeenten-deelnemers streven naar verdere harmonisatie van beleid op het gebied van werk en inkomen met behoud van de ‘couleur locale’ waar dat gewenst is, een betere benutting en doorontwikkeling van het arbeidspotentieel en een verbeterde dienstverlening aan de doelgroep van het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek.
Hoofdstuk 2 Omvang en kwaliteit van de uit te voeren taken en bevoegdheden
De werk- en inkomenstaken en de taken van de Wet sociale werkvoorziening van de Centrumgemeente welke door de Deelnemende gemeente aan de Centrumgemeente worden opgedragen omvatten:
de voorbereiding in het kader van aanhangig gemaakte bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures evenals het in dit kader voeren van verweer (NB. Voor de behandeling van bezwaarschriften geldt dat de commissie voor de bezwaarschriften van de Centrumgemeente adviseert en de vigerende Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Sittard-Geleen van toepassing is);
Artikel 3a Exclusiviteit gemeenten
De Gemeenten-deelnemers van deze Centrumregeling nemen deel aan de Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Wsw die is opgericht ten behoeve van de werkgeverstaken van Wsw-personeel.
Artikel 4a Mandaat Afnemende gemeente
Gemeenten, die niet deelnemen aan de Centrumregeling, kunnen op basis van een DVO specifieke producten en diensten afnemen van het Participatiebedrijf. In de DVO wordt specifiek overeengekomen, welke taken en bevoegdheden het college van de Afnemende gemeente opdraagt aan het college van de Centrumgemeente.
Artikel 7 Financiële zeggenschap, financiering uitvoeringskosten en personele frictiekosten
De Gemeenten-deelnemers stellen bij gewone meerderheid van stemmen jaarlijks de (meer jaren) begroting op van het Participatiebedrijf en dragen er zorg voor dat de Netto uitvoeringskosten conform deze (meer jaren) begroting structureel opgenomen worden in hun gemeentebegroting. Voor het behalen van een meerderheid als bedoeld in dit artikel 7 lid 2 dient de Centrumgemeente voor te stemmen. De Gemeenten-deelnemer hebben ieder één (1) stem.
De verdeelsleutel van de Netto uitvoeringskosten wordt gevormd door de onderlinge verhoudingen tussen de Gemeenten-deelnemers met betrekking tot het verwachte volume voor de Pw, Wet IOAW en Wsw van het desbetreffende uitvoeringsjaar. Gemeenten-deelnemers kunnen voor de toerekenbare overheadkosten in de Uitvoeringskosten een groeipad overeenkomen.
Gemeenten-deelnemers kunnen besluiten om het financiële voordeel, dat ontstaat door de efficiëntiewinst van de samenwerking in het kader van deze Centrumregeling, in te brengen in een spaarfonds dat wordt ingezet voor noodzakelijke (des)investeringen in het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek 2020.
Voorstellen voor onttrekking aan het spaarfonds worden gedaan door de directeur Participatiebedrijf aan de colleges van de Gemeenten-deelnemers. Datzelfde geldt voor voorstellen voor opheffing of verlenging van het spaarfonds.Ook elk van de Gemeenten-deelnemers individueel kan voorstellen in dit kader doen.
Het college van de Centrumgemeente draagt er bij het opstellen van de jaarrekening zorg voor dat de uitgaven in het kader van deze Centrumregeling en bijbehorende DVO zodanig verantwoord worden dat deze voor de Deelnemende gemeente afzonderlijk inzichtelijk zijn en aan het college van de Deelnemende gemeente ter beschikking gesteld worden.
Op de in lid 1 bedoelde separate financiële verantwoordingen wordt door tussenkomst van het college van de Deelnemende gemeente een accountantscontrole uitgevoerd. De Centrumgemeente voorziet de accountant van de Deelnemende gemeente van informatie mocht deze niet voorhanden zijn bij de Deelnemende gemeente.
Hoofdstuk 4 Informatie en verantwoording
Artikel 11 Informatie voor Deelnemende gemeente
Het college van de Centrumgemeente stuurt in aansluiting op de eigen planning- en control cyclus en de rapportage -en informatie systemen van het Participatiebedrijf de van belang zijnde informatie, welke in relatie staat tot deze regeling en bijbehorende DVO aan het college van de Deelnemende gemeente. De DVO omvat een specificatie van de te verstrekken documenten, de informatie die deze bevatten en de frequentie waarmee deze verstrekt worden.
Artikel 12 Verantwoording voor Deelnemende gemeente
Het college van de Centrumgemeente zendt ten minste eenmaal per jaar aan het college van de Deelnemende gemeente een verantwoordingsrapportage betreffende de realisatie van de DVO, een eventuele specifieke DVO zoals bedoeld in artikel 5 lid 2 en de mogelijke effecten daarvan voor de meerjarenplanning.
Hoofstuk 5 Wijzigen, toetreden, uittreden en opheffen
Voor uittreding is een daartoe strekkend besluit van het college van de uittredende gemeente vereist, welk besluit eerst genomen kan worden na verkregen toestemming van zijn gemeenteraad. Uittreding geschiedt uitsluitend met ingang van 1 januari van enig kalenderjaar, voor het eerst per 1 januari 2025.
De financiële gevolgen van uittreding - inclusief de kosten van de betrokken ambtenaren en werknemers van Vixia B.V. welke in verhouding staan tot de voor de uittredende gemeente op grond van deze Centrumregeling uit te voeren taken en te leveren diensten zoals uitgewerkt in de DVO en een eventuele specifieke DVO - komen voor rekening van de uittredende Deelnemende gemeente.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen zoals bedoeld in lid 3, wordt voorafgaande aan de uittreding door de Gemeenten-deelnemers getracht te komen tot een gezamenlijk afwikkelingsvoorstel. Indien de Gemeenten-deelnemers daarin niet slagen wordt een bindend advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. De deskundigenkosten zijn voor rekening van de uittredende gemeente.
De gemeentesecretaris van de Centrumgemeente is belast met het beheer van het archief voor zover deze bescheiden niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Over de wijze van beheer maakt de gemeentesecretaris van de Centrumgemeente afspraken met de gemeentesecretaris van de Deelnemende gemeente.
Klachten over de dienstverlening of over personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college van de Centrumgemeente, worden overeenkomstig de voor de Centrumgemeente geldende klachtenregeling afgehandeld.
Artikel 19 Privacy en informatiebeveiliging
Ten aanzien van informatiebeveiliging conformeert de Centrumgemeente, evenals de Deelnemende en de Afnemende gemeente, zich aan de daartoe geldende landelijke standaard(en) inzake informatiebeveiliging. Daaronder wordt minimaal verstaan: de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de aanvullende eisen uit de Wet SUWI en de Wet BRP.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr verplichten de Gemeenten-deelnemers zich ertoe om in geval van geschillen over de inhoud en uitvoering van deze regeling met elkaar in overleg te treden, waarbij zal worden getracht dergelijke geschillen in der minne te beslechten.
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,
in de vergadering van 12 november 2019
Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,
drs. G.J.M. Cox,
burgemeester
mr .G.J.C. Kusters
secretaris
Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van Beek,
in de vergadering van 12 november 2019
Burgemeester en wethouders van Beek,
mr. C. E. van Basten-Boddin
burgemeester
M.V.J. De Louw
secretaris
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-318188.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.