Urenbeleid 2020 Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Wsw voor de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein

Inleiding

Sedert 2010 hanteerde de rechtsvoorganger van de Gemeenschappelijke Regeling Participatiebedrijf Wsw GR Vixia een zogenaamd urenbeleid: de omvang van een arbeidsovereenkomst van een Wsw-er is afhankelijk van zijn leefsituatie (alleenstaand, inwonend, samenwonend) en zijn inkomenssituatie (verdienende partner, neveninkomsten zoals Wajong, WAO, etc.). De omvang varieerde hierdoor van 16 tot 36 uur. Ambtelijk werd op aanvraag van Vixia, een aantal uren voor de betreffende kandidaat vastgesteld.

Doel van het beleid was zoveel mogelijk mensen van de wachtlijst Wsw de mogelijkheid te bieden tot een arbeidsovereenkomst, ervoor te zorgen dat Wsw-subsidiegelden daar terecht komen waar ze het hardst nodig zijn en een stimulans te bieden om buiten Vixia aan de slag te gaan (detacheren of begeleid werken).

Overwegingen

  • -

    Door het vervallen van de wachtlijst Wsw per 1-1-2015 is er alleen nog bij overname sprake van ‘instroom’.

  • -

    De Wsw-raad heeft d.d. 2 januari 2017 al een advies uitgebracht aan de GR Vixia. Zij adviseren het urenbeleid los te laten en uitbreiding naar 36 uur toe te staan. Dit geeft naar hun mening meer mogelijkheden tot bevordering van de arbeidsbekwaamheid.

  • -

    Het zorgvuldig omgaan met subsidiegelden in relatie tot gezinsinkomen (eigen + partner), wordt nog steeds onderschreven.

  • -

    Volgens Cedris wordt het subsidiegat tussen de Wsw-loonsom en budget per arbeidsjaar de komende jaren steeds groter.

  • -

    De beweging van binnen naar buiten een extra stimulans geven door alleen bij externe plaatsingen urenuitbreiding zonder inkomenstoets te accorderen, heeft in verband met de voorgenomen versterking van die beweging, nauwelijks meer betekenis en is financieel niet houdbaar. Iedereen die dat kan, moet immers zo regulier mogelijk, en bij voorkeur buiten de muren van Vixia, aan de slag.

  • -

    Verzoeken om urenuitbreiding beperken zich de komende jaren tot medewerkers met een parttime dienstverband, al dan niet ten gevolge van nu geldende urenbeleid.

Besluit

 

Besluit met ingang van 1-1-2020, het volgende urenbeleid te formuleren:

  • -

    binnen de grenzen van de geprognotiseerde jaarbezetting;

  • -

    gevraagde urenuitbreiding alleen toe te staan indien de gewijzigde gezins- inkomenssituatie daar aanleiding toe geeft (betrokkene in een aanvullende bijstandsuitkering dreigt terecht te komen);

  • -

    geen onderscheid meer te maken tussen externe en interne plaatsingen;

  • -

    dat het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek of Vixia BV de inkomenssituatie in beeld brengt en bepaalt, waar nodig in samenspraak met ambtenaar gemeente, de nieuwe omvang dienstverband op basis van onderstaande tabel;

  • -

    dat het Participatiebedrijf Westelijke Mijnstreek of Vixia BV, bij voorgenomen afwijzing van een verzoek om urenuitbreiding, dit met de

  • -

    betreffende ambtenaar bespreekt (indien de aanvraag inkomen-gerelateerd is). Dit om in verband met de integrale aanpak van de 3D’s te bezien of maatwerk nodig is.

  • -

    om ook bij overname van een Wsw-er van een andere gemeente, de omvang dienstverband vast te stellen op basis van onderstaande tabel en steeds te starten met een tijdelijk dienstverband.

Uitgangspunten

 

 

Gezinssituatie

Inkomen

 

Aantal uren dienstverband

1 Gehuwd/samenwonend/1-oudergezin

Partner geen inkomen

Max. 36

 

2 Gehuwd/samenwonend/1-oudergezin

Partner inkomen en/of eigen inkomen soc. verzekeringen

Aantal uren afh. inkomenstoets, min 16

 

3 Alleenstaand, zelfstandig of begeleid wonen

Geen

Max .28

 

4 Alleenstaand, zelfstandig of begeleid wonen inkomen

soc. verzekeringen (wajong etc)

Inkomenstoets 16-28 uur

 

5 Alleenstaand, thuiswonend

Geen

Max. 22

 

6 Alleenstaand, thuiswonend

Inkomen soc. verzekeringen (wajong etc)

Inkomenstoets 16-22 uur

 

 

Naar boven