Gemeenteblad van Koggenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2019, 317365 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2019, 317365 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland houdende regels omtrent jeugdhulp (Beleidsregels Jeugdhulp 2020 gemeente Koggenland)
Hoofdstuk 2 Overige voorzieningen
De Jeugdwet kent twee type voorzieningen, te weten een overige voorziening en een individuele voorziening.
Artikel 3 Overige voorzieningen
Onder overige voorziening wordt alle dienstverlening (eerstelijns) verstaan die door het Zorgteam wordt geleverd.
Hieronder valt in ieder geval de beschikbaarheid van:
Schoolmaatschappelijk werk: de schoolmaatschappelijk werker geeft advies en ondersteuning aan ouders/verzorgers en kinderen rondom de opvoeding en sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door middel van gesprekken, en is hierbij gericht op de schoolomgeving. Op deze manier kunnen vraagstukken vroegtijdig worden opgepakt en kan er, samen met de betrokkenen, naar passende oplossingen gezocht worden. Indien nodig wordt doorverwezen naar ambulante jeugdhulp, die meer intensieve trajecten uitvoeren met gezinnen;
Een overige voorziening is voor één ieder rechtstreeks toegankelijk en hiermee maximaal laagdrempelig.
Daarnaast is er nog een voorziening die voor alle burgers vrij toegankelijk is, te weten Veilig Thuis.
Veilig Thuis is het meldpunt waar iedereen (zowel inwoners als professionals) terecht kan voor het melden van zorgen over kinderen en/of hun ouders bij vermoedens van kindermishandeling of andere vormen van huiselijk geweld. Eén ieder kan hier ook terecht voor het inwinnen van advies.
Veilig Thuis heeft de volgende wettelijke taken (art. 4.1.1. van de wet maatschappelijke ondersteuning):
Hoofdstuk 3 Individuele voorzieningen
Niet alle problemen zijn nabij, in de buurt en/of via inzet van het eigen netwerk of overige voorzieningen op te lossen. Soms hebben de jongere en/of zijn ouders specifieke, specialistische en/of intensieve ondersteuning nodig. De ondersteuning is systemisch en heeft tot doel dat de jongere en/of zijn ouders beter gaat functioneren.
Het gaat om voorzieningen die veelal (boven)regionaal of zelfs soms landelijk zijn georganiseerd.
Een individuele voorziening is een niet vrij toegankelijke voorziening en is alleen via een verleningsbeschikking van de gemeente toegankelijk.
Artikel 4.2 Aanvullende componenten bij een arrangement
Een verblijfscomponent wordt altijd in combinatie met een ondersteuningsprofiel toegepast. Het inzetten van een verblijfscomponent binnen een arrangement wordt bepaald door de zorgaanbieder en staat beschreven in het door de lokale toegang goedgekeurde perspectiefplan. De intensiteit van het in te zetten verblijfscomponent wordt bepaald door de lokale toegang.
Artikel 4.3 Andere vormen van specialistische jeugdhulp
Het Zorgteam kan, wanneer de ouders daarmee instemmen, een beschikking afgeven voor (tijdelijke) plaatsing van een kind in een pleeggezin. Wanneer er sprake is van een kinderbeschermingsmaatregel (ondertoezichtstelling of voogdij) kunnen gecertificeerde instellingen op basis van een machtiging van de kinderrechter een aanmelding voor pleegzorg doen. De gemeente geeft een beschikking af, ongeacht of er sprake is van een vrijwillig dan wel een gedwongen kader. Aan een pleegzorgplaatsing ligt altijd een gemeentelijke beschikking ten grondslag, tenzij er sprake is van een crisisplaatsing.
Hoofdstuk 4 Toegang tot jeugdhulp via de gemeente
In de artikelen 5 t/m 9 (en indien van toepassing ook artikel 10 toegang hoogspecialistische jeugdhulp) wordt de procedurele toegang tot jeugdhulp via de gemeente geschetst. Het proces bestaat uit de volgende stappen: melding, vooronderzoek, gesprek, verslaglegging/perspectiefplan en aanvraag individuele voorziening.
Als de jeugdige en/of zijn ouder(s) bekend zijn bij de gemeente, kan het Zorgteam in overeenstemming met de jeugdige en/of zijn ouder(s) afzien van een vooronderzoek als bedoeld in het eerste en tweede lid. Daarnaast kan het Zorgteam hiervan afzien in situaties van hoge urgentie zoals een levensbedreigende situatie waarbij de noodzaak tot acuut ingrijpen aantoonbaar is en in geval van onvermogen van de jeugdige of ouders.
Artikel 8. Verslaglegging/Perspectiefplan
De zorgaanbieder wordt, na toestemming door jeugdige en/of zijn ouders, op de hoogte gesteld van de te behalen resultaten en het geselecteerde ondersteuningsprofiel en maakt afspraken met de jeugdige en/of zijn ouders hoe de jeugdhulp ingezet wordt. In het perspectiefplan staat binnen welke termijn dit moet worden behaald. Ook wordt in dit perspectiefplan opgenomen wanneer de te behalen resultaten worden geëvalueerd.
Indien de jeugdige en/of zijn ouder(s) zich gemotiveerd op het standpunt stellen dat een individuele voorziening via het zorgaanbod van de gecontracteerde zorgaanbieders niet passend is in hun situatie bestaat de mogelijkheid om in de vorm van een persoonsgebonden budget de noodzakelijke jeugdhulp te ontvangen. Dergelijke afspraken worden dan ook vastgelegd in het perspectiefplan.
Hoofdstuk 5: Persoonsgebonden budget
Artikel 11.1 Persoonsgebonden budget
In de verordening jeugdhulp 2020 gemeente Koggenland zijn in de artikelen 10 en 11 regels opgenomen over persoonsgebonden budget.
Wanneer er sprake is van pgb wordt het pgb-plan/perspectiefplan door het college getoetst op pgb-vaardigheden en de kwaliteitseisen van de zorgaanbieder/ zzp’er.
Artikel 11.2 Vereiste pgb-vaardigheden
Pgb-vaardigheid omvat onder meer de volgende onderdelen:
Een budgethouder is in staat om de doelstellingen en de resultaten te kunnen vertalen in een perspectiefplan. De budgethouder zal voordat het pgb wordt toegekend een pgb-plan/perspectiefplan moeten overleggen inclusief een daarbij horende zorgovereenkomst. Het invullen van het pgb-plan en zorgovereenkomst vereist bepaalde vaardigheden. Deze vaardigheid brengt de volgende eisen mee die gesteld worden aan een budgethouder of beheerder:
Artikel 11.3 Kwaliteitseisen van de jeugdhulpaanbieder die via een pgb werkt
Volgens de Jeugdwet zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de kwaliteit van de jeugdhulp.
De jeugdhulpaanbieder dient te voldoen aan de landelijke wettelijke kwaliteitseisen. Voor een jeugdhulpaanbieder/zzp’er die op basis van een persoonsgebonden budget jeugdhulp wil aanbieden gelden dezelfde wettelijke kwaliteitseisen.
Artikel 11.4 Vereisten aan wettelijke vertegenwoordiger of gemachtigde als budgethouder:
Als de budgethouder niet zelf het pgb kan beheren is het mogelijk een vertegenwoordiger aan te stellen die het budget beheert. De vertegenwoordiger kan een wettelijk vertegenwoordiger zijn of een gemachtigde. Aan de budgetbeheerder stellen we de volgende eisen:
De tarieven van de individuele voorzieningen waar deze Beleidsregels op van toepassing zijn worden jaarlijks geïndexeerd op basis van het landelijke prijsindexcijfer (CPI). De daadwerkelijke compensatie voor loon- en prijsindex blijkt in de septembercirculaire in het lopende jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-317365.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.