Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 - wijziging i.v.m. Wnra

Burgemeester en wethouders en de burgemeester van Purmerend,

 

overwegende dat

  • -

    op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in werking treedt,

  • -

    deze wet onder meer inhoudt dat de eenzijdige aanstelling een arbeidsovereenkomst wordt, de publiekrechtelijke rechtspositieregelingen worden vervangen door een collectieve arbeidsovereenkomst (cao’s) en geschillen tussen de gemeente en de medewerker niet meer door de bestuursrechter, maar door de civiele rechter worden behandeld,

  • -

    door deze veranderingen aanpassing van het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 nodig is,

 

besluiten:

I.

 

1. Het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 als volgt te wijzigen:

 

A.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • -

    medewerker: iedere medewerker van de gemeente Purmerend, aangesteld door een publiekrechtelijk aanstellingsbesluit dan wel een privaatrechtelijke overeenkomst. 

Artikel 1 Definities

In dit besluit wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

  • -

    medewerker: iedere medewerker die een arbeidsovereenkomst dan wel een overeenkomst van inhuur met de gemeente Purmerend is aangegaan.  

 

B.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 11 Omvang mandaat, lid 3

  • 3.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, houdt de bevoegdheid te besluiten een overeenkomst aan te gaan ook de bevoegdheid in om:

Artikel 11 Omvang mandaat, lid 3

  • 3.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, houdt de bevoegdheid te besluiten een (arbeids)overeenkomst aan te gaan ook de bevoegdheid in om:

 

C.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 12 Mandaat personele aangelegenheden, lid 1

  • 1.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen, de Uitvoeringsregeling beloningen Hoofdstuk 3 CAR UWO en/of het Beoordelingsreglement 1993, beslist de leidinggevende van de medewerker over personele aangelegenheden.

Artikel 12 Mandaat personele aangelegenheden, lid 1

  • 1.

    Tenzij anders is aangegeven in de bijlagen en/of de regelingen in het personeelshandboek, beslist de leidinggevende van de medewerker over personele aangelegenheden.

 

D.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 12 Mandaat personele aangelegenheden, lid 2 onder b. en d.

  • 2.

    voor de toepassing van dit besluit en de in het eerste lid genoemde regelingen:

    • b.

      is de gemeentesecretaris leidinggevende van de domeindirecteuren en de medewerkers van de staf gemeentesecretaris, waaronder de concerncontroller, en de naasthogere leidinggevende van de teammanagers en de businesscontrollers;

       

    • d.

      is de concerncontroller de leidinggevende van de businesscontrollers.

Artikel 12 Mandaat personele aangelegenheden, lid 2 onder b.

  • 2.

    voor de toepassing van dit besluit en de in het eerste lid genoemde regelingen:

    • b.

      is de gemeentesecretaris leidinggevende van de domeindirecteuren en de medewerkers van de staf gemeentesecretaris, waaronder de concerncontroller, en de naasthogere leidinggevende van de teammanagers;

       

    • .

      (er is geen onderdeel d. meer)

 

E.

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Artikel 15 Regeling budgethouders

In geval van strijd tussen dit besluit en de Regeling budgethouders 2007/1, heeft dit besluit voorrang.

Artikel 15 Regeling budgethouders

In geval van strijd tussen dit besluit en de Regeling budgethouders 2019, heeft dit besluit voorrang.

 

2. In de  Artikelsgewijze toelichting in de toelichting van artikel 15 Regeling Budgethouders 2007/1 te wijzigen in Regeling budgethouders 2019.

 

 

3. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 1 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college of de burgemeester), 2. College en/of burgemeester, onderdeel Overig, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

  • -

    Het toepassing geven aan hardheidsclausules, met uitzondering van hardheidsclausules in rechtspositieregelingen en overige regelingen betreffende het personeel.

  • -

    Het toepassing geven aan hardheidsclausules, met uitzondering van hardheidsclausules in de Cao Gemeenten en/of de regelingen in het personeelshandboek.

 

4. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 1 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college of de burgemeester), 2. College en/of burgemeester, onderdeel Procedures, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

  • -

    Besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren, daaronder begrepen het besluit te voegen en te interveniëren in gerechtelijke procedures.

  • -

    Besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren, daaronder begrepen het besluit te voegen en te interveniëren in gerechtelijke procedures, met uitzondering van procedures die te maken hebben met (het beëindigen van) arbeidsovereenkomsten.

 

5. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 1 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college of de burgemeester), onderdeel B. Personeelsaangelegenheden, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

  • -

    Het besluiten tot strafontslag en schorsing als disciplinaire straf.

  • -

    Het aanhouden van een ontslagverzoek als strafontslag wordt overwogen.

  • -

    Het aanhouden van een ontslagverzoek totdat de uitspraak van de strafrechter of het besluit tot disciplinaire bestraffing onherroepelijk is geworden.

  • -

    Het aanpassen van de formatie buiten de loonkostenbegroting.

  • -

    Het functieboek (profielen, waarderingen en conversietabel) wijzigen en vaststellen.

  • -

    Het aanpassen van de formatie buiten de loonkostenbegroting.

  • -

    Het functieboek (profielen, waarderingen en conversietabel) wijzigen en vaststellen.

   

 

6. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 2 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris), onderdeel Personeelsaangelegenheden, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Zie ook de Uitvoeringsregeling beloningen Hoofdstuk 3 CAR UWO en/of het Beoordelingsreglement 1993

Zie voor de toepassing van artikel 12 lid 1 van het besluit de regelingen in het personeelshandboek.

 

7. Aan de bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 2 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris), onderdeel Personeelsaangelegenheden, de volgende bevoegdheid toe te voegen:

  • -

    Het besluit tot plaatsing in de uitloopschaal.

  • -

    Het wijzigen en/of vaststellen van regelingen het personeel betreffende.

 

8. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 2 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de gemeentesecretaris), onderdeel Personeelsaangelegenheden als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

  • -

    Het toepassing geven aan hardheidsclausules in rechtspositieregelingen en overige regelingen het personeel betreffende.

  • -

    Het toepassing geven aan hardheidsclausules in de Cao Gemeenten en de regelingen in het personeelshandboek.

 

9. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 3 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de domeindirecteuren), onderdeel Personeelsaangelegenheden, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

Zie ook de Uitvoeringsregeling beloningen Hoofdstuk 3 CAR UWO en/of het Beoordelingsreglement 1993

Zie voor de toepassing van artikel 12 lid 1 van het besluit de regelingen in het personeelshandboek.

 

 

10. In de bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 4 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde medewerkers), onderdeel ALGEMEEN, Coördinator Informatiebeveiliging te wijzigen in: CISO (Chief Information Security Officer)

 

 

11. De bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 4 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde medewerkers), onderdeel DOMEIN BEDRIJFSVOERING EN DIENSTEN, Team Juridische en Veiligheidszaken, Teammanager JVZ, als volgt te wijzigen:

 

Bestaande tekst

Nieuwe tekst

  • -

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtsgedingen door en tegen de gemeente bij de rechtbank, sector kanton.

  • -

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechtsgedingen door en tegen de gemeente bij de rechtbank, sector kanton, met uitzondering van rechtsgedingen die te maken hebben met (het beëindigen van) arbeidsovereenkomsten.

 

12. Aan de bij het Mandaat- en machtigingsbesluit Purmerend 2018 behorende bijlage 4 (Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de in deze bijlage genoemde medewerkers), onderdeel DOMEIN RUIMTELIJK, toe te voegen:

 

De bodemcoördinator

  • -

    Het uitvoeren van en toezien op de Wet basisregistratie ondergrond en het Besluit basisregistratie ondergrond.

 

II.

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

 

Purmerend, 17 december 2019

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

De secretaris,

G. Blom

de burgemeester,

D. Bijl

De burgemeester van Purmerend,

D. Bijl

Naar boven