Gemeenteblad van West Betuwe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
West Betuwe | Gemeenteblad 2019, 316484 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
West Betuwe | Gemeenteblad 2019, 316484 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent het verlenen van evenementenvergunningen (Beleidsregels voor het verlenen van evenementenvergunningen West Betuwe)
De burgemeester van de gemeente West Betuwe;
artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening West Betuwe 2019 (Apv) een verbod bevat om zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren en te houden;
de burgemeester voor het verlenen van vergunningen voor het houden van evenementen beleidsregels wenst vast te stellen als bedoeld in artikel 1:3, vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
op 1 januari 2018 het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen in werking is getreden. Deze Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) bevat voorschriften omtrent het brandveilig gebruik van “overige plaatsen”. In de vergunning voor het houden van evenementen hoeven dus geen regels of aanvullende regels omtrent brandveiligheid meer te worden opgenomen;
gelet op de geldende Apv en het bepaalde in Titel 4.3 van de Awb;
Vast te stellen: “Beleidsregels voor het verlenen van evenementenvergunningen West Betuwe”.
Evenementen maken een belangrijk onderdeel uit van het maatschappelijk leven en leveren een positieve bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven binnen de gemeente West Betuwe. Evenementen brengen ook risico’s met zich mee voor de fysieke en sociale veiligheid. Het organiseren en houden van een evenement raakt daarnaast verschillende, soms conflicterende, belangen. Zo heeft de organisator van een evenement als oogmerk het organiseren van een succesvol evenement, maar hierdoor kan soms overlast voor de omgeving ontstaan, zoals geluidsoverlast en verkeershinder. Het is daarom belangrijk beleidsregels op te stellen en in de praktijk te hanteren om evenementen in goede banen te kunnen leiden en te voorkomen dat er (te) veel negatieve effecten optreden als gevolg van evenementen.
Op evenementen zijn de nodige (wettelijke) regelingen van toepassing: nationale, provinciale en lokale regelgeving (door de raad vastgesteld). De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders hebben vanuit die regelgeving diverse bevoegdheden, bijvoorbeeld tot het verlenen van vergunningen en ontheffingen, maar ook ten aanzien van toezicht en handhaving. Daar komt het nodige bij kijken. Met name de belangenafweging: organisator – omwonenden; maar ook en zeker niet minder belangrijk, de veiligheidstoetsing. Bij die belangenafweging en veiligheidstoetsing komt het aan op het vinden van de juiste balans. Om de organisatoren, de omwonenden en de adviseurs daarbij te helpen is uitvoeringsbeleid nodig. Daarvoor is dit beleid opgesteld.
De beleidsregels voor het verlenen van evenementenvergunningen West Betuwe beschrijven voor een deel welke wettelijke en gemeentelijke bepalingen er gelden ten aanzien van (de organisatie van) evenementen. Daarnaast geven deze beleidsregels het (uitvoerings)beleid aan dat bij de vergunningverlening en de voorbereiding van toepassing is. Een en ander om organisatoren, omwonenden en adviseurs inzicht te geven.
2.1 Diverse regelingen van toepassing
De basis voor het verlenen van een evenementenvergunning en de beleidsregels ligt in de Apv. Daarnaast is op evenementen nog een groot aantal andere (wettelijke) regelingen van toepassing, zoals:
In de Apv is het nodige geregeld over (het organiseren) van evenementen. Is er een evenementenvergunning nodig of kan een evenement vergunningvrij worden gehouden? Alleen een evenementenvergunning is niet altijd genoeg om een evenement te kunnen organiseren. Zo kan er op basis van de Drank- en horecawet voor het schenken van zwak alcoholhoudende dranken een ontheffing nodig zijn. (Brand)veiligheid van openbare plaatsen (zoals tenten) en verkeersaangelegenheden worden weer via andere (wettelijke) bepalingen geregeld.
2.3 Definitie evenement (artikel 2:24 Apv )
Onder een evenement wordt verstaan:
De activiteit moet openbaar toegankelijk zijn en niet besloten. Een besloten feest, bijvoorbeeld een bedrijfsfeest met uitnodigingenlijst, is niet voor het publiek toegankelijk. Als een feest een besloten karakter heeft, maar er publiekelijk kaarten worden verkocht en/of reclame wordt gemaakt voor het feest, is er wel sprake van een evenement.
2.4 Vergunningplichtig of vergunning vrij evenement (artikel 2:24 en 2:25 Apv )
In beginsel mag een evenement niet zonder evenementenvergunning worden georganiseerd. Op dit uitgangspunt bestaat een uitzondering, namelijk wanneer het gaat om een vergunningvrij evenement. Een vergunningvrij evenement is een klein - minder risicovol - evenement dat aan een aantal voorwaarden uit de Apv moet voldoen. Een melding is in dat geval voldoende. Voldoet een evenement niet aan de in de Apv gestelde voorwaarden van een vergunningvrij evenement, dan is een evenementenvergunning wel vereist.
2.5 Vergunningvrije evenementen
Voor kleine evenementen kan worden volstaan met een melding. De melding moet minimaal 2 weken voor het evenement worden gedaan via het vastgestelde formulier. Aan de kennisgeving zijn geen legeskosten verbonden. Er is sprake van een vergunningvrij evenement, wanneer aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
De melding moet het telefoonnummer en e-mailadres bevatten van de meerderjarige organisator (18 jaar of ouder), die tijdens het evenement aanwezig is. De organisator moet op dit telefoonnummer bereikbaar zijn. De melding kan worden gemaild aan info@westbetuwe.nl.
De burgemeester kan het evenement verbieden indien de verwachting bestaat dat de openbare orde, de veiligheid, de volksgezondheid en/ of het milieu tijdens het evenement in gevaar komt.
2.6 Vergunningplichtig evenement
Op landelijk niveau is een classificatie afgesproken, waarbij vergunningplichtige evenementen in drie categorieën kunnen worden verdeeld: A-, B- en C evenementen. De categorie wordt onder meer bepaald door de mate van risico’s voor de openbare orde en veiligheid, het publieksprofiel, de impact op de omgeving en de gevolgen voor het verkeer.
De navolgende beleidsregels hebben betrekking op deze vergunningplichtige evenementen.
Artikel 2 Classificatie van evenementen
Bij het beoordelen van aanvragen voor een evenementenvergunning wordt de volgende classificatie van evenementen aangehouden:
een B-evenement heeft een hoger risico dan een A- evenement en de gevolgen zijn dan ook groter. Deze evenementen gaan vaak gepaard met een aantal fysieke maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan veel bezoekers (vaak meer dan 500), risicogroepen (jongeren/ jong volwassenen), grootschalige afsluitingen van openbare wegen, risicovolle activiteiten, gebruik van alcoholhoudende drank en het plaatsen van een tent.
Artikel 3 Het aanvragen van een evenementenvergunning
Bij het aanvragen van een vergunning maakt de aanvrager gebruik van een daarvoor door de gemeente ter beschikking gesteld formulier. Dit formulier is beschikbaar via de website en op verzoek. Aanvragen die worden ingediend anders dan op dit standaard formulier kunnen niet ontvankelijk zijn en op grond van artikel 4:5 Awb niet in behandeling worden genomen.
Het aanvraagformulier voor een A evenement moet uiterlijk acht (8) weken, voor een B evenement uiterlijk tien (10) weken en voor een C evenement uiterlijk vierentwintig (24) weken voor het evenement plaatsvindt bij de gemeente worden ingediend, inclusief alle vereiste bijlagen, certificaten, plattegronden, foto’s, tekeningen, constructieberekeningen en verder alle van belang zijnde informatie.
Artikel 4 Evenementenvergunning voor meerdere jaren
In de voorschriften van een vergunning voor een evenement, welke maximaal vijf (5) jaar van kracht is, wordt de verplichting opgenomen dat de vergunninghouder minimaal zes (6) weken voorafgaande aan het evenement bij de burgemeester een melding doet. De aanvrager maakt hiervoor gebruik van een daarvoor door de gemeente ter beschikking gesteld formulier.
Artikel 5 Evenementen en de toepassing van de Wet natuurbescherming
Bij de beoordeling van een aanvraag voor een evenementenvergunning waarbij één of meer activiteiten bestaan uit het oplaten van feestballonnen zullen deze activiteiten door de burgemeester in overleg met de aanvrager worden ontmoedigd in verband met nadelige gevolgen voor flora en fauna en de naleving van in ieder geval de zorgplicht zoals opgenomen in artikel 1.11 van de Wet natuurbescherming.
Artikel 6 Tijden waarop het evenement plaatsvindt
Bij een eindtijd van 02.00 uur of later hoort een afbouwcyclus. De afbouwcyclus van een half uur voorafgaand aan de eindtijd van 02:00 uur of later bestaat uit het niet meer toelaten van nieuwe bezoekers, het beëindigen van de drankverstrekking, het terugbrengen van het geluidsniveau en het verhogen van de lichtsterkte, zodat er op de eindtijd geen bezoekers meer aanwezig zijn.
Artikel 7 Beoordeling brandveilig gebruik van evenemententerrein
Een brandveiligheidstoets maakt deel uit van de aanvraag voor een evenementenvergunning. In de evenementenvergunning wordt de vergunninghouder gewezen op de inhoud van het Besluit.
Het houden van evenementen kan strijdig zijn met het gebruik dat is toegestaan op grond van het bestemmingsplan. Indien het evenement, afwijkend is ten opzichte van het bestemmingsplan, niet kortdurend en incidenteel is, dient een omgevingsvergunning te worden aangevraagd voor het strijdige gebruik.
Het streven is om de volksgezondheid van deelnemers en bezoekers tijdens het evenement te waarborgen. De vergunninghouder dient hiertoe maatregelen te nemen die aansluiten bij de te verwachten risico’s en het aantal te verwachten bezoekers. Dit kan variëren van inzet van EHBO-ers, een verbod op lachgas, sanitaire voorzieningen tot meer professionele hulpverlening bij evenementen met een verhoogd alcohol- en drugsgebruik.
De houder van de evenementenvergunning is primair verantwoordelijk voor de orde en de veiligheid van de bezoekers op en rond het evenemententerrein. De organisatie moet daarom zorgen voor voldoende toezicht. De inzet van voldoende toezicht en beveiliging is afhankelijk van meerdere factoren. Ieder evenement en de te verlenen vergunning is maatwerk. In overleg met de hulpdiensten wordt bepaald welk(e) toezicht/ beveiligingsinzet minimaal nodig is om het evenement rustig en veilig te laten verlopen.
Evenementen kunnen consequenties hebben voor het verkeer/ parkeren in de directe omgeving. Verkeers- en parkeermaatregelen, waaronder afzettingen, afsluitingen en omleidingen moeten zo voordelig en optimaal mogelijk worden ingezet, zodat de belanghebbenden (zoals omwonenden en omliggende bedrijven) en de bezoekers hier zo min mogelijk last van hebben. Deze maatregelen worden door de vergunninghouder bij de aanvraag in het Verkeersplan opgenomen.
Voor evenementen met wegafsluitingen en/of andere verkeersaspecten wordt de inzet van (beroeps)verkeersregelaars gevraagd. Er mogen alleen gecertificeerde (evenementen)verkeersregelaars worden ingezet die een instructie via www.verkeersregelaarsexamen.nl hebben gevolgd en zijn aangesteld door de burgemeester.
Aan een evenementenvergunning worden voorschriften verbonden. In bijlage 1 staan de meest voorkomende voorschriften.
Artikel 23 Evenementen en handhaving
Toch is het nodig om toe te zien op de gang van zaken bij evenementen en indien nodig handhavend op te treden. Soms is dit optreden gericht aan de organisatoren, soms gaat het om de bezoekers van evenementen. Bij het toezicht op evenementen kunnen meerdere gemeentelijke afdelingen betrokken zijn, zoals de afdeling toezicht en handhaving en andere instanties zoals de politie, brandweer en de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR).
Artikel 25 In te trekken beleidsregels
De vastgestelde beleidsregels ‘Evenementenbeleid gemeente Lingewaal 2015, het Evenementenbeleid gemeente Neerijnen 2016 en het Juridisch toetsingskader evenementen artikel 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Geldermalsen d.d. 28 juni 2016, de Beleidsregel braderieën en (thema)markten gemeente Geldermalsen en de beleidsregel Evenementenvergunningen wandeltocht Rode Kruis Bloesemtocht gemeente Geldermalsen worden ingetrokken met ingang van de datum waarop deze beleidsregels in werking treden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-316484.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.