Wijzigingsbesluit Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018

Artikel 1  

 

Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, besluiten het “Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018” als volgt te wijzigen:

 

  • A.

    De Intitulé, derde alinea, wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst:

    Nieuwe tekst:

    Gelet op de artikelen 160 en 171 Gemeentewet, titel 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Amersfoort (ARGA);

    Gelet op de artikelen 160 en 171 Gemeentewet, titel 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het bepaalde in de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra), de Ambtenarenwet 2017, boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (BW), de Cao Gemeenten en het Personeelshandboek Gemeente Amersfoort;

  • B.

    “Artikel 3 College en burgemeester” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst:

    Nieuwe tekst:

    Artikel 3

    Het college en de burgemeester verlenen mandaat voor al hun bevoegdheden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, behoudens:

    • a.

      bevoegdheden waarvoor rechtens geen mandaat kan worden verleend of waarvan de aard en strekking zich tegen het verlenen van mandaat verzet;

    • b.

      de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlage 1.

    Artikel 3 College en burgemeester

    • 1.

      Het college en de burgemeester verlenen mandaat voor al hun bevoegdheden aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, behoudens:

      • a.

        bevoegdheden waarvoor rechtens geen mandaat kan worden verleend of waarvan de aard en strekking zich tegen het verlenen van mandaat verzet;

      • b.

        de bevoegdheden die zijn genoemd in bijlage 1;

    • 2.

      De burgemeester machtigt de griffier ten aanzien van privaatrechtelijke rechtshandelingen op basis van artikel 171 Gemeentewet:

      • a.

        in het kader van de werkgeversrol ten aanzien van het op de griffie werkzame personeel;

      • b.

        voor wat betreft het werkterrein van de raad, griffie en rekenkamercommissie.

    • 3.

      De burgemeester mandateert de wethouders van de gemeente Amersfoort ter zake van:

      • a.

        het opleggen van een crisismaatregel op grond van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz);

      • b.

        het opleggen van een inbewaringstelling op grond van de Wet zorg en dwang (Wzd).

  • C.

    De toelichting bij het bevoegdhedenbesluit “introductie, tweede alinea” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst:

    Nieuwe tekst:

    Het bevoegdhedenbesluit volgt de organisatiestructuur van de gemeente Amersfoort zoals deze sinds 1 april 2015 bestaat. Het bevoegdhedenbesluit wordt steeds geactualiseerd. In 2018 is het besluit in zijn geheel opnieuw vastgesteld.

    Het bevoegdhedenbesluit volgt de organisatiestructuur van de gemeente Amersfoort zoals deze sinds 1 april 2015 bestaat. Het bevoegdhedenbesluit wordt steeds geactualiseerd. In 2018 is het besluit in zijn geheel opnieuw vastgesteld. Vervolgens is eind 2019 een aanpassing doorgevoerd in verband met de invoering per 1 januari 2020 van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra).

  • D

    “Bijlage 1: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan het college en de burgemeester.” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Publiekrecht

    1.….

    ….

    5….

    6. het voeren van overleg met de vakbonden (Georganiseerd Overleg).

    Publiekrecht

    1.….

    ….

    5….

       

    Personeel

    Alle rechtspositionele besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten aanzien van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de Functionaris Gegevensbescherming en de gemeentearchivaris.

    2.

    Beslissingen die in een eerder stadium zijn gemandateerd aan externe instanties zoals ABP en UWV.

     

    3.

    Beslissingen op bezwaar t.a.v. personele besluiten.

     

    4.

    Reorganisatiebesluiten met zodanige ingrijpende gevolgen dat een sociaal plan nodig is (artikel 23:2:1:3 ARGA ).

    5.

    Besluiten tot privatisering of tot publiekrechtelijke taakoverheveling.

    6.

    Het afdoen van klachten op grond van de Regeling klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke decentrale overheid voor zover deze zijn gericht tegen politieke ambtsdragers.”

    Personeel

    Alle rechtspositionele besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen die geen besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten aanzien van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de Functionaris Gegevensbescherming en de gemeentearchivaris.

    2.

    Beslissingen die in een eerder stadium zijn gemandateerd aan externe instanties zoals ABP en UWV.

       

    3.

    Reorganisatiebesluiten met zodanige ingrijpende gevolgen dat een sociaal plan nodig is.

     

    4.

    Besluiten tot privatisering of tot publiekrechtelijke taakoverheveling.

    5.

    Het afdoen van klachten op grond van de Klachtenregeling ongewenst gedrag Regeling klachtencommissie ongewenst gedrag voor de gemeentelijke decentrale overheid voor zover deze zijn gericht tegen politieke ambtsdragers.

    6.

    Het voeren van lokaal overleg met de vakbonden.

  • E

    “Bijlage 2: Bevoegdheden die blijven voorbehouden aan de directeur.” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Personeel

    1.

    Het aanstellen van de afdelingsmanagers en teammanagers.

         

    2.

    Het aan medewerkers opdragen van een andere passende functie dan wel andere werkzaamheden zoals bedoeld in artikel 2:1B ARGA.

    3.

    Het toepassen van de hardheidsclausule bij ziekte.

    4.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte vrije dagen zoals bedoeld in artikel 6:2:1:1 ARGA

    5.

    Het verlenen van ontslag

    • a:

      wegens reorganisatie (artikel 8:3 ARGA);

    • b:

      wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid (artikel 8:6 ARGA);

    • c.

      op andere gronden (artikel 8:8 ARGA);  

    • d.

      als disciplinaire straf (artikel 8:13 ARGA).

     

    9.

    Het verlenen van ontslag na afloop van non-activiteit wegens het bekleden van een openbare functie (artikel 8:9 ARGA ).

    10.

    Beslissingen ten aanzien van de wachtgeldregeling (hoofdstuk 10 en hoofdstuk 10a ARGA) en ten aanzien van de bovenwettelijke werkloosheidsvoorzieningen (hoofdstukken 10c en 10d ARGA) waarbij een afweging moet worden gemaakt.

    11.

    Het treffen van een regeling bij ontslag op andere gronden (artikel 8:8)

    of overeenkomst ter beëindiging van de arbeidsrelatie (artikel 7:670b BW)

    12.

    Het opleggen van de volgende ordemaatregelen :

    a.

    Het ontzeggen van de toegang tot de kantoren, werkplaatsen of andere arbeidsterreinen, dan wel het verblijf aldaar, als bedoeld in artikel 15:1:19 ARGA;

    b.

    Het opleggen van een schorsing, als bedoeld in artikel 11.4 cao Gemeenten artikel 8:15:1 ARGA,

    13.

    Verlengen van de re-integratiefase of het Van werk naar werk (VWNW)-traject (hoofdstuk 10d ARGA).

    14.

    Het uitvoeren van de Klokkenluidersregeling dan wel de Regeling Melding Vermoeden Missstand (hoofdstuk 15:2 e.v. ARGA).

    15.

    Treffen van disciplinaire maatregelen op grond van hoofdstuk 16 ARGA

    16.

    Beslissingen op het gebied van organisatiewijziging (reorganisatiebesluiten e.d.).

    17.

    In geval van organisatiewijzigingen: beslissingen ten aanzien van plaatsing dan wel boventalligverklaring (hoofdstuk 23 ARGA ).

    18.

    Beslissingen inzake functiewaardering (hoofdstuk 24 ARGA).

    19.

    Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de jaargesprekregeling (hoofdstuk 24a ARGA).

    20.

    Het afdoen van klachten op het gebied van ongewenst gedrag (hoofdstuk 32 ARGA).

    21.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle door het college vastgestelde (uitvoerings)regelingen, inclusief de ARGA.

    Personeel

    1.

    Het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de afdelingsmanagers en teammanagers.

         

    2.

    Het toepassen van de hardheidsclausule bij ziekte.

           

    3.

    Het jaarlijks aanwijzen van verplichte vrije dagen.

     

    4.

    Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst door opzegging en/of ontbinding:

    • a.

      wegens bedrijfseconomische omstandigheden (artikel 7:669 lid 3 sub a BW);

    • b.

      wegens ongeschiktheid tot het verrichten van de bedongen arbeid, anders dan ten gevolge van ziekte of gebreken (artikel 7:669 lid 3 sub d BW);  

     

    • c.

      wegens een verstoorde arbeidsverhouding (artikel 7:669 lid 3 sub g BW), of wegens andere gronden (artikel 7:669 lid 3 sub h BW) of wegens een combinatie van omstandigheden (cumulatiegrond, artikel 7:669 lid 3 sub i BW);

    • d.

      wegens een dringende reden zoals bedoeld in artikel 7:677 BW.

       

    5.

    Het beëindigen van de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden en het treffen van een regeling of overeenkomst ter beëindiging van de arbeidsrelatie (artikel 7:670b BW).

     

    6.

    Het opleggen van een schorsing als ordemaatregel.

                   

    7.

    Verlengen van het Van werk naar werk (VWNW)-traject. 

    8.

    Het uitvoeren van de Regeling melden vermoeden misstand.

           

    9.

    Beslissingen op het gebied van organisatiewijziging (reorganisatiebesluiten e.d.).

    10.

    In geval van organisatiewijzigingen: beslissingen ten aanzien van plaatsing dan wel boventalligverklaring.

     

    11.

    Beslissingen inzake functiewaardering.

     

    12.

    Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de jaargesprekregeling.

    20.

    Het afdoen van klachten op het gebied van ongewenst gedrag.

    21.

    Het toepassen van hardheidsclausules van alle in het Personeelshandboek opgenomen (uitvoerings)regelingen.

  • F

    “Bijlage 3: Taken van Afdelingen” wordt volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Belastingen

     

    De afdeling Belastingen is verantwoordelijk voor het heffen en innen van belastingen. Deze afdeling is, met uitzondering van personele aangelegenheden, uitgesloten van dit bevoegdhedenbesluit. De bevoegdheden van deze afdeling zijn opgenomen in het ‘Aanwijzings- en mandaatbesluit gemeentelijke belastingambtenaren 2015’.

     

    Belastingen

     

    De afdeling Belastingen is verantwoordelijk voor het heffen en innen van belastingen. Deze afdeling is, met uitzondering van personele aangelegenheden, uitgesloten van dit bevoegdhedenbesluit. De bevoegdheden van deze afdeling zijn opgenomen in het ‘Aanwijzings- en mandaatbesluit gemeentelijke belastingambtenaren 2019.

     

    Burgerzaken

     

    De afdeling Burgerzaken verzorgt de dienstverlening aan de inwoners en voert de wetgeving betreffende burgerzaken uit.

     

    De afdeling Burgerzaken heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    10.

    De tijdelijke benoeming van een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Amersfoort teneinde huwelijken te voltrekken conform het reglement Burgerlijke Stand;

     

       

    15.

    Burgerzaken

     

    De afdeling Burgerzaken verzorgt de dienstverlening aan de inwoners en voert de wetgeving betreffende burgerzaken uit.

     

    De afdeling Burgerzaken heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    10.

    De tijdelijke aanwijzing van een beëdigde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de gemeente Amersfoort teneinde huwelijken te voltrekken conform het reglement Burgerlijke Stand en het aangaan van een arbeidsovereenkomst met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

     

    15.

    Interne dienstverlening en advies

     

    De afdeling Interne dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor dienstverlening aan de interne organisatie inzake werkondersteuning.

    De afdeling Interne dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    6.

     

    Interne dienstverlening en advies

     

    De afdeling Interne dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor dienstverlening aan de interne organisatie inzake werkondersteuning.

    De afdeling Interne dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    6.

    7. Het beslissen over overdracht van archiefbescheiden naar Archief Eemland en zo nodig beslissen omtrent beperkte openbaarheid van deze archiefbescheiden, na advies van de gemeentearchivaris.

    IT dienstverlening en advies

     

    De afdeling IT Dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor het aanbieden, in stand houden en ontwikkelen van bedrijfszekere informatievoorzieningen aan inwoners van de stad, de primaire processen van de gemeente en de interne organisatie.

     

    De afdeling IT Dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    9.

     

    IT dienstverlening en advies

     

    De afdeling IT Dienstverlening en advies is verantwoordelijk voor het aanbieden, in stand houden en ontwikkelen van bedrijfszekere informatievoorzieningen aan inwoners van de stad, de primaire processen van de gemeente en de interne organisatie.

     

    De afdeling IT Dienstverlening en advies heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    9.

    10. het uitvoeren van de Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT)

    Organisatie- en talentontwikkeling

     

    De afdeling Organisatie- en talentontwikkeling fungeert (gevraagd en ongevraagd) als strategisch adviseur van de directie (en portefeuillehouder) bij personele en organisatieaangelegenheden. Ook biedt de afdeling op tactisch en operationeel gebied adviezen en dienstverlening aan, aan het brede management voor deze aangelegenheden. Richting medewerkers is de rol van de afdeling met name gericht op loopbaanondersteuning. De afdeling fungeert in de rol van zowel opdrachtnemer als aanjager en facilitator van gemeentebreed vastgestelde ontwikkelthema’s. De afdeling organiseert de “zorg” voor de organisatie, zoals bedrijfsarts, maatschappelijk werk, veiligheid en ARBO-zaken. Het thema integriteit is daarom ook belegd bij de afdeling; de afdelingsmanager van de afdeling Organisatie- en talentontwikkeling is in dat kader Vertrouwenspersoon.

     

     

    De Afdeling Organisatie- en talentontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    a.

    Uitvoering van (in mandaat genomen) besluiten op grond van de Arbeidsvoorwaardenregeling Gemeente Amersfoort (ARGA); Advisering over en uitvoering van de arbeidsvoorwaarden van werknemers (Ambtenarenwet 2017, Burgerlijk Wetboek, cao gemeenten, personeelshandboek) en advisering over en de uitvoering van de rechtspositie van politieke ambtsdragers (burgemeester, wethouders en raadsleden)

    b.

    Het vaststellen van financiële aanspraken en verlofafspraken voor zover deze rechtstreeks uit de  ARGA voortvloeien (denk aan het uitbetalen salaris en vaststellen verlofaanspraken);

    c.

    d.

     

    Organisatie- en talentontwikkeling

     

    De afdeling Organisatie- en talentontwikkeling fungeert (gevraagd en ongevraagd) als strategisch adviseur van de directie (en portefeuillehouder) bij personele en organisatieaangelegenheden. Ook biedt de afdeling op tactisch en operationeel gebied adviezen en dienstverlening aan, aan het brede management voor deze aangelegenheden. Richting medewerkers is de rol van de afdeling met name gericht op loopbaanondersteuning. De afdeling fungeert in de rol van zowel opdrachtnemer als aanjager en facilitator van gemeentebreed vastgestelde ontwikkelthema’s. De afdeling organiseert de “zorg” voor de organisatie, zoals bedrijfsarts, maatschappelijk werk, veiligheid en ARBO-zaken. Het thema integriteit is daarom ook belegd bij de afdeling;  

         

     …

     

    De Afdeling Organisatie- en talentontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    a.

    Advisering over en uitvoering van de arbeidsvoorwaarden van werknemers (Ambtenarenwet 2017, Burgerlijk Wetboek, cao gemeenten, personeelshandboek) en advisering over en de uitvoering van de rechtspositie van politieke ambtsdragers (burgemeester, wethouders en raadsleden);

       

    b.

    Het vaststellen van financiële aanspraken en verlofafspraken voor zover deze rechtstreeks uit de arbeidsvoorwaarden voortvloeien (denk aan het uitbetalen salaris en vaststellen verlofaanspraken);

    c.

    ...

    d.

    Stad en ontwikkeling

     

    De afdeling Stad en ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad zijn bereikbaarheid.

    De afdeling Stad en ontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    2.

           

    Stad en ontwikkeling

     

    De afdeling Stad en ontwikkeling is verantwoordelijk voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad en zijn bereikbaarheid.

    De afdeling Stad en ontwikkeling heeft daartoe in ieder geval de volgende taken:

    1.

    2.

    3.

    Het op grond van de Wet milieubeheer beslissen omtrent de vraag of bij de voorbereiding van het betrokken besluit voor de activiteit, vanwege de belangrijke nadelige gevolgen die zij voor het milieu kan hebben, een milieueffectrapport moet worden gemaakt.

  • G

    “Bijlage 4: Bevoegdheden waarvoor de directeur ondermandaat verleent aan de directeuren van aan de gemeente verbonden partijen” wordt als volgt gewijzigd

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Directeur Scholen in de kunst

    Uitvoering van de volgende regelingen: 

    • 1.

      Subsidieregeling incidentele subsidies amateurkunst;

    • 2.

      Subsidieregeling structurele subsidie voor amateurkunstverenigingen;

    • 3.

      Huursuppletieregeling voor amateurkunstverenigingen.

    Directeur Scholen in de kunst Uitvoering van de volgende regelingen:

     

    • 1.

      Regeling projectsubsidies amateurkunst;

    • 2.

      Subsidieregeling structurele subsidie voor amateurkunstverenigingen;

    • 3.

      Huursuppletieregeling voor amateurkunstverenigingen.

  • H.

    “Bijlage 6: Bevoegdheden waarvoor afdelingsmanagers ondermandaat verlenen op het gebied van personele aangelegenheden.” wordt als volgt gewijzigd:

     

    Bestaande tekst

    Nieuwe tekst

    Afdelingsmanagers verlenen ondermandaat voor de hen toekomende bevoegdheden op het gebied van personele aangelegenheden aan teammanagers, met uitzondering van de volgende bevoegdheden:

    1.

    Het nemen van besluiten tot aanstelling van medewerkers dan wel het aangaan van arbeidsovereenkomsten.

         

    2.

    Het inhuren van extern personeel.

     

    3.

    Het verminderen of uitbreiden van de formele arbeidsduur.

    4.

    Beslissingen op het gebied van salaris en andere vergoedingen zoals bedoeld in hoofdstuk 3 van de ARGA, m.u.v. het toekennen van een overwerkvergoeding, toelage onregelmatige dienst, een vergoeding beschikbaarheidsdienst of een buitendagvenstervergoeding.

               

    5.

    Het nemen van beslissingen inzake vergoeding van reis- en verblijfkosten bij dienstreizen (artikel 3:21 tot en met 3:21:1:7 ARGA).

    6.

    Het nemen van beslissingen in het kader van het individueel keuzebudget (IKB) en het verkopen van vakantie-uren.

    7.

    Beslissingen op het gebied van de werktijdenregeling.

    8.

    Beslissingen op het gebied van de gemeentelijke levensloopregeling.

    9.

    Herplaatsing in passende arbeid op grond van artikel 7:16 ARGA.

    10.

    Het verlenen van ontslag op eigen verzoek als bedoeld in artikel 8:1 ARGA.

    11.

    Het verlenen van ontslag wegens het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd als bedoeld in artikel 8:2 ARGA.

    12.

    Het verlenen van ontslag wegens gehele of gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid als bedoeld in 8:4, 8:5 of 8:5a ARGA.

    13.

    Het verlenen van ontslag op de gronden als bedoeld in artikel 8:7 ARGA;

    14.

    Het verlenen van ontslag uit een tijdelijke aanstelling of tijdelijke urenuitbreiding als bedoeld in artikel 8:12 ARGA.

    15.

    Het opstellen van een re-integratieplan dan wel een Van werk naar werk-contract op grond van hoofdstuk 10d ARGA.

    16.

    Het nemen van beslissingen op grond van hoofdstuk 15 ARGA (nevenwerkzaamheden/financiële belangen, vergoeden van schade).

    17.

    Het nemen van beslissingen op het gebied van opleiding en ontwikkeling van de medewerkers en het toekennen van studiefaciliteiten op grond van hoofdstuk 17 ARGA.

    18.

    Het nemen van beslissingen op grond van de stageregeling (hoofdstuk 31 ARGA).

    19.

    Het toekennen van een vergoeding op grond van de Vergoedingsregeling gestolen fiets (hoofdstuk 33 ARGA).

    20.

    Het nemen van beslissingen op het gebied van de Regeling generatiepact gemeente Amersfoort 2017.

     

    Afdelingsmanagers verlenen ondermandaat voor de hen toekomende bevoegdheden op het gebied van personele aangelegenheden aan teammanagers, met uitzondering van de volgende bevoegdheden:

    1.

    Het aangaan en beëindigen van arbeidsovereenkomsten, met uitzondering van de beëindigingsgronden die op grond van bijlage 2 van dit Bevoegdhedenbesluit zijn voorbehouden aan de directeur.

     

    2.

    Het inhuren van extern personeel tot een financieel belang van € 100.000,-..

    3.

    Het verminderen of uitbreiden van de formele arbeidsduur.

    4.

    Beslissingen op het gebied van salaris en andere vergoedingen zoals bedoeld in hoofdstuk 3 van de Cao Gemeenten en het Personeelshandboek gemeente Amersfoort, m.u.v. het toekennen van reis- en verblijfkosten voor reizen die de werknemer voor de werkgever heeft gemaakt (dienstreizen), het toekennen van een overwerkvergoeding, toelage onregelmatige dienst, een vergoeding beschikbaarheidsdienst of een buitendagvenstervergoeding.

       

    -

         

    5.

    Het nemen van beslissingen in het kader van het individueel keuzebudget (IKB) en het verkopen van vakantie-uren.

    6.

    Beslissingen op het gebied van de werktijdenregeling.

    7.

    Beslissingen op het gebied van de gemeentelijke levensloopregeling.

                                             

    8.

    Het opstellen van een Van Werk naar werk-contract op grond van Hoofdstuk 9 Cao Gemeenten. 

     

    9.

    Het nemen van beslissingen op het gebied van nevenwerkzaamheden/financiële belangen.  

         

    10.

    Het nemen van beslissingen op het gebied van opleiding en ontwikkeling van de werknemers en het toekennen van studiefaciliteiten.

     

    11.

    Het nemen van beslissingen op grond van de stageregeling.

    12.

    Het toekennen van een vergoeding op grond van de Vergoedingsregeling gestolen fiets.

     

    20.

    Het nemen van beslissingen op het gebied van de Regeling generatiepact gemeente Amersfoort 2017.

     

 

Artikel 2  

  • 1.

    Dit besluit heeft ““Wijzigingsbesluit Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018”;

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020 onder voorbehoud van de inwerkingtreding van de Wet normalisatie rechtspositie ambtenaren (Wnra);

 

Amersfoort 17 december 2019,

Het college van burgemeester en wethouders,

…………….

De secretaris, H.P.B. Elbers

…………………

De burgemeester, L.M.M. Bolsius

………………………

De burgemeester, L.M.M. Bolsius

……………….

De gemeentesecretaris/algemeen directeur, H.P.B. Elbers

……………….

De directeur, N.W. Kamphorst,

Toelichting  “Wijzigingsbesluit Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018”

Artikel 1

 

Systematiek

In artikel 1 worden de wijzigingen in het “Bevoegdhedenbesluit gemeente Amersfoort 2018” weergegeven. De bestaande tekst van een onderdeel wordt daarbij weergegeven naast de nieuwe tekst. Onderdelen van de regeling die niet wijzigen worden niet weergegeven.

 

In de bestaande tekst wordt het te wijzigen of te vervallen onderdeel cursief weergegeven. In de nieuwe tekst wordt een vervallen onderdeel niet, en een nieuw onderdeel vet, weergegeven.

 

Inhoud

De wijzigingen vloeien grotendeels voort uit de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra). De inwerkingtreding van die wet is voorzien vanaf 1 januari 2020. Ook voor ambtenaren geldt dan dat hun rechtspositie wordt gekarakteriseerd door een tweezijdige arbeidsovereenkomst. De overeenkomst wordt beheerst door de bepalingen de Ambtenarenwet 2017, boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de cao Gemeenten en het Personeelshandboek Gemeente Amersfoort. De terminologie en verwijzingen van het bevoegdhedenbesluit wordt daarop aangepast in de onderdelen A, C, D, E, F, H.

 

In onderdeel B verleent de burgemeester volmacht aan de griffier voor de vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte. Hiermee wordt bestaande praktijk geformaliseerd en kan de griffier invulling geven aan de werkgeversrol van de raad en ook optreden op de andere werkterrein van raad, griffie en rekenkamercommissie. Met ingang van 1 januari 2020 wordt de  Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz) vervangen door de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang (Wzd). De oplegging van de spoedmaatregelen uit die wetten, de crisismaatregel resp. de inbewaringstelling, mogen door de burgemeester uitsluitend aan de wethouders gemandateerd worden.

 

Omdat noch aan de griffier noch aan de individuele wethouders in de structuur van besluit bevoegdheden worden toegedeeld, en daarvan geen verder ondermandaat kan worden verleend, worden hiervoor separate leden in artikel 2 van het besluit opgenomen.

 

Veder wordt in onderdeel F de taakomschrijving van afdeling IT dienstverlening en advies de afdeling Stad en ontwikkeling geactualiseerd zodat de mandatering beter aansluit op de feitelijke werkzaamheden van de afdelingen.

 

Tot slot wordt in onderdeel G van artikel 1 de mandatering aan de directeur Scholen in de Kunst geactualiseerd. De tekst van het mandaat is daarmee weer in overeenstemming met de die van de regelingen die de Directeur namens de gemeente uitvoert.

 

Artikel 2

In artikel 2 wordt de inwerkingtreding van het wijzigingsbesluit gekoppeld aan inwerkingtreding van de Wnra. De voorziene inwerkingtredingsdatum van de wet is 1 januari 2020.

 

Het wijzigingsbesluit wordt, gelet op de getrapte structuur van het bevoegdhedenbesluit ondertekend door het college, de burgemeester, de gemeentesecretaris/algemeen directeur en de directeur. Ieder van verleent met dit besluit immers mandaat/volmacht voor zover het zijn (gemandateerde) bevoegdheid betreft.

 

Naar boven