Gemeenteblad van Zaanstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2019, 314589 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zaanstad | Gemeenteblad 2019, 314589 | Verordeningen |
In de gemeentewet is aangeven dat de gemeente bij verordening invulling moet geven aan regels voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Onderdeel hiervan is de opdracht tot accountantscontrole en het inregelen van de accountantscontrole. De huidige controle verordening is vastgesteld in 2003. De voorliggende verordening is een geactualiseerde versie van de bestaande verordening en is geactualiseerd naar bestaande wet- en regelgeving.
Sinds de invoering van de AVG zorgt gemeente Zaanstad voor het zo goed mogelijk naleven daarvan. Eén criterium daarvan is Dataminimalisatie (minimale gegevensverwerking). Het is niet toegestaan om gegevens te verwerken als daar geen noodzaak voor bestaat. Het is niet proportioneel om alle gegevens van personen in onze registratie te kopiëren naar de accountant. We pseudonimiseren de gegevens waar mogelijk of de gegevens kunnen hier ingezien worden.
Over de noodzaak van het leveren van gegevens zijn wij in overleg met de accountant. Overigens bepaalt de accountant wat noodzakelijk is en niet wij, hij mag dat wel uitleggen overigens. Meer dan de noodzakelijke gegevens zullen wij niet verstrekken.
De accountant is gehouden aan de Verordening gedrag- en beroepsregels accountants. In de opdrachtbevestiging wordt ook aandacht besteed aan de vertrouwelijkheid.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Een door de raad benoemde registeraccountant belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.
De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken; waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grand van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
3) Rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole
Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.
Commissie ingesteld door de raad. De commissie begeleidt het controleproces van de jaarrekening, bereidt de het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole voor, doet een voorstel aan de raad voor de aandachtspunten van de controle en eventueel verscherpte toleranties en voert periodiek overleg met de accountant voor een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole. De commissie beheert namens de raad de relatie met de rekenkamer.
5) Single information, Single audit
Verantwoording van de besteding van specifieke uitkeringen richting Rijk en/of andere medeoverheden als onderdeel van de jaarrekening van de gemeente
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers wordt beïnvloed.
De rapporteringstolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen.
Een controleverklaring is een accountantsverklaring. De controleverklaring omvat een oordeel over:
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Artikel 4. Inrichting accountantscontrole
Over de uitkomsten van deze interim-controle wordt door de accountant een verslag van bevindingen (Managementletter) uitgebracht aan het college, met daarin een compacte samenvatting met daarin de belangrijkste uitkomsten. Deze managementletter wordt ook aan de auditcommissie voorgelegd. De auditcommissie informeert de gemeenteraad.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat alle voor de accountantscontrole benodigde informatie en overige documentatie zoveel mogelijk van tevoren wordt verzameld en vastgelegd. De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle noodzakelijke informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het college kan de door de raad benoemde accountant na raadpleging van de auditcommissie opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt.
Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Artikel 8 Algemene uitgangspunten voor de accountantscontrole
De accountant richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-314589.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.