Besluit van het hoofd Dienstverlening van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent Ondermandaatbesluit senior juridisch beleidsmedewerker handhaving

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke bekendmaking is op 21-12-2016 via Gemeenteblad 2016-181879.]

 

Het hoofd Dienstverlening, A.J.S. Daemen;

 

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II (hierna mandaatbesluit);

 

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het Hoofd Dienstverlening gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan haar gemandateerde bevoegdheden;

 

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1.

    De senior juridisch beleidsmedewerker handhaving heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten als bedoeld in artikel 1 van het Mandaatbesluit en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden:

    • besluiten die gebaseerd zijn op de wet- en regelgeving waarmee team Handhaving in zijn of haar taken en bevoegdheden is belast alsmede daarmede gelijkgestelde privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen;

    • het voeren van rechtsgedingen en het nemen van besluiten, ter voorbereiding, voorkoming of beëindiging van bestuursrechtelijke procedures en het instellen van alle rechtsmiddelen in alle instanties zowel eisend als verwerend alsmede het verlenen van een machtiging ter vertegenwoordiging van (een orgaan van) de gemeente in rechtsgedingen alsmede het voeren van verweer;

    • nemen van besluiten die gebaseerd zijn op de Wet openbaarheid bestuur (Wob);

    • opschorten en verdagen van de beslistermijn van een Wob-verzoek (artikel 6 lid 2 en 3 Wob);

    • nemen van besluiten die gebaseerd zijn op de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen;

    • verlenen van verlof, adv en kort buitengewoon verlof;

    • invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reis- en verblijfkosten (overeenkomstig het Reisbesluit);

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties autokosten (overeenkomstig de Regeling autokostenvergoeding Gemeente Sittard-Geleen);

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties overuren (overeenkomstig de vigerende Arbeidsvoorwaardenregeling en vigerende Bezoldigingsreglement van de gemeente Sittard-Geleen);

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties onregelmatigheidstoelage (overeenkomstig de vigerende Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Sittard-Geleen);

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties studiekosten voorzover opgenomen in een goedgekeurd opleidingsplan;

    • voor gezien en akkoord tekenen van zwangerschaps- bevallingsverlof;

    • voor gezien en akkoord tekenen van ouderschapsverlof;

    • afhandelen van klachten als bedoeld in de gemeentelijke klachtenregeling behalve als de klacht betrekking heeft op een gedraging van een ambtenaar, het bestuursorgaan zelfdan wel de voorzitter of een lid ervan (artikel 9 Awb);

    • het doen van openbare bekendmakingen/kennisgevingen ten aanzien van krachtens mandaat genomen c.q. voorgenomen besluiten;

    • fiatteren van betaal- en inningsopdrachten;

    • verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);

    • vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb);

    • besluiten tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag (artikel 4:5 Awb);

    • afwijzen van een herhaalde aanvraag (artikel 4:6 Awb);

    • in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

    • (onverwijld) mededeling doen aan het orgaan waarbij het bezwaar of beroep aanhangig is van het intrekken of wijzigen van het bestreden besluit dan wel het besluit na bezwaar en beroep tegen het niet nemen van een besluit conform artikel 6:20 Awb (artikel 6:18 lid 2 en lid 4 Awb, artikel 6:20 lid 3 en 5 Awb; Hoofdstuk 6 Awb ‘Algemene bepalingen over bezwaar en beroep’);

    • het besluiten tot oplegging van een (preventieve) last onder bestuursdwang of van een ( preventieve) last onder dwangsom op grond van artikel 125 Gemeentewet, juncto artikel 5:21 respectievelijk 5:32 Awb;

    • het geheel of gedeeltelijk intrekking van een vergunning of ontheffing bij constatering van een overtreding van de wet- en regelgeving waarmee het team in zijn of haar taken en bevoegdheden is belast;

    • het besluiten tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet juncto artikel 5:31 Awb;

    • het geheel of gedeeltelijk intrekken van het handhavingsbesluit;

    • het besluiten op een verzoek tot handhaving;

    • het besluiten op een verzoek omtrent de invordering van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 Awb;

    • het besluiten tot kostenverhaal van bestuursdwang zoals bedoeld in artikel 5:25 Awb;

    • het opschorten voor een bepaalde termijn van de begunstigingstermijn van een last onder dwangsom, zoals bedoeld in artikel 5:32a Awb;

    • het beslissen op verzoeken om schadevergoeding;

    • besluiten over te gaan tot het laten wegslepen van het voertuig, de Wegsleepverordening gemeente Sittard-Geleen en de Beleidsregels inzake de feitelijke uitvoering van de Wegsleepverordening gemeente Sittard-Geleen 2014 uit te voeren, het toezicht uit te oefenen op het wegslepen van voertuigen en een proces-verbaal op te maken;

    • Opdracht te geven aan het bergingsbedrijf voor het wegslepen van voertuigen;

    • Artikel 170 van de Wegenverkeerswet 1994 toe te passen, zijnde het uitoefenen van bestuursdwang met betrekking tot het doen overbrengen en in bewaring stellen van een op de weg staand voertuig in gevallen genoemd in dit artikel;

    • Op grond van artikel 5:29, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht juncto artikel 5 van het Besluit wegslepen voertuigen een proces-verbaal op te maken inzake het doen meevoeren en opslaan van het voertuig als mede van de aangetroffen toestand van het weg te slepen voertuig.

tenzij bij wet anders is bepaald.

 

  • 2.

    Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze(n),”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.

Artikel 3. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door de teammanager of andere aanwezige teammanager dan wel het hoofd vervangen.

Artikel 4. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • Regulier overleg tussen hoofd en teammanager

  • Ad hoc overleg tussen hoofd en teammanager (bij spoedeisende zaken)

  • Managementinformatie (maandelijks)

Artikel 5. Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 01-01-2017.

  • 2.

    Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad op de internetsite van de gemeente Sittard-Geleen.

Sittard-Geleen, 13 december 2016

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen / de Burgemeester van Sittard-Geleen,

namens dezen / namens deze,

Hoofd Dienstverlening,

A.J.S. Daemen

Goedkeuring: 13 december 2016

Voor akkoord

Sittard-Geleen,

mr. J.W.C. Aalders MCCC

Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur a.i.

Naar boven