Verordening op het burgerinitiatief 2019

De raad van de gemeente Nijmegen, bijeen in zijn openbare vergadering van 18 december 2019:

Gelezen het raadsvoorstel Definitieve vaststelling werkwijze ‘Aan de slag!’

Gelet op artikelen 108 en 147 van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de navolgende "Verordening op het burgerinitiatief 2019”;

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: de raad van Nijmegen;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de raad van Nijmegen of zijn of haar vervanger;

  • c.

    gespreksronde: een raadscommissie als bedoeld in art. 82 van de Gemeentewet;

  • d.

    college: het college van Burgemeester en wethouders van Nijmegen;

  • e.

    burgerinitiatief: een schriftelijk en gemotiveerd verzoek van ingezetenen aan de raad om te beraadslagen en te besluiten over een door hen geformuleerd voorstel over een maatschappelijk initiatief;

  • f.

    burgeragendering: een verzoek van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp op de agenda van de Politieke Avond te plaatsen;

  • g.

    ingezetenen: personen die ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van Nijmegen.

 

Artikel 2 Doelgroep

Ingezetenen van 14 jaar en ouder kunnen een burgerinitiatief of burgeragendering indienen. Hiervoor is de leeftijd op de dag van indiening van het verzoek bepalend. Het indienen van burgeragendering is ook mogelijk indien de indiener een bedrijf en/of organisatie gevestigd heeft in de gemeente Nijmegen.

 

Artikel 3 Reikwijdte

Een burgerinitiatief of burgeragendering kan niet worden ingediend over de volgende aangelegenheden:

  • a.

    aangelegenheden die niet onder de competentie van de raad vallen;

  • b.

    uitvoering van besluiten van hogere bestuursorganen waaromtrent de raad geen beleidsvrijheid heeft;

  • c.

    gemeentelijke procedures;

  • d.

    gemeentelijke organisatie;

  • e.

    vaststelling en wijziging van de gemeentelijke begroting;

  • f.

    gemeentelijke belastingen en tarieven;

  • g.

    besluiten over rechtspositionele regelingen;

  • h.

    benoeming en ontslag van personen en functioneren van personen;

  • i.

    voorstellen of beleidsvoorbereiding door het college;

  • j.

    handelingen en gedragingen van de burgemeester, de wethouders of ambtenaren waartegen een klacht kan worden ingediend op grond van de Algemene wet bestuursrecht;

  • k.

    aangelegenheden waartegen een bezwaar- of beroepsprocedure openstaat of heeft opengestaan;

  • l.

    aangelegenheden waarbij naar het oordeel van de raad het belang van een burgerinitiatief of burgeragendering niet opweegt tegen de verantwoordelijkheid van de gemeente voor kwetsbare groepen en hun plaats in de samenleving;

  • m.

    individuele kwesties.

 

Artikel 4 Ondersteuningsverklaringen

  • 1.

    Een burgerinitiatief moet, om in behandeling te kunnen worden genomen, worden ondersteund door ten minste 100 ingezetenen van veertien jaar en ouder.

  • 2.

    Een burgeragendering moet, om in behandeling te kunnen worden genomen, worden ondersteund door ten minste 150 ingezetenen van veertien jaar en ouder.

  • 3.

    De ondersteuning als bedoeld in ld 1 en 2 blijkt uit de plaatsing van een handtekening met vermelding van naam, adres en geboortedatum op een aan het burgerinitiatief of de burgeragendering gehecht vastgesteld formulier of op een andere door College van Burgemeester en Wethouders aangewezen (digitale) wijze.

 

Artikel 5 Vorm en inhoud burgerinitiatief en burgeragendering

  • 1.

    Het burgerinitiatief moet een voorstel aan de raad bevatten voor een door de raad te nemen besluit, voorzien van een motivering.

  • 2.

    Indien uit realisering van het burgerinitiatief kosten voortvloeien, wordt daarvan een globale raming gegeven.

  • 3.

    Het burgerinitiatief vermeldt de naam, het adres en de geboortedatum van ten minste één en ten hoogste drie personen die als vertegenwoordiger of vertegenwoordigers van het burgerinitiatief optreden.

  • 4.

    De burgeragendering bevat een aanleiding en doel van bespreking en een voorstel voor de wijze van bespreking.

 

Artikel 6 Wijze van indiening en agendering van het burgerinitiatief

  • 1.

    Een burgerinitiatief wordtschriftelijk bij de voorzitter van de raad ingediend.

  • 2.

    De voorzitter beoordeelt of het initiatief voldoet aan de in artikelen 3, 4 en 5 gestelde eisen.

  • 3.

    De voorzitter brengt het initiatief, onder vermelding van zijn oordeel als bedoeld in het tweede lid, onverwijld ter kennis van de raadsleden en het college, en plaatst het op de agenda van de eerstvolgende vergadering van de raad.

  • 4.

    Als naar het oordeel van de voorzitter sprake is van beletselen als bedoeld in het tweede lid stelt hij de indieners gedurende een termijn van ten hoogste twee weken in de gelegenheid om de gebreken te herstellen.

  • 5.

    De raad beslist of het burgerinitiatief in behandeling wordt genomen. De raad kan zijn besluit uitstellen tot de volgende vergadering.

  • 6.

    Indien het initiatief in behandeling wordt genomen beslist de raad tevens in welke vergadering hij het wil bespreken en legt hij het ter advies voor aan de betreffende gespreksronde. De behandeling in de raad vindt niet later plaats dan 3 maanden na ontvangst van het initiatief, met uitzondering van de maanden juli en augustus.

 

Artikel 7 Wijze van indiening en agendering van de burgeragendering

  • 1.

    Een burgeragendering wordt schriftelijk bij de voorzitter van het presidium ingediend.

  • 2.

    Het presidium beoordeelt of het initiatief voldoet aan de in artikel 3, 4 en 5 gestelde eisen.

  • 3.

    Het presidium brengt de burgeragendering, onder vermelding van zijn oordeel als bedoeld in het tweede lid, onverwijld ter kennis van de raad en het college.

  • 4.

    Het presidium beslist of de burgeragendering in een gespreksronde wordt geagendeerd. Dit gebeurt dan niet later dan 3 maanden na ontvangst van het agenderingsverzoek, met uitzondering van de maanden juli en augustus.

  • 5.

    Het presidium nodigt de indieners schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het verzoek is geagendeerd.

 

Artikel 8 Behandeling in gespreksronde

  • 1.

    Het college wordt ten behoeve van de vergadering in de gespreksronde als bedoeld in artikel 6, zesde lid in de gelegenheid gesteld zijn mening omtrent het burgerinitiatief of de burgeragenderingschriftelijk kenbaar te maken.

  • 2.

    Een woordvoerder namens de indieners krijgt tijdens de gespreksronde de gelegenheid om het burgerinitiatief of de burgeragendering mondeling toe te lichten.

  • 3.

    Een burgerinitiatief of burgeragendering kan te allen tijde door de indieners worden ingetrokken totdat de besluitvorming door de vergadering heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 9 Communicatie

  • 1.

    De raad stelt de vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 5, derde lid, binnen twee weken na de datum van de raadsvergadering waarin de besluitvorming over het burgerinitiatief heeft plaatsgevonden in kennis van zijn besluit. Indien de raad geheel of gedeeltelijk afwijkt van het burgerinitiatief geeft hij de reden daarvoor aan.

  • 2.

    Indien de raad geheel of gedeeltelijk overeenkomstig het burgerinitiatief besluit, deelt het college de vertegenwoordigers binnen twee weken na de raadsvergadering als bedoeld in het eerste lid van dit artikel mede wanneer met de uitvoering van het raadsbesluit zal worden gestart en bij welke medewerker van de gemeente Nijmegen de vertegenwoordigers nadere inlichtingen kunnen inwinnen.

  • 3.

    Bij een burgeragendering wordt aan het eind van de behandeling de conclusie aan de indieners bekend gemaakt.

 

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening burgerinitiatief en burgeragendering 2019.

  • 2.

    Deze verordening vervangt de Verordening burgerinitiatief 2019.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking. 


 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 december 2019.

 

De raadsgriffier,

Drs. S.J. Ruta

 

De voorzitter,

Drs. H.M.F. Bruls

 

Handt keningenformulier

Burgerinitiatief

 

Dit formulier hoort bij het burgerinitiatief van:

 

 

 

(naam, adres, emailadres, telefoonnummer vertegenwoordiger)

 

 

 

Onderwerp:

 

samenvatting van het voorstel

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een burgerinitiatief moet ondersteund worden door 100Nijmegenaren van 14 jaar en ouder. Deze ondersteuning blijkt uit de invulling en ondertekening door de ondersteuners van dit formulier.

 

Naam

 

Voorletter

Straat / huisnummer /postcode

Geboortedatum

 

Handtekening

 

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

Etc…..

Naar boven