Wijziging Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Kampen

Het college van de gemeente Kampen;

gelezen het voorstel van 9 december 2019, kenmerk 80780-2019,

gelet op de Wmo 2015 en artikel 4:81 en verder van de Algemene wet bestuursrecht

besluit tot

wijziging van de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Kampen

Artikel I

De beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Kampen worden als volgt gewijzigd:

A.

De paragraaf onder ‘Inhoud’ komt als volgt te luiden:

Hoofdstuk 1 Maatschappelijke ondersteuning

Hoofdstuk 2 De procedure van hulpvraag tot beschikking

Hoofdstuk 3 Beoordelen van de aanvraag

Hoofdstuk 4 Meedoen aan de samenleving

Hoofdstuk 5 Wonen

Hoofdstuk 6 Rolstoelen

Hoofdstuk 7 Het huishouden kunnen doen

Hoofdstuk 8 Begeleiding

Hoofdstuk 9 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang

Hoofdstuk 10 Mantelzorgwaardering

Hoofdstuk 11Vorm van de hulp

Hoofdstuk 12 Persoonsgebonden budget

Hoofdstuk 13 Bijdrage in de kosten

Hoofdstuk 14 Verplichtingen

Hoofdstuk 15 Beëindigen, herzien, terugvorderen en opschorten van de voorziening

Hoofdstuk 16 Inwerkingtreding en citeertitel

Bijlage 1 Afwegingskader gebruikelijke hulp

Bijlage 2 Vervolg beleidsregels bij hoofdstuk 9 Beschermd wonen

Bijlage 3 Vragenlijst ‘Is het PGB iets voor U?’

 

B.

In hoofdstuk 3.2 onder het kopje “Beschermd wonen” wordt in de 1e zin achter de woorden “een inwoner” de woorden “van Nederland” ingevoegd.

In hoofdstuk 3.2 onder het kopje “Beschermd wonen” worden in de 2e zin de woorden “een inwoner van de gemeente” vervangen door de woorden “een persoon”.

 

C.

In hoofdstuk 3.2 onder het kopje “Maatschappelijke opvang” wordt in de 1e zin achter de woorden “een inwoner” de woorden “van Nederland” ingevoegd.

In hoofdstuk 3.2 onder het kopje “Maatschappelijke opvang” worden in de 2e zin de woorden “een inwoner van de gemeente” vervangen door de woorden “een persoon”.

 

D.

In hoofdstuk 3.9 worden de woorden “samenhangende zorg vanuit de Wlz” vervangen door “een beroep kan doen op de Wlz om zijn beperkingen te verminderen of op te lossen”.

De laatste zin van hoofdstuk 3.9 wordt geschrapt.

 

E.

In hoofdstuk 3.13.3 wordt de 2e zin (Een voorziening is algemeen gebruikelijk als …..) inclusief de opsomming geschrapt.

 

F.

In hoofdstuk 3.13.3 komt de 2e alinea als volgt te luiden:

Algemeen gebruikelijke voorzieningen zijn voorzieningen die iedereen in principe zelf moet betalen. Het verstrekken van deze voorzieningen aan mensen met een beperking op grond van de Wmo is dan niet redelijk en komt niet overeen met het doel van de wet.

De gemeente hanteert geen standaard lijst met algemeen gebruikelijke voorzieningen. Om te beoordelen of de voorziening voor een inwoner algemeen gebruikelijk is, onderzoekt de gemeente altijd de persoonlijke situatie van de inwoner. Er zijn voorzieningen die, na een onderzoek, vaak als algemeen gebruikelijk worden beschouwd. Voorbeelden hiervan zijn: een hendel mengkraan, een tandem, een douchestoel en een fiets met trapondersteuning (voor mensen vanaf 16 jaar).

 

G.

In hoofdstuk 4.5 wordt de laatste zin van de alinea voor de opsomming (‘De auto-aanpassing bestaat uit:’) vervangen door de zin: ‘De auto-aanpassing kan bestaan uit:’

 

In hoofdstuk 4.5 worden de eerste 2 zinnen van de 3e alinea (Het aanschaffen van stuur – en rembekrachtiging t/m algemeen gebruikelijk is) geschrapt.

 

H.

In hoofdstuk 5.4 in het 8e onderdeel van de opsomming met de titel ‘de woonvoorziening is algemeen gebruikelijk’ vervalt de 2e alinea (De vervanging van zaken t/m woningbouwverenigingen).

 

I.

In hoofdstuk 9 wordt de tekst in het kader onder de titel vervangen door de volgende tekst:

In paragraaf 5.2.3 en paragraaf 5.2.4 van de Verordening sociaal domein gemeente Kampen zijn regels opgenomen over beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

 

J.

De eerste zin van hoofdstuk 9.1 wordt geschrapt. In de tweede zin van hoofdstuk 9.1 worden de woorden “Het gaat om” vervangen door de woorden “Beschermd wonen is een maatwerkvoorziening voor ”.

 

K.

In hoofdstuk 9.2 (De Centrale Toegang) komt de tekst in de alinea ‘De Centrale Toegang’ als volgt te luiden:

 

Over de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn regionale afspraken gemaakt met andere gemeenten uit de Regio IJssel-Vecht. De uitvoering van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang is uitbesteed aan de ‘Centrale Toegang’ (GGD IJsselland). Dit betekent dat als een inwoner van Nederland zich meldt bij de gemeente met een hulpvraag en beschermd wonen of maatschappelijke opvang een passende oplossing voor zijn beperking zou kunnen zijn, hij wordt doorverwezen naar de Centrale Toegang. De Centrale Toegang bepaalt vervolgens of hij in aanmerking komt voor beschermd wonen of maatschappelijke opvang. De Centrale Toegang beslist over de aanvraag, en kan ook beslissen over het herzien of intrekken van een beslissing op de aanvraag en het nemen en verrichten van alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen en – beslissingen. Voor wat betreft de maatwerkvoorziening beschermd wonen kan de Centrale Toegang ook beslissen over de aanvraag voor beschermd wonen in de vorm van een PGB en de hoogte van het PGB.

 

L.

Hoofdstuk 9.2 “De procedure” komt te vervallen.

 

M.

Hoofdstuk 9.3 “Toegang tot beschermd wonen en maatschappelijke opvang” komt als volgt te luiden:

 

Het besluit tot toekenning van beschermd wonen of maatschappelijke opvang is maatwerk en is afhankelijk van vele factoren. De Centrale Toegang bekijkt of iemand aan de voorwaarden voldoet om voor beschermd wonen of maatschappelijke opvang in aanmerking te komen. Hierbij wordt ook gekeken naar eigen mogelijkheden van een persoon of het gebruik van andere voorzieningen die kunnen helpen. Zo zijn er ook andere financieringsvormen op het gebied van GGZ. Soms kan verblijf worden gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet, de Wet langdurige zorg en de Wet forensische zorg. Als iemand gebruik kan maken van verblijf op grond van een van deze wetten of een andere wet, dan kent de Centrale Toegang geen maatwerkvoorziening toe.

 

Een persoon kan alleen in aanmerking komen voor de voorzieningen beschermd wonen of maatschappelijke opvang in de gemeente Kampen als beschermd wonen of maatschappelijke opvang in de gemeente Kampen voor die persoon het meest kansrijk is. Er wordt onderzocht in welke gemeente of regio beschermd wonen of maatschappelijke opvang voor een persoon de grootste kans van slagen heeft, dat wil zeggen het meeste kan bijdragen aan de zelfredzaamheid en participatie (en daarmee het duurzaam herstel) van iemand. Daarbij wordt bekeken of er factoren zijn in een gemeente of regio die de kans van slagen van de hulp-op-maat naar verwachting vergroten, zoals een sociaal netwerk welke een positieve invloed heeft of kan hebben op de zelfredzaamheid en participatie van iemand, en/of bestaand werk en/of dagbesteding en/of onderwijs van iemand en/of lopende hulpverlenings- of ondersteuningstrajecten. Er wordt ook gekeken of er factoren zijn in een gemeente of regio die de kans van slagen van de hulp-op-maat naar verwachting verkleinen, zoals een sociaal netwerk welke een negatieve invloed heeft of kan hebben op de zelfredzaamheid en participatie van iemand, en/of actuele criminele activiteiten van iemand en/of maatregelen die opgelegd zijn.

 

N.

De paragrafen 9.3.1 tot en met 9.3.3 komen te vervallen.

 

O.

geen wijziging

 

P.

De tekst in het kader in hoofdstuk 10 komt als volgt te luiden:

In hoofdstuk 5.3.2 van de Verordening sociaal domein gemeente Kampen zijn de regels opgenomen over mantelzorgwaardering.

 

Q.

Hoofdstuk 10.1 komt als volgt te luiden:

 

10.1 Blijk van waardering

De gemeente verstrekt mantelzorgers ieder jaar een blijk van waardering. Door jaarlijks een blijk van waardering te verstrekken, spreekt de gemeente zijn waardering uit over mantelzorgers die zorgen voor inwoners uit de gemeente.

De mantelzorgwaardering bestaat uit een bloemetje, activiteiten rondom de dag van de mantelzorg en een financiële vergoeding van ten hoogste € 100,-. De mantelzorgwaardering is niet bedoeld voor mantelzorgers die uitsluitend zorg verlenen aan Wlz-gerechtigden. Meer informatie over de mantelzorgwaardering is opgenomen in hoofdstuk 5.3.2 van de Verordening sociaal domein gemeente Kampen.

 

R.

In hoofdstuk 12 worden in het kader achter de woorden “het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp” de woorden “gemeente Kampen” toegevoegd.

 

S.

Hoofdstuk 12.4 eerste alinea komt te luiden:

 

De gemeente kent alleen een PGB aan een inwoner toe als er wordt voldaan aan de voorwaarden die gelden voor het ontvangen van een PGB. Deze voorwaarden en nadere regels zijn neergelegd in de Verordening sociaal domein gemeente Kampen en in het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Kampen. Hieronder worden deze nader uitgelegd.

 

T.

Hoofdstuk 12.4 onder 3. (De kwaliteit van de voorziening moet voldoende zijn en de voorziening moet passend zijn voor de inwoner) komt te luiden:

 

In artikel 3.1 lid 1 van de Wmo 2015 staat dat een maatwerkvoorziening in elk geval:

  • veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verstrekt;

  • wordt afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt;

  • wordt verstrekt in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard;

  • wordt verstrekt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt.

De gemeente verstrekt alleen een PGB als de kwaliteit van de voorziening voldoende is. Periodiek of steekproefsgewijs onderzoekt de gemeente uit het oogpunt van kwaliteit of het PGB juist is besteed.

 

In hoofdstuk 11 van de Verordening sociaal domein gemeente Kampen, in het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Kampen en in bijlage 2 van deze beleidsregels is opgenomen hoe de gemeente beoordeelt of er sprake is van een goede kwaliteit van de hulp-op-maat.

Onafhankelijk deskundige

De gemeente schakelt eventueel een onafhankelijk deskundige in die een oordeel geeft over de kwaliteit van de hulp die verstrekt wordt uit het PGB. Hierbij wordt de vraag gesteld of de hulp die wordt ingezet ook datgene biedt wat de inwoner nodig heeft om aan de gestelde doelen te werken.

 

U.

De tekst onder hoofdstuk 12.5 ‘Weigeringsgronden’ komt te luiden:

In artikel 6.3.2 Verordening sociaal domein staat wanneer een PGB in ieder geval niet wordt verstrekt.

 

V.

De tekst in hoofdstuk 12.7 PGB-Plan komt te luiden:

Om een PGB te kunnen ontvangen moet de inwoner na de melding van de hulpvraag een PGB-plan aan de gemeente overhandigen. Een PGB-plan is niet nodig bij grote woningaanpassingen met een waarde van meer dan € 10.000,-. Meer informatie over het PGB-plan staat in het Besluit maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Kampen.

 

W.

De paragrafen 12.7.1 en 12.7.2 komen te vervallen.

 

X.

De paragrafen 12.8 en 12.9 komen te vervallen.

 

Y.

Paragraaf 13.2 komt te vervallen.

 

Z.

Paragraaf 13.4.1 komt te luiden:

13.4.1 Periode eigen bijdrage

Een inwoner betaalt een eigen bijdrage zolang hij gebruikt maakt van de hulp-op-maat. Voor hulpmiddelen en voor woonvoorzieningen geldt dat de inwoner nooit meer betaalt dan de kostprijs van de voorziening. Ontvangt de inwoner de voorziening in bruikleen, dan hoeft de inwoner nooit meer te betalen dan de kosten die de gemeente betaalt voor de voorziening. De voorziening wordt in dat geval geen eigendom van de inwoner.

 

AA.

Paragraaf 13.4.2 komt te vervallen.

 

AB.

Het woord ‘Hoofstuk’ in de titel van hoofdstuk 16 wordt vervangen door het woord ‘Hoofdstuk’.

 

AC.

In bijlage 2 onder 2 ‘Procedure: van melding naar aanvraag’ komt de eerste alinea als volgt te luiden:

 

Een cliënt, woonachtig in één van de gemeenten van de regio IJssel-Vecht, die op dat moment nog niet beschermd woont, meldt zich eerst bij de lokale toegang. De bedoeling is dat dat wat voorliggend opgelost kan worden ook op die wijze plaatsvindt. Concludeert de lokale toegang echter dat beschermd wonen de best passende oplossing is, dan wordt de melding doorgezet naar de Centrale Toegang van GGD IJsselland.

 

Artikel II Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 december 2019,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

drs. N. Middelbos,

wnd. secretaris

drs. mr. B. Koelewijn,

burgemeester

Naar boven