Gemeenteblad van De Ronde Venen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2019, 312232 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Ronde Venen | Gemeenteblad 2019, 312232 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gladheidsbestrijdingsplan 2020-2023
Ieder jaar weer verrast gladheid of sneeuwval de nodige weggebruikers. De gevolgen variëren van onschuldige blikschade tot ernstige letselschade of erger. Een gemeente is wegbeheerder en heeft een zogenoemde zorgplicht. Het is daarom belangrijk dat de gemeente haar plichten kent als gladheid of sneeuwval intreedt.
De zorgplicht van de gemeente houdt in dat zij moet zorgen voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen.
althans als de betreffende weg niet onder de verantwoordelijkheid valt van andere overheidsorganen. Binnen deze verantwoordelijkheid valt ook de gladheidsbestrijding. Belangrijk hierbij is dat het gaat om een inspanningsverplichting van de gemeente. Er is geen sprake van een resultaatverplichting.
De zorgplicht van de gemeente gaat overigens niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Dit neemt niet weg dat de gemeente in geval van schade als gevolg van gladheid moet kunnen aantonen dat zij haar inspanningsverplichting is nagekomen.
Verzekeraars van gemeenten doen in dit kader een aantal aanbevelingen. De belangrijkste aanbeveling is dat de gemeente van 01-01-2020 t/m 31-12-2023 een gladheidsbestrijdingsplan opstelt. Voorlichting aan burgers over het gemeentelijke gladheidsbestrijdingsplan is een wezenlijk onderdeel van de inspanningsverplichting.
Het gemeentelijke beleid inzake gladheidsbestrijding wordt enerzijds gestuurd door wettelijke kaders, anderzijds door beschikbare financiële middelen. Milieubelangen krijgen ook steeds meer de aandacht.
De doelstelling van dit gladheidsbestrijdingsplan is om met de beschikbare middelen een juiste mix te vinden tussen verkeersveiligheid en het milieu. In het plan komen daarnaast alle facetten aan bod die een rol kunnen spelen bij de bestrijding van gladheid in winterse omstandigheden. Denk hierbij aan juridische zaken, toegankelijkheid, klachtenregistratie, Arbo-zaken enzovoort.
Veiligheid voor de weggebruiker staat uiteraard voorop bij de gemeentelijke sneeuw- en gladheidsbestrijding. Toch bepaalt het gedrag van de automobilist, de motorrijder, fietser en voetganger ook de mate van veiligheid Hoe goed en adequaat een sneeuw- en gladheidsbestrijding ook is, voor de veiligheid in winterse omstandigheden geldt: daar waar de verantwoordelijkheid van de gemeente eindigt, begint de verantwoordelijkheid van de weggebruiker.
2.1 Juridische aspecten gladheidsbestrijding
Op grond van artikel 16 en verder van de Wegenwet van de Wegenverkeerswet 1994, rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is opgedragen. Tot de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid op deze wegen.
Het gaat hier om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht. Wanneer de wegbeheerder aansprakelijk wordt gesteld voor schade ten gevolge van gladheid op de weg (sneeuw, ijzel, modder of olie) is artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek (onrechtmatige daad) van toepassing. Van aansprakelijk stellen van de wegbeheerder op basis van artikel 6:174 van het Burgerlijk Wetboek kan geen sprake zijn, aangezien wintergladheid geen gebrek aan de verharding zelf is.
Een wegbeheerder pleegt een onrechtmatige daad, indien hij tekort is geschoten in de zorgvuldigheid die hij in het maatschappelijk verkeer in acht moet nemen. De wegbeheerder heeft niet de plicht een volmaakte veiligheid te bewerkstelligen. Er geldt voor de beheerder een inspanningsverplichting en geen garantieplicht. Hij dient alle mogelijke inspanningen te verrichten om eventuele schade te beperken. Daarnaast zal moeten worden bekeken of de weggebruiker zijn rijgedrag heeft aangepast aan de omstandigheden. Er kan immers sprake zijn van eigen schuld van de weggebruiker.
Om aan te tonen dat wij als wegbeheerder zorgvuldig hebben gehandeld maken wij gebruik van de volgende zorgvuldigheidsrichtlijnen:
Om aan te kunnen tonen dat is voldaan aan de inspanningsverplichting in het kader van de gladheidsbestrijding is dit gladheidsbestrijdingsplan opgesteld. Daarnaast worden de gegevens van het GMS (gladheidsmeldsysteem) en het Winterlogic (GPS-volgsysteem op de strooier) opgeslagen. Ook wordt iedere strooiactie geregistreerd bij het weerbureau (Meteo Group). De gladheidscoördinator van dienst is verantwoordelijk voor het registreren van de strooiactie.
3 ALGEMENE OPZET GLADHEIDSBESTRIJDING
De afdeling Integraal Beheer Openbare Ruimte van de Gemeente De Ronde Venen is verantwoordelijk voor de gladheidsbestrijding. De eerst verantwoordelijke persoon voor de gladheidsbestrijding is de gladheidscoördinator. Hiervoor zijn verschillende medewerkers van het team Beheer Openbare Ruimte geconsigneerd. De diensten rouleren onderling conform het schema. De coördinator is verantwoordelijk voor de gladheidsbewaking en -bestrijding en activeert de betrokken personeelsleden bij optredende gladheid afhankelijk van de ontstane situatie. De gladheidsbestrijding is operationeel van 1 november t/m 1 april.
Er wordt gebruik gemaakt van het nat strooi principe, dit houdt in dat het strooizout vooraf wordt bevochtigd. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van droog strooien namelijk een hoger rendement, geringere milieubelasting, tijdsbesparing, veiliger in verband met geringere snelheidsverschillen met het overige verkeer en een betere kwaliteit.
4 ONDERDELEN GLADHEIDSBESTRIJDING
Om de verschillende vormen van gladheid preventief te kunnen behandelen is bepaalde informatie over het wegdek en de omgeving van de weg noodzakelijk. Daarnaast zijn voor het nemen van de juiste beslissing om al dan niet te gaan strooien, ook de weersverwachting op korte termijn van groot belang. Hiervoor zijn meetpunten in de gemeente geïnstalleerd en wel ter hoogte van de Molenland/Oosterlandweg in Mijdrecht.
Op zowel het wegdek als op het fietspad. Uit ervaring en door middel van een infraroodmeting is gebleken dat dit een van de koudste plaatsen binnen de gemeente is.
Het gladheidsmeldsysteem meet per vijf minuten:
Het gladheidsmeldsysteem onderscheidt drie vormen van gladheid:
De actuele meetgegevens zijn door middel van een PC met modem direct uit het meetstation op te vragen. Daarnaast zijn deze gegevens te raadplegen via een beveiligde internetsite van Meteo-Group: www.gladheid.nl. De meetgegevens worden in tabel- en grafiekvorm gepresenteerd en geven informatie over de actuele lucht- en wegdektemperatuur, het dauwpunt, de vochtigheidsgraad van het wegdek, de temperatuur van de onder- en bovenkant van het asfalt, de relatieve vochtigheid en de windrichting en -snelheid. Iedere vijf minuten is er een update van de gegevens. De gegevens kunnen tot 48 uur terug worden opgevraagd uit het meetstation en tot 7 weken terug uit de centrale computer van Meteo-Group. Indien nodig kunnen deze gegevens worden gearchiveerd.
Met behulp van de buienradar kunnen naderende neerslaggebieden (onder andere sneeuw, ijzel, hagel of regen) vroegtijdig worden gesignaleerd. Daarnaast geven de beelden informatie omtrent de locatie en intensiteit van neerslaggebieden. De beelden worden ieder kwartier geactualiseerd en kunnen door middel van een PC met modem worden opgevraagd uit de centrale computer van Meteo-Group en ook via de beveiligde internetsite www.gladheid.nl.
Door Meteo-Group wordt een regionale weersverwachting voor de gladheidsbestrijding opgesteld. Door de meetgegevens uit het meetstation te combineren met de meteorologische verwachtingen is het mogelijk tot 20 uur vooruit een zeer nauwkeurige wegdekverwachting voor het betreffende meetstation te maken. De weersverwachting kan worden opgevraagd via de beveiligde internetsite www.gladheid.nl.
Het gladheidsmeldsysteem waarschuwt door middel van een telefonisch alarm wanneer gladheid kan ontstaan. Dit gebeurt op basis van de actuele meetgegevens van het meetpunt, in combinatie met het computermodel, de buienradar en de meteorologische verwachting. Meteo-Group beschikt hiervoor, van november tot april, 24 uur per dag en 7 dagen per week over een gladheidsbewakingsdienst. Een hiervoor opgeleide meteoroloog bewaakt de meetpunten van de gemeente en waarschuwt de gladheidscoördinator als daar aanleiding voor is. Dit vindt zoveel mogelijk plaats voordat gladheid kan optreden. Indien nodig kan de coördinator overleg plegen met de meteoroloog.
In de gemeente De Ronde Venen wordt gebruik gemaakt van het natstrooiprincipe. Door middel van strooiwagens met een zoutbunker en een voorraadtank voor bevochtigingvloeistof wordt het zout via een draaiende schijf op de weg gebracht. Het zout wordt door een sproei-installatie met elektronische regelunit vooraf bevochtigd met een 20% oplossing van CaCL2 of NaCL in een verhouding van 1 deel oplossing op 2.5 delen zout. In geval van sneeuwval kan de natstrooiapparatuur ook voor droog-strooien worden ingezet door simpelweg de bevochtiger uit te schakelen en de hoeveelheid zout per m2 aan te passen.
Eén voertuig in de gemeente De Ronde Venen is niet voorzien van een natzout installatie. Deze kan alleen droog zout op het fietspad aanbrengen.
De boordcomputers zijn uitgerust met Winterlogic, deze registreert de diverse handelingen waaronder de strooibreedte, de gestrooide hoeveelheid, de rij- en strooikilometers en de tijdsduur. Deze gegevens kunnen via een interface worden ingelezen, verwerkt en opgeslagen in de PC.
De strooiers zijn uitgerust met het Autologic systeem. Dit systeem begeleidt de bestuurder langs de strooiroute (vergelijkbaar met een navigatiesysteem) en past de strooierinstellingen automatisch aan (indien nodig of gewenst kan dit tijdens het strooien handmatig worden aangepast). Hierdoor kan de chauffeur zich optimaal op het verkeer en de wegsituatie concentreren en wordt de verkeersveiligheid verhoogd.
Voor de gladheidsbestrijding heeft de gemeente De Ronde Venen het volgende (hulp)materieel ter beschikking.
Meetpunt met sensoren Molenland / Oosterlandweg Mijdrecht Software (buienradar en wegdekmodel)
Internet site www.gladheid.nl
De gemeente De Ronde Venen is opgedeeld over twee gebieden. Vanuit de locatie Wilnis en de locatie Abcoude worden de strooiacties gelijktijdig uitgevoerd.
Grondgebied gemeente De Ronde Venen
Hier wordt gestrooid in ploegendienst:
Dagelijks één ploeg van 0.00 uur tot 12.00 uur
Voor het onderhoud van het gladheidsmeldsysteem is een onderhoudscontract afgesloten met BAM Infratechniek Mobiliteit BV. Op basis van dit contract vindt er eenmaal per jaar preventief onderhoud plaats en worden de sensoren gekalibreerd. Daarnaast zorgt een speciale storingsdienst voor snelle reparatie van gebreken. Het overige gladheidsbestrijding materieel wordt middels afgesloten onderhoudscontracten onderhouden. Dit vindt plaats voor aanvang van het winterseizoen, zodat de kans op storingen tijdens het winterseizoen wordt geminimaliseerd.
5. Gladheidsbestrijdingsstrategie
Het gladheidsbestrijdingsplan is bedoeld voor het grondgebied van gemeente De Ronde Venen. Verder mag het niet zo zijn dat de weggebruiker op één en dezelfde weg van een gestrooid gedeelte op een niet gestrooid gedeelte komt. Het streven is om binnen een straal van 400 meter op een gestrooide weg te komen. Dit geldt voor zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Daarom worden met buurgemeenten afspraken gemaakt over logische stopplaatsen. Dit zijn vaak niet de gemeentegrenzen, maar grote kruispunten van wegen. In overleg met buurgemeenten zal er dus gestrooid worden op wegen buiten de gemeente De Ronde Venen en vice versa. Gezien het voorgaande wordt de volgende gladheidsbestrijdingsstrategie gevolgd.
In de gemeente De Ronde Venen wordt de gladheid in de volgende volgorde van prioriteiten bestreden:
(zie bijlage van de te strooien wegen en fietspaden).
Bij aanhoudende gladheid (langer dan 5 uur):
Bij langdurige gladheid (langer dan 2 dagen):
De wegen, genoemd onder prioriteit 1, worden continu bewaakt en er wordt voor gezorgd dat deze wegen berijdbaar blijven. De drie strooiroutes voor rijwegen hebben een gemiddelde lengte van 65 kilometer. De vijf strooiroutes voor de fietspaden en smalle wegen hebben een gemiddelde lengte van 48 kilometer per auto. De totale lengte van strooiroutes komt hierdoor neer op 420 km. De huidige strooiroutes vergen elk een tijdsbestek van ongeveer drie uur. Een en ander is natuurlijk mede afhankelijk van de weersgesteldheid. De gladheidsbestrijding op de wegen met prioriteit 2 en 3 wordt alleen tijdens de normale werktijden uitgevoerd, nadat de eerste urgentie afgewerkt is.
Er zijn afspraken met collega wegbeheerders gemaakt omtrent het strooien of laten strooien van een aantal wegvakken. Hiermee wordt de gladheid zo efficiënt mogelijk bestreden en wordt voorkomen dat er op basis van kadastrale grenzen, die soms midden in een wegvak liggen, strooigrenzen in een doorgaand wegvak ontstaan.
Ook milieubelangen spelen een belangrijkere rol. Dit geldt uiteraard ook voor het beleid betreffende de bestrijding van sneeuw en gladheid. Het onbeperkt strooien van zout is, los van het financiële aspect, per definitie minder goed voor het milieu. Uitgangspunt van het beleid is om in de winterse omstandigheden op verantwoordelijke manier zo weinig mogelijk te strooien.
De werking van zout bij het bestrijden van gladheid neemt bovendien beneden een bepaalde temperatuur (± -6 graden) af. De effectiviteit van zout wordt in dat geval in mindere mate bepaald door de hoeveelheid, als meer door de combinatie zout en weggebruik. Met andere woorden hoe drukker de weg hoe sneller en beter de werking. Het strooien van alle wegen binnen de gemeente zou daarom weinig zinvol zijn voor de verkeersveiligheid, omdat de werking van zout op wegen waar weinig verkeer rijdt minimaal is.
Wegenzout bestaat voornamelijk uit vacuüm zout en zal dus geheel of bijna geheel oplossen in de op de wegen terechtkomende neerslag en zodoende een bestanddeel worden van het water dat aan de kringloop deelneemt.
Voor een deel van de gemeente De Ronde Venen wordt een zogenaamd gescheiden rioleringsstelsel toegepast. In dit geval wordt het water naar het oppervlaktewater afgevoerd. Daar waar geen gescheiden rioleringsstelsel wordt toegepast gaat het water naar de waterzuivering. Nu wordt het meeste rioolwater tegenwoordig met behulp van bacteriën gezuiverd. Niet alle bacteriën kunnen even goed tegen zout, zodat er in de winter problemen mogelijk zijn.
Een ander gedeelte van het zout lekt echter weg via de wegbermen. Vooral als plotseling de dooi invalt, kan er in de sloten en singels langs de wegen vissterfte optreden.
6.3 Conclusie met betrekking tot de milieueffecten voor water
In de totale zoutbelasting van het oppervlaktewater in Nederland speelt de hoeveelheid wegenzout slechts een geringe rol. Door de seizoen gebondenheid kunnen wel effecten worden waargenomen op lokale schaal en/of van zeer tijdelijke aard. Het merendeel van het zout is echter al afgevoerd voor het groeiseizoen begint.
De bevolking zal via de gemeentelijke informatiepagina, sociaal media en door middel van de gemeentelijke website van het gladheidsbestrijdingsbeleid op de hoogte worden gesteld. Tevens zal er via twitter melding worden gemaakt van de strooiactiviteiten.
Dit mede als waarschuwing dat men bij beginnende gladheid rekening dient te houden dat niet overal tegelijk gestrooid kan worden. Men dient zich bij gladheid altijd aan de weersomstandigheden aan te passen.
Bij de voorlichting zal tevens worden aangegeven dat de gemeente niet in staat is om overal tegelijk te strooien. Een beroep zal worden gedaan op de burgers om hun eigen stoep sneeuw- en ijsvrij te houden en zo nodig anderen (die daartoe zelf niet in staat zijn) daarbij behulpzaam te zijn.
De gemeente deelt geen strooizout uit aan de inwoners. Mocht het in de loop van de winterperiode veranderen zal dit bekend gemaakt worden via sociaal media of andere informatie bronnen.
Bijlage 1 Strooiroutes prioriteit 1
Inwoners kunnen gebruik maken van onderstaande link om te kijken waar en welke wegen wel en welke wegen we niet strooien: http://geoco.maps.arcgis.com/apps/View/index.html?appid=fbb3827a43b24315934ab3fd7dcfb5fa
Route 4 Autowegen en fietspaden 75 km
Route 7 autowegen en fietspaden 48 km
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-312232.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.