Gemeenteblad van Vlissingen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2019, 312027 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Vlissingen | Gemeenteblad 2019, 312027 | Verordeningen |
Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2020
In dit besluit en de daarbij behorende bijlagen wordt verstaan onder:
Ambtelijk opdrachtgever: de teamleider of directeur zoals bedoeld in het Functieboek gemeente Vlissingen die voor de duur van een project in het kader van projectmatig werken door het directieteam als ambtelijk opdrachtgever is aangewezen ten behoeve van een door het directieteam vastgesteld project;
Artikel 4 Ondertekening en ondertekeningsmandaat
Tenzij in dit besluit of in de daarbij behorende bijlagen anders is bepaald strekken de mandaten mede tot ondertekening van besluiten en is de gemandateerde gemachtigd om de overeenkomsten waartoe in mandaat besloten is om deze aan te gaan te ondertekenen. Tot de bevoegdheid tot het ondertekenen behoort ook de bevoegdheid tot het digitaal ondertekenen door middel van een elektronische handtekening van stukken. Gebruikmaking van een gescande handtekening is uitsluitend mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van betrokken bestuurder of functionaris.
Stukken die van een bestuursorgaan uitgaan inzake niet-gemandateerde bevoegdheden kunnen worden ondertekend door de gemeentesecretaris, of bij diens afwezigheid door de bestuurssecretaris, indien het ontwerp van het uitgaande stuk was gevoegd bij het advies aan het bestuursorgaan en het bestuursorgaan op dat advies en dat ontwerp heeft besloten.
Artikel 5 Machtiging tot vertegenwoordiging
In procedures kunnen ambtenaren worden aangewezen als procesvertegenwoordiger of gemachtigde waarbij de volgende voorwaarden en beperkingen gelden:
In procedures waarin stukken worden ingediend (zoals een dagvaarding, conclusie van antwoord of andere akten) bestaat de ambtelijke inbreng uit het (laten) opstellen en indienen van die stukken en het toelichten van deze stukken. Het indienen van stukken kan pas geschieden nadat de portefeuillehouder zijn akkoord heeft gegeven op de inhoud.
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Dit besluit is van overeenkomstige toepassing als een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, een volmacht of machtiging verleent.
Besluiten die zijn genomen op grond van het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2019 die golden op de datum van inwerkingtreding en waarvoor het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2020 overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2020. Besluiten die zijn genomen op grond van het Samenwerking Porthos mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit die golden op de datum van inwerkingtreding en waarvoor het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2020 overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens het Algemeen bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2020.
Vlissingen, 17 december 2019
Burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris, de burgemeester,
mr drs. ing. M. van Vliet drs. A.R.B. van den Tillaar
1.1 Het aangaan, beëindigen en wijzigen van arbeidsovereenkomsten . |
Het mandaat om arbeidsovereenkomsten te beëindigen is beperkt tot ontslag op eigen verzoek. De teamleider maakt alleen gebruik van zijn mandaat bij langdurige afwezigheid van de directeur. |
|
Conform het inkoop- en aanbestedingsbeleid en passend binnen het geldende raamcontract met betrekking tot uitzendkrachten en payrolling. De teamleider maakt alleen gebruik van zijn mandaat bij langdurige afwezigheid van de directeur. |
||
1.4 Het toekennen van een waarnemingstoelage aan een ambtenaar die tijdelijk een hogere functie waarneemt. |
De teamleider maakt alleen gebruik van zijn mandaat bij langdurige afwezigheid van de directeur. |
|
1.5 Het vaststellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). |
Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan directeur door de algemeen directeur; Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan teamleider door de directeur; Vaststellen persoonlijk ontwikkelingsplan medewerker door teamleider. |
|
1.6 Het uitvoeren van de Regeling jaargesprekken en personeelsbeoordeling. |
Voeren planning- en voortgangsgesprek en opmaken evaluatie- en beoordelingsgesprek (waaronder een eventueel verbeterplan) algemeen directeur door de portefeuillehouder P&O. Vaststellen beoordeling door het college; Voeren planning- en voortgangsgesprek en opmaken evaluatie- en beoordelingsgesprek (waaronder een eventueel verbeterplan) directeur door de algemeen directeur. Vaststellen beoordeling door de algemeen directeur; Voeren planning- en voortgangsgesprek en opmaken evaluatie- en beoordelingsgesprek (waaronder een eventueel verbeterplan) teamleider door de directeur. Vaststellen beoordeling door de directeur; Voeren planning- en voortgangsgesprek en opmaken evaluatie- en beoordelingsgesprek (waaronder een eventueel verbeterplan) overige medewerkers: teamleider. Vaststellen beoordeling door de directeur; Behoudens besluitvorming ten aanzien van een verbeterplan; Met inachtneming van de Beleidslijn beoordelen en flexibel belonen. |
|
1.7 Het besluiten tot toekennen van vergoedingen voor:
|
De algemeen directeur besluit tot toekenning van vergoedingen voor reis- en verblijfkosten en schade aan kleding en uitrusting van directeuren; De directeuren besluit tot toekenning van vergoedingen voor reis- en verblijfkosten en schade aan kleding en uitrusting van teamleiders; Teamleiders besluiten tot toekenning van vergoeding voor overwerk, reis- en verblijfkosten en schade aan kleding en uitrusting van hun teammedewerkers. |
|
1.8 Het besluiten over de toekenning van zwangerschaps-, bevallings-, ouderschaps-, adoptie en pleegzorgverlof. |
De algemeen directeur beslist over de toekenning aan directeuren; De directeuren beslissen over de toekenning aan hun teamleiders; De teamleiders beslissen over de toekenning aan van hun teammedewerkers. |
|
1.9 Het besluiten over de toekenning van calamiteitenverlof, kort- en langdurend zorgverlof. |
De algemeen directeur beslist over de toekenning aan directeuren; De directeuren beslissen over de toekenning aan hun teamleiders; De teamleiders beslissen over de toekenning aan van hun teammedewerkers. |
|
1.10 Het besluiten over de toekenning van een ambtsjubileumgratificatie. |
De algemeen directeur beslist over de toekenning aan directeuren; De directeuren beslissen over de toekenning aan hun teamleiders; De teamleiders beslissen over de toekenning aan van hun teammedewerkers. |
|
De algemeen directeur beslist over de toekenning aan directeuren; De directeuren beslissen na overleg met de algemeen directeur over de toekenning aan hun teamleiders; De teamleiders beslissen na overleg met de algemeen directeur over de toekenning aan van hun teammedewerkers; |
||
Betreft geen algemene inhuur van inhuur van externe medewerkers zoals bedoeld in 1.3 maar inhuur van adviseurs met specialistische kennis waarover de ambtelijke organisatie niet beschikt; Uitsluitend na akkoord van de algemeen directeur; Inhuren juridisch adviseurs in overleg met Juridische Zaken; |
||
Binnen het kader van artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht. |
||
1.14 Het horen van aanvragers resp. (derde-) belanghebbenden. |
||
1.18 Het afwijzen van een aanvraag wanneer geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden worden vermeld onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beschikking. |
Beleidsmedewerker A, B, C en D |
Indien na een geheel of gedeeltelijk afwijzende beschikking een nieuwe aanvraag wordt gedaan, is de aanvrager gehouden nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden te vermelden (artikel 4:6, eerste lid, Awb). |
1.19 Het besluiten om een aanvraag niet te behandelen indien de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag. |
Alleen na gelegenheid tot aanvulling daarvan overeenkomstig artikel 4:5 Awb. |
|
1.20 Het niet in behandeling nemen van een klacht die niet voldoet aan de vereisten van artikel 9:4, tweede lid, van de Awb. |
Mits de betreffende functionaris door het college is aangewezen als klachtencoördinator. |
|
1.21 Het niet-ontvankelijk verklaren van een klager indien het niet gaat om een klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb. |
Mits de betreffende functionaris door het college is aangewezen als klachtencoördinator. |
|
1.22 Het aanhouden van een verzoek om vergoeding van schade, die het gevolg is van de uitoefening door de gemeente van aan het publiekrecht ontleende bevoegdheid (zelfstandig schadebesluit). |
Betreft een beslissing op een prematuur verzoek: het schadeverzoek wordt op voorhand ingediend tegen het schadeveroorzakende besluit en dus hangende de procedure over het schadeveroorzakende besluit. |
|
Directeur grote projecten Projectleider A, B en C |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.24 Besluiten tot het voeren van een inkoop/aanbestedingsprocedure (enkelvoudig, meervoudig, nationale en Europese procedures) na beschikbaarstelling van het budget zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
Deelprojectleider Directeur grote projecten |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
1.25 Aankondigen Europese en nationale aanbestedingen zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
Deelprojectleider Directeur grote projecten |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
1.26 Publiceren enkel- en meervoudige onderhandse aanbestedingen zoals bedoeld in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.27 Afwijken van de Algemene Inkoop voorwaarden voor leveringen en diensten bij het aangaan van overeenkomsten/verlenen opdrachten. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Na advies adviseur belast met taakveld inkoop; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.28 Besluiten tot het onregelmatig of onaanvaardbaar verklaren van de inschrijving zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; |
|
1.29 Besluiten tot het nemen van een afwijzingsbesluit zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012 en het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid. |
|
1.30 Besluiten tot het aangaan van een(raam)overeenkomst/verlenen van opdracht voor werken, leveringen en diensten. |
Voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft; Het mandaat van de voorzitter en secretaris van de ondernemingsraad is beperkt tot het aangaan van een (raam)overeenkomst voor leveringen en diensten omdat werken niet binnen het taakveld van de ondernemingsraad vallen. |
1.31 Besluiten tot opdracht van meer- of minderwerk zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.32 Aanwijzen directie o.g.v. Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) voor de uitvoering van werken. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.33 Besluiten tot verrichten van (overige)(rechts)handelingen t.a.v. de aanbestedingsprocedure of uitvoering van de(raam)overeenkomst (bijv. nadere overeenkomst, tussentijdse vragen, mogelijkheid tot ingebrekestelling op grond van de Algemene Inkoopvoorwaarden). |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; |
|
1.34 Afhandelen klachten betreffende aanbestedingsprocedure (Klachtenmeldpuntaanbestedingen) zoals bedoeld in het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Vlissingen. |
Uitsluitend voor zover dit geschiedt conform het Inkoop- en aanbestedingsbeleid; Ambtelijk opdrachtgever uitsluitend wanneer hij niet zelf heeft aanbesteed. |
|
1.35 Het besluiten tot uitvoeren van aanbestedingen met betrekking tot de inkoop van energie. |
Conform protocol uitvoeren aanbestedingen van elektriciteit en gas (B&W-besluit van 30 september 2014 (589971). |
|
1.36 Het geven van opdrachten tot betaalbaarstelling en inning alsmede alle correspondentie daarover. |
||
1.37 Het besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist, waaronder begrepen het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte. |
||
1.38 Het aanwijzen als procesvertegenwoordiger van ambtelijke vertegenwoordigers in bestuursrechtelijke rechtsgedingen. |
||
1.39 Het indienen van een conclusie van antwoord, conclusie van dupliek, pleitnota of verweerschrift ten behoeve van rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures. |
||
1.40 Het vertegenwoordigen van de gemeente Vlissingen bij alle buitengerechtelijke rechtshandelingen waarbij krachtens besluit van het bevoegde bestuursorgaan door de gemeente: goederen in de zin van artikel 1, Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek worden gekocht, verkocht, geruild of bezwaard en; borg wordt gestaan voor de nakoming van een verbintenis tot betaling van rente en aflossing van leningen, aangegaan ten behoeve van het in eigendom verkrijgen van een woning. |
Zie bijlage 3. Bij verhindering van de gemachtigde ambtenaren wordt tevens machtiging verleend aan de aangewezen medewerkers van notariskantoren, zolang zij daar werkzaam zijn. |
|
1.41 Het aangaan, wijzigen of opzeggen van enige overeenkomst niet zijnde een werk, dienst of levering. |
Niet van toepassing op verhuur en (ver)koop van gemeentelijke grond/gebouwen. Bij huur tot 10% van de op basis van het aantal vierkante meters marktconforme huursom; Niet van toepassing op werken, diensten en leveringen; Tot een maximumbedrag van €25.000 exclusief BTW per contractperiode; Financiële verplichting passend binnen en in overeenstemming met het doel van het budget; Uitsluitend en voor zover afgestemd en geaccordeerd door het BVO voor zover het I&A producten of diensten, ICT-infrastructuur of applicaties betreft. |
|
1.42 Het aangaan van overeenkomsten en het doen van uitgaven ten behoeve van het bestrijden van een calamiteit. |
Officier van dienst, algemeen commandant en teamleider bevolkingszorg (allen als zodanig aangewezen door de algemeen directeur in het kader van de rampenbestrijding) |
Tot maximaal € 25.000,- exclusief BTW per gebeurtenis; Vanaf €10.000 exclusief BTW uitsluitend na consultatie algemeen directeur of diens plaatsvervanger. |
Alleen ten behoeve van (mede) door het college of de raad geïnitieerde activiteiten; |
||
1.44 Het namens burgemeester en wethouders aanvragen van een omgevingsvergunning of andere vergunning ten aanzien waarvan het college van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is. |
||
1.46 Het nemen van besluiten tot handhaving in geval van overtredingen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), de Woningwet, het Bouwbesluit, het Asbestverwijderingsbesluit, de bouwverordening, de Drank- en Horecawet, het Activiteitenbesluit, de Wet milieubeheer, de Waterwet, de Wet geluidhinder, de Wet op de kansspelen, de Meststoffenwet, de Wet bodembescherming, het Vuurwerkbesluit, het Besluit beheer autowrakken, het Besluit gebruik meststoffen, de IJkwet, de Wet inzake de luchtverontreiniging, de Algemene plaatselijke verordening, de Opiumwet, de Afvalstoffenverordening, de Verordening speelautomatenhallen, de Destructieverordening, de Zondagswet, de Geluidmeetdienst, de Marktverordening, de Huisvestingsverordening en de Havenbeheersverordening. |
Met inachtneming van de beleidsregel “Sanctiebeleid Bouwregelgeving”. |
|
1.47 Het invorderen van een dwangsom als bedoeld in artikel 5:37 van de Awb. |
||
1.48 Het opleggen van een bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 5:40 van de Awb. |
||
1.49 Het toepassen van kostenverhaal als bedoeld in artikel 5:25 van de Awb. |
||
1.50 Het verkopen, overdragen of vernietigen van opgeslagen zaken als bedoeld in artikel 5:30 van de Awb. |
||
1.51 Het nemen van beperkingenbesluiten als bedoeld in artikel 2 van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken ((Wkpb). |
||
1.52 Het doen van aangifte bij politie en justitie inzake de Paspoortwet, de Wegenverkeerswet, de Wet BRP, de Wet op de identificatieplicht en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens. |
Het mandaat voor de medewerkers van team VTH beperkt zich tot de wet Bibob en de Drank- en Horecawet. |
|
1.53 Het aanleveren van een brondocument met betrekking tot de ondergrond van Nederland of het continentaal plat aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 9 van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
Elektronisch en binnen 20 werkdagen na:
Medewerkers dienstverlening A, B en C uitsluitend voor zover dit de directie Dienstverlening betreft. |
|
1.54 Het opnieuw aanleveren van een brondocument aan Onze Minister als op grond van artikel 12, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond een brondocument is teruggezonden, zoals bedoeld in artikel 12, tweede lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
Binnen vier werkdagen na ontvangst van dat brondocument overeenkomstig de bij of krachtens de artikelen 9, vierde lid, en 10 gestelde eisen; Medewerkers dienstverlening A, B en C uitsluitend voor zover dit de directie Dienstverlening betreft. |
|
1.55 Het zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Basisregistratie Ondergrond:
|
Voor wat betreft het verzoek aan Onze Minister om het authentiek model tussentijds te actualiseren alleen indien de noodzaak daartoe dringend aanwezig is; Met inachtneming van artikel 4.1 van het Besluit BRO (uitzonderingen op de terugmeldplicht); Medewerkers dienstverlening A, B en C uitsluitend voor zover dit de directie Dienstverlening betreft. |
|
1.56 Het, voor zover dat ingevolge artikel 33, tweede lid noodzakelijk is, onderzoeken van het authentieke gegeven en het verstrekken van de resultaten van het nader onderzoek, aan Onze Minister, zoals bedoeld in artikel 33, derde lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
Zo spoedig mogelijk, maar niet later dan veertien weken na ontvangst van de melding; Medewerkers dienstverlening A, B en C uitsluitend voor zover dit de directie Dienstverlening betreft. |
|
1.57 Het aan Onze Minister ter inschrijving aanbieden van een krachtens artikel 9, eerste lid, aangewezen brondocument dat dateert van vóór het tijdstip van inwerkingtreding van de hoofdstukken 2 en 3 en de grondslag vormt voor een op dat tijdstip actueel gegeven over een verkenning, gebruiksrecht of constructie dat vóór dat tijdstip niet was opgenomen in de informatiesystemen, zoals bedoeld in artikel 40, eerste lid van de Wet Basisregistratie Ondergrond. |
Uiterlijk tot vijf jaar na genoemd tijdstip; Medewerkers dienstverlening A, B en C uitsluitend voor zover dit de directie Dienstverlening betreft. |
|
1.58 Het ontvangen van justitiële gegevens op grond van het Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens. |
Beleidsmedewerker B (taakveld Veiligheid) Adviseur B (taakveld Vergunningen en Handhaving) |
Het mandaat voor de procescoördinatoren van het Zorg- en Veiligheidshuis beperkt zich tot de wet BIJ. |
1.59 Het beheer ten aanzien van de hieronder volgende Reglementen persoonsregistratie: |
||
Bijlage 3 Machtiging privaatrechtelijke rechtshandelingen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-312027.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.