Wijziging van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2019

De raad van de gemeente Westerkwartier,

 

Gelezen het voorstel wijziging van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2019 6 december 2019,

 

Besluit:

 

vast te stellen de volgende wijziging van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2019;

 

 

 

Artikel I

  • A.

    Artikel 9, lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 1.

      De raadsvergaderingen vinden in de regel eens per vier weken plaats op woensdag om 19.30 uur en eindigen in de regel niet later dan 23.00 uur.

 

  • B.

    Artikel 12, lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 1.

      Ingekomen stukken worden door de griffie op een lijst geplaatst met een advies voor afdoening. De lijst en de daarop vermelde stukken zijn beschikbaar via het RIS en het BIS.

 

  • C.

    Artikel 12, lid 2 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 2.

      De ingekomen stukken zijn openbaar, tenzij de aard ervan zich op grond van de Wet openbaarheid bestuur en/of de AVG daartegen verzet.

 

  • D.

    Artikel 12, lid 3 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 3.

      Wanneer de inhoud van een ingekomen stuk daartoe aanleiding geeft wordt deze zo spoedig mogelijk door of namens de griffier per e-mail aan de raadsleden verzonden. Het stuk wordt eveneens op de eerstvolgende lijst van ingekomen stukken geplaatst.

 

  • E.

    Artikel 12, lid 4 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 4.

      Een ingekomen stuk waarover de raad naar het oordeel van het fractievoorzittersoverleg een besluit ter afdoening dient te nemen of anderszins over dient te spreken, wordt met een afdoeningsvoorstel van de voorzitter en griffier aan de raad voorgelegd en behandeld in de eerstvolgende raadsvergadering. In voorkomende gevallen kan het fractie-voorzittersoverleg een afdoeningsvoorstel formuleren.

 

  • F.

    Artikel 12, lid 5 wordt gewijzigd en komt te luiden als volg:

    • 5.

      Wanneer een raadslid een op de lijst geplaatst ingekomen stuk wenst te bespreken dan wordt per e-mail voorafgaand aan de raadsvergadering een gemotiveerd verzoek om agendering ingediend bij de griffier.

 

  • G.

    Artikel 12, lid 6 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

    • 6.

      Indien de raad instemt met het voorstel een ingekomen stuk te bespreken in een raadsoverleg zoals bedoeld in artikel 12, lid 5, dan wordt dit ter verdere afhandeling voorgelegd aan de agendacommissie.

 

  • H.

    Artikel 15, lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volg:

    • 1.

      Behalve een raadsvergadering kan er ook een raadsoverleg of raadsactiviteit worden belegd. Raadsoverleggen vinden in de regel eens per vier weken plaats op de woensdag twee weken voorafgaande aan de raadsvergadering. Raadsactiviteiten vinden in de regel eens per twee weken plaats op de woensdagen wanneer er geen raadsoverleggen en raadsvergaderingen zijn.

 

  • I.

    lid 2 en lid 3 van artikel 48 worden vernummerd tot lid 3 en lid 4 en er wordt een nieuw lid 2 ingevoegd dat komt te luiden als volgt:

    • 2.

      Voor het aanvragen van een interpellatiedebat is vereist dat 1/5 van het aantal leden van de raad of twee raadsfracties dit verzoek ondersteunen.

 

Artikel II

Deze wijziging van het Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Westerkwartier 2019 treedt in werking op de eerste dag na die, waarop zij bekendgemaakt is.

 

 

 

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Westerkwartier,

d.d. 11 december 2019.

A. van der Tuuk, voorzitter

J.L. de Jong, griffier

Naar boven