Vijfde wijziging Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Veenendaal

Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Veenendaal, ieder voor zover bevoegd;

Overwegende dat

  • per 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking treedt waardoor de CAR-UWO en de aanvullende lokale regelingen worden vervangen door de Cao Gemeenten en het Personeelshandboek;

  • per 1 januari 2020 de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg in werking treedt;

  • het wenselijk is naast bevoegdheden van deze nieuwe regelingen ook bevoegdheden op basis van de Verordening duurzaamheidslening gemeente Veenendaal en de Wet basisregistratie grootschalige topografie te mandateren;

 

Gelet op

  • afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit

vast te stellen het Besluit tot vijfde wijziging van het Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen gemeente Veenendaal (vijfde wijziging Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Veenendaal)

 

Artikel I Wijziging Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen gemeente Veenendaal

Het Mandaatbesluit wordt als volgt gewijzigd.

 

  • A.

    In bijlage II wordt in het hoofdstuk Directie en afdelingen, Algemene bevoegdheden de tabel Rechtspositieregeling – Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), Uitwerkingsovereenkomst (UWO), lokale aanvullingen/regelingen vervangen door:

Cao Gemeenten, personeelshandboek (lokale regelingen) en Burgerlijk Wetboek

Algemene opmerkingen:

  • De (onder)gemandateerde kan ten aanzien van zichzelf geen bevoegdheden in mandaat uitoefenen (bevoegdheid gaat naar hiërarchisch hogere niveau);

nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Afwijzen van interne sollicitanten.

 

B & W

ADir

 

AM

 

  • 2.

     

Afwijzen van externe sollicitanten.

 

B & W

ADir

 

*

MW: van het team P&O van de afdeling Middelen

 

  • 3.

     

Aangaan, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst van (on)bepaalde tijd.

B & W/B

ADir

AM

Basis: Nota werving en selectie.

Aanstelling van de Afdelingsmanagers vindt plaats door B&W

 

Hieronder valt ook de oproepovereenkomst

  • 4.

     

Aangaan van een vaststellingsovereenkomst

B & W/ B

ADir

DirB

 

  • 5.

     

Aangaan, wijzigen en beëindigen van een detacherings-overeenkomst/ stage-overeenkomst/ werkervaringsplaatsovereenkomst/ vakantiekrachtovereenkomst/vrijwilligersovereenkomst .

B & W/ B

ADir

AM

 

  • 6.

     

Aangaan van een contract voor inhuurkracht/ intermediair/ uitzendkracht.

B&W/ B

ADir

AM

 

  • 7.

     

Het beslissen met betrekking tot salaris, salaristoelagen, vergoedingen en flexibele beloning o.g.v. H 3/ H 7

B & W

ADir

AM

 

  • 8.

     

Het toekennen van een voorschot op het salaris of Individueel Keuzebudget.

B & W

ADir

AM

 

  • 9.

     

Afgeven werkgeversverklaring.

B & W

ADir

 

MW

MW: van het team P&O van de afdeling Middelen

 

  • 10.

     

Besluiten op verzoek verkoop bovenwettelijke vakantie-uren o.g.v. H 6.

B & W

ADir

AM

 

  • 11.

     

Besluiten op verzoeken met betrekking tot vakantie, verlof, calamiteitenverlof o.g.v. H 6 in samenhang met de Wet arbeid en zorg:

B & W

ADir

AM/TC

Zoals:

  • Vakantieverlof

  • Kortdurend zorgverlof

  • Langdurend zorgverlof

  • Buitengewoon verlof (betaald of onbetaald)

  • Ouderschapsverlof

  • Adoptie- en pleegzorgverlof

  • Onbetaald verlof

  • Zwangerschap-en bevallingsverlof

  • 12.

     

Toekenning uitkering o.g.v. H 10

B & W

ADir

AM

Zoals:

• Aanvullende uitkering

• Na-wettelijke uitkering

• Overlijdensuitkering

• Bijzondere uitkering

  • 13.

     

Het aanwijzen van een werknemer voor het verrichten van andere werkzaamheden in buitengewone omstandigheden/ werkzaamheden te verrichten in het kader van de Wet veiligheidsregio’s o.g.v. H 11.

B & W

ADir

 

 

  • 14.

     

Het schorsen als ordemaatregel

B & W

ADir

DirB

 

  • 15.

     

Het opleggen van een sanctie

B & W

ADir

DirB

 

  • 16.

     

Besluiten op een opleidingsverzoek/verzoek om loopbaanadvies o.g.v. H 8.

B & W

ADir

AM/TC

 

  • 17.

     

Het vastleggen van afspraken in een persoonlijk ontwikkelingsplan o.g.v. H 8.

B & W

ADir

AM/TC

POP

  • 18.

     

Het vaststellen van een opleidingsplan o.g.v. H 8

B & W

ADir

AM

 

  • 19.

     

Toekennen van een maaltijdvergoeding o.g.v. de Regeling maaltijdvergoeding.

B & W

ADir

AM/TC

Geldt uitsluitend voor medewerkers die vallen onder de bijzondere regeling

  • 20.

     

Uitvoeren van formatie- en bezettingswijzigingen .

B & W

ADir

DirB

 

  • 21.

     

Besluiten op verzoek Vitaliteitspact o.g.v. regeling Vitaliteitspact.

B & W

ADir

DirB

 

  • 22. 

     

Het opstellen van beoordelingen.

B & W

ADir

AM/TC

 

  • 23.

     

Het vaststellen van een generieke functiebeschrijving o.g.v. Regeling functiebeschrijven en – waarderen.

B & W

ADir

 

 

  • 24.

     

Het indelen van een werknemer in een generiek profiel o.g.v. Regeling functiebeschrijven en –waarderen.

B & W

ADir

DirB

 

  • 25.

     

Aflossing gemeentelijke hypothecaire geldlening.

B & W

ADir

DirB

 

 

Ambtenarenwet 2017

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toegekend

aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

1.

Aanwijzing/ intrekking als onbezoldigd ambtenaar op grond van artikel 1 en 2.

B & W

ADir

 

Te denken valt aan de volgende functies:

  • toezichthouder met/zonder opsporingsbevoegheid

  • belastingdeurwaarder

  • invorderings- of heffingsambtenaar

2.

Het opleggen van voorwaarden/ een verbod tot het verrichten van nevenwerkzaamheden o.g.v. de Ambtenarenwet 2017/ Gedragscode ambtelijke integriteit

B & W

ADir

AM

 

 

  • B.

    In bijlage II wordt in het Hoofdstuk Directie:

    • a.

      de tabel Gemeentewet, Rechtspositieregeling – Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), Uitwerkingsovereenkomst (UWO), Sociaal Statuut en overige lokale regelingen vervangen door:

Gemeentewet

Nr.

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Uitzonderingen/ Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente met uitzondering van de organisatie van de griffie, voor wat betreft:

  • a.

    organisatiestructuur;

  • b.

    inrichtingsplan;

  • c.

    formatie- en bezetting;

  • d.

    herschikking van taken;

o.g.v. art. 160 lid 1 sub c Gemeentewet jo artikel 1:3 Sociaal Statuut

B & W

ADir

 

De regels worden vastgesteld na:

  • overleg:

    • met het college bij majeure wijzigingen; of,

    • met portefeuillehouder bij overige wijzigingen;

  • advisering of instemming van de OR; en,

  • indien vakbonden van mening zijn dat aanvullende afspraken moeten worden gemaakt (bij ingrijpende personele gevolgen), overeenstemming in het Lokaal Overleg is bereikt over het door de gemeente Veenendaal opgestelde Sociaal Statuut/ Sociaal Plan.

 

  •  

    • b.

      komt de tabel Rechtspositieregeling – Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling (CAR), Uitwerkingsovereenkomst (UWO), lokale aanvullingen/regelingen te vervallen.

 

  • C.

    In bijlage II wordt in het hoofdstuk Maatschappelijke ondersteuning een nieuwe tabel Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg ingevoegd na de tabel Verordening toegang en toeleiding jeugdhulp Veenendaal, Nadere regels toegang en toeleiding jeugdhulp Veenendaal:

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Het in behandeling nemen van een melding over een persoon voor wie het noodzakelijk is om te onderzoeken of hij/zij verplichte GGZ nodig heeft, op grond van art. 5:1.

B & W

ADir

*

De eerste melding komt bij de Wmo frontoffice binnen

  • 2.

     

Uitvoeren verkennend onderzoek en inwinnen advies bij onafhankelijke externe deskundige of bij een afdeling van de gemeente, op grond van art. 5:2 lid 2.

B & W

ADir

MW

Wanneer het een melding is in het kader van de WvGGZ zijn er drie verbindingsfunctionarissen zorg en veiligheid in dienst van de gemeente om dit verkennend onderzoek uit te voeren.

  • 3.

     

Indienen aanvraag als bedoeld in artikel 5:3 en daarover degene die de melding heeft gedaan voor zover het een persoon betreft als bedoeld in artikel 5:2 lid 5, berichten, op grond van artikel 5:2 lid 3.

B & W

ADir

TC

één van de drie verbindingsfunctionarissen zorg en veiligheid bereid dit voor en laat ondertekenen door de TC.

  • 4.

     

De melder, voor zover het een persoon betreft als bedoeld in artikel 5:2 lid 5, berichten dat geen noodzaak tot verplichte zorg aanwezig is, op grond van artikel 5:2 lid 4.

B & W

ADir

TC

één van de drie verbindingsfunctionarissen zorg en veiligheid bereid dit voor en laat ondertekenen door de TC.

  • 5.

     

Verkennend onderzoek aanbieden aan de officier van Justitie voor een besluit op een zorgmachtiging voor verplichte zorg, op grond van artikel 5:2 lid 5.

B & W

ADir

TC

één van de drie verbindingsfunctionarissen zorg en veiligheid bereid dit voor en laat ondertekenen door de TC.

  • 6.

     

Besluiten van de officier van Justitie doorgeven aan de betrokken personen.

B & W

ADir

TC

één van de drie verbindingsfunctionarissen zorg en veiligheid beried dit voor en laat ondertekenen door de TC.

 

  • D.

    In bijlage II wordt in het hoofdstuk Wijk- en Stadsbeheer na de tabel Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen een nieuwe tabel Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet BGT) ingevoegd:

Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet BGT)

  • GB: Geometriebeheerder

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden/ opmerkingen

  • 1.

     

het zorgdragen voor het bijhouden van de geografische gegevens in de BGT door het langs elektronische weg leveren aan het Kadaster van de gegevens, op grond van art. 11.

B & W

ADir

GB

 

 

  • 2.

     

het zorgdragen voor afstemming met andere in de Wet BGT genoemde bronhouders over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen, o grond van art. 12.

B & W

ADir

GB

 

  • 3.

     

het voldoen aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus bij het leveren van een geografisch gegeven op grond van art. 13.

B & W

ADir

GB

 

  • 4.

     

het zorgdragen dat een in de BGT weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld, op grond van art. 14.

B & W

ADir

GB

 

  • 5.

     

het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, lid 1 Wet BGT in onderzoek zetten van een geografisch object waarop de melding betrekking heeft, het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en het na opneming van het authentiek gegeven onverwijld leveren hiervan en het bericht dat het geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft niet langer in onderzoek is aan het Kadaster, op grond van artt. 27 en 28.

B & W

ADir

GB

 

  • 6.

     

het jaarlijks verrichten van een onderzoek naar de uitvoering van de krachtens de Wet BGT geldende verplichtingen en het zenden van een afschrift van de resultaten van dit onderzoek aan de Minister van BZK.

B & W

ADir

GB

 

 

  • E.

    In bijlage II wordt in het Hoofdstuk Wonen en Leven na de tabel Verordening Blijverslening gemeente Veenendaal een nieuwe tabel Verordening Duurzaamheidslening gemeente Veenendaal ingevoegd:

Verordening Duurzaamheidslening gemeente Veenendaal

Nr

Omschrijving bevoegdheid

Wettelijk

toege-kend aan

Mandaat

Onder-

Mandaat

Bijzondere voorwaarden

  • 1.

     

Besluiten op een aanvraag om het toekennen van een duurzaamheidslening op grond van artt. 7 t/m 12.

B & W

ADir

AM/TC

Inclusief vaststellen hoogte duurzaamheidslening.

Vanwege een spoedig verloop van de procedure kan zowel de TC leefbaarheid en veiligheid als TC ruimtelijke ordening en bouwen als TC toezicht en handhaving worden ondergemandateerd door de AM.

 

Artikel II Inwerkingtreding

  • 1.

    De leden D en E van artikel I treden in werking op de dag na de bekendmaking en werken terug tot en met 1 januari 2019.

  • 2.

    De leden A, B en C van artikel I treden in werking op 1 januari 2020.

 

Artikel III Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: vijfde wijziging Mandaatbesluit ambtelijke organisatie en externen Veenendaal.

 

Vastgesteld in de vergadering van 17 december 2019,

 

mevrouw drs. A.P.W van de Klift

secretaris

 

de heer K.J.G Kats

burgemeester

 

Naar boven