Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2019, 311102 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2019, 311102 | Overige besluiten van algemene strekking |
Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Almere
Burgemeester en wethouders van de gemeente Almere,
• de artikelen 3.2, 3.8, 3.9 en 3.21 van de Wet basisregistratie personen (Wet brp);
• de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) (VERORDENING (EU) 2016/679
betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van
persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van
Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG (UAVG);
• artikel 156 van de Gemeentewet;
• de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Almere;
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
Gelet op artikel 3.9 van de Wet brp en met inachtneming van het bepaalde in artikel 3 van dit reglement, kunnen over een ingeschrevene van de gemeente Almere gegevens uit de basisregistratie personen worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan, gelet op het artikel 3.9, vierde lid, van de Wet brp uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Intrekking oude reglementen
Het Reglement basisregistratie personen gemeente Almere zoals vastgesteld op 9 september 2014 en met terugwerkende kracht inwerkinggetreden op 6 januari 2014 en het Reglement basisregistratie personen gemeente Almere zoals vastgesteld op 5 december 2017 en inwerkinggetreden op 20 december 2017 worden ingetrokken.
Handhaving openbare orde en veiligheid, gelasten inbewaringstelling bij weigering opname in psychiatrisch ziekenhuis, crisisbeheersing en rampenbestrijding, felicitaties bij jubilea, uitreiking koninklijke onderscheidingen. |
Personen die vallen onder de doelgroep openbare orde en veiligheid, personen t.a.v. wie inbewaringstelling wordt gelast/ slachtoffers crisis, zijn echtgenoot, wettelijk vertegenwoordiger of naaste (familie), personen die aan de criteria jubilea en koninklijke onderscheiding voldoen. |
Wet Bopz1, Wet veiligheidsregio’s, Wet instelling van de Orde van Oranje-Nassau, Wet instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw. |
||||
Behandeling aanvragen om uitkeringen, maatschappelijke ondersteuning, gehandicaptenparkeerkaarten, zorg voor ouderen en jongeren, schuldhulpverlening en leerlingenvervoer, en leerplichtigheid en uitvoering RMC-functie. |
Aanvragers, ouders/ voogden/verzorgers van leerlingen en leerlingen zelf. |
Participatiewet, Wmo, Regeling gehandicaptenparkeerkaart, Wsw, Jeugdwet, gemeentelijke verordening leerlingenvervoer, Leerplichtwet, WPO, WVO, WEB, WEC. |
||||
Inning gemeentelijke belastingen en heffingen, en waardering onroerende zaken |
||||||
Wabo en aanverwante regelgeving, APV, Wet op de kansspelen, Drank- en Horecawet, Winkeltijdenwet en Awb. |
||||||
Onderzoek i.v.m. bijhouding brp, behandeling aanvragen reisdocumenten, rijbewijzen, VOG en verzoeken om naturalisatie en optie, bijhouding burgerlijke stand en organisatie verkiezingen en referenda. |
Wet brp, Paspoortwet, Reglement rijbewijzen, Beleidsregels VOG-NP-RP 2018, Boek 1 en 10 BW, RWN, Kieswet, Wet raadgevend referendum. |
|||||
Registratie zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken. |
||||||
Huisvesting, woonruimteverdeling, grondzaken, bijhouding BAG, gebouwen- en gegevensmanagement. |
Huisvestingswet 2014, gemeentelijke huisvestingsverordening, Wet BAG. |
|||||
Awb, Wabo, APV, Participatiewet, Wet brp, Aanwijzingsbesluit Minister voor Rechtsbescherming, afvalstoffenverordening. |
||||||
Opsporing woonfraude, huisvesting- en woonruimteverdeling, behandeling urgentieaanvragen. |
||||||
Stadsreiniging en behandeling aansprakelijkheidstelling (publiekrechtelijk). |
Bijlage 1, tabel 2: Gegevens per profiel (kruisjestabel)
Bijlage 2 behorend bij artikel 3 Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Almere
Toelichting Reglement gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Almere
Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder gemeenten, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Gba) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid. Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de Gba, de Wet Gba, vervangen door de Wet basisregistratie personen (Wet brp). In deze wet wordt het verwerken van persoonsgegevens en de bescherming daarvan (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet brp.
De gemeente verwerkt bij verstrekking van gegevens aan organen van de gemeente naast persoonsgegevens waarvan de verwerking en bescherming worden geregeld in de Wet brp in hetzelfde systeem ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ zoals voorletters, de burgerlijke staat, gezinsverhoudingen en adreshistorie. De verwerking en de bescherming van deze persoonsgegevens worden geregeld in de AVG en de Uitvoeringswet AVG en dus niet in de Wet brp.
Bevoegdheid college van burgemeester en wethouders
De wetgever laat het regelen van de verstrekking van gegevens uit de brp aan binnengemeentelijke organen en aan derden over aan de gemeenteraad. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.
De gemeenteraad heeft op 2 oktober 2014 in de ‘Verordening basisregistratie personen gemeente Almere’ geregeld zowel de verstrekkingen aan organen als, onder bepaalde voorwaarden, de verstrekkingen aan derden over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. Deze verordening is met terugwerkende kracht op 6 januari 2014 in werking getreden.
Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’
De verstrekking van persoonsgegevens uit de brp van de inwoners van de gemeente Almere aan binnengemeentelijke organen (medewerkers/ teams/ afdelingen) en aan derden wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet brp. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte’ gegevens is te vinden in artikel 6, lid 1, onder e, van de AVG.
Dit reglement gaat dus niet over gegevensverstrekking door het college van burgemeester en wethouders die al is geregeld in de Wet brp zelf in hoofdstuk 3, paragraaf 2, en daarop gebaseerde regelgeving.
De begrippen uit de Wet brp die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement zijn overgenomen van artikel 1 van de Wet brp. Het betreft de begrippen basisregistratie, orgaan, ingeschrevene en derde.
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Almere beheerde voorzieningen die persoonsgegevens bevatten over ingezetenen van Nederland respectievelijk inwoners van de gemeente Almere. De basisregistratie bevat persoonsgegevens over niet-ingezetenen (RNI) voor zover de Wet brp daarin voorziet.
Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van de gemeente Almere. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep personen (team of afdeling).
Degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen.
Een derde is volgens de Wet brp elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van de gemeente Almere aan binnengemeentelijke organen (medewerkers/ teams/ afdelingen) van de gemeente Almere. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de lokale of wettelijke taak van de betreffende organen (artikel 3.8, tweede lid, van de Wet brp).
De bevoegdheid om de verstrekking van gegevens uit de brp aan de binnengemeentelijke organen te regelen, is uit praktische overwegingen gemandateerd aan de afdelingsmanager Burgerzaken. Dit biedt de mogelijkheid om op flexibele wijze te kunnen inspelen op de voortdurende wijzigende vraag om gegevens uit de organisatie.
In bijlage 1, tabel 1, van dit reglement is het overzicht opgenomen van wettelijke en lokale taken waarin staat aangegeven voor welk profiel/ soort verstrekking de medewerkers/teams/afdelingen in aanmerking komen ter uitvoering hiervan. In bijlage 1, tabel 2, van dit reglement staat opgenomen op grond van welk profiel welke gegevens precies worden verstrekt.
Artikelen 2 en 3. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft in de verstrekking van gegevens uit de brp aan een groot aantal derden reeds voorzien in de Wet brp en in het Besluit brp. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is het gemeentebestuur bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, die samenvallen met een gemeentebelang, aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor persoonsgegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Almere. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren zoals opgenomen in bijlage 2 van dit reglement.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.
Op grond van artikel 3.9, vierde lid, van de Wet brp kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 4 Intrekking oude reglementen
Bij inwerkingtreding van dit reglement, dient het vorig geldende reglement te worden ingetrokken. Bij vaststelling van het vorige reglement is echter per abuis vergeten het daarvoor geldende reglement in te trekken om welke reden dat nog oudere reglement ook alsnog moet worden ingetrokken.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
Het reglement treedt in werking op dezelfde dag waarop de Verordening tot wijziging van de Verordening basisregistratie personen in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-311102.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.