Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 311069 | Beleidsregels |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 311069 | Beleidsregels |
Beleidsregel handhaving Drank- en Horecawet
In 2016 en 2017 zijn er handhavingscontroles uitgevoerd met betrekking tot naleving van de wettelijke bepaling over vaststelling van de leeftijd bij alcoholverstrekking in horeca lokaliteiten van para-commerciële ondernemingen. Uit deze controles is gebleken dat de leeftijd van bezoekers in horeca lokaliteiten niet of nauwelijks gecontroleerd werd door de para-commerciële ondernemingen.
Als gevolg hiervan heeft het bureau "Objectief" in 2018 bij twaalf Nijmeegse sportverenigingen een pilot uitgevoerd om de naleving van de Drank- en horecawet te verbeteren ten aanzien van de leeftijdsvaststelling bij alcoholverstrekking.
Het resultaat was dat gedurende de looptijd van de pilot het nalevingspercentage is gestegen, de bewustwording met het oog op het belang van naleving van de leeftijdsgrens is toegenomen en dat hiermee is aangetoond dat een systeem van zelfregulering kans van slagen heeft in sportkantines van para-commerciële ondernemingen die met barvrijwilligers werken.
De basis van een systeem van zelfregulering wordt gevormd door een vaststellingsovereenkomst waarbij de gemeente, Objectief en deelnemende para-commerciële ondernemingen partij zijn. Zelfregulering is geen vrijblijvende keuze. Daarom is het belangrijk dat de afspraken juridisch afdwingbaar zijn en wordt een vaststellingsovereenkomst gesloten, waarin voor partijen bindende afspraken worden vastgesteld.
Deze wijzigingen nopen tot een aanpassing van het bestaande handhavingsprotocol voor de Drank- en Horecawet.
De burgemeester kon al de vergunning intrekken van een horecabedrijf, maar nu kan hij deze ook schorsen (artikel 32 Drank- en Horecawet). De Drank- en Horecavergunning kan voor maximaal 12 weken geschorst worden. De burgemeester bepaalt de lengte van de schorsingsperiode aan de hand van de ernst van de overtreding.
De burgemeester kan zonder tussenkomst van de rechter een bestuurlijke boete opleggen (artikel 44a Drank- en Horecawet e.v.). In het Besluit Bestuurlijke Boete Drank- en Horecawet is bepaald bij welke overtredingen een bestuurlijke boete kan worden opgelegd en welk boetebedrag daarbij hoort. De boetebedragen komen toe aan de gemeente. Anders dan bestuursdwang en dwangsom is dit geen reparatieve sanctie, bedoeld om de illegale situatie te herstellen, maar een punitieve sanctie, bedoeld om leed toe te voegen aan de overtreder, net als het strafrecht. Dit middel mag op grond van de wet niet worden ingezet indien de overtreding een direct gevaar voor de gezondheid of veiligheid van de mens tot gevolg heeft. Ook kan de boete niet samengaan met een strafrechtelijke aanpak. Volgens de Memorie van Toelichting is het de bedoeling dat de bestuurlijke boete de voorkeur geniet boven een strafrechtelijke afdoening. Daarom wordt, waar een bestuurlijke boete mogelijk is, voor dat middel gekozen boven de strafrechtelijke aanpak. Waar een bestuurlijke boete niet mogelijk is, wordt geverbaliseerd en de strafrechtelijke weg gevolgd.
De burgemeester kan supermarkten die drie keer in een jaar alcohol aan 18-minners verkopen aanpakken door de alcoholafdeling te sluiten (artikel 19a Drank- en Horecawet). De burgemeester bepaalt voor hoe lang dit verbod geldt: minimaal 1 week en maximaal 12 weken. Door middel van bestuursdwang kan de sanctie worden uitgevoerd.
In de Drank- en Horecawet is ook een nieuwe strafrechtelijke bepaling opgenomen. Jongeren onder 18 jaar zijn sinds I januari 2013 strafbaar als ze alcohol in bezit hebben (artikel 45 Drank- en Horecawet). De sanctie is een boete uit de eerste categorie en deze kan worden opgelegd door een BOA of politieagent.
artikel 3, lid 1 Drank- en Horecawet: Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning, terwijl niet voldaan kan worden aan de eisen van de Drank- en Horecawet (dus niet te legaliseren) of terwijl vergunning is geweigerd, geschorst, ingetrokken of aanvraag buiten behandeling is gesteld
artikel 3 Drank- en Horecawet: Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning
Voornemen kenbaar maken van bestuursdwang o.v.v. zienswijzetermijn. Na afloop zienswijzetermijn besluit tot last onder bestuursdwang, gericht op beëindiging alcoholverstrekking of exploitatie, tenzij inmiddels zicht bestaat op legalisatie. Indien bestuursdwang niet mogelijk is, bestuurlijke boete toepassen.
artikel 3 Drank- en Horecawet: Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf zonder (geldige) vergunning, terwijl ondernemer in het verleden heeft beschikt over een geldige vergunning voor deze inrichting, en deze inrichting onafgebroken heeft geëxploiteerd, maar door wijziging van onderneming of andere redenen de vergunning niet meer in overeenstemming is met de feiten.
Formele waarschuwing met termijn voor legaliseren situatie. Na ongebruikt verstrijken termijn het voornemen kenbaar maken tot toepassing bestuursdwang o.v.v. zienswijzetermijn. Na afloop zienswijze-termijn besluit tot last onder bestuursdwang, gericht op beëindiging alcoholverstrekking of exploitatie, tenzij inmiddels zicht bestaat op legalisatie.
Overtreding van artikel 24, lid 1 , lid 2 of lid 3 Drank- en Horecawet (o.a. niet aanwezig zijn van de leidinggevende in de (lokaliteiten van de) inrichting)
Overtreding van een bij of krachtens de artikelen 9 lid 3 en 4, 12 tot en met 17 Drank- en Horecawet gesteld verbod.
Overtreding van een bij of krachtens de artikelen 18, 19, 22, 25, 29 lid 3, artikel 35, 2e en 4e lid Drank en Horecawet gesteld verbod, beperking of voorschrift.
Handelen in strijd met de vergunningvoorschriften (uitgezonderd de voorschriften en beperkingen die op grond van artikel 2.3.1 a.3 APV krachtens artikel 25a tweede lid Drank- en Horecawet specifiek met het oog op de handhaving van de leeftijds- of alcoholmatigingsbepalingen zijn opgenomen)
Overtreding van het verbod van artikel 20, 1e en 2e lid Drank- en Horecawet (leeftijdsbepaling) door ondernemers als bedoeld in artikel 18, 2e lid of artikel 19, 2e lid sub a (supermarkten e.d.)
Overtreding van het verbod van artikel 20, 1e lid Drank- en Horecawet (leeftijdsbepaling) door andere ondernemers dan de bedoelde in artikel 18, 2e lid of artikel 19, 2e lid sub a (horecaondernemers en ontheffing houders art 35 Drank- en horecawet)
Overtreding van het verbod van artikel 20, 1e lid Drank- en Horecawet (leeftijdsbepaling) door andere ondernemers dan de bedoelde in artikel 18, 2e lid of artikel 19, 2e lid sub a, voor zover vallende onder de zelfregulering. Zelfregulering para-commercie is toegestaan onder de navolgende voorwaarden:
Overtreding van het verbod van artikel 20, 2e lid Drank- en Horecawet (leeftijdsbepaling) door slijterijen.
Overtreding van het verbod van artikel 20 4e lid Drank- en Horecawet (geen aanduiding leeftijdsgrenzen)
Overtreding van het verbod van artikel 20 5e lid Drank- en Horecawet (toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen)
Overtreding van het verbod van artikel 20 6e lid Drank- en Horecawet (verbod dienst te doen onder invloed)
Overtreding van het verbod van artikel 21 (alcoholverstrekking met risico op ordeverstoring etc.)
Overtreding van de verordenende bepalingen krachtens artikel 25a tot en met 25d Drank- en Horecawet, te weten artikel 2.3.1 a.3 APV en de op grond daarvan specifiek met het oog op de handhaving van leeftijds- of alcoholmatigingsbepalingen opgelegde vergunningsvoorschriften en 2.3.1 a.4 APV (happy hour)
Overtreding van de verordenende bepalingen krachtens artikel 4 Drank- en Horecawet, te weten artikel
2.3.1 a.2 1 e en 2e lid APV (paracommercie) en de overtreding van artikel 4 lid 5 Drank- en Horecawet
Overtreding verbod art. 45 Drank- en Horecawet (verbod alcohol meevoeren door jeugdige)
5. Uitgangspunten voor optreden conform dit protocol:
Indien na de 1e constatering een waarschuwing is gegeven, dient de 2e constatering in alle gevallen binnen een periode van 2 jaar gedaan te worden, om een maatregel op te kunnen leggen. Indien er na de waarschuwing een periode van meer dan 2 jaar is verstreken, wordt er bij een volgende constatering opnieuw een waarschuwing gegeven en wordt gehandeld alsof het de eerste overtreding betreft.
Een gegeven waarschuwing geldt niet alleen voor het geconstateerde feit, maar geldt als een algemene waarschuwing. Dit betekent dat als er binnen 2 jaar na de waarschuwing een andere overtreding geconstateerd wordt, dan degene die de aanleiding vormde voor de waarschuwing, dan wordt de waarschuwingsstap overgeslagen, indien een waarschuwing vereist is volgens het overzicht.
6. Zelfregulering para-commerciële ondernemingen
6.1 Zelfregulering para-commerciële ondernemingen
Zelfregulering is altijd een eigen keuze. De gemeente kan een dergelijke aanpak slechts van randvoorwaarden voorzien. Indien een para-commerciële onderneming niet kiest voor zelfregulering dan zal het toezicht op deze inrichtingen via de reguliere weg plaatsvinden, waarbij in geval van overtreding gesanctioneerd wordt met de bestuurlijke maatregelen die in het handhavingsprotocol staan beschreven.
Een vereniging beslist altijd zelf of zij het effectiever vindt om te participeren in afspraken over zelfregulering, inclusief de kosten die dat voor haar meebrengt, of dat ze deelneemt aan een systeem waarbij de gemeente handhaaft op basis van het handhavingsprotocol dat onderdeel uitmaakt van de beleidsregel handhaving Drank- en horecawet.
Zelfregulering ziet op een actief beleid van para-commerciële ondernemingen om in hun horeca lokaliteiten, waar vooral met barvrijwilligers wordt gewerkt, de wettelijke leeftijdsgrens voor alcoholverstrekking na te leven. Centraal daarbij staan bewustwording en gedragsverandering. Voorlopig wordt deze aanpak beperkt tot de sportclubs.
Om de inspanningen van de para-commerciële ondernemingen te ondersteunen, wordt gewerkt met een controle systeem "de kwaliteitsmethodiek leeftijdscontroles" dat de genoemde doelen faciliteert. Controles in het kader van naleving van de naleving van de wettelijke leeftijdsgrens worden uitgevoerd door een onafhankelijke derde partij "Objectief".
Gedurende het kalenderjaar voert "Objectief' bij de para-commerciële ondernemingen elk kwartaal een onafhankelijke controle uit op de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverstrekking op basis van de "kwaliteitsmethodiek leeftijdscontroles". Na elk kwartaal legt "Objectief' voor elke para-commerciële onderneming het nalevingspercentage vast.
Aan het einde van het kalenderjaar wordt door "Objectief" per para-commerciële onderneming het definitieve nalevingspercentage gerapporteerd. Gedurende het kalenderjaar ziet de gemeente af van eigen controles op de naleving van de leeftijdsgrens door de sportclubs.
Overtredingen die "Objectief' constateert worden door de burgemeester niet beoordeeld op basis van het handhavingsprotocol (beleidsregel handhaving Drank- en horecawet), maar alleen in het kader van de bonus-malusregeling.
Voor aanvang van elk kalenderjaar stelt de burgemeester het te behalen nalevingspercentage vast en betrekt daarbij het advies van "Objectief" en de reactie van de para-commerciële ondernemingen. De burgemeester informeert parttijen hierover per brief. Voor het kalenderjaar 2020 heeft de burgemeester het nalevingspercentage bepaald op 60 procent.
De para-commerciële ondernemingen die aan het einde van het kalenderjaar het vastgestelde nalevingspercentage hebben behaald, krijgen de onkosten die "Objectief" dat kalenderjaar voor de controles bij de para-commerciële ondernemingen in rekening heeft gebracht voor de helft vergoed door de gemeente.
De para-commerciële ondernemingen die in twee opeenvolgende kalenderjaren het vastgestelde nalevingspercentage niet behalen, worden als partij van deze overeenkomst uitgesloten. In dat geval is het handhavingsprotocol, dat deel uitmaakt van de beleidsregel handhaving Drank- en horecawet, weer van toepassing.
De onderwerpen die in de vaststellingovereenkomst worden vastgelegd zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-311069.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.