Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 310230 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2019, 310230 | Beleidsregels |
Wijzigingsbesluit Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019
Het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019 wordt gewijzigd als volgt.
Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot collegiale doorlening van ambtenaren |
Bevoegdheid tot het vaststellen van algemene regels van personeelsbeleid voor het gehele gemeentepersoneel |
Aldus vastgesteld d.d. 17 december 2019
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,
De gemeentesecretaris
mr. drs. A.H. Van Hout
De burgemeester
drs. H.M.F. Bruls
De burgemeester,
drs. H.M.F. Bruls
De omschrijving van het mandaat is nader geconcretiseerd. De term ‘gemeentelijke projecten’ is vervangen door de zinsnede “projecten waarin de gemeente Nijmegen participeert, aan deelneemt of anderszins een belang bij heeft”. Dit sluit beter aan bij de praktijk. Voorts is in de nadere bepaling opgenomen dat het mandaat niet geldt voor die gevallen waarin cofinanciering een voorwaarde is voor het verkrijgen van de subsidie en deze middelen niet via het budgethouderschap ter beschikking kunnen worden gesteld.
Het mandaat onder nr. 10, 11, 13 en 65 van het Mandaatregister Alle Afdelingen wordt gewijzigd. Door een andere inrichting van het proces rond budgethouders vervalt bijlage 3. Momenteel worden bij vaststelling van het mandaatbesluit ook de budgethouders aangewezen en opgenomen in bijlage 3. In het kader van de rechtsmatigheidstoets gebeurt dat op naam. De gemeentesecretaris is bevoegd tot het wijzigen van bijlage 3. Dit proces wordt gelet op privacyregelgeving anders ingericht en daarom vervalt bijlage 3. In de genoemde nummers wordt de verwijzing naar deze bijlagen verwijderd. De gemeentesecretaris krijgt het mandaat tot het aanwijzen van budgethouders. Tot slot is bij nummer 11 de wettelijke grondslag uitgebreid met artikel 26 Algemene verordening gegevensbescherming.
In verband met de Wnra worden de mandaten aangepast. In de nieuwe situatie is geen sprake meer van publiekrechtelijke benoeming van personeel, maar van het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten. Voor wat betreft het personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van de raad (het griffiepersoneel): In de huidige situatie oefent de werkgeverscommissie op grond van de Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Nijmegen 2012 (met mandaat van de raad) het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren. Met de Aanpassingswet Wnra wordt in de Gemeentewet een bepaling opgenomen waarmee aan de raad de bevoegdheid wordt toegekend tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren. De privaatrechtelijke vertegenwoordiging geschiedt in beginsel door de burgemeester. Het nieuwe mandaat onder nr. 10a regelt dat deze vertegenwoordiging wordt opgedragen aan de griffier voor zover het betreft het griffiepersoneel. De genoemde Verordening werkgeverscommissie zal binnenkort worden gewijzigd. Voor wat betreft het personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college: In de huidige situatie zijn alle besluiten ten aanzien van personeel, met uitzondering van een aantal disciplinaire straffen, gemandateerd aan het afdelingshoofd. Disciplinaire straffen komen in de nieuwe situatie niet meer voor. Het voorgestelde mandaat onder nr. 11a ziet op de bevoegdheid tot (o.a.) het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel. Dit komt erop neer dat nagenoeg alle besluiten ten aanzien van personeel, ook ontslag, bij het afdelingshoofd worden neergelegd. De reden hiervoor is dat dit past binnen de gedachte dat hij verantwoordelijk is voor leiding en beheer op de afdeling en bovendien kent hij de medewerker en diens functioneren goed. In de nieuwe situatie zijn er een aantal ontslagsoorten die onderhevig zijn aan een preventieve toets door een landelijke ontslagcommissie (reorganisatieontslag), de UWV (arbeidsongeschiktheidsontslag) of de kantonrechter (alle andere ontslagen). Deze preventieve toetsing is een belangrijke richtinggevende factor en zorgt ervoor dat het ontslag redelijk ingekaderd is. De afweging is daarom dat het mandaat aan het afdelingshoofd passend is. Voorts is er nog ontslag op staande voet, deze is het meest te vergelijken met het huidige strafontslag. Op dit moment is een besluit tot strafontslag niet gemandateerd en beslist het college hierover. In het nieuwe ontslag op staande voet is deze werkwijze moeilijk toepasbaar, omdat het bij deze ontslagvorm moet gaan om een onverwijlde actie. Er wordt daarom voorgesteld om ook deze vorm van ontslag te mandateren aan het afdelingshoofd. Eenheid hierin kunnen we bewaren doordat P&O altijd betrokken wordt bij een dergelijk ontslag en er regels zijn waaraan de gemeente zich moet houden. Als het beëindigen van arbeidsovereenkomsten geschiedt op initiatief van de gemeente, is er transitievergoeding verschuldigd (behalve bij reorganisatieontslag, dat is uitgesloten bij cao). Het afdelingshoofd zal zich hierbij moeten houden aan de wettelijke regels inzake de hoogte van de transitievergoeding. Als de hoogte van de ontslagvergoeding uitkomt op een bedrag van meer dan één jaarsalaris, is dit echter niet meer gemandateerd en beslist het college hierover. Nummer 12a betreft een zelfde soort mandaat zoals omschreven als hierboven, maar dan voor de gemeentesecretaris ten aanzien van afdelingshoofden en de stadscontroller.
Het mandaat opgenomen onder nr. 17 tot en met 22 van het Mandaatregister Alle afdelingen, wordt gewijzigd. In de nadere bepalingen worden de drempelbedragen niet meer opgenomen omdat dit nog wel eens wijzigt. Verwezen wordt naar het inkoopbeleid. Daarnaast wordt de verwijzing naar de budgethouders zoals opgenomen in de bijlage van het mandaatbesluit, verwijderd. Zie hierboven onder wijziging C. Voorts zijn de volmachten ten aanzien van diensten en leveringen samengevoegd, omdat deze inhoudelijk gelijkluidend zijn. Ook worden de budgethouders bevoegd tot aanbestedingen tot € 750.000,- conform huidige praktijk. In de nadere bepalingen is opgenomen dat vanaf € 50.000,- een akkoord van het aangewezen afdelingshoofd nodig is.
In het register Maatschappelijke Ontwikkeling (en in register Veiligheid, zie verderop onder CC.) worden nieuwe mandaten ten aanzien van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg opgenomen. Vanaf 1 januari 2020 kan iedereen een melding doen in het kader van de nieuwe Wet verplichte ggz (Wvggz) op basis waarvan gemeenten een verkennend onderzoek (VO) moeten uitvoeren naar de vraag of verplichte zorg nodig is voor bijvoorbeeld een familielid. Het verkennend onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van drie criteria: is sprake van een psychiatrische stoornis, is vrijwillige zorg niet (meer) mogelijk en is sprake van (risico op) ernstig nadeel. In Gelderland-Zuid is de melding, triage en het verkennend onderzoek belegd bij Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) van de GGD. MBZ dient het VO met advies in bij de gemeente, die op basis hiervan bepaalt of zij een aanvraag voor een Zorgmachtiging indient bij de Officier van Justitie (OvJ), die op haar beurt weer weegt of de aanvraag wordt voorgelegd aan de rechter. De aanvraag dient binnen 14 dagen na melding te zijn ingediend. Met de GGD is afgesproken dat gemeenten één werkdag hebben om de conclusies van het verkennend onderzoek te toetsen en zo nodig door te zetten richting de OvJ. In Nijmegen wordt deze toets uitgevoerd door een (kleine) poule van medewerkers vanuit de afdelingen Veiligheid (procesregisseurs Veiligheidshuis) en Maatschappelijke Ontwikkeling zodat we domeinoverstijgend inzicht krijgen in het proces en de (inhoudelijke) casuïstiek. Aan de burgemeester en wethouder Zorg wordt ieder kwartaal een overzicht verstrekt van de ingediende aanvragen bij de OvJ.
De omschrijving en de nadere bepaling van het mandaat opgenomen onder nr. 63 van het Mandaatregister Stadsbeheer wordt gewijzigd. Voor wat betreft de Vierdaagse wordt elk jaar een groot aantal verkeersregelaars en –brigadiers aangewezen. Het college doet dat ook voor de gemeenten waar de Vierdaagse doorkomt. De betreffende regiogemeente heeft hiervoor mandaat verleend aan het college van Nijmegen. Ten behoeve van deze mandaten van de regiogemeenten wordt ondermandaat verleend aan enkele medewerkers van de afdeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-310230.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.