Wijzigingsbesluit Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019

 

Het college van burgemeester en wethouders;

de burgemeester;

ieder voor zover bevoegd;

 

gelet op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

 

BESLUITEN

vast te stellen de volgende wijziging van het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019,

Artikel I

Het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019 wordt gewijzigd als volgt.

  • A.

    Artikel 1, onder h komt te luiden:

  • functionarissen: de gemeentesecretaris (GS), directielid (Dir), afdelingshoofd (AH), bureauhoofd (BH), teamhoofd (TH), medewerker (MW), budgethouder, de griffier of de portefeuillehouder werkzaam bij of ten behoeve van de gemeente Nijmegen;

  • B.

    De inhoud van Bijlage 3 van het mandaatbesluit vervalt en dit wordt als zodanig aangeduid in bijlage 3.

  • C.

    De inhoud van Bijlage 4 van het mandaatbesluit vervalt en dit wordt als zodanig aangeduid in bijlage 4.

  • D.

    In bijlage 5 ‘Overzicht hoofdwegen’ wordt in de aanhef nummer 60 gewijzigd in nummer 58.

  • E.

    Het Mandaatregister Rechtspositionele besluiten komt te vervallen en wordt verwijderd.

  • F.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 8 van het Mandaatregister Alle Afdelingen, komt te luiden als volgt:

8

Het indienen van aanvragen voor subsidies en/of externe financiële bijdragen bij privaat- of publiekrechtelijke instanties ten behoeve van financiering voor projecten waarin de gemeente Nijmegen participeert, aan deelneemt of anderszins een belang bij heeft, alsmede het aangaan en ondertekenen van in dat kader te sluiten overeenkomsten/documenten, alsmede het doen van aanvragen voor subsidievaststelling met bijbehorende verantwoording

 

B&W

B

AH

Het mandaat geldt niet als het beschikbaar stellen van eigen financiële middelen een voorwaarde is voor het verkrijgen van de subsidie en deze middelen niet via het budgethouderschap ter beschikking kunnen worden gesteld.

Het mandaat inzake de subsidievaststelling geldt voor zover aannemelijk is dat de afgelegde verantwoording niet leidt tot wijziging van de ontvangen subsidie.

 

  • G.

    mandaten genoemd onder nr. 10, 11, 13 en 65 van het Mandaatregister Alle Afdelingen komen te luiden als volgt:

10

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen de gemeente betreffende, die leiden tot financiële verplichtingen of inkomsten, mits de verplichtingen en inkomsten passen binnen de door de raad en door het college ter uitvoering daarvan gestelde financiële kaders alsmede het ondertekenen van documenten voortvloeiende uit deze privaatrechtelijke rechtshandelingen

Art. 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet

B&W

B

Griffier

Betreft volmacht.

Volmacht geldt tenzij:

in een ander mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluit een bijzondere regeling is getroffen voor de desbetreffende rechtshandeling. Verlenen van ondervolmacht is toegestaan. Het gebruik van de ondervolmacht moet voldoen aan de voorwaarden van het raamcontract.

11

Het verrichten van privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtshandelingen de gemeente betreffende, om niet (waaronder verstaan Verwerkersovereenkomsten) of die leiden tot financiële verplichtingen of inkomsten, mits de rechtshandelingen passen binnen de door de raad en door het college ter uitvoering daarvan gestelde financiële kaders of de door het college genomen besluiten, alsmede besluiten tot het voeren van rechtsgedingen en handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten (o.a. aanmaningen, ingebrekestellingen)

Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet

 

Art. 28 lid 3 Algemene verordening gegevensbescherming

B&W

Budgethouders

Tenzij:

in een ander mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluit een bijzondere regeling is getroffen voor de desbetreffende rechtshandeling

Het gebruik van de volmacht moet voldoen aan de voorwaarden van het raamcontract. Dit mandaat omvat ook privaatrechtelijke rechtshandelingen ter voorbereiding van of in verband met een reeds afgesloten overeenkomst.

13

Het aanwijzen van budgethouders

Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet

B&W

GS

 

65

Het nemen van een besluit op een gegevensbeschermingseffectbeoordeling

Art 35 Algemene verordening gegevensbescherming

B&W

Budgethouders

Tenzij:

in een ander mandaat-, volmacht- of machtigingsbesluit een bijzondere regeling is getroffen voor de desbetreffende rechtshandeling

Het gebruik van de volmacht moet voldoen aan de voorwaarden van het raamcontract.

 

  • H.

    Het mandaat genoemd onder nr. 12 van het Mandaatregister Alle Afdelingen komt te vervallen:

12

Het verrichten van privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtshandelingen de gemeente betreffende, om niet (waaronder verstaan Verwerkersovereenkomsten) of die leiden tot financiële verplichtingen of inkomsten in het kader van een leadbuyerpakket, mits de rechtshandelingen passen binnen de door de raad en door het college ter uitvoering daarvan gestelde financiële kaders of de door het college genomen besluiten, alsmede besluiten tot het voeren van rechtsgedingen en handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten (o.a. aanmaningen, ingebrekestellingen)

Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet

Art. 26 en 28 lid 3 Algemene Verordening gegevensbescherming

B&W

Functionarissen genoemd in het “Overzicht leadbuyers” dat als bijlage 4 bij het Mandaatbesluit Gemeente Nijmegen 2019 is opgenomen.

 

 

  • I.

    In het Mandaatregister Alle Afdelingen worden de volgende nieuwe mandaten opgenomen:

10a

Het vertegenwoordigen van de gemeente inzake arbeidsovereenkomsten van het griffiepersoneel betreffend, met uitzondering van de griffier, evenals het voeren van rechtsgedingen en het verrichten van handelingen ter voorbereiding hierop

Art. 171 Gemeentewet

B

Griffier

Het besluiten tot aangaan, wijzigen of beëindigen van deze arbeidsovereenkomsten is een bevoegdheid van de raad. Evenals het besluiten tot het voeren van rechtsgedingen. Deze volmacht ziet op de vertegenwoordiging van de gemeente.

11a

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen de arbeidsovereenkomsten van het personeel betreffend, met uitzondering van het afdelingshoofd, evenals (het besluiten tot) het voeren van rechtsgedingen en het verrichten van handelingen ter voorbereiding hierop, met uitzondering van het toekennen van een ontslagregeling t.w.v. meer dan één jaarsalaris

 

B&W

AH

Het besluiten tot het aangaan van detacheringsovereenkomsten of vaststellingsovereenkomsten valt hier ook onder

12a

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen de arbeidsovereenkomst van de afdelingshoofden en de stadscontroller betreffend, evenals (het besluiten tot) het voeren van rechtsgedingen en het verrichten van handelingen ter voorbereiding hierop, met uitzondering van het toekennen van een ontslagregeling t.w.v. meer dan één jaarsalaris

 

B&W

GS

Het besluiten tot het aangaan van detacheringsovereenkomsten of vaststellingsovereenkomsten valt hier ook onder

 

  • J.

    In het Mandaatregister Alle Afdelingen wordt het volgende nieuwe mandaat opgenomen:

16a

Het doen van aangifte van een strafbaar feit

Art. 160 juncto art. 171 Gemeentewet

B&W

B

AH

Het betreft aangifte namens de rechtspersoon gemeente

 

  • K.

    De mandaten opgenomen onder nr. 17 tot en met 22 van het Mandaatregister Alle afdelingen komen te luiden als volgt:

 

Aanbesteding/gunning van diensten of leveringen.

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ( waaronder overeenkomsten) betreffende aanbesteding/gunning van diensten of leveringen:

 

 

 

Zie ook het inkoopbeleid.

Boven € 50.000,- zijn budgethouders bevoegd mits het AH akkoord heeft gegeven voor de start van het inkooptraject.

17

Tot € 750.000,- ex BTW

 

B&W

Budgethouders

 

18

Vervallen

 

 

 

 

19

Vervallen

 

 

 

 

20

Vervallen

 

 

 

 

 

Aanbesteding/gunning van werken.

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ( waaronder overeenkomsten) betreffende aanbesteding/gunning van werken:

 

 

 

Zie ook het inkoopbeleid.

Volmacht A: Boven € 50.000,- zijn budgethouders bevoegd mits het AH akkoord heeft gegeven voor de start van het inkooptraject.

Volmacht B: de PH informeren bij een aanbesteding vanaf 1.500.000,-.

21

A. Tot € 500.000,- ex BTW

 

B&W

Budgethouders

 

22

B. € 500.000,- ex BTW tot Europese drempel

 

B&W

AH

 

 

  • L.

    Het mandaat genoemd onder nr. 53 van het mandaatregister Alle Afdelingen komt te vervallen:

53

Het beslissen tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot collegiale doorlening van ambtenaren

 

B&W

GS

Betreft mandaat.

 

  • M.

    In het Mandaatregister Alle Afdelingen wordt het volgende nieuwe mandaat opgenomen:

59

Bevoegdheid tot het vaststellen van algemene regels van personeelsbeleid voor het gehele gemeentepersoneel

 

B&W

GS

 

 

  • N.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 37 van het Mandaatregister Juridische Zaken komt te luiden als volgt:

37

Optreden ter zitting in het kader van procedures als bedoeld onder 35

 

B&W

B

AH

MW JZ10

MW JZ20

 

 

  • O.

    De mandaten genoemd onder nr. 38, 39 en 40 van het Mandaatregister Juridische Zaken komen te vervallen:

38.

Het indienen van zienswijzen tegen voorgenomen beslissingen van andere bestuursorganen waarbij de gemeente belanghebbende is

 

B&W

AH

In overleg met PH

39.

Besluiten tot het instellen van bezwaar tegen beslissingen van andere bestuursorganen waarbij de gemeente belanghebbende is

 

B&W

AH

 

40.

Besluiten tot het instellen van (hoger)beroep tegen beslissingen van andere bestuursorganen waarbij de gemeente belanghebbende is

 

B&W

AH

 

 

  • P.

    In het Mandaatregister Maatschappelijke Ontwikkeling worden de volgende nieuwe mandaten opgenomen:

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

38

Op basis van het verkennend onderzoek een aanvraag in te dienen bij de Officier van Justitie voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging

Art. 5:2 Wvggz

B&W

TH MO10

MW MO10

Ieder kwartaal wordt aan de burgemeester en de wethouder Zorg een overzicht verstrekt van de ingediende aanvragen

39

De melder op de hoogte brengen van het al dan niet indienen van de aanvraag bij de Officier van Justitie en van de gemotiveerde beslissing van de Officier van Justitie, waaruit blijkt of is voldaan aan de criteria voor verplichte zorg  als basis voor een verzoekschrift voor een zorgmachtiging bij de rechter

Art. 5:2 Wvggz

B&W

TH MO10

MW MO10

 

 

  • Q.

    Het mandaat genoemd onder nr. 30 van het Mandaatregister Projectmanagement en Ruimtelijke Kwaliteit komt te luiden als volgt:

30

Treffen van gevelisolatiemaatregelen, onderzoek doen, ontvangen en kennis geven van besluiten en informatie

Art. 2.4, 3.10, 4.3, 4.17, 4.18, 4.23, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, 6.8, 6.9, 6.10

B&W

BH PK40

Het vaststellen van een maatregelenprogramma volgens art 4.18 is niet gemandateerd, de voorbereiding daarvan wel.

 

  • R.

    Het mandaat genoemd onder nr. 2 van het Mandaatregister Publiekszaken komt te luiden als volgt:

2

Besluiten op grond van de Kieswet, met uitzondering van het benoemen van de plaatsvervangend voorzitter, de leden en de drie plaatsvervangende leden van het hoofdstembureau als bedoeld in artikel E7 van de Kieswet

 

B&W

BH PU10

BH PU20

MW

 

 

  • S.

    De mandaten genoemd onder nr. 3 t/m 17 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te vervallen:

3

Oproeping hoofdstembureau

Art. E2 lid 2 Kiesbesluit

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

4

Stembureau instellen

Art. E3 Kieswet

B&W

AH

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

5

Benoeming stembureauleden

Art. E4 Kieswet

B&W

AH

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

6

Waarborgsom registratie

Art. G1 lid 2 Kiesbesluit

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

7

Bevoegdheid tot deelname aan verkiezingen

Art. H3 lid 1 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

8

Waarborgsom kandidaatstelling

Art. H3 lid 2

Kiesbesluit

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

9

Ondersteuningsverklaring

Art. H4 lid 1 Kieswet

B

BH en MW belast met verkiezingen PU10/PU20

 

10

Vervangende stempas

Art. J8 Kieswet

B

BH en MW belast met verkiezingen PU10/PU20

 

11

Kiezerspas

Art. K8 lid 1 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

12

Weigeren kiezerspas

Art. K8 lid 2 en 3 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

13

Volmachtbewijs

Art. L11 lid 1 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

14

Weigeren volmachtbewijs

Art. L11 lid 2 en 3 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

15

Stemmen per brief

Art. M3

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

16

Weigeren briefstembewijs

art. M4 lid 2 en 3 Kieswet

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

17

Openbare kennisgevingen

Kieswet & Kiesbesluit

B

AH

BH PU10

BH PU20

sr. specialist BZ PU20

 

 

  • T.

    De mandaten genoemd onder nr. 18 en 19 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

 

Reisdocumenten

 

 

 

 

18

Aanvraag, verstrekking, wijziging en uitreiking reisdocumenten

Hoofdstuk IV en V Paspoortwet

B

BH PU10

MW

 

19

Weigering en vervallenverklaring van reisdocumenten

Hoofdstuk VI Paspoortwet

B

BH PU10

MW

 

 

  • U.

    De mandaten genoemd onder nr. 20 t/m 22 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

 

Nationaliteit

 

 

 

 

20

Behandelen naturalisatie en optie

Rijkswet op het Nederlanderschap

B

BH PU20

MW

 

21

Aanhouden en weigeren naturalisatieverzoeken

Rijkswet op het Nederlanderschap

B

BH PU20

MW

 

22

Kennisgevingen voor nationaliteit

Rijkswet op het Nederlanderschap

B

BH PU20

MW

 

 

  • V.

    De mandaten genoemd onder nr. 23 en 24 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

 

Rijbewijzen

 

 

 

 

 

23

Afgifte rijbewijzen

Art. 116 Wegenverkeerswet

B

BH PU10

MW

 

24

Ongeldig verklaren rijbewijzen

Art. 124 Wegenverkeerswet

B

BH PU10

MW

 

 

  • W.

    De mandaten genoemd onder nr. 25 t/m 28 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

 

Wet basisregistratie personen (BRP)

 

 

25

Attestaties

 

B

BH PU10

BH PU20

MW

 

26

Bewijzen Nederlanderschap

 

B

BH PU10

BH PU20

MW

 

27

Legalisatie handtekeningen

 

B

BH PU10

BH PU20

MW

 

28

Verklaringen en verstrekkingen uit de wet BRP

Wet BRP

B&W

BH PU10

BH PU20

MW

 

 

  • X.

    Het mandaat genoemd onder nr. 30 van het Mandaatregister Publiekszaken komt te luiden als volgt:

30

Aanwijzen van toezichthouders op grond van de wet BRP

4.2 Wet BRP

B&W

AH

 

 

  • Y.

    Het mandaat genoemd onder nr. 32 van het Mandaatregister Publiekszaken komt te luiden als volgt:

32

Opleggen bestuurlijke boete uit de wet BRP

4.17 Wet BRP ter zake van overtreding van de artikelen 2.38, 2.39, 2.40 vijfde lid 2.43 tot en met 2.47, 2.50, 2,51 en 2.52 Wet BRP en de Regeling bestuurlijke boete burgerzaken

B&W

MW die zijn aangewezen als toezichthouder in de zin van de Wet BRP

 

 

  • Z.

    De mandaten genoemd onder nr. 36 t/m 40 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

 

Overige burgerzaken

 

 

 

 

 

36

Openbare kennisgevingen

 

B&W

BH PU10

BH PU20

 

37

Weigeringen, verklaringen die geen begunstigend karakter hebben

 

B&W

BH PU10

BH PU20

 

38

Benoeming tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Art. 2. Reglement burgerlijke stand

B&W

BH PU10

 

Jaarlijks dient een overzicht van de benoemingen aan het college te worden verstrekt

39

Aanwijzing van huwelijkslocaties

Art. 6 Reglement burgerlijke stand

B&W

BH PU10

 

40

Benoeming (buitengewoon) ambtenaar Burgerlijke Stand

Art. 1:16 lid 2 BW en art. 2 Reglement burgerlijke stand

B&W

AH

 

 

  • AA.

    De mandaten genoemd onder nr. 41 t/m 43 van het Mandaatregister Publiekszaken komen te luiden als volgt:

41

Het onder eed of belofte laten afleggen van een verklaring

Art. 2.8. Wet BRP

B&W

BH PU10

BH PU20

MW

 

42

Overbrengen van de registers Burgerlijke Stand

Art. 17a BW boek 1

B&W

BH PU10

 

43

Registratie van niet-ingezetenen

Art. 2 Besluit mandaat Registratie Niet-Ingezetenen

B&W

BH PU20

MW

 

 

  • AB.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 63 van het Mandaatregister Stadsbeheer komt te luiden als volgt:

63

Het aanwijzen van (evenementen) verkeersregelaars en verkeersbrigadiers binnen de grenzen van alle doorkomst gemeenten.

Art. 56 lid 1 sub b en lid 4 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

B

BH SB60

MW: Tactisch verkeersmanager

Mw:

Coördinator tijdelijke verkeersmaatregelen

Dit mandaat omvat ook de bevoegdheid om in de gemeenten waar de vierdaagse doorkomt, verkeersregelaars en –brigadiers aan te wijzen. Hiervoor hebben deze gemeenten mandaat aan de burgemeester van Nijmegen verleend waarbij ondermandaat is toegestaan.

 

  • AC.

    In het Mandaatregister Veiligheid worden de volgende nieuwe mandaten opgenomen:

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

79

Op basis van het verkennend onderzoek een aanvraag in te dienen bij de Officier van Justitie voor de voorbereiding van een verzoekschrift voor een zorgmachtiging

Art. 5:2 Wvggz

B&W

MW VH: procesregisseur

Ieder kwartaal wordt aan de burgemeester en de wethouder Zorg een overzicht verstrekt van de ingediende aanvragen

80

De melder op de hoogte brengen van het al dan niet indienen van de aanvraag bij de Officier van Justitie en van de gemotiveerde beslissing van de Officier van Justitie, waaruit blijkt of is voldaan aan de criteria voor verplichte zorg  als basis voor een verzoekschrift voor een zorgmachtiging bij de rechter

Art. 5:2 Wvggz

B&W

MW VH: procesregisseur

 

 

  • AD.

    De mandaten genoemd onder nr. 16-18 van het Mandaatregister Zorg en Inkomen komen te luiden als volgt:

16

Besluiten tot het treffen van maatwerkvoorzieningen of verlenen van pgb’s en het weigeren daarvan

Art. 2.3.5 en 2.3.6 Wmo 2015 en art. 8, 9 en 9a Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Nijmegen 2019

B&W

BH ZIB0

 

17

Besluiten tot het beëindigen, intrekken, herzien, terugvorderen en verhalen van maatwerkvoorzieningen en pgb’s

Art 2.3.10, 2.4.1 en 2.4.3 Wmo 2015

B&W

BH ZIB0

 

18

Besluiten tot het opleggen van een bijdrage in de kosten

Art. 2.1.4 en 2.1.5 Wmo 2015 en art. 16 Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Nijmegen 2019

B&W

BH ZIB0

 

 

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

 

 

 

Aldus vastgesteld d.d. 17 december 2019

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen,

De gemeentesecretaris

mr. drs. A.H. Van Hout

De burgemeester

drs. H.M.F. Bruls

De burgemeester,

drs. H.M.F. Bruls

Toelichting

  • Hieronder is weergegeven wat wordt gewijzigd.

 

  • A.

    Artikel 1, onderdeel h wordt gewijzigd. De functionaris Budgethouder wordt toegevoegd, dit is een functionaris van de gemeente.

 

  • B.

    De bijlage ten aanzien van budgethouders (bijlage 3) komt te vervallen. Zie hiervoor de nadere toelichting onder G. De bijlage blijft bestaan maar hierbij wordt vermeld –vervallen-.

 

  • C.

    De bijlage ten aanzien van leadbuyers komt te vervallen. Het proces rondom leadbuyers wordt anders ingericht en de term leadbuyers komt te vervallen. Zie ook onder H. De bijlage blijft bestaan maar hierbij wordt vermeld –vervallen-.

 

  • D.

    Per abuis werd in de aanhef van bijlage 5 ‘Overzicht hoofdwegen’ verwezen naar het mandaatregister Stadsbeheer nummer 60. Dit moet zijn nummer 58.

 

  • E.

    Het Mandaatregister Rechtspositionele besluiten komt te vervallen ten gevolge van de invoering van de Wnra. Zie ook hieronder onder I.

 

  • F.

    De omschrijving van het mandaat is nader geconcretiseerd. De term ‘gemeentelijke projecten’ is vervangen door de zinsnede “projecten waarin de gemeente Nijmegen participeert, aan deelneemt of anderszins een belang bij heeft”. Dit sluit beter aan bij de praktijk. Voorts is in de nadere bepaling opgenomen dat het mandaat niet geldt voor die gevallen waarin cofinanciering een voorwaarde is voor het verkrijgen van de subsidie en deze middelen niet via het budgethouderschap ter beschikking kunnen worden gesteld.

 

  • G.

    Het mandaat onder nr. 10, 11, 13 en 65 van het Mandaatregister Alle Afdelingen wordt gewijzigd. Door een andere inrichting van het proces rond budgethouders vervalt bijlage 3. Momenteel worden bij vaststelling van het mandaatbesluit ook de budgethouders aangewezen en opgenomen in bijlage 3. In het kader van de rechtsmatigheidstoets gebeurt dat op naam. De gemeentesecretaris is bevoegd tot het wijzigen van bijlage 3. Dit proces wordt gelet op privacyregelgeving anders ingericht en daarom vervalt bijlage 3. In de genoemde nummers wordt de verwijzing naar deze bijlagen verwijderd. De gemeentesecretaris krijgt het mandaat tot het aanwijzen van budgethouders. Tot slot is bij nummer 11 de wettelijke grondslag uitgebreid met artikel 26 Algemene verordening gegevensbescherming.

 

  • H.

    Het mandaat genoemd onder nr. 12 van het Mandaatregister Alle Afdelingen komt te vervallen. De leadbuyertaken worden anders belegd en dit leidt tot het vervallen van bijlage 4. Hierdoor kan het mandaat vervallen.

 

  • I.

    In verband met de Wnra worden de mandaten aangepast. In de nieuwe situatie is geen sprake meer van publiekrechtelijke benoeming van personeel, maar van het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten. Voor wat betreft het personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van de raad (het griffiepersoneel): In de huidige situatie oefent de werkgeverscommissie op grond van de Verordening werkgeverscommissie gemeenteraad Nijmegen 2012 (met mandaat van de raad) het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren. Met de Aanpassingswet Wnra wordt in de Gemeentewet een bepaling opgenomen waarmee aan de raad de bevoegdheid wordt toegekend tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren. De privaatrechtelijke vertegenwoordiging geschiedt in beginsel door de burgemeester. Het nieuwe mandaat onder nr. 10a regelt dat deze vertegenwoordiging wordt opgedragen aan de griffier voor zover het betreft het griffiepersoneel. De genoemde Verordening werkgeverscommissie zal binnenkort worden gewijzigd. Voor wat betreft het personeel werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college: In de huidige situatie zijn alle besluiten ten aanzien van personeel, met uitzondering van een aantal disciplinaire straffen, gemandateerd aan het afdelingshoofd. Disciplinaire straffen komen in de nieuwe situatie niet meer voor. Het voorgestelde mandaat onder nr. 11a ziet op de bevoegdheid tot (o.a.) het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met het personeel. Dit komt erop neer dat nagenoeg alle besluiten ten aanzien van personeel, ook ontslag, bij het afdelingshoofd worden neergelegd. De reden hiervoor is dat dit past binnen de gedachte dat hij verantwoordelijk is voor leiding en beheer op de afdeling en bovendien kent hij de medewerker en diens functioneren goed. In de nieuwe situatie zijn er een aantal ontslagsoorten die onderhevig zijn aan een preventieve toets door een landelijke ontslagcommissie (reorganisatieontslag), de UWV (arbeidsongeschiktheidsontslag) of de kantonrechter (alle andere ontslagen). Deze preventieve toetsing is een belangrijke richtinggevende factor en zorgt ervoor dat het ontslag redelijk ingekaderd is. De afweging is daarom dat het mandaat aan het afdelingshoofd passend is. Voorts is er nog ontslag op staande voet, deze is het meest te vergelijken met het huidige strafontslag. Op dit moment is een besluit tot strafontslag niet gemandateerd en beslist het college hierover. In het nieuwe ontslag op staande voet is deze werkwijze moeilijk toepasbaar, omdat het bij deze ontslagvorm moet gaan om een onverwijlde actie. Er wordt daarom voorgesteld om ook deze vorm van ontslag te mandateren aan het afdelingshoofd. Eenheid hierin kunnen we bewaren doordat P&O altijd betrokken wordt bij een dergelijk ontslag en er regels zijn waaraan de gemeente zich moet houden. Als het beëindigen van arbeidsovereenkomsten geschiedt op initiatief van de gemeente, is er transitievergoeding verschuldigd (behalve bij reorganisatieontslag, dat is uitgesloten bij cao). Het afdelingshoofd zal zich hierbij moeten houden aan de wettelijke regels inzake de hoogte van de transitievergoeding. Als de hoogte van de ontslagvergoeding uitkomt op een bedrag van meer dan één jaarsalaris, is dit echter niet meer gemandateerd en beslist het college hierover. Nummer 12a betreft een zelfde soort mandaat zoals omschreven als hierboven, maar dan voor de gemeentesecretaris ten aanzien van afdelingshoofden en de stadscontroller.

 

  • J.

    In het Mandaatregister Alle Afdelingen wordt onder 16a een nieuw mandaat opgenomen inzake het doen van aangifte van een strafbaar feit namens de rechtspersoon gemeente Nijmegen. Uit efficiency redenen wordt deze bevoegdheid gemandateerd.

 

  • K.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 17 tot en met 22 van het Mandaatregister Alle afdelingen, wordt gewijzigd. In de nadere bepalingen worden de drempelbedragen niet meer opgenomen omdat dit nog wel eens wijzigt. Verwezen wordt naar het inkoopbeleid. Daarnaast wordt de verwijzing naar de budgethouders zoals opgenomen in de bijlage van het mandaatbesluit, verwijderd. Zie hierboven onder wijziging C. Voorts zijn de volmachten ten aanzien van diensten en leveringen samengevoegd, omdat deze inhoudelijk gelijkluidend zijn. Ook worden de budgethouders bevoegd tot aanbestedingen tot € 750.000,- conform huidige praktijk. In de nadere bepalingen is opgenomen dat vanaf € 50.000,- een akkoord van het aangewezen afdelingshoofd nodig is.

 

  • L.

    Het mandaat inzake collegiale doorlening kan komen te vervallen. In verband met de Wnra valt dit onder de nieuwe volmachten 11a en 12a.

 

  • M.

    De gemeentesecretaris krijgt een mandaat tot het vaststellen van personeelsbeleid. Dat is logisch gezien de Wet op de ondernemingsraden, waarin de gemeentesecretaris wordt aangeduid als bestuurder in de zin van de WOR. Het beleid stelt hij vast in afstemming met de OR of het Lokaal Overleg.

 

  • N.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 37 van het Mandaatregister Juridische Zaken bevat een onjuiste verwijzing, 37 wordt 35.

 

  • O.

    De mandaten inzake het indienen van zienswijzen, bezwaar en beroep tegen beslissingen van een ander bestuursorgaan waarbij de gemeente belanghebbende is, vervallen. Deze bevoegdheid valt terug naar het college.

 

  • P.

    In het register Maatschappelijke Ontwikkeling (en in register Veiligheid, zie verderop onder CC.) worden nieuwe mandaten ten aanzien van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg opgenomen. Vanaf 1 januari 2020 kan iedereen een melding doen in het kader van de nieuwe Wet verplichte ggz (Wvggz) op basis waarvan gemeenten een verkennend onderzoek (VO) moeten uitvoeren naar de vraag of verplichte zorg nodig is voor bijvoorbeeld een familielid. Het verkennend onderzoek wordt uitgevoerd aan de hand van drie criteria: is sprake van een psychiatrische stoornis, is vrijwillige zorg niet (meer) mogelijk en is sprake van (risico op) ernstig nadeel. In Gelderland-Zuid is de melding, triage en het verkennend onderzoek belegd bij Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) van de GGD. MBZ dient het VO met advies in bij de gemeente, die op basis hiervan bepaalt of zij een aanvraag voor een Zorgmachtiging indient bij de Officier van Justitie (OvJ), die op haar beurt weer weegt of de aanvraag wordt voorgelegd aan de rechter. De aanvraag dient binnen 14 dagen na melding te zijn ingediend. Met de GGD is afgesproken dat gemeenten één werkdag hebben om de conclusies van het verkennend onderzoek te toetsen en zo nodig door te zetten richting de OvJ. In Nijmegen wordt deze toets uitgevoerd door een (kleine) poule van medewerkers vanuit de afdelingen Veiligheid (procesregisseurs Veiligheidshuis) en Maatschappelijke Ontwikkeling zodat we domeinoverstijgend inzicht krijgen in het proces en de (inhoudelijke) casuïstiek. Aan de burgemeester en wethouder Zorg wordt ieder kwartaal een overzicht verstrekt van de ingediende aanvragen bij de OvJ.

 

  • Q.

    In het mandaat opgenomen onder nr. 30 van het Mandaatregister Projectmanagement en Ruimtelijke Kwaliteit wordt artikel 6.4 toegevoegd in de kolom Wettelijke grondslag.

 

  • R.

    In het register Publiekszaken worden de afzonderlijke mandaten inzake de Kieswet vervangen door één overkoepelend mandaat. Inhoudelijk leidt dit niet tot een wijziging in gemandateerde bevoegdheden.

 

  • S.

    Zie hierboven onder R., de afzonderlijke mandaten kunnen vervallen.

 

  • T.

    De term ‘Nederlandse identiteitskaart’ is vervangen voor reisdocumenten. Ook zijn de gemandateerden aangepast.

 

  • U.

    De omschrijving van de gemandateerden is aangepast, dit leidt niet tot een verschuiving van het mandaat.

 

  • V.

    De omschrijving van de gemandateerden is aangepast, dit leidt niet tot een verschuiving van het mandaat.

 

  • W.

    De omschrijving van de gemandateerden is aangepast, dit leidt niet tot een verschuiving van het mandaat.

 

  • X.

    In de omschrijving van het mandaat zijn de woorden ‘de wet’ toegevoegd.

 

  • Y.

    De wettelijke grondslag is nader gedetailleerd.

 

  • Z.

    De gemandateerden zijn aangepast. Daarnaast is in nummer 40 het woord ‘buitengewoon’ toegevoegd en de wettelijke grondslag uitgebreid.

 

  • AA.

    De gemandateerden zijn aangepast.

 

  • AB.

    De omschrijving en de nadere bepaling van het mandaat opgenomen onder nr. 63 van het Mandaatregister Stadsbeheer wordt gewijzigd. Voor wat betreft de Vierdaagse wordt elk jaar een groot aantal verkeersregelaars en –brigadiers aangewezen. Het college doet dat ook voor de gemeenten waar de Vierdaagse doorkomt. De betreffende regiogemeente heeft hiervoor mandaat verleend aan het college van Nijmegen. Ten behoeve van deze mandaten van de regiogemeenten wordt ondermandaat verleend aan enkele medewerkers van de afdeling.

 

  • AC.

    In het register Veiligheid worden nieuwe mandaten ten aanzien van de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg opgenomen. Zie voor een nadere toelichting hierboven onder P.

 

  • AD.

    Het mandaat opgenomen onder nr. 16-18 van het Mandaatregister Zorg en Inkomen wordt gewijzigd. Het bureauhoofd ZIA0 wordt eruit gehaald, zodat het mandaat alleen wordt toegekend aan het bureauhoofd ZIB0.

 

Naar boven