Gemeenteblad van Culemborg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Culemborg | Gemeenteblad 2019, 309739 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Culemborg | Gemeenteblad 2019, 309739 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Culemborg houdende regels omtrent bijzondere bijstand (Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Culemborg 2020)
Artikel 3. Terugwerkende kracht
Er wordt geen bijzondere bijstand verstrekt met terugwerkende kracht, tenzij bijzondere omstandigheden of de aard van de kosten het onmogelijk maken om een aanvraag in te dienen voordat de kosten opkomen. Dan kan bijzondere bijstand worden verstrekt met terugwerkende kracht tot maximaal drie maanden voor de indieningsdatum van aanvraag.
Voor bijzondere bijstand voor kosten van bewindvoering wordt een uiterste aanvraagdatum gesteld op drie maanden na de datum waarop de uitspraak is gedaan. Voor aanvragen die later dan drie maanden na de uitspraak gedaan worden, is de ingangsdatum van de bijzondere bijstand de eerste van de maand van aanvraag.
De vergoeding vanuit de bijzondere bijstand voor kosten van bewindvoering mag maximaal voor drie jaar worden vastgesteld. Waarbij de bewindvoerder gedurende deze periode jaarlijks aantoont dat bijzondere bijstand voor de bewindvoering noodzakelijk is op grond van de draagkracht, naast de verplichtingen die voortvloeien uit artikel 17 van de wet.
Vergoeding vanuit de bijzondere bijstand voor kosten die verbonden zijn aan de intake van een bewindvoerder en de eindkosten van bewindvoering worden maximaal één keer in de zeven jaar per belanghebbende als bijzondere bijstand om niet verstrekt.
Tenzij er sprake is van overmacht voor c.q. niet verwijtbare omstandigheden voor de belanghebbende waardoor deze noodgedwongen moet wisselen van bewindvoerder.
In alle andere gevallen kan voor een herhaling van bijzondere kosten voor een intake en afronding van bewindvoering alleen bijstand in de vorm van een geldlening worden verstrekt.
Artikel 5. Draagkracht en drempelbedrag
Indien een belanghebbende een wettelijk of minnelijk schuldsaneringstraject doorloopt, dan geldt een afwijkende berekening van de draagkracht. De norm is het Vrij Te Laten Bedrag (VTLB) plus een reservering voor schuldeisers volgens de aflostabel van de NVVK. Alle inkomsten boven dit bedrag wordt in aanmerking genomen als draagkracht.
In de situatie van artikel 8 lid 2 sub a geldt de voorwaarde dat belanghebbende de volledige medewerking verleent aan het op orde brengen van de financiën en het aflossen van schulden door middel van budgetcoaching, een schuldhulpverleningstraject en/of het zich onder bewind laten stellen, afhankelijk van de individuele situatie.
Bijzondere bijstand voor de kosten van een babyuitzet kan slechts worden verleend als door bijzondere omstandigheden de kosten hoger zijn dan gebruikelijk, bijvoorbeeld in verband met medische complicaties, of de geboorte van een meerling. De kosten van bijstand zijn vastgesteld op maximaal € 500,--.
Er kan bijzondere bijstand worden verleend voor de kosten van rechtsbijstand, waaronder wordt begrepen de voor rekening van belanghebbende komende eigen bijdrage conform de Wet op de rechtsbijstand, het griffierecht en de kosten van getuigen en deskundige, voor zover deze niet op de wederpartij kunnen worden verhaald.
Van inwoners wordt verwacht dat ze gebruik maken van de diensten van het Juridisch Loket. Als in het diagnosedocument van het Juridisch Loket is vastgesteld dat verder procederen noodzakelijk is, wordt door de Raad voor Rechtsbijstand een korting verleend op de eigen bijdrage. Dit is een voorliggende voorziening waar een beroep op gedaan kan worden en betekent dat per toevoeging bijzondere bijstand verstrekt wordt ter hoogte van de eigen bijdrage minus de korting.
Artikel 13. Inherente afwijkingsbevoegdheid
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Lid 2. Het college kan besluiten bijzondere bijstand te verlenen in de vorm van een geldlening. U krijgt dan wel bijzondere bijstand maar zult deze moeten terugbetalen aan de gemeente. Het college kan dat doen als er sprake is van tekortschietend besef van verantwoordelijkheid bij betrokkene.
Betrokkene heeft volgens het college een tekortschietend besef van verantwoordelijkheid als betrokkene handelingen verricht of nalaat waardoor een onnodig beroep op de bijzondere bijstand wordt gedaan. Bijvoorbeeld: betrokkene had recht op een andere regeling of uitkering. Maar door de eigen schuld van betrokkene krijgt deze de regeling of uitkering niet (meer).
Het gaat ook om het onverantwoord snel opmaken van vermogen door bijvoorbeeld een schenking of door uitgaven te doen die niet horen tot algemeen noodzakelijke kosten van bestaan. Of het onvoldoende reserveren van geld voor voorzienbare uitgaven door een onverantwoordelijk uitgavenpartoon, dat wil zeggen dat inkomen is uitgegeven aan niet noodzakelijke kosten van bestaan in plaats van aan het maken van reserveren voor voorzienbare kosten.
Lid 1 Bij bijzondere omstandigheden kan worden gedacht aan ingrijpende levensgebeurtenissen waarop betrokkene geen of nauwelijks invloed heeft gehad, zoals een ernstige ziekte of ongeluk van betrokkene of gezindslid, en/of het overlijden van een gezinslid, waardoor het leefritme van betrokkene dusdanig abrupt verstoord is geweest dat het begrijpelijk is dat de aanvraag later is ingediend.
Lid 2 Omdat de bewindvoerder of curator pas na de uitspraak van de rechter kennis kan nemen van de hoogte van het inkomen van de onder bewind gestelde en dit in de praktijk pas echt kan na een inventarisatie en beoordeling van de financiële gegevens, is het redelijk dat deze aanvragen met terugwerkende kracht gedaan kunnen worden tot drie maanden.
Lid 2. Er is sprake van overmacht bij bijvoorbeeld het ontslag van de bewindvoerder/bewindvoerderskantoor door de rechtbank vanwege nalatendheid of frauduleus gedrag van de bewindvoerder/bewindvoerderskantoor. Of als bewindvoerder/bewindvoerderskantoor failliet is verklaard of om andere reden stopt met het uitvoeren van zijn bewindvoeringstaken in het algemeen (niet in individuele gevallen).
Artikel 2. Wij hanteren voor de begrippen rekenhuur, huurtoeslag en huurgrens dezelfde definities en bedragen als de belastingdienst.
De rekenuur is de kale huur die u betaalt plus servicekosten. Deze kunt u meestal terugvinden in uw huurcontract of in de brief over de jaarlijkse huurverhoging. De belastingdienst, en wij in het verlengde, hanteren maximale bedragen als het gaat om de servicekosten. Meer informatie hierover vindt u op de website van de belastingdienst (www.belastingdienst.nl).
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten van uw woning. U kunt deze bijdrage aanvragen bij de belastingdienst, specifiek toeslagen.
De huurgrens is een huurbedrag. Ligt uw rekenhuur boven de huurgrens? Dan heeft u voor een deel geen recht meer op huurtoeslag. De huurgrens is afhankelijk van uw leeftijd en gezinssamenstelling. U kunt de huurgrens terugvinden op de website van de belastingsdienst (www.belastingdienst.nl
Artikel 8 lid 2 sub a. Als belanghebbende geregistreerd staat als wanbetaler bij het CAK kan hij of zij zich niet aanvullend verzekeren en/of gebruik maken van de collectieve aanvullende verzekering van de gemeente. Er kan dan éénmalig bijzondere bijstand worden verstrekt voor kosten die zijn opgenomen in Gemeentepolis Garant Verzorgd 2 en/of Garant Tand verzorgd 2.
Lid 1. Bjzonder bijstand voor de eigen bijdrage wordt noodzakelijk geacht als er een toevoeging door de Raad voor rechtsbijstand is afgegeven.
Lid 2. Met zeer uitzonderlijke gevallen worden bijvoorbeeld bedoeld gevallen waarin de verhuizing noodzakelijk en onvermijdelijk is én op korte termijn moet plaatsvinden, terwijl dit niet te voorzien was, en het mede door de tijdsdruk niet mogelijk is voor belanghebbende om voldoende te kunnen reserveren. Het kan bijvoorbeeld gaan om situaties waarin veranderingen qua veiligheid of de gezondheid van belanghebbende en/of thuiswonende kinderen vraagt om een snelle verhuizing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-309739.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.