Besluit van het hoofd Sociale Zaken van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent ondermandaat aan de unitcoördinator financiële administratieTeam Ondersteuning Unit financiële administratie

Het hoofd Sociale Zaken, J.A.M. Heesen

 

Gelet op het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II

(hierna: Mandaatbesluit);

 

Overwegende dat het doelmatig en doeltreffend is dat het hoofd van de Cluster Sociale Zaken gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van de aan hem gemandateerde bevoegdheden;

 

 

BESLUIT:

Artikel 1. Ondermandaat

  • 1.

    De unitcoördinator financiële administratie heeft mandaat ten aanzien van het nemen van besluiten en het afdoen van daarmee verband houdende stukken betreffende de volgende aangelegenheden

     

    • nemen van besluiten krachtens de Participatiewet en het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering inzake het verhalen, terugvorderen, invorderen, beslaglegging en buiten invordering stellen van kosten van bijstand;

       

    • nemen van besluiten krachtens de Participatiewet, inzake het invorderen van onverschuldigde (teveel) betaalde loonkostensubsidiebedragen (verrekenen);

       

    • nemen van besluiten krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en het Tweede Boek van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering inzake het invorderen, beslagleggen en buiten invordering stellen;

       

    • nemen van besluiten krachtens de Participatiewet, inclusief bijzondere bijstand, IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers), Wgs (Wet gemeentelijke Schuldhulpverlening), Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten;

       

    • opleggen van bestuurlijke boetes in het kader van de Participatiewet, Wet aanscherping handhaving- en sanctiebeleid SZW-wetten (Fraudewet), Boetebesluit socialezekerheidswetten, IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkeloze werknemers), IOAZ (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen), WI (Wet inburgering);.

      Hieronder wordt begrepen het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de besluiten tot het opleggen van een boete;

       

    • het tekenen van akten tot het verlenen van bijstand in de vorm van geldleningen onder verband van hypotheek c.q. verpanding, alsmede het geven van volmacht inzake algehele of gedeeltelijke doorhaling van hypothecaire inschrijvingen t.b.v. de gemeente, die verband houden met de verlening van bijstand;

    • het doorleiden en ondertekenen c.q. paraferen van verzoeken aan unit grootboek-geldmiddelen om doorbetalingen met betrekking tot genomen besluiten inzake uitkeringen, subsidies of voorzieningen van de cluster Sociale zaken;

    • het ter zitting vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen, alsmede het opstellen van ambtsberichten, verzoek- en verweerschriften in het kader van gerechtelijke procedures (verhaal in rechte);

    • nemen van besluiten krachtens de Participatiewet inzake een specificatie loonkostensubsidies bij een ziekmelding;

       

    • voeren van correspondentie in het kader van de voorbereiding en uitvoering van te nemen respectievelijk genomen besluiten, alsmede de afdoening van overige correspondentie van eenvoudige en uitvoerende aard;

    • uitvoering geven aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI) en de Regeling SUWI.

       

    • verlangen van schriftelijke machtiging (artikel 2:1 lid 2 Awb);

    • doorzenden van geschriften naar het bevoegde bestuursorgaan, het daarvan mededeling doen aan de afzender en waar nodig terugzenden van geschriften aan de afzender (artikel 2:3 Awb);

    • stellen van een termijn aan een adviseur (artikel 3:6 Awb);

    • in de gelegenheid stellen van aanvrager en/of belanghebbende zijn zienswijze naar voren te brengen (artikel 4:7, 4:8, 4:11 en 4:12 Awb);

    • stellen van een redelijke termijn waarbinnen de beschikking tegemoet kan worden gezien (artikel 4:14 Awb);

       

    • verlenen van verlof, adv en kort buitengewoon verlof;

    • invullen van de formulieren ziek- en herstelmeldingen;

    • voor gezien en akkoord tekenen van declaraties reiskosten binnen een straal van 60 km (overeenkomstig de Regeling vergoeding bij gebruik eigen vervoermiddelen bij het vervullen van de functie gemeente Sittard-Geleen);

    tenzij bij wet anders is bepaald.

  • 2.

    Het hoofd kan ten aanzien van de uitoefening van het mandaat nadere richtlijnen geven.

  • 3.

    Voor de toepassing van dit ondermandaatbesluit en de daarop berustende bepalingen wordt met de verlening van mandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.

Artikel 2. Ondertekening

De ondertekening van uitgaande stukken zal luiden als volgt:

“Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen”, respectievelijk “De Burgemeester van Sittard-Geleen”,

“namens deze(n),”

gevolgd door de functienaam van de(onder)gemandateerde,

de handtekening van deze (onder)gemandateerde,

en onder vermelding van naam van deze (onder)gemandateerde.

Artikel 3. Afwezigheid/ontstentenis

In geval van afwezigheid of ontstentenis van de (onder)gemandateerde functionaris, wordt deze door de teammanager vervangen

Artikel 4. Verantwoording

De ondergemandateerde functionaris legt (vooraf en/of achteraf) verantwoording af over de uitvoering van de aan hem opgelegde taken en het gebruik van verleende bevoegdheden op de navolgende wijze:

  • Regulier overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris;

  • Ad hoc overleg tussen teammanager en in artikel 1 genoemde functionaris (bij spoedeisende zaken).

Artikel 5. Bekendmaking, inwerkingtreding en intrekking

  • 1.

    Bekendmaking vindt plaats door publicatie in het elektronisch gemeenteblad en op internet.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de dag van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad.

  • 3.

    Op het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit wordt het ondermandaat van 01-05-2019 ingetrokken.

Sittard-Geleen, 04-12-2019

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen/de Burgemeester van Sittard-Geleen,

Namens deze(n),

Hoofd Sociale Zaken

J.A.M. Heesen

Goedkeuring:

Voor akkoord

Sittard-Geleen,

De gemeentesecretaris van Sittard-Geleen,

Mr. G.J.C. Kusters

Naar boven