Gemeenteblad van Breda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2019, 308417 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Breda | Gemeenteblad 2019, 308417 | Beleidsregels |
Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Breda houdende regels omtrent Beleidsregeling sluitingstijden Breda 2019
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat de burgemeester op 20 november 2019 de Beleidsregeling sluitingstijden Breda 2019 heeft vastgesteld.
De beleidsregels worden van kracht met ingang van de dag na die van deze bekendmaking
Tegen het besluit tot vaststelling van de beleidsregels is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Beleidsregeling sluitingstijden Breda 2019
Gelet op artikel 10 lid 1 onder C van de Drank- en horecaverordening Breda 2014,
overwegende dat het gewenst beleidsregels als bedoeld in artikel 4.81 van de Algemene wet bestuursrecht vast te stellen in verband met de uitoefening van de bevoegdheden zoals opgenomen onder artikel 10 eerste lid van de Drank- en Horecaverordening Breda 2014 (sluitingstijdenregeling)
Artikel 2 Weigeringsgronden, Intrekkingsgronden.
Met toepassing van de in artikel 10, eerste lid onder d. van de verordening, genoemde weigerings- en intrekkingsgronden:
Voor een nieuwe ondernemer betekent dit de normale procedure in verband de aanvraag van de eveneens benodigde Drank- en Horecavergunning. Toetsing op gedrag zal plaatsvinden aan artikel 8 tweede en derde lid van de Drank- en Horecawet en het Besluit eisen zedelijk gedrag Drank en Horecawet 1999. Hierbij zal voor de ontheffing sluitingstijden in het uitgaansgebied een strenger toezichtregime gelden op de gedrag- en zedelijkheidseisen dan voor een andere aanvraag voor een drank- en horecavergunning. Het uitgaansgebied is een bijzonder deel van de stad Breda waar in het kader van de openbare orde en veiligheid strengere eisen worden gesteld en waar bijzondere afspraken gelden.
Het onder artikel 10, eerste lid onder d, lid 4 van de verordening genoemde (indien er vanaf 22.00 uur geen gecertificeerd beveiligingspersoneel werkzaam is /afhankelijk van de wijziging door de raad : indien er geen gecertificeerd beveiligingspersoneel werkzaam is waarvan het aantal en het tijdstip van inzet door de burgemeester wordt bepaald).
De basisregel is dat vanaf 22.00 uur gecertificeerd beveiligingspersoneel werkzaam moet zijn in de inrichting. Het deelnemen in het project sfeerbeheer (SOS teams) kan een reden zijn om van het tijdstip van 22.00 uur af te wijken. Ook andere omstandigheden kunnen aanleiding zijn om van de basisregel af te wijken. Een veiligheidsplan van de onderneming kan een aanleiding vormen net als feitelijke omstandigheden.
Met de toepassing van artikel 10, eerste lid onder g van de verordening houdt de burgmeester rekening met het volgende:
De burgemeester stelt het in bijlage I van deze beleidsregeling opgenomen model vast als minimale inhoud van het veiligheidsplan.
De burgemeester kan indien daar aanleiding voor is te allen tijde aanvullende eisen stellen aan het veiligheidsplan.
Daarbij zal in het geval van meer dan 300 bezoekers er risico-scenario’s/doelgroepen uitgewerkt moeten worden in het veiligheidsplan. Te denken valt aan , grote vechtpartij, paniek, uitval elektra, extreem weer.
Los van het aantal bezoekers zal er ook risico-scenario’s/doelgroepen uitgewerkt moeten worden in het veiligheidsplan als er evenementen worden gehouden of als er sprake is van zaalverhuur.
De ondernemer moet aantonen dat hij de veiligheidsrisico’s naar aanleiding van zijn geplande exploitatie, toegangsbeleid. in beeld heeft en kan aangeven hoe hij zich daar op voorbereid. E.e.a. om verstoringen van de openbare orde te voorkomen en de veiligheid van bezoekers en personeel kan garanderen. De burgemeester kan te allen tijde aanwijzingen geven om het veiligheidsplan aan te passen.
Bijlage I Inhoudsopgave veiligheidsplan
In Breda bestaat de mogelijkheid voor horecaondernemers – in het aangewezen horecaconcentratiegebied – hun zaak open te hebben tot maximaal 04.00 uur. Om voor deze ontheffing van de algemene regels in aanmerking te kunnen komen dient de ondernemer een aantal zaken goed geregeld te hebben. De onderwerpen die het betreft zijn opgenomen in dit model veiligheid- en overlastplan. Dit plan is als voorschrift aan bedoelde ontheffing verbonden.
De primaire invalshoek is vanzelfsprekend het bevorderen van veiligheid en het voorkomen van overlast geweest. Daarnaast is een aantal onderwerpen opgenomen die in eerste aanleg meer verbonden zijn aan de gezondheid van jongeren maar in hun uitwerking wel degelijk effect hebben op de sfeer in de binnenstad.
Maatregelen ter voorkoming van overlast
De ondernemer is gehouden de orde binnen de onderneming te handhaven en in de directe omgeving ervan de hinder, veroorzaakt door komende en vertrekkende bezoekers, te voorkomen en zoveel mogelijk te beperken.
Welke maatregelen heeft de ondernemer hiertoe getroffen?
Op welke wijze wordt de stroom komende en vertrekkende bezoekers begeleid?
Welke maatregelen worden getroffen om de activiteiten vanaf een half uur voor sluitingstijd geleidelijk af te bouwen?
De ondernemer voorziet in instructies en/of trainingen van het personeel met betrekking tot het omgaan met agressie, dronkenschap en het gebruik van verdovende middelen.
Op welke wijze wordt het personeel geïnformeerd?
Welke instructies worden aan het personeel gegeven?
Welke trainingen worden gegeven? Is dat eenmalig of met een hogere frequentie?
In de inrichting gelden huis- en gedragsregels die zodanig zijn opgehangen en leesbaar zijn dat bezoekers er eenvoudig kennis van kunnen nemen.
Wat zijn de huisregels die in de onderneming gelden?
Op welke wijze wordt het personeel hierover geïnstrueerd?
Op welke wijze wordt opgetreden bij het overtreden van de huisregels?
Afschrift van plattegrond en foto’s waaruit duidelijk wordt hoe en waar de huisregels in de onderneming zijn opgehangen.
Constatering van strafbare feiten en het melden van incidenten
De ondernemer en het aanwezige personeel zien erop toe dat er geen strafbare feiten worden gepleegd in de inrichting of de directe omgeving. Het gaat daarbij onder meer om het voorhanden hebben of gebruiken van verdovende middelen, het voorhanden hebben van wapens, geweldpleging, bedreiging of (seksuele) intimidatie.
Bij constatering van een strafbaar feit wordt onmiddellijk de politie in kennis gesteld.
Op welke wijze is het personeel hierover geïnstrueerd?
Welke afspraken zijn gemaakt over het verwijderen van betrokkene uit de inrichting en het overdragen aan de politie?
Welke afspraken zijn gemaakt met andere horecaondernemers?
Overtreders van de huisregels en plegers van strafbare feiten worden voor een bepaalde periode, afhankelijk van de ernst van het gepleegde feit, de toegang tot de inrichting ontzegd.
Op welke wijze worden bezoekers hierover geïnformeerd?
Op welke wijze worden de maatregelen afgestemd met die van andere horecaondernemers in het horecaconcentratiegebied?
EHBO en afstemming hulpverleningsdiensten
In de inrichting is minstens één goed geoutilleerde EHBO-koffer aanwezig.
Is in de onderneming een bedrijfshulpverlener aangesteld?
Op welke wijze wordt voorzien in de aanwezigheid van EHBO-ers?
Hoeveel medewerkers zijn aanwezig die een EHBD-U training (Novadic-Kentron) – of een vergelijkbare training - hebben gevolgd?
De ondernemer zorgt voor een eenduidig, controleerbaar, transparant en niet-discriminerend toegangsbeleid. De ondernemer zorgt ervoor dat bij de ingang van de inrichting door middel van een bord wordt aangegeven waar geweigerde personen een klacht kunnen indienen.
Afschrift/foto van het genoemde bord.
Is het toelatingsbeleid vooraf voorgelegd aan het Panel Deurbeleid?
De ondernemer treft maatregelen om overmatig alcoholgebruik in en rond de inrichting te voorkomen.
Maatregelen m.b.t. informatie en trainingen voor het personeel.
Welke werkinstructies bestaan hieromtrent voor het personeel.
Welke maatregelen worden getroffen voor de betrokken bezoekers.
De ondernemer houdt zich aan de eisen en richtlijnen met betrekking tot het schenken van alcohol aan minderjarigen.
Welke leeftijdsgrens hanteert de onderneming?
Welke werkinstructies bestaan hieromtrent voor het personeel.
Welke preventieve maatregelen worden uitgevoerd door de ondernemer?
Hoe wordt voorzien in het volgen van barcode-trainingen voor de medewerkers?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-308417.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.