Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug houdende regels omtrent behandelen van bezwaarschriften (Aanwijzingsbesluit categorieën ambtelijk horen in bezwaar)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug;

 

Gelet op artikel 7:5 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 2 lid 3 van de Verordening commissie bezwaarschriften Utrechtse Heuvelrug 2017;

 

Overwegende dat:

 

  • -

    het behandelen van bezwaarschriften bij minder complexe zaken waarbij geen derde-belanghebbenden in het spel zijn op een laagdrempelig en efficiënte manier kan worden behandeld door ambtelijk te horen en te adviseren;

  • -

    uit de evaluatie van de pilot ambtelijk horen bij huisvuilzaken is gebleken dat ambtelijk horen een meerwaarde heeft, zodat deze wijze om bezwaarschriften af te doen gehandhaafd blijft;

  • -

    op 30 november 2017 door de raad is vastgesteld de Verordening commissie bezwaarschriften Utrechtse Heuvelrug waarbij bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk zijn omdat deze te laat zijn ingediend niet meer worden voorgelegd aan de commissie bezwaarschriften;

  • -

    de behandeling voor de bezwaarschriften die te laat zijn ingediend ambtelijk kan plaatsvinden;

  • -

    op 16 december 2019 de raad de 1e Wijzigingsverordening commissie bezwaarschriften Utrechtse Heuvelrug 2017 heeft vastgesteld waarin mogelijk wordt gemaakt dat u categorieën aan kunt wijzen waarbij ambtelijk wordt gehoord en geadviseerd.

Besluit:

 

vast te stellen het Aanwijzingsbesluit categorieën ambtelijk horen in bezwaar

Artikel 1  

Als categorieën van bezwaarschriften waarbij ambtelijk wordt gehoord worden aangewezen:

  • a.

    bezwaarschriften tegen besluiten op basis van de Afvalstoffenverordening, voor zover deze betrekking hebben op het onjuist aanbieden van huisvuil;

  • b.

    bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk zijn omdat deze te laat zijn ingediend.

Artikel 2  

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020.

 

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug op 5 november 2019.

De gemeentesecretaris

Drs. M.J.T.H. Havekes

De burgemeester

G.F. Naafs

Bezwaar  

Indien u het niet eens bent met dit besluit, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending hiervan een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

 

Vermeld u in het bezwaarschrift in elk geval de volgende gegevens:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift stuurt en uw handtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt; en

  • een uitleg waarom u bezwaar maakt.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Om dat te bereiken, moet naast het indienen van een bezwaarschrift, een voorlopige voorziening worden gevraagd bij de voorzieningenrechter. Als deze het verzoek toewijst dan kan hierbij worden bepaald dat de werking van het besluit wordt geschorst. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief of fax naar de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, voorlopige voorzieningen, postbus 16005, 3500 DA Utrecht / fax 030-223 3548.

Naar boven