Gemeenteblad van Winterswijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2019, 298544 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Winterswijk | Gemeenteblad 2019, 298544 | Verordeningen |
Gewijzigde Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Dienst Oost Achterhoek 2019
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
De personen bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet en artikel 2, derde lid van de Wet Sociale Werkvoorziening worden bij de uitvoering van deze wet betrokken door een cliëntenraad. De leden van de cliëntenraad worden benoemd, geschorst en ontslagen door de colleges van de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk, waarbij de colleges dezelfde leden benoemen, schorsen en ontslaan.
De vergaderingen zijn in principe openbaar. Indien een lid verzoekt om beslotenheid, beraadslaagt de cliëntenraad achter gesloten deuren over dit verzoek. Het verzoek wordt slechts ingewilligd als een zwaarwegend of persoonlijk belang in het geding is. Dan kan in beslotenheid een besluit worden genomen.
Hoofdstuk 2. Taken en bevoegdheden van het college, de cliëntenraad en de ambtelijk secretaris
Artikel 4. Taken van het college
Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan de cliëntenraad wordt toegezonden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen of voornemens is advies uit te brengen aan de gemeenteraad over het te nemen besluit.
Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad
Het college en het dagelijks bestuur van de SDOA zorgen voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad. Hiertoe:
Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
Het advies als bedoeld in het eerste lid, met uitzondering van ongevraagd advies in verband met door het college of de gemeenteraad gevoerde beleid, wordt uiterlijk 10 werkdagen voordat het college voornemens is het beleid vast te stellen of een advies inzake dit beleid uit te brengen aan de gemeenteraad, uitgebracht door toezending aan het college.
Artikel 8. Budget cliëntenraad
Jaarlijks voor 1 april brengt de cliëntenraad aan de colleges en het dagelijks bestuur van de SDOA verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van een eventueel beschikbaar gesteld budget.
Aldus besloten door de gemeenteraad van de gemeente Winterswijk in zijn openbare vergadering gehouden op 7 november 2019,
de griffier,
de voorzitter,
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:
als bedoeld in artikel 34a, vijfde lid onderdelen b en c, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (hierna: WIA), artikel 35, vierde lid, onderdelen b en c, van de WIA en artikel 36, derde lid, onderdelen b en c, van de WIA tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d van de Participatiewet is verleend;
Met deze verordening wordt tevens uitvoering gegeven aan artikel 2 lid 3 van de Wet Sociale Werkvoorziening. Dit artikel draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van deze wet, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
Om een goede werking van de cliëntenraad te waarborgen worden de leden van de cliëntenraad ondersteund en gefaciliteerd door de SDOA. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet en Wsw te maken krijgen.
Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven, worden hier behandeld.
Dit artikel geeft duidelijk aan dat deze verordening geldt in alle gemeenten die deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling Sociale Dienst Oost Achterhoek en dat met deze verordening een intergemeentelijke cliëntenraad wordt vormgegeven.
Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vormgegeven.
Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid, ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. Benoeming, schorsing en ontslag van de leden van de cliëntenraad geschiedt door de colleges. Gezien het werkingsgebied van de verordening, dienen de colleges dezelfde personen te benoemen, schorsen en ontslaan.
Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat de cliëntenraad een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet en artikel 2, derde lid Wet sociale werkvoorziening genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in de cliëntenraad is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169). Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid, ligt het voor de hand een cliëntenraad samen te stellen die bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties.
Omdat in 2015 de cliëntenraden van de gemeenten Oost Gelre, Berkelland en Winterswijk zijn samengevoegd, dient een onafhankelijke voorzitter te worden benoemd. De voorzitter wordt benoemd voor een termijn van 4 jaar.
Om te voorkomen dat de leden levenslang deel uitmaken van de cliëntenraad is er een maximumperiode gesteld van in totaal 3 termijnen, dus maximaal 12 jaar.
De vergaderingen zijn in principe altijd openbaar. De agenda zal vooraf worden gepubliceerd in de gemeenteberichten van de drie gemeenten en op de website van de Sociale Dienst Oost Achterhoek.
Artikel 3. Ambtelijk secretaris
Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet moet worden voorzien in ondersteuning om de cliëntenraad zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien, wordt een ambtelijk secretaris aan de cliëntenraad toegevoegd. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en de cliëntenraad anderzijds stroomlijnen.
Artikel 4. Taken van het college
Het college zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de ambtelijk secretaris advies vragen aan de cliëntenraad op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk 6 weken voorafgaand aan de datum waarop het college voornemens is het beleid vast te stellen of een advies uit te brengen aan de gemeenteraad wordt toegezonden aan de cliëntenraad, dan kan het advies van de cliëntenraad van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.
Artikel 5. Ondersteuning cliëntenraad
Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat de cliëntenraad wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college en het dagelijks bestuur van de SDOA zorgt voor adequate ondersteuning van de cliëntenraad.
Artikel 6. Taken en bevoegdheden van de cliëntenraad
De cliëntenraad is bevoegd gevraagd advies te geven over voorgenomen beleid en ongevraagd advies te geven over voorgenomen en gevoerd beleid. Zowel gevraagd als ongevraagd advies over het voorgenomen beleid wordt niet later dan 10 werkdagen voordat het college voornemens is het beleid vast te stellen of een advies over dit beleid aan de gemeenteraad op te stellen. Ongevraagd advies over gevoerd beleid is niet gebonden aan een termijn, omdat de cliëntenraad te allen tijde dergelijk advies dient te kunnen uitbrengen.
Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat de cliëntenraad geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.
Ieder lid van de cliëntenraad is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan de ambtelijk secretaris.
Artikel 7. Taken van de ambtelijk secretaris
De ambtelijk secretaris vormt de ambtelijke schakel tussen de gemeenteraad en het college, de SDOA en de cliëntenraad. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen. Doordat de ambtelijk secretaris (mede) is belast met de agendering en verslaglegging kan hij ervoor waken dat alle partijen naar evenredigheid aan bod komen. De ambtelijk secretaris verzendt de uitnodigingen aan de leden uiterlijk 5 werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt.
Artikel 8. Budget cliëntenraad
Het budget is ter vrije besteding van de cliëntenraad. Ten laste hiervan kunnen onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging en organisatiekosten (tweede lid). Deze kosten moeten worden opgenomen in een onderbouwde begroting die in januari in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor het budget geldt, wordt ingediend bij het dagelijks bestuur van de SDOA. Op deze manier kan het dagelijks bestuur van de SDOA de kosten beoordelen voordat ze worden gemaakt. Voor kosten die niet vallen onder de goedgekeurde begroting moet, voordat ze worden gemaakt, goedkeuring worden gevraagd aan het dagelijks bestuur van de SDOA.
De cliëntenraad moet daarnaast jaarlijks achteraf verantwoording afleggen over de besteding van de middelen, zoals vastgelegd in het derde lid.
Artikel 9. Vergoeding aan de leden
Aan de leden van de cliëntenraad wordt een vergoeding toegekend. Dit is een bedrag per vergadering of bijeenkomst waaraan is deelgenomen. Daarnaast kan gebruik worden gemaakt van een reiskostenvergoeding.
De vergoeding is afgestemd op de werkzaamheden die de leden van de Cliëntenraad verrichten. De werkzaamheden staan beschreven in het huishoudelijk regelement van de Cliëntenraad. Om te voorkomen dat, indien van toepassing, deze vergoeding in mindering gebracht wordt op een uitkering, wordt het bedrag als vrijwilligerswerk aangemerkt (artikel 31 tweede lid sub k en l WWB). Het bedrag is afgestemd op de fiscale forfaitaire vrijwilligersregeling zoals die op grond van de Coördinatiewet sociale verzekeringen geldt voor de werknemersverzekering en deze vergoeding wordt ook door de belastingdienst buiten beschouwing gelaten. Dit betekent wel dat zowel binnen een maand als binnen een kalenderjaar rekening gehouden moet worden met het maximale aantal bijeenkomsten van de cliëntenraad en het maximale bedrag van de vrijwilligersvergoeding (zowel per maand als op jaarbasis in verband met verrekening met uitkering of bijtelling belastingdienst) dat verstrekt kan worden.
Artikel 11. Intrekking oude verordeningen
De raden van de gemeenten Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk trekken (ieder voor hun eigen gemeente) de thans vastgestelde en geldende verordeningen voor cliëntenparticipatie Participatiewet in.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-298544.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.