Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2020 Olst-Wijhe

De raad van de gemeente Olst-Wijhe;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d 12 november 2019, nr. 9610-2018.

 

Gelet op artikel 147 lid 1 van de Gemeentewet

BESLUIT

 

vast te stellen de:

 

Verordening tegemoetkoming onvermijdbaar medisch afval 2020 Olst-Wijhe

Artikel 1 Begripsomschrijving

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    De heffingsambtenaar:

    de gemeenteambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet.

  • 2.

    Onvermijdbaar medisch afval:

    medisch afval als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking. Te denken valt o.a. aan incontinentiemateriaal, dialyse- en stomamateriaal.

  • 3.

    Belastingplichtige:

    Degene op wiens naam de aanslag afvalstoffenheffing is gesteld.

  • 4.

    Belanghebbende:

    De belanghebbende degene ten behoeve van wie een document zoals een medische verklaring is afgegeven, danwel een factuur is overlegd.

  • 5.

    Gemiddeld aantal aanbiedingen:

    Het gemiddeld aantal aanbiedingen restafval bij een ondergrondse container per huishouden voor het voorgaande jaar.

  • 6.

    Tegemoetkoming:

    Een tegemoetkoming die door de gemeente Olst-Wijhe wordt toegekend aan een belastingplichtige, die vanwege onvermijdbaar medisch afval met bovengemiddeld hoge afvalkosten wordt geconfronteerd.

  • 7.

    Afvalstoffenheffing:

    De heffing als bedoeld in artikel 2 van de geldende verordening afvalstoffenheffing.

Artikel 2 Aanvraag

De heffingsambtenaar kan de belastingplichtige op schriftelijke aanvraag een tegemoetkoming toekennen vanwege het aanbieden van onvermijdbaar medisch afval.

Artikel 3 Voorwaarden aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag als bedoeld in artikel 2 dient te worden gedaan op een door de heffingsambtenaar vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Een aanvraag kan alleen in die situaties waarin er sprake is van langdurig ontstaan van onvermijdbare medische afval.

  • 3.

    Een aanvraag kan alleen betrekking hebben op het lopende kalenderjaar. Een aanvraag kan worden ingediend tussen 1 januari en 1 december van het lopende kalenderjaar.

  • 4.

    De belastingplichtige is verplicht alle informatie te verstrekken die de heffingsambtenaar nodig acht voor het beoordelen van de aanvraag.

  • 5.

    Indien een aanvraag niet volledig is ingevuld stelt de heffingsambtenaar de aanvrager in de gelegenheid deze binnen een termijn van tenminste twee weken nadat hem dit is medegedeeld aan te vullen of te verbeteren.

  • 6.

    Indien de aanvrager van de in lid 4 bedoelde verplichting tot informatieverstrekking onvoldoende nakomt, verklaart de heffingsambtenaar hem in zijn aanvraag niet ontvankelijk. Van deze beslissing doet de heffingsambtenaar zo spoedig mogelijk mededeling aan de aanvrager, onder terugzending van de ingediende bescheiden.

  • 7.

    De heffingsambtenaar deelt zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

Artikel 4 Voorwaarden tegemoetkoming afvalstoffenheffing

  • 1.

    Een tegemoetkoming in de afvalstoffenheffing wordt toegekend indien:

    • -

      de belastingplichtige informatie verstrekt waaruit blijkt dat er medische hulpmiddelen worden gebruikt door belastingplichtige zelf en/ of een belanghebbende, die huisvesting heeft op het perceel waarvoor de belastingplichtige is aangeslagen, of

    • -

      een factuur van de apotheek danwel van de ziektekostenverzekeraar overlegt waaruit blijkt dat de hulpmiddelen worden afgenomen, die leiden tot extra afval.

  • 2.

    De tegemoetkoming wordt als volgt bepaald:

    • -

      Het aantal afvalaanbiedingen wordt gecorrigeerd tot het gemiddeld aantal afvalaanbiedingen restafval. Van het aantal afvalaanbiedingen dat na deze correctie overblijft wordt 50% verminderd als tegemoetkoming in de kosten. Het aantal afvalaanbiedingen wat overblijft wordt op de aanslag vermeld.

    • -

      Indien de gecorrigeerde lediging niet een geheel getal betreft, wordt deze afgerond naar beneden op hele eenheden.

    • -

      Het gemiddeld aantal aanbiedingen wordt jaarlijks door het college bepaald.

  • 3.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een gedeelte van het kalenderjaar, wordt de correctie van het gemiddeld aantal aanbiedingen berekend, naar evenredigheid van het aantal volle kalendermaanden dat gebruik is gemaakt van de afvalinzameling, op basis van artikel 4.2.

  • 4.

    Indien de aanvraag in de loop van het kalenderjaar binnenkomt, wordt de correctie van het gemiddeld aantal aanbiedingen berekend, naar evenredigheid van het aantal volle kalendermaanden dat nog overblijft en gebruik is gemaakt van de afvalinzameling, op basis van artikel 4.2.

Artikel 5 Verrekening tegemoetkoming

De tegemoetkoming wordt gecorrigeerd op de aanslag afvalaanbiedingen van het lopende kalenderjaar. Deze aanslag ontvangt belastingplichtige na afloop van het jaar waarin de afvalaanbiedingen zijn gedaan.

Artikel 6 Afwijking

  • 1.

    De heffingsambtenaar kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien toepassing van de regeling tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de heffingsambtenaar.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening tegemoetkoming onvermijdbare kosten medisch afval 2020 Olst-Wijhe” en treedt in werking op 1 januari 2020.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 december 2019,

De raad voornoemd,

de griffier,

B.A. Duursema

de voorzitter,

A.G.J. Strien

Naar boven