Instructie voor de griffier 2019

De raad van de gemeente Reimerswaal;

gelezen het voorstel van het presidium van 22 oktober 2019;

gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

besluit

 

vast te stellen de

Instructie voor de griffier 2019 gemeente Reimerswaal

 

 

 

Artikel 1. Algemene ondersteuning

1. De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de raad en door de raad

ingestelde commissies.

2. De griffier is het aanspreekpunt voor raadsleden in contacten met de ambtelijke organisatie als

bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder c, van de Gemeentewet.

 

Artikel 2. Agenda vergaderingen

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het opstellen van de agenda van de raads- en

commissievergaderingen.

 

Artikel 3. Voorbereiding en verloop vergaderingen

De griffier staat de voorzitter van de raad en de voorzitters van de door de raad ingestelde

commissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van hun

vergaderingen.

 

Artikel 4. Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen

1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige

verslaglegging daarvan.

2. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken

aan raadsleden.

 

Artikel 5. Ondersteuning en vertegenwoordiging

1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het presidium en draagt zorg voor een goede en

tijdige verslaglegging daarvan.

2. De griffier vertegenwoordigt de raad indien voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de raad

afwezig zijn.

 

Artikel 6. Organisatie griffie

1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

3. De medewerker griffie en plaatsvervangend griffier of commissiegriffiers handelen

overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

 

Artikel 7. Verhindering en vervanging

1. Indien de griffier meer dan 5 dagen verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig

mededeling aan de raad.

2. Bij verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een daartoe door de raad

aangewezen plaatsvervangend griffier.

3. Het aanwijzingsbesluit, zoals bedoeld in art. 7 lid 2 kan bij mandaat door de voorzitter van de raad

en de griffier gezamenlijk worden genomen.

 

Artikel 8. Slotbepalingen

1.1n gevallen waarin deze instructie niet voorziet, beslist de voorzitter van de raad, voor zover nodig

in overleg met de griffier.

2. Deze instructie treedt in werking op 1 december 2019

3. Deze instructie wordt aangehaald als: Instructie voor de griffier 2019 gemeente Reimerswaal

 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Reimerswaal op 26 november 2019

Naar boven