Gemeenteblad van Hollands Kroon
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2019, 294806 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hollands Kroon | Gemeenteblad 2019, 294806 | Verordeningen |
mitVV VVA6B99EBC7C1B4F4F9042637546F736F4 \* MERGEFORMAT Inleiding
Deze nota Tarieven 2020 bevat een overzichtelijke bundeling van alle gemeentelijke belastingen/heffingen die in de gemeente Hollands Kroon geheven worden.
Bij het samenstellen van deze nota zijn de begrotingsrichtlijnen die door de raad zijn aangenomen, leidend geweest. Door het verloop van de tijd of door nieuwe inzichten of informatie kan het noodzakelijk zijn om eerder genomen standpunten te wijzigen. Wanneer hier sprake van is, wordt hiervan melding gemaakt in het betreffende onderdeel van de nota.
Ook is er gekeken of vanwege wettelijke wijzigingen of nieuwe inzichten tekstuele aanpassingen nodig waren. De verordeningen zijn getoetst aan de modelverordeningen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG). Voor alle verordeningen geldt dat het artikel waarin wordt aangegeven dat het college nadere regels kan stellen, is geschrapt. De aanduiding 'nadere regels' heeft een andere kwalificatie (delegatie) dan met de bepaling werd beoogd. Met het stellen van nadere regels wordt bedoeld dat het college uitvoerings- en beleidsregels kan opstellen. Die bevoegdheid heeft het college al zonder deze bepaling.
Toelichting per belastingsoort
In de begroting 2020 wordt de opbrengst van de onroerende zaakbelasting bepaald. In de paragraaf lokale heffingen is aangegeven wat de uitgangspunten zijn voor onroerende zaakbelasting. Omdat zowel de WOZ-waarden als de gewenste opbrengst voor 2020 wijzigen, moeten de tarieven worden aangepast.
In de tariefstelling is rekening gehouden met een waardedaling van de niet-woningen van 0,5% en bij de woningen met een waardestijging van 3,0%. Dit blijkt uit de permanente marktanalyse die gedaan wordt door ons taxatiebureau TOG Nederland B.V. Daarnaast is ook rekening gehouden met leegstand, vrijstellingen en areaaluitbreiding. Dit leidt tot onderstaande tarieven:
Voor eigenaren van woningen betekent dit een kleine stijging van de aanslag ten opzichte van vorig jaar. Voor de eigenaren en gebruikers van niet-woningen heeft dit een daling van de aanslag tot gevolg. Dit wordt veroorzaakt door de forse toename aan areaal (o.a. windpark en datacentra welke nog steeds in ontwikkeling zijn).
Algemeen dekkingsmiddel ter dekking van de gemeentelijke uitgaven.
De tarieven zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 1,5%.Hier worde de kosten doorberekend die de gemeente maakt voor het inzamelen en laten verwerken van huishoudelijke afvalstoffen. De tarieven zijn gebaseerd op de opbrengst zoals dit is opgenomen in de begroting. Op basis van deze opbrengst is er nu geen sprake van 100% kostendekking. In verband met het te starten project DIFTAR (staat voor gedifferentieerde tarieven waarbij per huishouden geregistreerd wordt hoeveel afval aangeboden wordt en daardoor bepaald binnen welk tarief het huishouden valt), is ervoor gekozen om het afval tarief niet meer te laten stijgen dan de inflatiecorrectie. Deze nieuwe wijze van belasten kan individueel tot behoorlijke veranderingen leiden in het te betalen bedrag. Om wel kostendekkend te zijn moeten de tarieven met ruim 8% verhoogd worden.
Doorberekenen van kosten die de gemeente maakt voor het inzamelen en laten verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De tarieven zijn op basis van de kosten als volgt opgebouwd:
Alle kosten die op het taakveld Afval worden geboekt hebben te maken met de inzameling van huishoudelijk afval. Deze worden dan ook voor 100% meegenomen. Van de overhead wordt 0,8% meegenomen. Dit is gebaseerd op het aantal FTE dat zich bezighoudt met afval. De lasten en baten van de heffing en invordering worden voor 20% meegenomen. De lasten zijn op basis van een inschatting verdeeld over de verschillende soorten belasting die we heffen. Van de inkomensregeling wordt alleen de kwijtschelding meegenomen. De verdeling van de totale kwijtscheldingskosten is gebaseerd op ervaringscijfers uit het verleden. De BTW over de kosten van taakveld Afval wordt volledig meegenomen. Omdat we de tarieven minder laten stijgen dan voor een kostendekkendheid noodzakelijk is, is in de bedragen een aantal neerwaartse bijstellingen gedaan.
Bij de extra containers worden de containers voor GFT en plastic gratis verstrekt. De extra grijze container wordt alleen in bijzondere omstandigheden, zoals vastgelegd in de afvalstoffenverordening verstrekt tegen een tarief van € 132,00 per jaar.
Het tarief wordt met 0,25% verhoogd naar € 195,00. Hier wordt niet het inflatiepercentage aangehouden, omdat er een achterstand is de investeringen. Er is dus geld bespaard.
Doorberekenen van kosten die de gemeente maakt voor aanleg, onderhoud en exploitatie van de gemeentelijke riolering. De tarieven zijn gebaseerd op 100% kostendekking.
De tarieven zijn op basis van de kosten als volgt opgebouwd:
Op het taakveld riolering worden alleen kosten geboekt die uitsluitend met de openbare riolering te maken hebben. Deze worden dus volledig meegenomen. Van de overhead wordt 2,5% meegenomen. Dit is gebaseerd op het aantal FTE dat voor de exploitatie van de riolering werkt. De lasten en baten van de heffing en invordering worden voor 20% meegenomen. De lasten zijn op basis van een inschatting verdeeld over de verschillende soorten belasting die we heffen. Van de inkomensregeling wordt alleen de kwijtschelding meegenomen. De verdeling van de totale kwijtscheldingskosten is gebaseerd op ervaringscijfers uit het verleden. De BTW over de exploitatiekosten en de investeringen worden volledig meegenomen
De tarieven zijn verhoogd met 1,5%. Bij het opleggen van grafrechten wordt met ingang van 2018 een verdeling gemaakt tussen het begrote bedrag dat nodig is in het begrotingsjaar zelf en de toekomstige lasten voor het onderhoud. De toekomstige lasten worden gestort in de voorziening afkoopsommen onderhoud graven. Dit werd in het verleden niet gedaan.
Doorberekenen van kosten die de gemeente maakt die betrekking hebben op lijkbezorging, de bijbehorende administratie en onderhoud van de begraafplaatsen.
Alle kosten die op het taakveld begraafplaatsen en crematoria worden geboekt hebben te maken met lijkbezorging. Deze worden dan ook voor 100% meegenomen. Van de overhead wordt 0,8% meegenomen. Dit is gebaseerd op het aantal FTE dat zich bezig houdt met lijkbezorging. Voor openbaar groen en (openlucht) recreatie worden alleen de kosten meegenomen die met de lijkbezorging te maken hebben en het onderhoud van de begraafplaatsen. Dat is ongeveer 2,4% van de totale lasten.
De tarieven zijn verhoogd met een inflatiepercentage van 1,5%. Dit resulteert niet voor alle tarieven in een stijging omdat het tarief daarvoor te laag is. Daar waar dit het geval is blijft het tarief voor 2020 gelijk en wordt voor 2021 de inflatie van 2020 alsnog meegenomen.
Het tarief voor pleziervaartuigen in Den Oever wordt verhoogd naar € 1,95. Het tarief is dan gelijk met het tarief van de Marinahaven te Den Oever. De Wet Markt en overheid geeft aan dat we geen lager tarief mogen hebben dan een commercieel alternatief.
Bij de vaststelling van de Havengeldverordening 2015 is bepaald dat het tarief voor de vissersschepen (zie lid 1 b en 1 c van de tarieventabel) in een periode van vijf jaar gelijk wordt getrokken met de tarieven van Den Helder. De afgelopen jaren zijn deze tarieven steeds met 5% verhoogd. Dit heeft er echter nog niet toe geleid dat de tarieven nu gelijk zijn met de tarieven van Den Helder, maar de tarieven liggen wel dichter bij elkaar. Er kan worden gekozen om het tarief gelijk te trekken met het tarief van Den Helder. Dit betekent een stijging van de tarieven met 13%. De extra opbrengst bedraagt dan ongeveer € 7.000.
Doorberekenen van kosten die gemeente maakte voor het beheren en onderhouden van gemeentelijke
Alle kosten die geboekt worden op het taakveld recreatieve havens hebben betrekking op de havens en zijn volledig meegenomen. Bij het taakveld Economische Havens en Waterwegen zijn de incidentele kosten met betrekking tot Waddenpoort er buiten gehouden. Daarom is 75% van de kosten meegenomen. Van de overhead wordt 1,5% meegenomen. Dit is gebaseerd op het aantal FTE dat zich bezig houdt met de havens.
De tarieven voor 2020 zijn verhoogd met 1,5%, tenzij het Rijk dit anders heeft voorgeschreven. Voor de producten reisdocumenten en rijbewijzen is het tarief opgebouwd uit een deel rijksleges en een deel gemeenteleges. De rijksleges worden bepaald door het Rijk. Daarnaast stelt het Rijk een maximum prijs vast van deze producten. De maximum prijzen voor 2020 zijn op dit moment nog niet bekend, daarom is het tarief van 2019 nu nog gehandhaafd. Het college is op basis van de Legesverordening bevoegd om het tarief aan te passen, wanneer de nieuwe maximum tarieven bekend zijn. De kosten voor uittreksel uit de burgerlijke stand worden door het Rijk bepaald. De kosten van de Eigen Verklaring van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (in sommige gevallen nodig voor het verlengen van een rijbewijs) worden één op één doorberekend aan de inwoner.
De tarieven voor de omgevingsvergunning zijn ongewijzigd. Uit het onderzoek van de kostendekkendheid is gebleken dat het niet nodig is om deze tarieven te verhogen.
Overige tarieven die door het Rijk worden bepaald zijn verstrekkingen op basis van de Wet Openbaar Bestuur (titel 1, hoofdstuk 7) en kansspelen (titel 1, hoofdstuk 15) . Hier heeft de gemeente geen invloed op.
Dat de aanvraag voor de rijbewijzen en de reisdocumenten nu bij de mensen thuis wordt gedaan heeft invloed op de kostendekkendheid. De aanvraag van deze documenten kost nu veel meer tijd en dus gaan de kosten omhoog. Voor het thuisbezorgen van de documenten kan eventueel een bedrag van maximaal € 15,33 per document bij de burger in rekening worden gebracht. De burger heeft echter geen keuze hierin en dit past niet bij de door de gemeente gewenste excellente dienstverlening.
Er is onderzoek gedaan naar de kostendekkendekking van de leges voor 2020. Voor de tarieven van de leges geldt dat deze maximaal kostendekkend mogen zijn. Wanneer er sprake is van veel verschillende tarieven in een verordening zoals bij leges, hoeft de maximale kostendekkendheid niet per tarief te gelden. Dat kan zolang het maximum van 100% voor het geheel van de verordening niet overschreden wordt. Door kruissubsidiëring is het mogelijk om de ‘winst’ van bepaalde producten te gebruiken om het ‘verlies’ op andere producten te dekken. Uit het onderzoek is gebleken dat de kostendekking uitkomt op 86,80%. Dit onderzoek vindt u bij het raadsvoorstel.
Doorberekenen van de lasten verbonden aan het in behandeling nemen van aanvragen van diverse diensten.
De tarieven worden met het inflatiepercentage van 1,5% verhoogd.
Er wordt op diverse plaatsen binnen de gemeente een standplaats ingenomen op gemeentegrond. Op basis van artikel 229 van de Gemeentewet mag de gemeente hier een vergoeding voor vragen.
De tarieven worden met inflatiepercentage van 1,5% verhoogd. Het tarief voor woningen op een recreatiepark en overige woningen is samengevoegd tot één tarief voor (recreatie) woningen. Dit scheelt aan inkomsten ongeveer € 1.000, maar dit is duidelijker voor de belastingplichtige en eenvoudiger voor het vastleggen in onze administratie.
Mensen die relatief veel in de gemeente verblijven, dragen op deze manier bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente.
Het tarief wordt verhoogd naar € 1,50. Er is het afgelopen jaar behoorlijk geïnvesteerd in de toeristische voorzieningen en dat gebeurt de komende jaren ook nog. In 2020 wordt onderzocht of en hoe een gedifferentieerd tarief kan worden ingevoerd.
Verder is de vrijstelling voor mensen die werkzaam zijn binnen de gemeente Hollands Kroon niet meer opgenomen in de verordening. Arbeidsmigranten die langer dan vier maanden in de gemeente verblijven zijn verplicht zich in te laten schrijven in de Basisregistratie Personen. Dan is er geen toeristenbelasting verschuldigd. Wanneer zij dit niet doen wordt aan de verblijfbieder een (forfaitaire) aanslag toeristenbelasting opgelegd.
Toeristen dragen op deze manier bij aan de algemene voorzieningen in de gemeente.
Vergelijking met omliggende gemeenten
Onderstaande tabellen geven de voorgestelde tarieven 2020 van de gemeente Hollands Kroon weer. De tarieven van andere gemeenten zijn de tarieven van 2019. Van deze gemeenten zijn geen recentere gegevens bekend.
1) Op basis van waterverbruik tot 350 m3
2) Ook voor driepersoonshuishouden
3) Plus waterverbruik boven 500 m3
4) Bedrijven percentage van de WOZ-waarde
5) Op basis van WOZ-waarde. Dit is het tarief bij een gemiddelde WOZ-waarde
De lokale lasten druk wordt bepaald door de tarieven van de onroerende zaakbelasting, afvalstoffenheffing en de rioolheffing. In de tabel hieronder wordt de opbouw van de lokale lastendruk in Hollands Kroon weergegeven over de jaren 2018 tot en met 2020
Voor huurders zijn alleen de hoogte van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing bepalend, omdat zij niet worden aangeslagen voor de onroerende zaakbelasting. De eigenaren worden voor alle drie de belastingen aangeslagen (daarbij natuurlijk uitgezonderd de rioolheffing voor panden die niet op het gemeentelijke riool zijn aangesloten).
Bij de berekening van de onroerende zaakbelasting is uitgegaan van een WOZ-waarde van € 200.000 (zonder rekening te houden met de waardeontwikkeling) en voor de afvalstoffenheffing is uitgegaan van een meerpersoonshuishouden. Het betreft hier een rekenvoorbeeld. De werkelijke lastenontwikkeling kan voor de individuele burger afwijken, gelet op de werkelijke waarde – en de waardeontwikkeling- van de woning.
Tarievenlijst bij de verordeningen
Tarieventabel bij de ‘Verordening Onroerende zaakbelasting’
1. Het tarief van de belasting bedraagt een percentage van de heffingsmaatstaf. Het percentage bedraagt voor:
a. de gebruikersbelasting niet-woningen 0,1435%;
voor onroerende zaken die in hoofdzaak tot woning dienen 0,1190 %;
voor onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen 0,1788 %.
2. Het bedrag van de belasting wordt per belastingaanslag naar beneden afgerond op gehele euro's.
3. Belastingaanslagen beneden € 10,00 worden niet geheven. Voor de toepassing van de vorige volzin, wordt het totaal van op één aanslagbiljet verenigde bedragen belastingen aangemerkt als één belastingbedrag.
Tarieventabel Afvalstoffenheffing bij de ‘Verordening afvalstoffenheffing’
A. De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
1. als het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door één persoon :
2. als het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door twee personen :
3. als het perceel op 1 januari van het belastingjaar of, als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door drie of meer personen : € 353,52;
4. als uit de gegevens van de gemeentelijke basisadministratie personen niet blijkt door hoeveel personen
het perceel wordt gebruikt (tarief gelijk aan gebruik drie of meer personen): € 353,52;
De belasting als bedoeld in onderdeel 1, 2, 3 en 4 wordt voor het op 1 januari van het belastingjaar of, indien de belastingplicht later aanvangt, bij aanvang van de belastingplicht, in bruikleen hebben van iedere (boven het geen volgens de gemeentelijke afvalstoffenverordening aan het perceel is verstrekt) rest rolcontainer, vermeerderd met € 132,00.
Voor het vaststellen van het aantal personen per huishouden naar de situatie per 1 januari van het belastingjaar of als de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, wordt uitgegaan van de gegevens van de gemeentelijke basisadministratie personen.
B. Voor scholen die voldoen aan de gestelde eisen in de afvalstoffenverordening en hun afval laten inzamelen door de gemeente bedraagt de belasting per belastingjaar:
1. voor scholen met minder dan 200 leerlingen € 405,96.
2. voor scholen met 200 of meer leerlingen maar minder dan 400 leerlingen € 558,24.
3. voor scholen met 400 of meer leerlingen maar minder dan 600 leerlingen € 710,52.
4. voor scholen met 600 of meer leerlingen wordt maatwerk geleverd.
Tarieventabel bij de ‘Verordening rioolheffing’
De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar € 195,00
Tarieventabel bij de ‘Verordening Lijkbezorgingsrechten’
Tarieventabel bij de ‘Verordening Havengeld’
Tarieventabel bij de ‘Legesverordening’
Titel 1 Algemene Dienstverlening
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Tarieventabel bij de ‘Verordening Staangeld’
1 Het recht als bedoeld in artikel 2 bedraagt per vierkante meter ingenomen gemeentegrond of gedeelte daarvan:
a. per halve dag of gedeelte daarvan € 0,38
c. per maand of gedeelte daarvan (wanneer de standplaats een halve dag wordt ingenomen) € 4,52
d. per maand of gedeelte daarvan (wanneer de standplaats een hele dag wordt ingenomen) € 9,04
e. per jaar of gedeelte daarvan (wanneer de standplaats een halve dag wordt ingenomen) € 19,42
f. per jaar of gedeelte daarvan (wanneer de standplaats een hele dag wordt ingenomen) € 38,84
2 Voor de tarieven onder 1 c,d, e en f wordt maximaal drie dagen per week in rekening gebracht.
Als gebruik wordt gemaakt van een van gemeentewege geplaatste stroomkast worden de tarieven in artikel 1 verhoogd met € 4,25 per dag of gedeelte daarvan
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-294806.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.