Gemeenteblad van Steenbergen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2019, 29433 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Steenbergen | Gemeenteblad 2019, 29433 | Beleidsregels |
Subsidieregels Peuteropvang gemeente Steenbergen 2019
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
De plek bevindt zich op een peuteropvang- of kinderopvanglocatie die in het LRKP staat geregistreerd.
Peuterplaats peuterkind: plek van twee dagdelen per week, gedurende 40 weken per jaar met gemeentelijke subsidie. Het aantal uren per peuterplaats per week is 6. De plek bevindt zich op een peuteropvang- of kinderopvanglocatie die in het LRKP staat geregistreerd met WE Certificatie.
Peuterplaats WE: plek voor doelgroeppeuters vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij uitstromen naar de basisschool, van vier dagdelen per week, verspreid over minimaal 2 weekdagen, gedurende 40 weken per jaar. Het aantal uren per week is 12 verdeeld over 4 dagdelen van 3 uur. De plek bevindt zich op een peuteropvanglocatie die in het LRKP staat geregistreerd met WE Certificatie.
Peuteropvang: educatieve opvang voor kinderen vanaf 2 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool en die voldoet aan de eisen uit de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen met het daarbij behorende Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie. Peuteropvang wordt uitgevoerd op peuteropvanglocaties die WE gecertificeerd zijn in groepen van maximaal 16 peuters per groep. De ontwikkeling van alle peuters wordt gevolgd middels een observatiesysteem dat de peuter I kleuterontwikkeling en/of de leervorderingen op een gestructureerde wijze voor alle kinderen in beeld brengt.
WE: het doel van voor en vroegschoolse educatie is om peuters met een mogelijke(taal)achterstand, ook we "doelgroepkinderen" genoemd, beter voor te bereiden op de Basisschool en er voor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen.
» Voorschoolse educatie is voor doelgroeppeuters op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven;
» Vroegschoolse educatie is bedoeld voor doelgroepkleuters uit groep 1 en 2.
Deze subsidieregels hebben uitsluitend betrekking op de voorschoolse educatie,
Houder: de rechtspersoon aan wie een onderneming ais bedoeld in de Handelsregisterwet toebehoort, waarbij onder 'onderneming' wordt begrepen een in Steenbergen gevestigde locatie voor kinderopvang waar peuteropvang wordt uitgevoerd en die in het Landelijk Register Kinderopvang(LRK) staat geregistreerd als kinderdagverblijf met WE certificatie.
WE (voor- en vroegschoolse educatie): hier opgevat als peuteropvang voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin via een WE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
WE-programma: een programma waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onderstaande programma's (per 1 september 2015) zijn door een onafhankelijke erkenningscommissie erkend.
Artikel 2 Doel van de subsidieverlening
Deze subsidieregels hebben als doelstelling het mogelijk maken van de uitvoering van de uitvoering peuteropvang, inclusief WE, voor de periode januari tot en met december 2019.
Artikel 5 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Voor het aanvragen van subsidie dienen de volgende gegevens en stukken overgelegd te worden:
Conform het gestelde in artikel 9 lid 2: de WE-certificaten van de pedagogisch medewerkers van de peuteropvanglocaties waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Deze voorwaarde geldt voor elke in deze subsidieperiode bestaande en nieuw te starten peuteropvanglocatie voor subsidie wordt aangevraagd, en/of een in deze subsidieperiode nieuw aan te stellen pedagogisch medewerker op een peuteropvanglocatie waarvoor subsidie wordt aangevraagd en waarvoor in de voorafgaande subsidieperiode subsidie voor peuteropvang is verstrekt.
Conform het gestelde in artikel 8 lid 1: bewijzen van de taalniveaus van de Pedagogisch medewerkers van de peuteropvanglocaties waarvoor subsidie wordt aangevraagd, dan wel bewijzen van lopende deelname aan taalscholing die tot doel heeft de vereiste taalniveaus te bereiken. Deze voorwaarde geldt alleen:
Conform het gestelde in artikel 8 lid 1: een plan van aanpak voor samenwerking met het basisonderwijs.
6. Conform het gestelde in artikel 10 lid 2 geeft de houder inzicht in de vaste ouderbijdrage die in rekening wordt gebracht voor peuterkinderen en doelgroepkinderen zonder recht op kinderopvangtoeslag.
Artikel 7 Hoogte van de subsidie
Het definitieve subsidiebedrag wordt na afloop van de subsidieperiode (kalenderjaar), op basis van de gegevens uit de eindrapportage van de houder door het college vastgesteld. Deze vaststelling vindt plaats op basis van het werkelijke aantal bezette peuterplaatsen (daaronder wordt hier begrepen het aantal afgenomen uren per werkelijk bezette Peuterplaats voor peuters genoemd in artikel 6 onder lid 1, 2 en 3, het gehanteerde uurtarief, en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdrage en kan een terugvordering tot gevolg hebben als houder minder bezette peuterplaatsen heeft gerealiseerd dan het aantal waarop de hoogte van de subsidieverlening was gebaseerd.
Artikel 8 Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan houders die voldoen aan de volgende voorwaarden:
Er is sprake van een warme overdracht van peuters naar de basisschool. Dit houdt het volgende in: in de overdracht geeft de peuteropvanglocatie (als voorschoolse voorziening)persoonlijk - en bij voorkeur in aanwezigheid van de ouders - informatie mee over de ontwikkeling van het kind, onder andere op gebied van taal, spel, motoriek en hoe het kind met andere kinderen omgaat.
De houder werkt voor elke peuteropvanglocatie aantoonbaar samen met een of meerbasisscholen. Deze samenwerking blijkt uit een gezamenlijk plan van aanpak van de peuteropvanglocatie en de basisschool (of basisscholen) voor de realisatie van een doorgaande lijn. Het plan is ondertekend door beide partijen en bevat minimaal de eisen WE van de Inspectie van het Onderwijs. De houder staat borg dat peuters niet langer dan twee maanden op een wachtlijst staan. De houder geeft maandelijks inzicht in de omvang van de wachtlijsten en waar en wanneer de peuters van de wachtlijst geplaatst zijn. De houder staat borg voor een evenwichtige bezetting van een peuteropvanggroep met peuters vanuit alle doelgroepen (Peuterkinderen, Doelgroepkinderen en Reguliere kinderen) en van ouders met en zonder kinderopvangtoeslag.
Artikel 9 Toetsing recht op een gesubsidieerde peuterplaats
Indien het verwachte verzamelinkomen over 2019 gewijzigd is ten opzichte van hetverzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) over 2016 dient deze verklaring aangevuld te worden met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen over 2019 blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de maand voorafgaand aan plaatsing op een peuterplaats.
Artikel 11 De subsidieverlening
Indien gedurende de periode waarop de subsidieverlening betrekking heeft voor de Betreffende peuteropvanglocatie bestuursrechtelijke handhaving van kracht wordt, kan dat het herzien of intrekken van het besluit tot subsidieverlening tot gevolg hebben en kan de subsidie geheel of gedeeltelijk worden teruggevorderd.
Artikel 13 Verantwoording subsidie
Het college beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien. Daarnaast is het college bevoegd om in bijzondere gevallen gemotiveerd van deze regeling af te wijken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-29433.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.