Gemeenteblad van De Wolden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2019, 293335 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Wolden | Gemeenteblad 2019, 293335 | Beleidsregels |
Beleidsregels Bijzondere Bijstand Gemeente De Wolden 2019
Burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden;
− titel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
het college het noodzakelijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden bijzondere bijstand op grond van de Participatiewet kan worden verstrekt en daartoe beleidsregels wenst vast te stellen;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
a. alo-kop: de verhoging van het kindgebonden budget voor alleenstaande ouders, zoals bedoeld in artikel 2, zesde lid van de Wet op het kindgebonden budget;
b. ama: alleenstaande minderjarige asielzoeker;
c. aow: Algemene ouderdomswet;
e. bpoz: Wet Bijzondere Opneming in Psychiatrische Ziekenhuizen;
f. college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden;
g. de wet: de Participatiewet;
h. draagkracht: de middelen waarover beschikt kan worden om zelf in het levensonderhoud te voorzien. De draagkracht in relatie tot bijzondere bijstand wordt uitgedrukt in een percentage van de voor de bijzondere bijstand in aanmerking te nemen middelen;
i. nibud: Nationaal instituut voor budgetvoorlichting;
j. ozb: onroerende zaakbelasting;
k. wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;
l. wao: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering;
m. wht: Wet op de huurtoeslag;
n. wia: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.
p. wmo: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;
q. wsnp: Wet schuldsanering natuurlijke personen;
r. wtos: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten.
Artikel 3 Uitgangspunten draagkracht
Het college laat voor de bepaling van de draagkracht buiten beschouwing:
a. het inkomen in de vorm van een particuliere oudedagsvoorziening, zoals bedoeld in artikel 33, vijfde lid van de wet;
b. het vermogen tot voor de op belanghebbende van toepassing zijnde grens als bedoeld in artikel 34 van de wet.
c. het vermogen als spaargeld opgebouwd tijdens de periode waarin bijstand wordt ontvangen;
d. het vermogen in de vorm van een eigen huis, indien de belanghebbende in dat eigen huis woonachtig is en recht heeft op een AOW-uitkering of een ouderdomspensioen ontvangt.
Artikel 4 Draagkracht, inkomens- en vermogensgrens
Artikel 5 Vaststelling van het inkomen en vermogen
In het geval dat de belanghebbende de aanvraag om bijzondere bijstand indient voordat de kosten zich daadwerkelijk voordoen, dan stelt het college het inkomen vast aan de hand van de inkomensspecificatie van de maand, dan wel het gemiddelde inkomen van de zes maanden, voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag is ingediend.
Artikel 8 Hoogte bijzondere bijstand en drempelbedrag
Artikel 9 Vorm bijzondere bijstand en aflossing lening
Hoofdstuk 2 Bijzondere bijstand
Artikel 10 Medische en paramedische kosten
De vergoedingen vanuit de Zorgverzekeringswet, de WMO, de Wlz en vergelijkbare regelingen acht het college voorliggende voorzieningen die passend en toereikend zijn. Indien binnen de voorliggende voorziening een beslissing is genomen dat bepaalde kosten niet als noodzakelijk worden aangemerkt, kan daarvoor ook geen bijzondere bijstand worden verleend.
In afwijking van artikel 10 kan het college bijzondere bijstand om niet verlenen voor tandartskosten onder de volgende drie voorwaarden:
a. het is het college gebleken dat zorgverzekeraars de belanghebbende wegens schulden niet accepteren voor een aanvullende tandverzekering of een collectieve zorgverzekering, of de zorgverzekeraar verrekent een te vergoeden bedrag aan de tandarts met een schuld aan de zorgverzekeraar;
b. de belanghebbende werkt op het moment van de aanvraag mee aan en volgt een schuldhulpverleningstraject;
c. voorafgaande aan de behandeling overlegt de belanghebbende aan het college een gespecificeerde kostenopgave van een tandarts, die ingeschreven staat in het kwaliteitsregister tandartsen.
Artikel 12 Collectieve Zorgverzekering
Artikel 13 Dieetkosten, bewassing, kledingslijtage, verwarmingskosten en maaltijdvoorziening
Voor de kosten van maaltijden kan het college een tegemoetkoming verlenen indien wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:
a. de belanghebbende heeft een beperking of een chronische ziekte of er geldt voor de belanghebbende naar het oordeel van het college een sociale indicatie;
b. belanghebbende is naar het oordeel van het college voor zijn of haar maaltijden aangewezen op instanties die maaltijden verzorgen;
c. maaltijden worden verstrekt via een officiële maaltijdleverancier.
Het college verleent in beginsel geen bijzondere bijstand voor de kosten van een uitvaart. In deze kosten kan immers worden voorzien door de nalatenschap van de overledene, uitvaartverzekering, levensverzekering en/of ongevallenverzekering. De wettelijke of per testament bepaalde erfgenamen zijn aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart.
Artikel 15 Kosten bewind, curatele en mentorschap
Artikel 17 Kosten levensonderhoud jongeren van 18-21 jaar niet in een inrichting
De jongere wordt in ieder geval geacht zijn onderhoudsrecht tegenover zijn ouders redelijkerwijs niet te gelde te kunnen maken als: a. de ouder(s) is/zijn overleden of in het buitenland woont/wonen en deze onbereikbaar is/zijn;
b. de jongere in het kader van de Wet op de jeugdzorg destijds buiten het gezin is geplaatst;
c. de jongere op de ingangsdatum van de bijstandsverlening twaalf maanden of langer zelfstandig woont;
d. er sprake is van een acute crisissituatie, waarin door de jongere zelf geen verandering kan worden gebracht.
Artikel 18 Kosten levensonderhoud jongeren van 18-21 jaar in een inrichting
De jongere wordt in ieder geval geacht zijn onderhoudsrecht tegenover zijn ouders redelijkerwijs niet te gelde te kunnen maken als: a. de ouder(s) is/zijn overleden of in het buitenland woont/wonen en deze onbereikbaar is/zijn;
b. de jongere in het kader van de Wet op de jeugdzorg destijds buiten het gezin is geplaatst;
c. de jongere op de ingangsdatum van de bijstandsverlening twaalf maanden of langer zelfstandig woont;
d. er sprake is van een acute crisissituatie, waarin door de jongere zelf geen verandering kan worden gebracht.
Artikel 19 Doorbetaling vaste lasten tijdens verblijf in inrichting
Voor de kosten van de doorbetaling van de vaste lasten wegens het aanhouden van de woning, is bijzondere bijstand mogelijk indien: a. belanghebbende in een inrichting verblijft, en
b. de noodzaak van de doorbetaling vaste lasten en aanhouden van de woning vast staat vast, en
c. het vooraf duidelijk is dat de opname korter duurt dan zes maanden.
Artikel 21 Duurzame gebruiksgoederen
Artikel 22 Verhuis- en / of inrichtingskosten
Indien en voor zover een lening bij een reguliere bank of kredietbank niet kan worden geëffectueerd, kan het college, met in achtneming van artikel 9 van deze beleidsregels, bijzondere bijstand verlenen voor de noodzakelijk aan te schaffen goederen tot maximaal honderd procent van de genoemde bedragen of van de inventarispakketten in de prijzengids van het NIBUD.
De in het vijfde lid genoemde bijzondere bijstand verleent het college in een bijstandsvorm of combinatie van vormen in de volgende rangorde:
a. borgtocht bij een geldlening via de normale kredietverlenende instanties als vaststaat dat, zonder verlening van de bijstand als borg, de lening door de kredietverlenende instelling niet zal worden verstrekt;
c. bijstand om niet indien en voor zover sub a, en b niet mogelijk zijn.
Artikel 23 inrichtingskosten statushouders
Het college verstrekt met in achtneming van artikel 8 en met toepassing van artikel 9, vierde lid van deze beleidsregels een lening voor de inrichtingskosten. Het maximum bedrag van de bijstand in de vorm van een lening wordt bepaald op grond van de inventarispakketten van de prijzengids van het NIBUD, afhankelijk van de gezinssamenstelling van de belanghebbende.
Artikel 24 Legitimatie, verblijfsvergunning en leges
Het college verleent aan de belanghebbende van 18 jaar en ouder geen bijzondere bijstand voor de kosten van een legitimatiebewijs. Deze kosten behoren naar het oordeel van het college tot de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan. Dit geldt zowel voor het document als voor de pasfoto’s. Voor een minderjarig kind gelden de Beleidsregels kindpakket De Wolden.
In afwijking van het tweede lid kan het college bijzondere bijstand verlenen voor legeskosten in de volgende situaties:
a. voor de voormalig AMA die niet erkend is als vluchtelingen maar wel in Nederland mag verblijven op grond van een verblijfsvergunning "regulier";
b. kinderen van ouders met een verblijfsvergunning "asiel";
c. nieuwkomers die hun vergunning "regulier bepaalde tijd" moeten verlengen.
Artikel 25 Overbruggingsuitkering
De hoogte van de overbruggingsuitkering is gelijk aan de voor de belanghebbende van toepassing zijnde bijstandsnorm, exclusief vakantietoeslag, minus de financiële middelen waarover kan worden beschikt, berekend over de periode van de ingangsdatum van het recht op bijstand tot de eerste betaling van de periodieke uitkering.
Het college kan bijzondere bijstand verlenen voor noodzakelijke en aantoonbare reiskosten:
a. in verband met medische en psychische behandelingen indien sprake is van bijzondere omstandigheden;
b. voor schoolgaande kinderen in het voortgezet onderwijs wanneer het schooltype niet in de gemeente De Wolden aanwezig is;
c. bij bezoek aan gezinsleden in detentie of inrichting;
d. bij bezoek aan gezinsleden in het ziekenhuis en / of revalidatiecentrum;
e. bij bezoek aan minderjarige kinderen die in een pleeggezin of gezinsvervangend te huis wonen;
f. in verband met een gerechtelijke procedure waarbij belanghebbende is betrokken, voor zover de gerechtelijke instantie geen vergoeding verleent.
Op grond van de Verordening gemeentelijke kindregelingen De Wolden is vergoeding voor de kosten van kinderopvang mogelijk wanneer er voor de ouders een sociaal medische indicatie is.
Artikel 29 Woonkostentoeslag bij een huurwoning
Het college kent de woonkostentoeslag voor een half jaar toe. Als de huur hoger is dan de maximale rekenhuur legt het college de belanghebbende de volgende verplichtingen op:
a. actief zoeken naar goedkopere woonruimte binnen de gemeente De Wolden;
b. ingeschreven staan als woningzoekende bij woningcorporaties;
c. reageren op elke (aangeboden) woning met een huur lager dan de maximale rekenhuur, ongeacht de aard of ligging van de woning.
d. geen passende woonruimte weigeren;
e. alles in het werk stellen om goedkopere woonruimte te verkrijgen.
Artikel 30 Woonkostentoeslag bij een eigen woning
De woonkostentoeslag wordt berekend conform de systematiek van de Wht, waarbij alleen de volgende woonkosten in de berekening worden meegenomen: a. de kosten van de betaalde hypotheekrente, niet de aflossing of premie voor spaarhypotheek, onder aftrek van de daadwerkelijk ontvangen belastingteruggaaf;
b. de zakelijke lasten in verband met het hebben van eigendom, zoals het eigenaarsdeel van de waterschapslasten, de premies van glas- en opstalverzekeringen en het eigenaarsgedeelte per maand OZB en erfpachtcanon;
c. schoonmaakkosten, energiekosten voor de lift, kosten verlichting gemeenschappelijke ruimtes bij bewoning van een flat of appartement.
Het college kent de woonkostentoeslag voor één jaar toe. Hierbij wordt de verplichting opgelegd om te zoeken naar goedkopere huisvesting, onder de volgende voorwaarden: a. actief zoeken naar goedkopere woonruimte binnen de gemeente De Wolden;
b. reageren op elke (aangeboden) goedkopere huisvesting, ongeacht de aard of ligging van de huisvesting;
c. geen passende woonruimte weigeren;
d. alles in het werk stellen om de woning te verkopen: schakel een makelaar in, zet via een advertentie de woning te koop (krant, toegankelijke websites voor het aanbieden van de koopwoning);
e. ingeschreven staan als woningzoekende bij woningcorporaties.
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie in De Wolder Courant.
Artikel 32 Intrekking en overgangsrecht
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente De Wolden.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden, op 29 oktober 2019
De secretaris, De burgemeester,
Deze beleidsregels vervangen het "Beleidsuitvoeringsplan bijzondere bijstand en minimabeleid 2017".
Deze vervanging heeft de volgende redenen:
De duidelijkheid en leesbaarheid van het beleid vergroten voor zowel de rechthebbenden als de uitvoerenden van het beleid.
Actualisatie van het beleid aan maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de opkomst van andere vermogensbestanddelen, bijvoorbeeld de cryptomunt.
Voorzien in beleidsuitgangspunten die niet expliciet waren geregeld: bijvoorbeeld beleid voor jongeren tussen 18 en 21 jaar die zelfstandig wonen en bijstand bij een gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis.
Doorvertaling van de beleidsnota herijking minimabeleid voor ouderen met een eigen woning en een inkomen tot 110% bijstandsniveau.
Op grond van artikel 35 van de Participatiewet heeft het college een wettelijke taak om bijzondere bijstand te verstrekken aan inwoners die geconfronteerd worden met noodzakelijke kosten die voortvloeien uit bijzondere omstandigheden en die de belanghebbende niet uit het normale inkomen of vermogen kan betalen.
De volgorde waarop een aanvraag voor bijzondere bijstand wordt beoordeeld, is als volgt en altijd individueel:
2. Zijn de kosten noodzakelijk?
3. Vloeien de kosten voort uit bijzondere omstandigheden?
4. Kunnen de kosten worden betaald uit de bijstandsnorm, de individuele inkomenstoeslag, het vermogen en het inkomen voor zover dit meer bedraagt dan de bijstandsnorm?
Is het antwoord op de vragen 1 t/m 3 ja en op vraag 4 nee, dan is het college verplicht om bijzondere bijstand te verstrekken. Is het antwoord op een van de vragen afwijkend dan is er geen recht op bijzondere bijstand.
Algemene voorwaarden en uitgangspunten
Verder zijn de volgende algemene voorwaarden en uitgangspunten nog van belang voor verlening van bijzondere bijstand:
1. Belanghebbende staat inschreven in de Basisregistratie personen (BRP).
2. Belanghebbende woont en verblijft in de gemeente De Wolden.
3. Belanghebbende is Nederlander of een daaraan gelijkgestelde vreemdeling.
4. Het college verstrekt geen bijzondere bijstand voor schulden (artikel 13, eerste lid sub g van de wet) en voor niet-noodzakelijke kosten (artikel 35, eerste lid van de wet).
5. Het college verstrekt geen bijzondere bijstand wanneer belanghebbende een beroep kan doen op een voorliggende voorziening die, gelet op haar aard en karakter, naar het oordeel van het college passend en toereikend is (artikel 15 van de wet).
Volgens artikel 44, eerste lid Participatiewet is het in principe niet toegestaan om bijstand met terugwerkende kracht te verlenen. Dit geldt ook volgens vaste jurisprudentie voor bijzondere bijstand. Met het verbod om toekenning met terugwerkende kracht moet echter niet te streng worden omgegaan bij de bijzondere bijstand. Het kan bijvoorbeeld immers gebeuren dat het indienen van een aanvraag voordat de kosten zich voordoen onmogelijk is.
Artikel 3 Uitgangspunten draagkracht
In het derde lid is bepaald dat geen rekening wordt gehouden met vermogen in de vorm van een eigen huis waarin de belanghebbende woont, indien de belanghebbende een AOW- of pensioenuitkering ontvangt. Deze vrijlating is vastgesteld met de "beleidsnota herijking minimabeleid", die de gemeenteraad op 2 december 2016 vaststelde.
Met spaargeld opgebouwd tijdens de periode van algemene bijstandsverlening houdt het college geen rekening. Dit is een beleidsvrijheid van het college o.g.v. artikel 35, eerste lid Participatiewet.
Artikel 4 Draagkracht, inkomens- en vermogensgrens
De draagkracht bedraagt 35% van het inkomen boven 110% van de bijstandsnorm. Met een eventuele kostendelersnorm houdt het college geen rekening. Voor woonkostentoeslag wordt het gehele inkomen boven 100% van de norm en de volledige draagkracht in aanmerking genomen. Omdat voor de aanzienlijke bedragen en de duur van de bijstandsverlening een maximale bijdrage van belanghebbende kan worden gevraagd.
Artikel 5 Vaststelling van het inkomen en vermogen
Artikel 8 Hoogte bijzondere bijstand en drempelbedrag
De goedkoopst en adequate voorziening is het uitgangspunt. Hierbij kan het college aansluiting zoeken bij vastgestelde richtprijzen, met name die zijn opgenomen in de prijzengids van het Nibud. Indien het goed of de kosten niet in de prijzengids van het Nibud voorkomen, kijkt het college naar andere informatiebronnen.
Artikel 9 Vorm van bijzondere bijstand en aflossing lening
De hoofdregel is dat de bijstand om niet wordt verstrekt (artikel 48, eerste lid Participatiewet). De Participatiewet kent echter ook andere vormen van bijstandsverlening, te weten bijstand in de vorm van een geldlening of borgtocht. De keuze voor de ene of de andere vorm is soms dwingend voorgeschreven en dan weer vrij.
Bijstand in natura is in mogelijk op grond van artikel 57 sub a van de Participatiewet. Alleen in die situaties waarin er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat de belanghebbende zonder hulp niet in staat is tot een verantwoorde besteding van zijn bestaansmiddelen.
Bij verstrekking van een lening is het redelijk de aflossingsperiode te maximaliseren op drie jaar. Bij beëindiging van de algemene bijstand kan het college het niet afgeloste bedrag van de 36 termijnen terugvorderen o.g.v. artikel 58, tweede lid sub b van de Participatiewet. Deze aflossing van 36 maanden is namelijk volgens het vierde lid een verplichting.
Artikel 10 Medische en paramedische kosten
Het bepaalde in dit artikel vloeit voort uit artikel 15, eerste lid Participatiewet en vaste jurisprudentie.
Uitsluitend in geval van zeer dringende redenen kan worden afgeweken. Dit is bepaald in artikel 16, eerste lid Participatiewet.
Huishoudens met een laag inkomen kunnen via de Gemeente De Wolden een collectieve ziektekostenverzekering afsluiten.
Dit artikel is opgenomen om in schrijnende situaties bepaalde tandartskosten te kunnen vergoeden als belanghebbende zich niet aanvullend of collectief kan verzekeren door schuldproblematiek. De belanghebbende moet dus bekend zijn bij de schuldhulpverlener van de gemeente / Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. Het kan ook voorkomen dat belanghebbende nog wel is verzekerd voor tandartskosten maar een schuld heeft aan de/een zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar verrekent de vergoeding voor tandartskosten met de schuld, waardoor de belanghebbende of de tandarts de kosten niet uitbetaald zou krijgen.
Voorwaarde voor bijzondere bijstand is onder andere dat betrokkene een schuldhulpverleningstraject via gemeente De Wolden / Samenwerking-organisatie De Wolden Hoogeveen volgt en hieraan meewerkt. Betrokkene moet aan alle drie voorwaarden voldoen. Doel van de behandeling moet zijn dat betrokkene pijn- en ontstekingsvrij en kan kauwen. Omdat betrokkene meewerkt aan een schuldregeling of WSNP-traject is er geen draagkracht.
Artikel 12 Collectieve zorgverzekering
Dit artikel is gebaseerd op artikel 35, derde lid van de wet.
Artikel 13 Dieetkosten, bewassing, kledingslijtage, verwarmingskosten en maaltijdvoorziening
Bijstand is mogelijk als er sprake is van meerkosten hetgeen uit een medisch advies moet blijken.
Een sociale indicatie voor een maaltijdvoorziening wordt beoordeeld door de consulent van de gemeente / Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen. Het bedrag dat de belastingdienst hanteert volgens het "Handboek loonheffingen" voor een maaltijd in een bedrijfskantine bedraagt per 1-1-2019 € 3,35 per maaltijd.
Stel: een uitvaart kostte € 9.000. Er zijn drie erfgenamen. Eén van hen vraagt voor zijn deel van € 3.000 bijzondere bijstand aan. Het college gaat uit van maximaal € 7.500. Dit bedrag is gebaseerd op de Prijzengids Nibud met de verwijzing naar www.uitvaart.nl. Op deze site staat wat een begrafenis of uitvaart gemiddeld kost. Dat is in 2019 € 7.500. Eén derde deel is € 2.500. Voor dit maximumbedrag kan in dat voorbeeld bijzondere bijstand worden verleend. Uiteraard gelden de regels van inkomen, vermogen en draagkracht.
Artikel 15 Kosten bewind, curatele en mentorschap
Er is een wetvoorstel in voorbereiding (anno 2019) om gemeenten adviesrecht aan de kantonrechter te geven over bewindvoering bij problematische schulden. De achtergrond is gemeenten te betrekken bij de besluitvorming, met name ten behoeve van de integrale schuldhulpverlening en ter beheersing van de kosten voor de gemeenten.
Een rechtsbijstandverzekering beschouwt het college als een voorliggende voorziening die passend en toereikend is.
Artikel 17 Kosten levensonderhoud jongeren van 18-21 jaar niet in een inrichting
Zie ook artikel 61 Participatiewet over de onderhoudsplicht van ouders voor hun meerderjarig kind aan wie bijzondere bijstand is verleend.
Artikel 18 Kosten levensonderhoud jongeren van 18-21 jaar in een inrichting
Zie ook artikel 61 Participatiewet over de onderhoudsplicht van ouders voor hun meerderjarig kind aan wie bijzondere bijstand is verleend.
Artikel 19 Doorbetaling vaste lasten tijdens verblijf in een inrichting
Volgens de beleidsregels algemene bijstand zet het college bij een gedwongen opname de algemene bijstandsverlening voort gedurende de maand van opname en de maand daarop volgend. Het derde lid verwijst naar de normbedragen bij verblijf een inrichting.
Op grond van dit artikel kan het college na de beëindiging van de algemene bijstand aansluitend bijzondere bijstand verlenen voor de kosten van het aanhouden van de woning en voor levensonderhoud.
Artikel 21 Duurzame gebruiksgoederen
Voor bijstandsverlening om niet voor duurzame gebruiksgoederen geldt een limitatieve opsomming. Dat betekent dat alleen in het geval van een noodzakelijke aanschaf of noodzakelijke vervanging voor een wasmachine, koelkast, televisie of kooktoestel bijzondere bijstand om niet kan worden verleend.
Voor andere gebruiksgoederen wordt geacht dat de cliënt reserveert of spaart.
De afschrijftermijnen die het NIBUD in 2019 hanteert zijn 10 jaar.
Vanaf het 6-e gebruiksjaar kan naar rato van de normale levensduur van 10 jaar bijzondere bijstand worden verleend. Stel een wasmachine is 6 jaar oud en moet worden vervangen. Maximaal kan € 455 worden vergoed als het apparaat 10 jaar of ouder is. Als het apparaat 6 jaar oud is, kan 6/10 x € 455= € 273 worden vergoed. Dit is een toelichting op het vierde lid om in het geval van een kortere levensduur dan 10 jaar als voorbeeld c.q. maatwerk aan te geven voor welk bedrag bijstand kan worden verleend.
Artikel 22 Verhuis- en/of inrichtingskosten
Kosten in verband met inrichting van de woning of verhuizing behoren naar hun aard tot de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan en dienen daarom uit het inkomen (loon, bijstand of een andere uitkering) en vermogen te worden voldaan onder meer door reservering of door gespreide betaling achteraf.
Bij een verhuizing waaraan een medische- of sociale indicatie ten grondslag ligt is de WMO een passende en toereikende voorliggende voorziening voor deze kosten.
Voor verhuiskosten kan maximaal € 150 worden toegekend. Voor inrichtings-kosten komen alleen noodzakelijk aan te schaffen goederen in aanmerking voor bijstandsverlening tegen maximum prijzen van de Nibud prijzengids. Gelet op het bepaalde in artikel 9 moet worden beoordeeld in hoeverre het kopen van tweedehands goederen en zelfwerkzaamheid kan leiden tot lagere bedragen dan de inventarispakketten van het NIBUD aangeven. Op basis van ingeleverde offertes of kostenramingen en richtprijzen van het Nibud bepaalt het college de hoogte van de bijstand.
De bijstand wordt uitsluitend om niet verstrekt indien en voor zo ver borgtocht en een geldlening als bijstandsvormen niet mogelijk zijn.
Artikel 23 Inrichtingskosten statushouders
Zie ook de toelichting bij artikel 22. De bijzondere bijstand wordt verleend in de vorm van een geldlening. Voor de aflossing en terugbetaling zijn artikel 9, vierde en vijfde lid van toepassing.
Artikel 24 Legitimatie, verblijfsvergunningen en leges
Artikel 25 Overbruggingsuitkering
Binnen een afstand van 8 k.m. wordt geacht dat de belanghebbende de kosten betaalt uit zijn middelen. Individualiseren c.q. afstemmen kan het college zo nodig op grond van artikel 18, eerste lid van de wet.
De onbelaste reiskostenvergoeding die de belastingdienst hanteert voor woon-werkverkeer bedrag € 0,19 per k.m. (2019). Alleen noodzakelijke en aantoonbare reiskosten kunnen voor bijstandsverlening in aanmerking komen.
Op grond van de Verordening gemeentelijke kindregelingen De Wolden is vergoeding voor de kosten van kinderopvang mogelijk wanneer er voor de ouders een sociaal medische indicatie is. Zie https://www.dewolden.nl/direct-regelen/onderwerpen-a-z_43776/product/tegemoetkoming-kosten-kinderopvang_907.html. Is er voor het kind een sociaal medische indicatie, dan geldt de Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) met financiering via de Wet kinderopvang etc.
I.v.m. deze twee wettelijke voorzieningen is de "Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie De Wolden vervallen".
Artikel 29 Woonkostentoeslag bij een huurwoning
Gelet op artikel 4, vijfde lid van deze beleidsregels geldt als draagkracht een inkomen meer dan 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm exclusief vakantietoeslag.
Gelet op artikel 4, vijfde lid van deze beleidsregels geldt als draagkracht een inkomen meer dan 100% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm exclusief vakantietoeslag.
Artikel 32 Intrekking en overgangsrecht
Besluiten voor periodieke bijzondere bijstand genomen op grond van het Beleidsuitvoeringsplan bijzondere bijstand en minimabeleid 2017 worden niet herzien.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-293335.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.