REGLEMENT BURGERLIJKE STAND GEMEENTE GELDROP-MIERLO 2019

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo: 

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand, artikel 108 jo. 147 en 156 Gemeentewet, Artikel 5 Wet Rechten Burgerlijke Stand en Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en het Bouwbesluit; 

 

besluit vast te stellen:        

 

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. 

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder  

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek; 

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994; 

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek); 

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Geldrop-Mierlo of een andere gemeente; 

  • e.

    Trouwambtenaar: de persoon die de functie van het onder c en/of d gestelde uitoefent.

  • f.

    Trouwen of Huwelijk: (het voltrekken van) een huwelijk of (het registreren van) een partnerschap.

  • g.

    Omzetting: het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.

  • h.

    Partijen: juridische term voor deelnemer aan het proces huwelijk

  • i.

    Gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn dan wel worden aangewezen. 

 

Artikel 2. (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

  • a.

    ambtenaren in dienst van de gemeente, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken, 1e en 2e lijns dienstverlening. 

  • b.

    ambtenaren werkzaam bij een andere gemeente, werkzaam bij de afdeling Publiekszaken of vergelijkbare afdeling maar anders genaamd.

  • c.

    leden van het college, voor de termijn dat men is benoemd als collegelid.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is twee. 

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4.

    De door het college te benoemen ambtenaren van de burgerlijke stand en de te benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand voltrekken alle wettige huwelijken en partnerschapsregistraties en maken daarbij geen onderscheid op basis van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook.

 

Artikel 3. Benoeming

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd waarin de ambtenaar werkzaam is bij de gemeente.

  • 2.

    Er zijn twee soorten buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand:

  • a.

    bezoldigd buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand: deze wordt voor een periode van vijf (5) jaren benoemd en bij goed functioneren na deze periode, afhankelijk van het functioneren, voor het leven. 

  • b.

    onbezoldigd buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand: een in een andere gemeente dan de gemeente Geldrop-Mierlo benoemde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en als zodanig in dienst is bij de betreffende gemeente, die op verzoek van het bruidspaar of de registrerende partners voor één dag wordt benoemd.

  • 3.

    De benoeming van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag geschiedt pas nadat het bruidspaar of de registrerende partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen.

  • a.

    Het schriftelijke of elektronisch verzoek hiertoe geschiedt onder vermelding van de namen en het adres van het bruidspaar of de partners, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie van het huwelijk, minimaal 1 maand vóór het huwelijk.

  • b.

    Het verzoek wordt gericht aan het hoofd afdeling Publiekszaken.

  • c.

    Bij het verzoek wordt van de beoogd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand overgelegd:

  • een kopie van een geldig legitimatiebewijs,

  • het audiëntieblad van de beëdiging,

  • het benoemingsbesluit van de gemeente waar men is benoemd en

  • een werkgeversverklaring van de gemeente waar men als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaam is, gevoegd van de beoogd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • d.

    Uit de werkgeversverklaring moet blijken dat men als (Buitengewoon) Ambtenaar van de Burgerlijke Stand in gemeentelijke dienst is.

  • 4.

    Een voor één dag benoemde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, heeft op de dag van de voltrekking van het huwelijk de begeleiding van een medewerker vanuit de gemeente Geldrop-Mierlo.

 

Artikel 4. Aanwijzing gemeentehuis

  • 1.

    Als vaste locatie tot gemeentehuis zijn aangewezen de Villa in Geldrop en het Oude Raadhuis in Mierlo.

  • 2.

    De regels waaraan voldaan moet worden om het verzoek voor het (eenmalig) aanwijzen van een gemeentehuis voor het trouwen in te kunnen willigen, zijn:

  • a.

    Schriftelijk verzoek, met gebruikmaking van het daartoe bedoelde formulier;

  • b.

    Het bedoelde formulier moet ondertekend worden door de beheerder / eigenaar van de betreffende locatie en de huwelijkspartijen;

  • c.

    Bij behandeling van het verzoek tot aanwijzing van een gemeentehuis worden eenmalig extra leges in rekening gebracht voor de uitvoering van de werkzaamheden in verband hiermee, ook indien het verzoek wordt afgewezen. Deze leges zijn bij legesbesluit vastgesteld.

  • d.

    De locatie:

  • Moet binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Geldrop-Mierlo liggen;

  • Moet overdekt zijn, waarbij de keuze hiervoor wordt overgelaten aan de betreffende locatie waar het huwelijk wordt voltrokken;

  • Kan een schip zijn, met de voorwaarden dat het huwelijk in een gesloten compartiment wordt gesloten, het schip binnen de gemeentegrenzen ligt en afgemeerd aan een kade;

  • Moet geschikt zijn voor een ‘waardige’ huwelijksvoltrekking, waarbij deze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden of eerbaarheid;

  • Moet in voorkomend geval, voorzien zijn van een geluidsinstallatie en een microfoon om de trouwambtenaar in staat te stellen verstaanbaar de toespraak te houden;

  • Moet, in voorkomend geval, voorzien zijn van voldoende licht en verwarming;

  • Moet bouwtechnisch in goede staat verkeren en schoon zijn;

  • Moet op een eenvoudige wijze vrij toegankelijk zijn en voor zover mogelijk ook voor mindervaliden.

  • Moet openbaar toegankelijk zijn;

  • Mag een ordentelijk verloop van de huwelijksvoltrekking en de eisen die de wet daaraan stelt niet in de weg staan;

  • Moet in alle omstandigheden een vrije doorgang bieden voor alle hulpdiensten;

  • Moet voldoende ruimte bieden voor het aantal te verwachten personen die bij de ceremonie aanwezig zullen zijn;

  • Moet voldoen aan de eis van verplichte melding indien op de betreffende locatie 50 of meer personen aanwezig zullen zijn. De HORECA is hiervan vrijgesteld. In voorkomend geval zal 4 weken voor de plechtigheid een melding hiervan gedaan moeten worden bij de Afdeling Ondersteuning van de gemeente;

  • Moet een passende omgeving voor de plechtigheid zijn, waarbij de beheerder verantwoordelijk is voor de algehele entourage, inclusief inrichting en aankleding hiervan. De kosten zijn voor rekening van de beheerder;

  • Moet beschikken over voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving voor de trouwambtenaar en

  • Moet beschikken over een toiletvoorziening en omkleedruimte, een tafel en voldoende stoelen voor de trouwambtenaar en partijen en voldoende stoelen voor de gasten.

  • e.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor de door partijen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de aangewezen locatie. De partijen vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door partijen van de aangewezen locatie.

  • f.

    Bij het trouwen buiten de vast aangewezen locaties moet te allen tijden een gemeentebode aanwezig zijn. Deze functionaris beslist uiteindelijk op de dag van het trouwen of de betreffende locatie alle afspraken is nagekomen als vastgelegd in de overeenkomst.

  • g.

    Voor trouwen in onderstaande gelegenheden wordt in ieder geval geen toestemming verleend:

  • Luchtballon

  • Kraakpand

  • Coffeeshop

  • podia, pleinen of parken dan wel andere openbare gelegenheden in de open lucht, behoudens uitzonderingen.

  • 3.

    Het bedoelde formulier als genoemd in lid 2, onder a en f, is als bijlage aan dit reglement toegevoegd.

 

Artikel 5. Leiding van de dienst

De Senior Medewerker Dienstverlening van de Afdeling Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Bij afwezigheid wordt hij vervangen door de Adviseur Publiekszaken.

 

Artikel 6. Kosteloos huwelijk / registratie partnerschap

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 8 is een kosteloos huwelijk of de omzetting mogelijk op donderdagochtend om 09.00 uur en 09.15 uur en vindt aan de balie van de burgerlijke stand plaats.

  • 2.

    Maximaal kunnen 6 personen bij het huwelijk aanwezig zijn, inclusief bruidspaar en getuigen.

  • 3.

    Afspraken voor het kosteloos trouwen zijn mogelijk voor zover de agenda hiertoe ruimte biedt.

  • 4.

    Van het bruidspaar of de partners dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in BRP van Geldrop-Mierlo. Zulks geldt zowel tijdens het reserveren als op de datum van de voltrekking van het huwelijk.

  • 5.

    Indien de donderdag een nationaal erkende feestdag is, is een kosteloos huwelijk niet mogelijk.

 

Artikel 7. Huwelijk / registratie partnerschap gereduceerd tarief

  • 1.

    Tegen gereduceerd tarief is een huwelijk of de omzetting mogelijk op donderdagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur.

  • 2.

    De ceremonie tegen gereduceerd tarief:

  • a.

    Vindt plaats in de Villa van de gemeente Geldrop-Mierlo

  • b.

    beperkt zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten

  • c.

    duurt maximaal 15 minuten,

  • d.

    waarbij maximaal 20 personen aanwezig mogen zijn, inclusief bruidspaar en getuigen.

  • 3.

    Indien de donderdag een nationaal erkende feestdag is, is een huwelijk of partnerregistratie tegen gereduceerd tarief niet mogelijk.

 

Artikel 8. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend van maandag tot en met donderdag van 09.00 uur tot 17.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur.

  • 2.

    Het is mogelijk in het weekend, een feestdag of op een avond een huwelijk te laten voltrekken.

  • 3.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend. 

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan het college of de in artikel 5 genoemde ambtenaren besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren. 

 

Artikel 9. Leges

  • 1.

    Voor het trouwen worden leges in rekening gebracht. Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak worden in verband met administratiekosten leges in rekening gebracht.

  • 2.

    Voor de benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 3, lid 3, worden leges in rekening gebracht.

  • 3.

    De leges als in lid 1 en 2 worden bij legesbesluit vastgesteld.

 

Artikel 10. Slotbepalingen

1. Het reglement kan worden aangeduid als Reglement Burgerlijke Stand Geldrop-Mierlo 2019 en treedt in werking op de dag, volgend op de dag van vaststelling.

2. Het Reglement Burgerlijke Stand Geldrop-Mierlo 2018 wordt ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld in vergadering van Burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo van 12 november 2019,

Burgemeester en wethouders van Geldrop-Mierlo

N.J.H. Scheltens G.M.J. Jeucken

Secretaris loco-burgemeester

Naar boven