Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2019, 290502 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2019, 290502 | Beleidsregels |
Beleid rondom VIP-tafels in horeca, gemeente Den Helder
Brengt ter algemene kennis, dat in de vergadering van 4 november 2019 is besloten:
op grond van art. 2.28b van de Algemene Plaatselijke Verordening 2019 (hierna: APV);
de (gewelds)incidenten die de afgelopen jaren in Noord-Holland hebben plaatsgevonden rondom
VIP-tafels, waarbij onder andere flessen drank als wapen zijn gebruikt;
de grote hoeveelheid flessen (sterke) drank die over het algemeen beschikbaar is aan
VIP-tafels waarmee criminelen ‘showen’;
de aantrekkingskracht die VIP-tafels hebben op personen met criminele antecedenten en de bijkomende risico’s voor de openbare orde en veiligheid hiervan zoals bijvoorbeeld (excessief) geweld rekrutering van jonge criminelen en witwassen;
dat de problemen rond VIP-tafels zich met name voordoen bij commerciële feesten met kaartverkoop in clubs of bij dansgelegenheden;
I. vast te stellen de volgende nadere regels voor horecabedrijven waar VIP-tafels worden aangeboden:
Wanneer VIP-tafels worden aangeboden, neemt de exploitant de volgende maatregelen om incidenten rondom VIP-tafels en het gebruik van VIP-tafels ten behoeve van criminele activiteiten, zo veel mogelijk te beperken en daarmee een goede gang van zaken in het horecabedrijf en in de directe omgeving daarvan te waarborgen:
De exploitant houdt een volledige lijst van bezoekers van het VIP-gedeelte bij. Op deze lijst worden de voor- en achternaam en geboortedatum van de bezoekers genoteerd zoals aangegeven op het identiteitsbewijs. De bezoekerslijst wordt tot ten minste 14 dagen bewaard en wordt desgevraagd aan een toezichthoudende instantie overlegd.
Het VIP-gedeelte wordt afdoende in beeld gebracht door middel van camera’s. Camerabeelden worden tot ten minste 9 dagen bewaard. Indien er een incident heeft plaatsgevonden in het horecabedrijf, worden de camerabeelden ten minste tot 14 dagen na melding of aangifte van het incident bewaard. Camerabeelden kunnen ook ter controle van de uitvoering van het beleid worden bekeken door de toezichthouder.
Het college van burgemeester en wethouders streeft naar een zo veilig mogelijk uitgaansleven. De exploitant van een horecabedrijf wordt geacht om “alles te doen wat nodig is” voor een goede gang van zaken in het horecabedrijf en in de directe omgeving daarvan. Deze verplichting vloeit voort uit artikel 2:28 van de APV. De exploitant van het horecabedrijf waar VIP-tafels worden aangeboden is derhalve eindverantwoordelijk voor het treffen van maatregelen om de risico’s die daarmee gepaard gaan te beperken.
De driehoekgemeenten in Noord-Holland zijn middels een bestuurlijke rapportage vanuit de politie geïnformeerd over de problematiek die speelt rondom VIP-tafels in de horeca in Noord-Holland. Naar aanleiding hiervan is besloten om passende maatregelen te nemen ter voorkoming van verdere incidenten en ter bescherming van de openbare orde en veiligheid.
In deze Nadere regels VIP-tafels in de horeca is vastgelegd welke inspanningen in elk geval worden verwacht van een horeca exploitant die VIP-tafels aanbiedt, om de risico’s zo veel mogelijk te beperken.
De burgemeester kan in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als er sprake is van een ernstig incident of herhaaldelijke incidenten waarbij een relatie is te leggen met de VIP-tafels in een specifieke horecagelegenheid, of het publiek dat daarmee wordt aangetrokken, ook besluiten het aanbieden van VIP-tafelsmet betrekking tot deze horecagelegenheid in het geheel te verbieden. Dit zal per geval worden beoordeeld.
De criteria die in artikel 1 onder a worden genoemd zijn niet uitputtend bedoeld. Afhankelijk van de omstandigheden van het geval kan bijvoorbeeld ook een eventueel geëiste omzetgarantie als voorwaarde voor het verkrijgen van een tafel of zitgelegenheid bijdragen aan het oordeel dat er sprake is van een VIP-tafel. Wel dient tenminste één van de genoemde criteria een rol te spelen bij de beoordeling.
Met de VIP-gasten worden de personen bedoeld die de betreffende avond gebruik maken of gebruik hebben gemaakt van een of meerdere VIP-tafels.
Onder a, de exploitant houdt de verkoop van VIP-tafels te allen tijde in eigen hand.
De exploitant geeft de verkoop niet uit handen aan derden, zoals een promotor. Niet in de (online)voorverkoop en niet aan de deur. Het is belangrijk dat de exploitant zelf de regie houdt over de bedrijfsvoering. Door de verkoop in eigen hand te houden bepaalt de exploitant aan wie VIP-tafels worden verkocht (of worden geweigerd), lopen de geldstromen via de exploitant en kan hij/zij controleren of alle rekeningen giraal worden voldaan, zoals is bepaald in artikel 2 onder f.
Onder b, bij de toegang tot het horecabedrijf worden gasten gevisiteerd door gecertificeerde beveiligingsbeambten conform de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus
Gezien de geweldsincidenten die zich in Noord-Holland rondom VIP-tafels hebben voorgedaan en de aantrekkingskracht die VIP-tafels hebben op personen met criminelen antecedenten, bestaat bij feesten met VIP-tafels een verhoogd risico op openbare orde incidenten. De visitatie van gasten draagt er toe bij deze risico’s te verlagen.
Onder c, van alle VIP-gasten dient te worden vastgesteld dat zij de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt aan de hand van een geldig legitimatiebewijs
Door de legitimatieplicht wordt voorkomen dat minderjarigen plaats kunnen nemen aan VIP-tafels en daar vrijelijk gebruik kunnen maken van de beschikbare alcohol. Daarmee wordt ook een drempel opgeworpen voor gevestigde criminele die jongeren willen fêteren aan VIP-tafels. Hiermee wordt voorkomen dat zij hen daarmee in hun invloedsfeer brengen en uitstralen dat criminaliteit loont. De legitimatieplicht haalt VIP-gasten tevens uit de anonimiteit, waardoor het naar verwachting voor criminelen minder aantrekkelijk wordt.
Onder d, de exploitant houdt een volledige lijst van bezoekers van het VIP-gedeelte bij. Op deze lijst worden de voor- en achternaam en geboortedatum van de bezoekers genoteerd zoals aangegeven op het identiteitsbewijs. De bezoekerslijst wordt tot ten minste 14 dagen bewaard en wordt desgevraagd aan een toezichthoudende instantie overlegd.
In het geval van incidenten rondom VIP-tafelbezoekers kunnen de namen van betrokken personen in een onderzoek snel worden vastgesteld door overheidsinstanties.
Onder e, op het VIP-gedeelte dienen voldoende camera’s te zijn gericht om het VIP gedeelte afdoende in beeld te brengen. Camerabeelden worden tot ten minste 9 dagen bewaard. Indien er een incident heeft plaatsgevonden in het horecabedrijf, worden de camerabeelden ten minste 9 dagen na melding of aangifte van het incident bewaard.
In het geval van incidenten kunnen de beelden door het Openbaar Ministerie worden gevorderd. In dat geval kan het Openbaar Ministerie overigens ook vorderen dat de beelden langer worden bewaard. Het cameratoezicht haalt VIP-gasten tevens uit de anonimiteit, waardoor het naar verwachting voor criminelen minder aantrekkelijk wordt.
Onder f, rekeningen van en behorende bij de VIP-tafel dienen giraal te worden betaald; contante betalingen worden niet geaccepteerd.
Denk hierbij aan de rekening voor de aanschaf van de VIP-tafel, de drankrekening en eventuele andere bijkomende kosten. Voor de goede orde is het van belang dat de exploitant van te voren aan de bezoekers kenbaar maakt dat contante betalingen niet worden geaccepteerd. Met deze maatregel wordt beoogd het uitgeven en witwassen van zwart geld te voorkomen, waardoor het minder aantrekkelijk wordt voor criminelen.
Onder g, in de gehele horecazaak dient de verkoop van flessen via girale betaling te worden voldaan.
Doordat flessen in de gehele horecazaak giraal moeten worden betaald, wordt voorkomen dat gasten van het VIP-gedeelte bij een andere bar of plek buiten het VIP-gedeelte alsnog flessen drank met contant geld kunnen aanschaffen en daarmee vervolgens op het VIP-gedeelte plaatsnemen. Met flessen wordt niet bedoeld flessen waaruit enkel één consumptie kan worden geschonken zoals bierflesjes. Bij een horecazaak met veel glasincidenten, kan het aanwezig hebben van flessen bij een VIP-tafel op last van de burgemeester worden verboden. Daartoe wordt dan een extra voorschrift aan de vergunning verbonden.
Onder h, waar het de veiligheidsmaatregelen betreft mogen VIP-gasten in geen geval een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van de reguliere gasten
Het krijgen van een ‘VIP-behandeling’ mag niet betekenen dat VIP-gasten aan de veiligheidsmaatregelen kunnen ontkomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-290502.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.